Sommarföräldrar 2019

Åh samma här! Ger nästan vad som helst för att få läsa och lägga storasyster på kvällarna, är lillasyster hungrig och vill äta då blir jag så besviken!

Skönt att höra att någon känner lika! Får så dåligt samvete för det. 😔 känner att jag inte älskar lillasyster som jag älskar storebror, men det är orättvist att jämföra då jag känner honom bättre och har haft mer tid med honom. Jag älskar ju henne lika mycket som jag älskade honom när han var 7 veckor.
 
Ja, det krossar verkligen ens hjärta! Sen får jag dåligt samvete för att jag med glädje lämnar bort lillasyster då för att vara med storebror, bara för att hon inte lika tydligt kan kommunicera att hon vill ha/behöver mig, men det betyder ju inte att hon inte också gör det. Näeh, usch. Det är inte lätt att räcka till för två!
Jag tror att man behöver tänka medvetet på att det här med moderskärlek och "uppoffring" till stor del är en social konstruktion och att vi egentligen är flockdjur, dvs en person till till flocken kräver ju att hela flocken jobbar lite extra och att det är helt rimligt att inte en person kan dubblera sig för att täcka behovet för två små barn.

KL; vi har fått ett ganska lätt barn hittills, hon äter mycket på morgonen och på eftermiddagen och har två längre sovperioder, en mitt på dagen och tack och lov en på natten. Sambon flaskmatar på kvällen och nattar och jag går upp på morgonen och vid behov på natten. Hon har gått upp stadigt i vikt och kunde gott få sova sina 5-6 timmar tyckte BVC (och det är ju guld ;).
Om två veckor behöver jag vara iväg några heldagar så det känns skönt att det funkar att växla med flaska och hoppas det fortsätter så, annars får det bli flaska på heltid.
Jag är också själaglad över att vi är hemma så länge bägge två, det hade varit jättetrist om någon hade behövt gå till jobbet redan på måndag.
 
Jag tror att man behöver tänka medvetet på att det här med moderskärlek och "uppoffring" till stor del är en social konstruktion och att vi egentligen är flockdjur, dvs en person till till flocken kräver ju att hela flocken jobbar lite extra och att det är helt rimligt att inte en person kan dubblera sig för att täcka behovet för två små barn.

KL; vi har fått ett ganska lätt barn hittills, hon äter mycket på morgonen och på eftermiddagen och har två längre sovperioder, en mitt på dagen och tack och lov en på natten. Sambon flaskmatar på kvällen och nattar och jag går upp på morgonen och vid behov på natten. Hon har gått upp stadigt i vikt och kunde gott få sova sina 5-6 timmar tyckte BVC (och det är ju guld ;).
Om två veckor behöver jag vara iväg några heldagar så det känns skönt att det funkar att växla med flaska och hoppas det fortsätter så, annars får det bli flaska på heltid.
Jag är också själaglad över att vi är hemma så länge bägge två, det hade varit jättetrist om någon hade behövt gå till jobbet redan på måndag.

Vår bebis ger även oss lyxen att få sova ett långpass per natt och ja njuter😍 vet ju aldrig när de tar slut, kan ju säkert vända på en dag bara:nailbiting:

Va på vårt tredje bröllop för sommaren men första med bebis och det gick galant!😍 Men ska på ett bröllop om 5 veckor och hade tänkt ha barnvakt ( i närheten av bröllopet om ut i fall att de inte funkar o ja måste amma) så behöver testa att ge henne med flaska. Något som ja bör tänka på? Flaska, spelar de någon roll vilken?
 
Vår bebis ger även oss lyxen att få sova ett långpass per natt och ja njuter😍 vet ju aldrig när de tar slut, kan ju säkert vända på en dag bara:nailbiting:

Va på vårt tredje bröllop för sommaren men första med bebis och det gick galant!😍 Men ska på ett bröllop om 5 veckor och hade tänkt ha barnvakt ( i närheten av bröllopet om ut i fall att de inte funkar o ja måste amma) så behöver testa att ge henne med flaska. Något som ja bör tänka på? Flaska, spelar de någon roll vilken?
Medela calma använder vi, den rekommenderade BVC oxå till så små barn för att de inte ska svälja för mkt luft och få ont i magen.
 
Hittade det här schemat bland mina bilder. Vet att jag tittade en del på det med första barnet. Kan inte garantera något vetenskapligt och har ingen källa, men lite kul ändå 😁

7733F141-F93B-4F6C-99ED-424C11DF76F5.jpeg
 
Inatt kl 3 kom äntligen vår fina kille! När han väl bestämde sig för att komma ut gick det snabbt för att vara första gången, från första känning hemma så var han ute 12 h senare. Krystfasen var jobbig dock och tog lång tid.
Vi är helt kära i vår lille kille :love:
 
Inatt kl 3 kom äntligen vår fina kille! När han väl bestämde sig för att komma ut gick det snabbt för att vara första gången, från första känning hemma så var han ute 12 h senare. Krystfasen var jobbig dock och tog lång tid.
Vi är helt kära i vår lille kille :love:
Stort grattis! :heart
 
Idag börjar vardagen för oss och jag och A har varit och lämnat storasyskonen på förskolan. Nu återstår att se hur han sover utan massa ljud omkring sig... vanligtvis sover han som en stock trots fullt lek/bus/bråk precis intill sovplatsen :D
 
Inatt kl 3 kom äntligen vår fina kille! När han väl bestämde sig för att komma ut gick det snabbt för att vara första gången, från första känning hemma så var han ute 12 h senare. Krystfasen var jobbig dock och tog lång tid.
Vi är helt kära i vår lille kille :love:

Vad skönt att han kommit ut! Stort grattis till er :heart
 
Blä, vi har problem med amningen. Var så säker på att det skulle funka problemfritt bara för att första barnet gick upp galet mycket i vikt.

Lilla S har väldigt svag viktuppgång, kurvan planar sakta. Sen en vecka tillbaka ratas bröstet hela dagarna. Jag får lura in bröstet genom att först låta hen suga på en napp, dra ut den snabbt och sen trycka in bröstet.
Nätterna funkar utan problem.

Vill verkligen inte ge upp amningen men jag orkar snart inte längre!
 
Blä, vi har problem med amningen. Var så säker på att det skulle funka problemfritt bara för att första barnet gick upp galet mycket i vikt.

Lilla S har väldigt svag viktuppgång, kurvan planar sakta. Sen en vecka tillbaka ratas bröstet hela dagarna. Jag får lura in bröstet genom att först låta hen suga på en napp, dra ut den snabbt och sen trycka in bröstet.
Nätterna funkar utan problem.

Vill verkligen inte ge upp amningen men jag orkar snart inte längre!
Jag har samma problem med min minsta född nov-18 och den stora född april -15. Den stora bara åt och åt medans den lilla knappt ätit på dagarna sen 3 mån ålder och vid 3,5 mån gav jag upp och han åt bara gröt på dagarna tills 7 mån ca, innan ratades all mat.... men han ammar på nätterna än.....
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 140
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 962
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 007
Senast: nullo-modo
·
Gravid - 1år Hej! Nu är det väl dags för en grupp för oss som väntar barn till sommaren 2023? Jag har iaf längtat så nu drar jag igång denna tråd...
10 11 12
Svar
227
· Visningar
26 188
Senast: bumpo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp