Sommar- & höstföräldrar 2026

Bukefalos 30 år!

Nu har vi vilar upp oss några timmar på BB. Allt har gått bra. Jag fick bricanyl i natt som stannade värkarna och vi kunde snittas på den planerade tiden imorse.

Snittet fick fort (snabbare än första tyckte jag?), lillan kom snabbt ut och gallskrek direkt! Fick därför läggas på mitt bröst direkt och där började hon genast att söka efter bröstet (men pga skynke under operationen som typ täckte brösten osv så började hon snutta på min kind istället 😂). Varit väldigt nyfiken sen start, precis som sin syster, och tittade direkt och började lyfta huvudet för att se sig omkring. När vi rullades till BB-avdelningen högg hon tag och började amma direkt, nu har hon ammat från båda bröstet och har sen dess sovit så sött. Känns som är redig och stark tjej detta! Hoppas amningen fortsätter flyta på, jag älskar att amma.

Himla himla söt är hon 🧡

Min man är och hämtar storasyster nu som ska få komma på besök!

Nu har vi vilar upp oss några timmar på BB. Allt har gått bra. Jag fick bricanyl i natt som stannade värkarna och vi kunde snittas på den planerade tiden imorse.

Snittet fick fort (snabbare än första tyckte jag?), lillan kom snabbt ut och gallskrek direkt! Fick därför läggas på mitt bröst direkt och där började hon genast att söka efter bröstet (men pga skynke under operationen som typ täckte brösten osv så började hon snutta på min kind istället 😂). Varit väldigt nyfiken sen start, precis som sin syster, och tittade direkt och började lyfta huvudet för att se sig omkring. När vi rullades till BB-avdelningen högg hon tag och började amma direkt, nu har hon ammat från båda bröstet och har sen dess sovit så sött. Känns som är redig och stark tjej detta! Hoppas amningen fortsätter flyta på, jag älskar att amma.

Himla himla söt är hon 🧡

Grattis! :heart Vilken dramatisk vändning, men skönt att det slutade som planerat. Hoppas att mötet med storasyster gick bra!

Himla himla söt är hon 🧡

Grattis till bebis!

Jag träffade läkare idag, jag kommer behöva opereras för att rätta till underredet. Skönt att veta att smärtorna satt inte bara i huvudet men tråkigt att man kommer känna sig begränsad fram tills operation blir möjligt. :grin:

Grattis till bebis!

Jag träffade läkare idag, jag kommer behöva opereras för att rätta till underredet. Skönt att veta att smärtorna satt inte bara i huvudet men tråkigt att man kommer känna sig begränsad fram tills operation blir möjligt. :grin:

Om det är till någon som helst tröst så har två av mina vänner med svåra förlossningsskador blivit jättebra efter sina operationer. Klen tröst i nuläget men kanske någon ljusglimt i framtiden, att det inte behöver vara såhär för alltid 🧡 Mina vänner har haft mycket stöd och hjälp i någon Facebookgrupp för förlossningsskador också.

Nu är lilla H redan en vecka gammal. Så här i efterhand kan jag ju tycks att det var lite dramatiskt av mig att tycka att jag fick vänta så på henne när hon föddes knappt tre dagar efter BF, men tiden är ju verkligen märklig. De dagarna gick i slowmotion motion, sen föddes hon, sen blinkade man till och nu är hon en vecka.

H är en bestämd liten dam som har gjort det väldigt klart för oss att hon anser att hennes liv ska levas i min famn, oftast med ett bröst i munnen. Således går mina dagar ut på att amma eller bära runt på henne. Häromdagen funkade sjal någon timme så vi får väl testa igen. Det går inte att lägga ifrån sig henne någonstans och pappa accepteras bara på nåder ibland. Väldigt begränsande men jag vet ju att det inte varar för alltid. Och det är också väldigt mysigt att ha henne hos mig. Världens mjukaste kinder!

Nu är lilla H redan en vecka gammal. Så här i efterhand kan jag ju tycks att det var lite dramatiskt av mig att tycka att jag fick vänta så på henne när hon föddes knappt tre dagar efter BF, men tiden är ju verkligen märklig. De dagarna gick i slowmotion motion, sen föddes hon, sen blinkade man till och nu är hon en vecka.

H är en bestämd liten dam som har gjort det väldigt klart för oss att hon anser att hennes liv ska levas i min famn, oftast med ett bröst i munnen. Således går mina dagar ut på att amma eller bära runt på henne. Häromdagen funkade sjal någon timme så vi får väl testa igen. Det går inte att lägga ifrån sig henne någonstans och pappa accepteras bara på nåder ibland. Väldigt begränsande men jag vet ju att det inte varar för alltid. Och det är också väldigt mysigt att ha henne hos mig. Världens mjukaste kinder!

Låter lite lika våra tjejer (nu är förvisso vår bara ett par dagar, så kanske tidigt än att utvärdera). Men lillasyster här skiljer sig tydligt från storasyster i samma ålder. Vill bara vara nära (men båda föräldrarna går bra än så länge) och går absolut inte att lämna ifrån. Men är världens nöjdaste så fort hon får närkontakt. Blir kankse en sjal- snarare än vagnbebis det här. Hur sover ni på nätterna? Det är.vårt största huvudbry nu. Och har.ni testat napp? Har någon förhoppning om att det kanske kan hjälpa något 🤷🏼‍♀️

Är dock tacksam som nysnittad att hon är så otroligt duktig ammare! Hon är som en sugfisk som kan haka sig fast med fint grepp på bröstet oavsett hur jag lägger henne. Med syrran behövde jag sitta i bra position, lägga till henne precis rätt osv men denna gång kan jag ligga/sitta hur som helst och lilla bara greppar tag även om hon typ är upp och ner. Fantastiskt 😁 Skönt att inte behöva krångla sig upp till sittande eller sidoläge som nysnittad, eller behöva liggamma med bebis fötter precis över såret osv.

Måste dock få klaga på min mage! Den är så oerhört gasig, verkligen det mest besvärande just nu. Och kommer inte igång med att göra nr 2, precis som sist. Så magbesvären förstör första tiden här! Äter kiwi, katrinplommon och tog även första dosen movicol här så får vi se om det reder sig...

Låter lite lika våra tjejer (nu är förvisso vår bara ett par dagar, så kanske tidigt än att utvärdera). Men lillasyster här skiljer sig tydligt från storasyster i samma ålder. Vill bara vara nära (men båda föräldrarna går bra än så länge) och går absolut inte att lämna ifrån. Men är världens nöjdaste så fort hon får närkontakt. Blir kankse en sjal- snarare än vagnbebis det här. Hur sover ni på nätterna? Det är.vårt största huvudbry nu. Och har.ni testat napp? Har någon förhoppning om att det kanske kan hjälpa något 🤷🏼‍♀️

Är dock tacksam som nysnittad att hon är så otroligt duktig ammare! Hon är som en sugfisk som kan haka sig fast med fint grepp på bröstet oavsett hur jag lägger henne. Med syrran behövde jag sitta i bra position, lägga till henne precis rätt osv men denna gång kan jag ligga/sitta hur som helst och lilla bara greppar tag även om hon typ är upp och ner. Fantastiskt 😁 Skönt att inte behöva krångla sig upp till sittande eller sidoläge som nysnittad, eller behöva liggamma med bebis fötter precis över såret osv.

Måste dock få klaga på min mage! Den är så oerhört gasig, verkligen det mest besvärande just nu. Och kommer inte igång med att göra nr 2, precis som sist. Så magbesvären förstör första tiden här! Äter kiwi, katrinplommon och tog även första dosen movicol här så får vi se om det reder sig...
Jag tycker det är häftigt att man så tidigt märker att bebisar har olika personligheter. Vår lilla tjej har skrikit mer på en vecka än vad hennes bröder gjorde under sina första månader :p Och då tycker jag ändå inte att hon är en missnöjd eller svår bebis, hon går bara fort upp i dramaläge när något inte är till hennes belåtenhet.

Nätterna är knepiga här också. Min har inte sugkoppstekniken tyvärr så jag behöver sitta upp i sängen för att amma. Med syskonen kunde jag sen vänta tills de somnade ordentligt och då lägga ner dem i babynestet. Det går dock inte alls med lilla H utan när hon somnat får jag kasa ner till ett halvliggande läge och sova så med henne i famnen. Inte optimalt, men jag peppar mig med att hon bara är en vecka gammal, vi har tid att träna på babynestet sen. Det viktigaste just nu är att vi får sova!

Napp har vi inte testat, jag tycker inte att hon är snuttig och ingen av mina andra har haft det så vi satsar nog på att slippa.

Jag tycker det är häftigt att man så tidigt märker att bebisar har olika personligheter. Vår lilla tjej har skrikit mer på en vecka än vad hennes bröder gjorde under sina första månader :p Och då tycker jag ändå inte att hon är en missnöjd eller svår bebis, hon går bara fort upp i dramaläge när något inte är till hennes belåtenhet.

Nätterna är knepiga här också. Min har inte sugkoppstekniken tyvärr så jag behöver sitta upp i sängen för att amma. Med syskonen kunde jag sen vänta tills de somnade ordentligt och då lägga ner dem i babynestet. Det går dock inte alls med lilla H utan när hon somnat får jag kasa ner till ett halvliggande läge och sova så med henne i famnen. Inte optimalt, men jag peppar mig med att hon bara är en vecka gammal, vi har tid att träna på babynestet sen. Det viktigaste just nu är att vi får sova!

Napp har vi inte testat, jag tycker inte att hon är snuttig och ingen av mina andra har haft det så vi satsar nog på att slippa.

Ja verkligen! Vi hörde inte vår äldsta tjej skrika förrän efter en månad och denna lilla reagerar på det mesta, som er! Typ när man lyfter upp henne, lägger på skötbord, plötsliga ljud osv. Verkligen olika. Men tycker hon är mer chill här hemma nu, kanske var för tyst på BB, nu verkar hon komma till ro bättre med alla vardagsljud med storasyster osv.

Har också sovit med lillan halvsittande i famnen på BB. Tror det kommer bli likadant här hemma, iaf i början som du säger!

Jag njuter sååååå mycket av bebisbubblan. Bebisgos är det bästa goset. Åh så kär jag är i vår nya lilla familjemedlem 😍 Utseendemässigt känns hon väldigt lik storasyster, nästan så jag ibland tänker att någon spolat tillbaka tiden och gett oss henne tillbaka som bebis?

Ingen av mina har sovit i vare sig babynest eller spjälsäng. Framför allt första kunde omöjligen sova annat än i famn eller tätt intill så båda har sovit bredvid mig i sängen 😅 tvåan kunde byta till spjälsäng när han slutade amma vid 9mån. Äldsta sov som ett plåster på mig till 2,5år och kommer ännu in och sover i vår säng de flesta nätter. Jag räknar med att trean vill sova lika så vi ska köpa en 90säng och sätta bredvid vår så att alla får plats.

Det enda lite besvärande är atr jag är så oerhört, oerhört trött och svag. Yrsel- och vimmelkantig. Vet inte om jag kanske slarvade lite väl mycket med järntillskottet sista månaderna av gravidieten och att jag har lite lågt blodvärde nu efter operationen. I kombo med hormonomställning, lite sömnbrist osv såklart. Men yrseln och svagheten gör att jag fortfarande tar det väldigt lugnt, är nästan rädd för att svimma.

Nu har lilla H börjat vara vaken små stunder då hon ligger och tittar. Väldigt mysigt! Hon börjar också tina upp lite gentemot sin pappa. Igår kunde hon ligga och sova hos honom i över en timme vilket gav mig lite efterlängtad frihet och möjlighet att fixa lite på gården tillsammans med de andra barnen.

BVC var på besök igår och hon var bara 40 g från sin födelsevikt så allt ätande ger åtminstone effekt.

Här är det så lugna, sköna dagar. Precis som det var med storasyster i början. Lillasyster (som ännu ej har något namn - vi pratar knappt om det 😂 - men det har nog ändå kokats ner till två namn nu) bara sover och sover. Hon sover nu helt själv i vagga/bil/vagn/babynest och ofta låååånga perioder på minst 2-4 timmar. I natt ammade hon någon gång bara. Jag sover dock på soffan (och hon bredvid i vagga) pga det är mest bekvämt att sova halvsittande och helst ganska hårt pga snittet. Också för att det är enklast då annars alla stör varandra när vi samsover allihop. Känns jätteskönt att ha hittat en jättebra sovlösning som funkar just nu iaf! Min värsta yrsel och svaghetskänsla är borta nu när största sömnbristen är åtgärdad!

Annars är läkningen av snittet helt otroligt? Det gick ju fort förra gången också men denna gång har jag verkligen inte haft något ont och överlag inte känt mig något begränsad alls, förutom just att röra mig obehindrat i sängen då.

Amningen går som galant och lillan var nästan uppe i födelsevikten redan vid återbesöket på BB i fredags. Så det är skönt att det funkar smidigt och helt smärtfritt. Storasyster var ju en kräkunge av rang (hon har fortfarande problem med reflux som hon medicinerar förr så hon har väl nåt bråck eller nåt på magmunnen) men än så länge är lillasyster ingen kräkis. Peppar peppar.

Storasyster tar omställningen ganska bra, men just igår var det lite jobbig dag för henne främst pga understimulerad. Hon är van vid att vi hittar på mycket aktiviteter varje dag, täta lekdejter med kompisar eller släktingar osv så att hon främst varit hemma några dagar i sträck tog ut sin rätt. Hon har ju ett stort (!) behov av både mycket fysisk rörelse och stimulans, samtidigt som hon har ett jättestort socialt behov av att träffa jämnåriga så hon är inte road av att göra typ någon aktivitet utan sällskap och det är svårt att få till socialt häng varje dag såhär på sommaren när många är iväg och vi kanske inte riktigt är lika enkelt portabla som vanligt! Men nu har vi bokat in lite aktiviteter med kompisar, vi ska iväg och låna shettis och rida på imorgon, och moster med kusin kommer här nästa vecka, idag ska hon och pappa gå på bio+ shoppa så det blir lite roligare tillvaro. Igår gjorde vi också vår första utflykt utanför hem-miljön då vi åkte och badade. Det gick jättebra ändå, lillasyster skötte sig fint 🥰 Bara jag som är avis på att inte kunna få bada! Kommer bli jobbigt nu i värmeböljan som kommer 😭

Hur mår ni andra?

Tänkte att denna kan vara en lämplig tråd för min fråga. Använder ni/har ni använt gravidkudde och har det hjälpt er sömn? Har plötsligt börjat sova sämre då det är svårt att hitta en bekväm positiva (är bara i v 20).
Om ni använder/har använt gravidkudde, något märke ni rekommenderar eller någon annan man bör tänka på när man ska köpa en gravidkudde?

Min tanke är även att jag ska ha nytta av den vid amning (om jag får amning att fungera).

Tänkte att denna kan vara en lämplig tråd för min fråga. Använder ni/har ni använt gravidkudde och har det hjälpt er sömn? Har plötsligt börjat sova sämre då det är svårt att hitta en bekväm positiva (är bara i v 20).
Om ni använder/har använt gravidkudde, något märke ni rekommenderar eller någon annan man bör tänka på när man ska köpa en gravidkudde?

Min tanke är även att jag ska ha nytta av den vid amning (om jag får amning att fungera).
Gravidkudden och bärselen är de saker jag inte skulle vilja vara utan vid fler barn. Hade en BB hugme och ÄLSKADE den. Avlastade magen skönt och funkade sen utmärkt som amningskudde. När jag köpte så var det den enda som var av den modellen, men tror det finns fler liknande nu.

Jag har överlag sovit bra i mina graviditeter men har hjälp med gravidkudde när jag haft som värst foglossning. Har då haft bbhugme som funkat bra och varit skön, kan därför inte uttala mig om andra märken eller varianter. Den går att knyta runt sig så den kan användas som amningskudde också men det har jag aldrig gjort. Jag använder vanliga kuddar i soffan och med förra barnet (när man var lite nyare på amning) en enkel amningskudde från IKEA.

Jag har! Var för snål med ettan och nöjde mig med att trycka en ett täcke mellan knäna om jag behövde men till tvåan fick jag en i present av sambon och ångrade rejält att jag inte köpt en första gången 😅 hade den aldrig vid amning men som kant om bebisen låg i vår säng. Kan lätt sova med den som ogravid med.

Nu har vi landat i namn... Men jag är så känslig kring det och har gråtit flera gånger idag (av olika anledningar). Först för att jag är glad då båda våra tjejer har fått namn med varsin koppling till våra mammor (som tyvärr dog alldeles för tidigt).

Men jag jar sen tyckt det varit jobbigt att meddela namnet till andra. Vill så gärna att andra ska tycka om det också, och jag tror liksom det är få som spontant tycker namnet är särskilt fint. Men varför bryr jag mig så mycket? Det är ett ovanligt namn, samtidigt enkelt och inte konstigt på något sätt. Inte alls populärt idag (och har väl aldrig varit) utan max 30 barn om året som får det. Det är ett släktnamn som återfinns på många håll på mammas sida släkten, men tror också därför vissa kan tycka det blir konstigt då man associerar namnet mycket till andra släktingar. Har gråtit lite för jag är ledsen över uteblivna kommentarer om hennes namn från släktingar. Och min mans släkt är ganska plumpa så jag är glad att han är själv när han meddelar dotterns namn idag, för jag tror de kan ha ganska tråkiga spontana kommentarer.

Är kanske lite babyblues-känslor med i dagens känslostorm åt alla håll.

Hur tar ni andras reaktioner och åsikter om barnets namn? Bryr ni er eller är det skitsamma?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka