Sommarbokbingo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och så här ser min bricka ut;

D0BA9235-350D-41C7-BAC1-410E952B2BAD.jpeg
 
Kryssar självbiografi med Det här kommer göra ont av Adam Kay. Jag brukar läsa humorböcker med lite oregelbundna mellanrum, men det är en svår genre och blir ofta tramsigt. Den här gillade jag dock mycket. I det stora hela är det en massa anekdoter från livet som läkare, men han berör så mycket kring arbetsmiljö, sjukvårdspolitik och slutligen våndan när man inser att ens livsval kanske inte är det rätta att boken blir mer komplex än just skilda ”roliga” händelser. Rekommenderas varmt.

Jag kryssar också annat originalspråk med En katts resedagbok av Hiro Arikawa. Är ursprungligen skriven på japanska och är en av de nominerade till Årets bok. Handlar om katten Nana som är en strykarkatt, men i samband med att han blir påkörd tas han om hand av Satoru. Efter att ha levt tillsammans ett tag börjar de resa runt till gamla bekanta till Satoru och får ta del av hans livshistoria. Att ha djur som berättarröster tycker jag ofta är knepigt, men i den här boken varieras det med andra karaktärer och tillbakablickar så det funkar. Gillade barndomsbeskrivningar, men tyckte boken tappade på slutet när det blev alltmer nutid och alltmer sentimentalt.

Visa bifogad fil 31638
Det var ju intressant, ska se om de har Adam Kay på biblioteket!
 
Kryssar självbiografi med Det här kommer göra ont av Adam Kay. Jag brukar läsa humorböcker med lite oregelbundna mellanrum, men det är en svår genre och blir ofta tramsigt. Den här gillade jag dock mycket. I det stora hela är det en massa anekdoter från livet som läkare, men han berör så mycket kring arbetsmiljö, sjukvårdspolitik och slutligen våndan när man inser att ens livsval kanske inte är det rätta att boken blir mer komplex än just skilda ”roliga” händelser. Rekommenderas varmt.
Har funderat på den men hade helt missat att den tillhörde humorgenren! Jag visste bara att den handlade om hans upplevelser som ung läkare, och tog för givet att den var rätt allvarlig och deppig. Ska definitivt försöka låna hem den nu, för den är ju väldigt omtalad och verkar intressant!
 
Kryssar blått omslag med Varje steg du tar av Lisa Jewell. Kopierar vad jag skrev om den annorstädes:

Helt okej psykologisk thriller, brittiskt så det förslår och jag tycker att hon tecknar bra karaktärer. Har läst henne sedan sent 90-tal och tycker att hon har utvecklats på ett intressant sätt, alla genrebyten blir ju inte så lyckade men jag tycker att hon är bra på att ta fram mörkret i vardagen, så att säga.
 
Har funderat på den men hade helt missat att den tillhörde humorgenren! Jag visste bara att den handlade om hans upplevelser som ung läkare, och tog för givet att den var rätt allvarlig och deppig. Ska definitivt försöka låna hem den nu, för den är ju väldigt omtalad och verkar intressant!

Han är komiker numera och det märks. :p
 
Kryssar blått omslag med Varje steg du tar av Lisa Jewell. Kopierar vad jag skrev om den annorstädes:

Helt okej psykologisk thriller, brittiskt så det förslår och jag tycker att hon tecknar bra karaktärer. Har läst henne sedan sent 90-tal och tycker att hon har utvecklats på ett intressant sätt, alla genrebyten blir ju inte så lyckade men jag tycker att hon är bra på att ta fram mörkret i vardagen, så att säga.
Är det den som heter Watching You på engelska tro? I så fall ligger den i min "böcker jag ska läsa på semestern"-hög! Har knappt läst något alls av Lisa Jewell innan, men fick upp ögonen för henne när jag fick Then She Was Gone i födelsedagspresent förra året och blev positivt överraskad.
 
Är det den som heter Watching You på engelska tro? I så fall ligger den i min "böcker jag ska läsa på semestern"-hög! Har knappt läst något alls av Lisa Jewell innan, men fick upp ögonen för henne när jag fick Then She Was Gone i födelsedagspresent förra året och blev positivt överraskad.

Japp, stämmer bra! Kan även rekommendera Flickorna i parken (tror den heter The girls in the garden på engelska) och Den tredje hustrun (The third wife, rimligtvis) av henne, just i spänningsgenren. Hennes 90-talsböcker var mer chicklit och inget ont om det, men hon är bra på spänning och psykologi!
 
Japp, stämmer bra! Kan även rekommendera Flickorna i parken (tror den heter The girls in the garden på engelska) och Den tredje hustrun (The third wife, rimligtvis) av henne, just i spänningsgenren. Hennes 90-talsböcker var mer chicklit och inget ont om det, men hon är bra på spänning och psykologi!
Ja, jag har alltid sett henne som just en chicklit-författare och därför inte haft något större intresse. Tack för tips!
 
31662

Kryssar min andra bok som "del av en serie" med Paganinikontraktet av Lars Kepler. Jag tycker ändå att jag varit relativt snabb med tanke på att den är över 500 sidor, en riktig bladvändare verkligen! Tyckte ju mycket om den första boken och den här var ännu bättre. Spännande och lättläst :)

Funderade ett tag på om jag skulle kryssa den här som fult omslag då det verkligen är horribelt fult men insåg sedan att jag förvånande nog hade en ännu bättre kandidat för det i hyllan så det blir nog nästa bok tror jag om jag inte kan hitta något annat först. Den är också på svenska och försöker läsa i alla fall varannan bok på engelska :)
 
Jag är klar med mitt fjärde kryss nu - "Brev till en bokhandel" av Helene Hanff (självbiografi/memoir).

Jag kommer inte ihåg varför jag lade in den på min to-read lista till att börja med, men nu när jag gick igenom den för att leta upp vilka biografier som kan vara intressanta att läsa så valde jag den av helt praktiska skäl - den hade höga betyg (dvs. större chans att jag skulle gilla den) och var kort (dvs. snabbläst). Innan jag började läsa den hade jag dock aldrig egentligen kollat upp vad den handlade om, så det var en intressant överraskning. Versionen jag läste bestod egentligen av två böcker. Den började med "84, Charing Cross Road", som består av brev som skrevs under 50 och 60-talet mellan författaren (amerikan) och en bokhandel i London. Det låter kanske inte så intressant, men den var faktiskt riktigt trevlig och det var intressant att läsa direkt från källan om den tiden - jag har läst en del om andra världskriget, men inte så mycket om efterkrigstiden och hade till exempel inte koll på att de hade matransonering så lång tid i England. Sedan fortsatte den med "Hertiginnan av Bloomsbury Street", där författaren åker till England för första gången för att se alla de ställen hon läst om i böckerna hon köpt, träffa de vänner hon lärt känna genom brevväxlingen, och för att göra reklam för "84, Charing Cross Road".

31702
 
Jag är klar med mitt fjärde kryss nu - "Brev till en bokhandel" av Helene Hanff (självbiografi/memoir).

Jag kommer inte ihåg varför jag lade in den på min to-read lista till att börja med, men nu när jag gick igenom den för att leta upp vilka biografier som kan vara intressanta att läsa så valde jag den av helt praktiska skäl - den hade höga betyg (dvs. större chans att jag skulle gilla den) och var kort (dvs. snabbläst). Innan jag började läsa den hade jag dock aldrig egentligen kollat upp vad den handlade om, så det var en intressant överraskning. Versionen jag läste bestod egentligen av två böcker. Den började med "84, Charing Cross Road", som består av brev som skrevs under 50 och 60-talet mellan författaren (amerikan) och en bokhandel i London. Det låter kanske inte så intressant, men den var faktiskt riktigt trevlig och det var intressant att läsa direkt från källan om den tiden - jag har läst en del om andra världskriget, men inte så mycket om efterkrigstiden och hade till exempel inte koll på att de hade matransonering så lång tid i England. Sedan fortsatte den med "Hertiginnan av Bloomsbury Street", där författaren åker till England för första gången för att se alla de ställen hon läst om i böckerna hon köpt, träffa de vänner hon lärt känna genom brevväxlingen, och för att göra reklam för "84, Charing Cross Road".

Visa bifogad fil 31702

Ja! Jag älskar 84 Charing Cross Road! Underbar :)
 
Jag kryssar första rutan med en bok som utspelar sig i Asien, Vit krysantemum av Mary Lynn Bracht. Boken utspelar sig i Korea, Japan och Mongoliet under andra världskriget och handlar om en koreansk ung kvinna (flicka) som blir tillfångatagen av japanska soldater under kriget och blir förd till en militärbordell. En bok som visserligen är fiktion men som tar avstamp i verkligheten. Jag kände inte till något om dessa "trösterskor" och deras hemska öden sedan innan och blev väldigt tagen av det, i övrigt var boken något ojämn men ändå läsvärd.

Nu har jag precis gått på semester så här ska läsas! :D
31731
 
31737

Kryssar "med bilder i" med denna bok. Den är ca 25 år gammal så jag gissar att forskningen gjort nya framsteg, men det grundar sig säkert på det som beskrivs här. Jag fattade max två tredjedelar av teorierna men det är intressant hur den filosofiska frågan om universums uppkomst övertagits av fysiken senaste århundradet.
 
Kryssar "utspelar sig före 1900-talet" med The Adventures of Sherlock Holmes av Arthur Conan Doyle. Den kändes förvånansvärt modern för att vara skriven för över 100 år sen! Läsvärd definitivt, men det blev lite repetitivt att läsa alla short stories efter varandra, de är ganska lika varandra.

31739
 
Visa bifogad fil 31737
Kryssar "med bilder i" med denna bok. Den är ca 25 år gammal så jag gissar att forskningen gjort nya framsteg, men det grundar sig säkert på det som beskrivs här. Jag fattade max två tredjedelar av teorierna men det är intressant hur den filosofiska frågan om universums uppkomst övertagits av fysiken senaste århundradet.
Den har jag haft på min att-läsa lista aaalldeles för länge :cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
9 148
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 488
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp