Sommarföräldrar 2019

Följ din magkänsla! Känns det rätt så är det rätt, det är du som känner ditt barn bäst :heart

Min bebis är inte förtjust i babynest eller. Jag har gjort en sovorm som jag knölar ner mellan oss efter avslutad (ligg)amning. Då riskerar jag inte att rulla på bebis och hen kan inte rulla runt heller, samtidigt som jag slipper lyfta upp och lägga ner i babynest.

Smart med sovorm! Det ska jag prova.
 
Idag var vi på BVC och fick första vaccinationen av Rota 👍🏼 Annars rullar allt på i en väldans fart, har vant mig vid att vara själv och äldsta tjejen är väldigt gullig mot sin lillasyster. Jag som fasades lite över att lämna storasyster på förskolan när jag själv skulle gå hemma är så glad när hon skuttar iväg till förskolan på morgonen och säger hejdå innan vi knappt hunnit in 😍
 
Tillägg, jag lät väldigt dömande tidigare. Jag tycker alltså att det är vansinnigt av BVC att ge sånt råd, det går liksom emot allt det vi vet om amning idag.

Små bebisar vill dia ofta, det är helt normalt, om än jobbigt ibland. Att amma på varje signal är viktigt för att mjölkproduktionen ska följa bebisens behov.

Är du med i amningshjälpens facebookgrupp? Rekommenderar den stark annars, man lär sig massor!
Halvt KL;
Jag håller med dig (ffa när barnet är så litet som två veckor), och @Klura , att vilja äta efter en timme tycker jag låter normalt, mitt barn äter gärna flera gånger i timmen (det börjar minska nu vid drygt 4 veckor) men sover å andra sidan 4-5 h på natten och några timmar sammanhängande mitt på dagen.

Däremot tyder den mesta forskningen på att mjölkproduktionen blir mer stabil efter någon månad och att det inte är lika viktigt med kontinuerlig amning då (vilket är logiskt om man tänker evolutionsmässigt, barnet har sannolikt gått upp i vikt, är hyfsat friskt, kan hålla temperaturen bättre och är själv mer vaken på omvärlden och inte fullt lika beroende av att ständigt sitta fast vid en vuxen för att överleva utan klarar sig själv ett par timmar utan att frysa ihjäl).

Jag är tillbaka och jobbar lite from denna vecka och har då bara ammat morgnar och kvällar och eventuellt någon gång på natten om hon vaknar, försöker pumpa under dagen vid 1-2 tillfällen. Om du lider vansinnigt av att inte få sova @Klura så finns det heller ingen forskning som entydigt stödjer att barnet blir förvirrat av att flaskmatas med ersättning eller urpumpad mjölk så den andra föräldern kan mata vid något/några tillfällen.

Bröstmjölksproduktion och viktuppgång är ju ganska enkla parametrar att mäta, så man kan lita på forskningen i just detta fall.
 
Det blev en höstbebis här :D en liten tjej föddes 23.25 i måndags! V 41+3. Fy vad det var jobbigt att gå över tiden, de där dagarna var lika mentalt påfrestande som hela graviditeten kändes det som :crazy: Men hon kompenserade med att vara snabb ut! Hann vara på förlossningsrummet 2 timmar innan hon var ute. Kan knappt tänka mig en bättre förlossning för en förstföderska än den jag fick.
 
Så, nu har vi landat lite efter att vår tös kommit till världen!
För att göra en lång historia kort blev det igångsättning i vecka 42+0, och nästan exakt 48h efter att vi tog första shoten cytotec förlöstes Clara med kejsarsnitt (11 aug). Trots att det inte gick som planerat var det en otrolig upplevelse, främst pga UNDERBAR och kompetent personal i Lund! Trots akutsnitt och bara 45 minuter från beslut om snitt till födsel gjordes allt så proffsigt. Mitt ärr syns knappt, det tog längre tid att sy än att få ut ungen. Ingen stressade, allting dubbelkollades, ja vi är toppennöjda helt enkelt!

Allt annat rullar liksom bara på. Att vara förälder är najs, bvc ger tumme upp, Clara är störtkul att hänga med!

När jag sitter vid datorn ska jag ändra i listan. Kanske skriva en utförlig förlossningsberättelse också om det är intressant :)
 
Halvt KL;
Jag håller med dig (ffa när barnet är så litet som två veckor), och @Klura , att vilja äta efter en timme tycker jag låter normalt, mitt barn äter gärna flera gånger i timmen (det börjar minska nu vid drygt 4 veckor) men sover å andra sidan 4-5 h på natten och några timmar sammanhängande mitt på dagen.

Däremot tyder den mesta forskningen på att mjölkproduktionen blir mer stabil efter någon månad och att det inte är lika viktigt med kontinuerlig amning då (vilket är logiskt om man tänker evolutionsmässigt, barnet har sannolikt gått upp i vikt, är hyfsat friskt, kan hålla temperaturen bättre och är själv mer vaken på omvärlden och inte fullt lika beroende av att ständigt sitta fast vid en vuxen för att överleva utan klarar sig själv ett par timmar utan att frysa ihjäl).

Jag är tillbaka och jobbar lite from denna vecka och har då bara ammat morgnar och kvällar och eventuellt någon gång på natten om hon vaknar, försöker pumpa under dagen vid 1-2 tillfällen. Om du lider vansinnigt av att inte få sova @Klura så finns det heller ingen forskning som entydigt stödjer att barnet blir förvirrat av att flaskmatas med ersättning eller urpumpad mjölk så den andra föräldern kan mata vid något/några tillfällen.

Bröstmjölksproduktion och viktuppgång är ju ganska enkla parametrar att mäta, så man kan lita på forskningen i just detta fall.

Dock så finns det ju många som vittnar om tuttförvirring av att ha fått flaska, så om amningen är viktig för en så är det kanske säkrast att inte blanda in flaska.
 
Idag har vi firat tremånadersdagen med att ta vaccin. Det gick bra! Lite tätare viktkontroller framöver då bebis är ganska liten och sakta, sakta planar på kurvorna. Inget jag ät orolig för alls, hen är superpigg och glad och utvecklas precis som hen ska.

Fontanellen var lite för liten så eventuellt ska vi träffa läkare för bedömning för det.
 
Dock så finns det ju många som vittnar om tuttförvirring av att ha fått flaska, så om amningen är viktig för en så är det kanske säkrast att inte blanda in flaska.

Det finns också dom som vittnar om att det funkar utmärkt. Så man får väl ta och väga för och emot.

Mina barn är såna som både fick flaska, napp och ammade. Alla tre, redan från det att vi var på BB
 
Det finns också dom som vittnar om att det funkar utmärkt. Så man får väl ta och väga för och emot.

Mina barn är såna som både fick flaska, napp och ammade. Alla tre, redan från det att vi var på BB
Såklart. Det är därför jag säger att om amningen är viktig så skulle inte jag chansa, just för att det omöjligt går att säga om barnet blir tuttförvirrad eller inte.
 
Såklart. Det är därför jag säger att om amningen är viktig så skulle inte jag chansa, just för att det omöjligt går att säga om barnet blir tuttförvirrad eller inte.

Jag menar att man ska väga det mot sömn, jag personligen funkar inte utan sömn. Jag har för övrigt aldrig hört om bebisar som blir tuttförvirrade (jag har härt begreppet, men aldrig att det verkligen har hänt) - de kan ha preferenser men det är en annan femma. Hade jag en bebis som krånglar med amning och det funkar med flaska så hade jag lätt valt det som bebisen föredrar.
 
Jag menar att man ska väga det mot sömn, jag personligen funkar inte utan sömn. Jag har för övrigt aldrig hört om bebisar som blir tuttförvirrade (jag har härt begreppet, men aldrig att det verkligen har hänt) - de kan ha preferenser men det är en annan femma. Hade jag en bebis som krånglar med amning och det funkar med flaska så hade jag lätt valt det som bebisen föredrar.

Ja? I ditt fall var uppenbarligen inte amningen så pass viktig då. För mig till exempel är det jätteviktigt och därför chansar jag inte med flaska. Hur @Klura vill göra är upp till henne, men jag tycker att det är viktigt att få höra alternativen och sen utgå från sig själv.

Jag har bara träffat ett tuttförvirrat barn irl (4 månader gammal) övriga har jag läst om hos amningshjälpens.
 
Låter mycket märkligt och svårt att ta på allvar när det kommer från någon anonym på internet tyvärr
Fullt förståeligt, det är ganska mycket som har tveksam evidens som står på 1177 då evidens är ett extremt komplext begrepp där man kan diskutera om den klassiska medicinens tolkning ska vara Golden standard eller inte, och det är ofta experternas åsikt som speglas då kunskapsunderlaget kommer från ”snillen spekulerar-möten”, det är dock en diskussion som förtjänar en egen tråd :)
 
Tack alla för er input! Jag har beslutat mig för att fortsätta amma när mitt mammahjärta säger att han vill äta, vilket är hela tiden haha. Jag lider inte SÅ mycket av sömnen då jag nog skrapar ihop en 7 timmar per natt, men med typ 5 uppvak då. Han har ju gått upp i vikt så bra så vill inte förstöra det och det känns inte bra för mig att begränsa honom.

Vi har diskuterat om att pumpa och ge flaska men precis som ni diskuterat vill jag inte förvirra honom. Men blir det för jobbigt ska jag såklart överväga det. Han ammar fortfarande bra trots att han får napp så skulle kunna gå bra tror jag.
 
Tack alla för er input! Jag har beslutat mig för att fortsätta amma när mitt mammahjärta säger att han vill äta, vilket är hela tiden haha. Jag lider inte SÅ mycket av sömnen då jag nog skrapar ihop en 7 timmar per natt, men med typ 5 uppvak då. Han har ju gått upp i vikt så bra så vill inte förstöra det och det känns inte bra för mig att begränsa honom.

Vi har diskuterat om att pumpa och ge flaska men precis som ni diskuterat vill jag inte förvirra honom. Men blir det för jobbigt ska jag såklart överväga det. Han ammar fortfarande bra trots att han får napp så skulle kunna gå bra tror jag.

Vad skönt att ha kommit till ett beslut :)
En helammade bebis kan ju aldrig gå upp för mycket i vikt. Min första bebis vägde nästan 9 kg vid tre månader!

Gör det som du och bebis mår bäst av :heart
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 065
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 955
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 999
Senast: nullo-modo
·
Gravid - 1år Hej! Nu är det väl dags för en grupp för oss som väntar barn till sommaren 2023? Jag har iaf längtat så nu drar jag igång denna tråd...
10 11 12
Svar
227
· Visningar
26 159
Senast: bumpo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp