Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du vet ju exakt datum åtminstone. En annan har ju aningVäntans tider... Konstigt när man har ett satt datum. Var lika konstigt förra gången. Idag ska de dessutom ringa om exakt tid som jag ska infinna mig på måndag. Som mest bara helgen kvar här nu innan lillan kommer till vår familjHar haft en hel del sammandragningar senaste två dygnen och igår eftermiddag kom de var femte-var tionde minut under ett par timmar, trots vila osv. Då var jag rädd att något skulle dra igång
De är ganska obehagliga nu med mycket tryck neråt, och ibland med känningar mot ryggen och tendens till mensvärk (ffa nattetid). Jag hoppas verkligen lillan väljer att stanna inne tills det planerade snittet, känns mycket tryggare så.
Wow vilken fantastisk förlossning! Om jag kunde veta på förhand att det skulle gå så så hade jag aldrig tvekat på vaginal förlossning. Stort grattis till bebisNu kommer en lång förlossningsberättelse, lägger den i spoiler för valbarheten men det händer inget läskigt.Runt lunchtid på tisdagen fick jag som ett par minivärkar. Jag hade ingen aning om det var förvärkar, gaser i magen eller början på förlossningen. Nåväl, de försvann men runt 18-tiden på kvällen kom de tillbaka, fast lite starkare. Fortfarande dock så svaga att jag inte alls var säkert på om det verkligen dragit igång.
Vi förvarnade dock vår barnvakt om att det ev kunde behövas en utryckning under natten. Kvällen fortskred som vanligt, jag kunde vara ute och mocka och fixa för hästarna som vanligt. Värkarna var oregelbundna, ibland gick det en kvart emellan och ibland två minuter.
Framåt 22 började det bli mer stabilt med två-tre minuter mellan, men de var fortfarande inte särskilt intensiva i styrka. Vid 23 gick jag och la mig och då gick frekvensen ner till fem-åtta min emellan men styrkan hade tilltagit. Vid 00.15 kände jag ändå att nej, nu håller jag på att göra precis det jag och barnmorskan sagt att jag inte ska göra, dvs väntar. Vid mina tidigare förlossningar har jag bara hunnit vara på sjukhuset i 30 respektive 15 min och målet denna gång var att helt säkert hinna in. Så jag gick upp och ringde förlossningen, och förklarade läget och fick klartecken på att komma in. Så skönt, jag vill helst åka till sjukhuset i en annan region men då känns det än mer risk att bli "bortvisad" om det är mycket folk. Samma dag hade jag dessutom sett statistik från 2025 som visade att 3 juli var det årets topp vad gäller födslar. Nästa steg var att ringa barnvakten och sen installera henne så klockan var strax efter 01 när vi satte oss i bilen. Just då kom värkarna med 1-2 min emellan, men korta och inte så starka. När jag satte mig i bilen gick frekvensen ner till runt 5 min.
Vi kom fram till förlossningen vid 01.50, fick träffa en trevlig barnmorska som intygade att det var helt rätt att jag hade åkt in, när jag liksom ursäktade mig för att vi kom så tidigt. Jag fick efter en stund lägga mig på en säng för att kolla blodtryck och sånt under 20 min, och då avtog värkarna ännu mer. Men jag konstaterades vara 5 cm öppen och någon cm kvar av livmodertappen. Det var lugn stämning på sjukhuset, vi var tydligen de enda inne just då så personalen var glad att vi hade kommit. Vi fick vårt förlossningsrum och för första gången fanns det tid att diskutera smärtlindring på plats och jag utgick från lustgas men sa att hon kunde vänta med att sätta på den. Bm gav mig rådet att, om jag orkade, vara uppe och röra mig. Det är också det som känts bäst hemma så jag vankade på. Värkarna tilltog och när bm kom in några minuter senare bad jag henne sätta på lustgasen ändå. Trevligt att ha något att fokusera på, även om jag upplevde att jag blev sämre på att hantera smärtan mentalt när jag hade en "flyktväg". Dvs gasen tog bort udden, men å andra sidan var jag mindre avslappnad/fokuserad. Några min senare var bm inne igen och då konstaterade vi att värkarna hade tilltagit i styrka bara under den tid som gått sen jag kom till rummet och att hon fick skruva upp gasen ett snäpp. Jag fortsatte vanka, och nu började det bli tufft att ta värkarna upprätt så hängde över sängen. Mellan värkarna åt jag smörgås som personalen fixat, jag ville ha all möjlig energi. Efter ytterligare någon värk kom en jävlig en som fick mig att skrika till i masken, varpå min make fick order om att trycka på knappen (en av hans väldigt få uppgifter). Undersköterskan kom in och när jag sa att värkarna nu gjorde väldigt mycket ondare så ringde hon på bm. Jag tog mig upp på sängen, bm sa att jag bara kunde hänga på kroppen och jag tyckte att vadå, kommer hon nu? Men jodå, medan jag trycker på lite under nästa värk hör jag hur de ringer in en bm till för "nu kommer det en bebis". Nästa värk är jävlig, jag vrålar men bm säger att på nästa värk kommer hon och mycket riktigt, jag krystar under nästa värk och sen är huvudet ute. Ett litet vakum uppstår i väntan på sista värken men sen trycker jag på och får plötsligt upp en bebis på bröstet, 3205 g och 51 cm.
Ca 1 h och 20 min efter ankomsten till förlossningen var det klart, så det var definitivt inte för tidigt att åka in. Bm konstaterade att det verkligen var som jag hade sagt på telefon, att det är svårt att förutspå mitt förlopp för det går väldigt fort när det drar igång på riktigt.
Jag är jättenöjd med min förlossning, att jag lyckades avgöra när jag skulle åka in och allt fint bemötande av personalen. Jag är också förbaskat stolt över mig själv, och min insats. Nu denna gång när jag ändå hade tillgång till lustgas för en större del av förlossningen blev jag imponerad av att jag gångerna innan varit utan ända fram till krystfasen. Inte för att det är "bättre" att föda utan smärtlindring, absolut inte, utan bara imponerad av vad man kan klara när man måste.
Det ska säkert gå bra! Visst är det Stockholm som gäller? Har för mig att de ligger i topp bland de regioner som beviljar snitt?BM skickade remiss för snitt igår och inom en timme hade jag redan fått en kallelse i Kivra till möte med förlossningsläkare. Dock är datumet 31 Augusti så får ju vänta länge till innan jag vet om jag blir godkänd. Men tänker att få träffa läkare direkt ofta är ett bra tecken.
Ja precis, och det sjukhus jag valt är också väldigt snittvänligaDet ska säkert gå bra! Visst är det Stockholm som gäller? Har för mig att de ligger i topp bland de regioner som beviljar snitt?
Jag har mått lite pyton, dels får jag träffa psykolog nu 1 gång i veckan för jag har så kraftig rädsla att mitt barn ska dö i andnöd. Sviter från förlossningen tyvärr så sonens pappa får knappt vara ensam med barnet.@Wenniz Tänkt på er, hur går allt?
Jag har mått lite pyton, dels får jag träffa psykolog nu 1 gång i veckan för jag har så kraftig rädsla att mitt barn ska dö i andnöd. Sviter från förlossningen tyvärr så sonens pappa får knappt vara ensam med barnet.
Vi har gått igenom förlossningen nu och ja, dom erkänner att bl.a. att man chansa lite på min sons (och mitt) liv tack vare den stora personalbristen och jag hade tur att jag orkade krysta ut honom på 15min för annars hade jag förmodligen inte orkat att genomföra förlossningen vilket dom var medvetna om att jag egentligen var för utmattad för att klara kryssningsfasen.
Finns massa luckor jag inte kommer få svar på också eftersom saker missades eller dom vet inte riktigt hur dom ska svara.
Har stora problem med mitt underliv fortfarande också som påverkar mig enormt. Dom erkänner i efterhand att dom skulle ha väntat med att sy ihop mig och tagit ned mig till OP dagen efter istället för att jag skulle sys i 3 omgångar för läkaren sprang emellan avdelningar.
Ska nästa vecka träffa läkare åter angående underlivssmärtorna då checken idag visade att jag har fortfarande inte läkt invändigt av okänd anledning.
Min förlossningsupplevelse är vilket som anmält nu.
Haha nä, väntan hade känts ännu längre förstås när man typ har ett intervall på 4 veckor där förlossningen kan dra igång när somDu vet ju exakt datum åtminstone. En annan har ju aningfast jag kan tänka mig gör tiden långsammare tills det blir den planerade dagen.
Här säger de att man ska ringa in vid minsta känning. Sen kanske de inte gör något, eller tycker man ska komma in för en koll och evtl avbryta värkar medicinskt. De är verkligen noga med att man absolut inte ska gå runt och vänta för när det blir regelbundet kan det gå fort. I ditt ställe hade jag ringt in till förlossningen för att få råd. Förhoppningvis är allt lugnt och du inte behöver komma men be att checka av och kanske kan du få lite mer tips så du vet när det verkligen blir bråttom.Haha nä, väntan hade känts ännu längre förstås när man typ har ett intervall på 4 veckor där förlossningen kan dra igång när som
Jag som inte genomgått vaginal förlossning har så svårt att avgöra tecken på att nåt är på gång också. Har ju förstått nu att det jag har är förvärkar (eller är det samma som braxton hicks? Fattar inte) eftersom det nu gör ont i både mage och svank med mycket tryck neråt samt kommer ganska ofta, men inget är ju regelbundet öht. Så jag vet inte riktigt i vilket läge man ska ringa in när man har planerat snitt, antar när det blir mer regelbundna värkar för såna här oregelbundna förvärkar kan väl pågå i veckor?
Här säger de att man ska ringa in vid minsta känning. Sen kanske de inte gör något, eller tycker man ska komma in för en koll och evtl avbryta värkar medicinskt. De är verkligen noga med att man absolut inte ska gå runt och vänta för när det blir regelbundet kan det gå fort. I ditt ställe hade jag ringt in till förlossningen för att få råd. Förhoppningvis är allt lugnt och du inte behöver komma men be att checka av och kanske kan du få lite mer tips så du vet när det verkligen blir bråttom.
Ja, jag tänker samma. När det börjar göra ont i samband med sammandragningar + tryck neråt kanske det mer är förvärkar.När jG haft braxton higgs har bara magen blivit hård. Inget tryck nedåt
Jag skulle tro det också!Ja, jag tänker samma. När det börjar göra ont i samband med sammandragningar + tryck neråt kanske det mer är förvärkar.
Vi har det väldigt fint, även om nätterna är tuffa. Men jag älskar att ha en bebis igen, njuter extra av henne eftersom hon blir vår sista och känner mig ändå lugn med att alla jobbiga faser är just faser. Och jag som hatar att sitta still sitter just nu i soffan med en sovande bebis i famnen och vill faktiskt inte vara någon annan stans alls@Human Det låter som att du haft en jättefin förlossningVad mysigt att ni redan är hemma och att amningen börjat släppa! Låter som att hon fått ett namn också? Så skönt
Lite avis på att få bebisgosa (och amma, jag hoppas så att det ska få vara lika smidigt som med storasyster)
Tack!Wow vilken fantastisk förlossning! Om jag kunde veta på förhand att det skulle gå så så hade jag aldrig tvekat på vaginal förlossning. Stort grattis till bebis![]()
Vi har det väldigt fint, även om nätterna är tuffa. Men jag älskar att ha en bebis igen, njuter extra av henne eftersom hon blir vår sista och känner mig ändå lugn med att alla jobbiga faser är just faser. Och jag som hatar att sitta still sitter just nu i soffan med en sovande bebis i famnen och vill faktiskt inte vara någon annan stans alls
Ett namn har det blivit, en liten H.Känns väldigt bra! Mellannamn måste vi snart diskutera igen men har just nu har paus. Det där namnet som du gillade, som din kollegas dotter fick, känns det inte aktuellt längre eller hur känner du?
Stort stort lycka till inför imorgon nu! Vilken häftig känsla att gå och lägga sig och veta att man ska få träffa sin bebis dagen efter![]()