Spädbarns dygnsrytm.

Cocos

Trådstartare
Sitter oftast på buke nattetid... detta beror på att min två månader gamla dotter gärna inte somnar förens kl 01-02.
Jag är själv nattuggla och hon har sen hon låg i magen följt mitt dygn rätt exakt med diff på nån timme. Jag somnar gärna runt 01 och vaknar 09, hon somnar 01-02 och vaknar ca 11 är vaken nån timme och sover sen till ca 15. Hon sover inte nonstop utan vaknar för att äta ca varannan till vartredje timme för att äta eller bajsa :cool:
Det vore vääääldigt skönt om hon kunde sova kanske 23-11 ist så jag både får nån timme egentid på kvällen och kan hitta på saker dagtid med en vaken bebis!

Så nu vill jag höra alla möjliga ideér och metoder för hur jag kan hjälpa henne vända dygnet lite!?
Har försökt hålla henne vaken lite längre när hon vaknar runt 11 men det är som att försöka väcka döda och att försöka söva henne tidigare har funkat dåligt hittills :cautious:
Hur söver ni era småttingar?
Hur håller man dom vakna när dom bara blir sådär supertrötta att kroppen blir helt mjuk? :D

Sövningsmetoder som är testade:
Lägga i sängen och sjunga/vyssa/prata/va tyst= skitarg bebis.
I famnen med tutte= vaknar efter 10 min och är klarvaken.
I bärsjal/sele= vaknar när jag lägger ifrån mig henne.
Med napp i ovan nämnda situationer= vaknar när nappen ramlar ut :mad:
Mata massor i hopp om matkoma som ska söva= mätt och energifyld bebis som är vaknare än någonsin :cool:

Sömnen lyser med sin frånvaro men hoppet finns kvar ;)

p.s jag lär inte svara förens imorgon natt men tackar på förhand för visat intresse :love:
 
Det brukar inte spela så stor roll vad man gör utan bebisars dygnsrytm brukar rätta till sig med tiden hur man än gör eller inte gör. Det är ju ändå tur att hon sover något när du vill sova på natten. Annars är det många gånger tvärtom i början att bebisen vaknar lagom tills man går och lägger sig för att det då blev lugnt i magen och bebisen vaknade då när hen låg i magen. När man är uppe och rör sig så gungas ju bebisen till sömns i magen och sen vaknar bebisen när man sätter sig ner eller lägger sig.

Fortsätt du att söka efter sätt att söva just din lilla tjej. Förr eller senare så hittar du något sätt som hon somnar på eller så kommer hon själv in en normal dygnsrytm när hormonerna i hennes kropp kommer i fas med ljuset. Att lägga ner en sovande bebis i en säng brukar inte fungera men ett tips kan vara att ha ett babylammskinn i sängen så att det är varmt, mjukt och gosigt och inte kalla lakan i sängen som kyler när du lägger ner henne. Man kan också ha en filt om bebisen när man söver som man lägger ner bebisen i så att det inte blir kallt för det vaknar de ofta av.

Det är faktiskt generellt svårare på vintern att vända dygnet rätt för små nyfödda just för att det naturliga dagsljuset inte finns på samma sätt då. Det du kan göra är att ha lite ljust i rummet när hon sover på dagtid och ha mörkt i rummet nattetid. Det är också bra om man kan undvika att tända upp för mycket nattetid om det är möjligt. Det fungerar ju inte vid bajsblöja men annars kan man byta i knät eller i sängen istället för vid ett upptänt skötbord på natten och likaså vid matning att man har så mörkt som möjligt nattetid och normalt ljust på dagtid. Då kommer hon förhoppningsvis snart komma in i en normal dygnsrytm.

Att försöka hålla en supertrött bebis vaken är ingen ide och inte heller att försöka väcka utan låt henne sova det hon gör och försök påverka hennes dygnsrytm med ljuset istället.
 
Min lilla tjej (1,5 mån) går inte att hålla vaken när hon är trött ;) Somnar när hon känner för det.

Mellan kl 14 till ca kl 17-18 sover hon som bäst utan att vakna däremellan, då passar jag på att ha egentid. För på kvällen är det omöjligt att påverka henne, då somnar hon när hon vill.. Allt mellan kl 21 till 00.

Jag kan slå ett slag för gungstolen! Inlindad i filt med napp i munnen och gunga rytmiskt, då somnar vår tjej oftast fort om hon vaknar på natten. :)
 
Det kommer ändra sig. Låt det bara vara, det är kort tid det handlar om och som tur är får du ju dessutom sova en hel del på nätterna. Det kommer inte att vara så för evigt även om det känns så nu. Följ hennes rytm o testa inga "metoder" för att få henne art sova (vyssa, vagga mm så klart inte inräknat son "metod"- jag menar 5 mm eller Anna Wahlgren e d). Samsover ni? Annars kan ju det vara värt att testa. Lycka till!
 
Lilla A har nästan exakt samma tider som din lilla. Vet att storasyster var likadan, gick inte att göra något åt men plötsligt var det ändrat. (även om hon fortfarande är kvällsmänniska och gärna tar sovmorgon nu vid 3 års ålder).

Jag har gjort som så att jag ser på film där runt midnatt och så lägger vi oss i sängen då i väntan på att hon ska somna, eftersom att vår enda läggningsrutin består av amning ;-)
 
Personligen tycker jag att 2 månader är för tidigt att börja reglera sömnen. Försök få lite egentid andra tider på dygnet istället, oftast sover de så mycket ändå när de är så små.
 
Kan bara svara lite snabbt..
Ibland sover hon ca 01-05 i sin säng men oftast sover vi tillsammans. Ammar alltid till sömns då det är det som söver bäst :)
Jag har huns ock kruxet är att när bevis sover dagtis passar jag på att pronenera vovven så egentiden är tyvärr minimal. Det är också lite meckigt för hunden vägrar vända dygnet till.bebis fördel :angel: försöker rasta hunden så sent som möjligt på kvällen men hon vaknar och vill ut senast 09 så det blir rätt uppkackad sömn :crazy:

Några ffem minuters metoder och sånt skulle jag aldrig testa, tycker det är hemskt att folk ens låter barnen skrika och tror dom ska somna. Kanske funkar för vissa men jag tippar på att det är för bebisen ger upp till slut :cry:

Senste nätterna halv vaknar hon och försöker få in tummen i munnen men lyckas oftast intr och blir så superförbannad ;) misstänker att såfort hon får snits på tummsugandet så kommer hon somna om av sig själv :)
 
Alla har skrivit så klok så jag har inget att tillägga annat än att försöka ha det lite svalare i sovrummet än i resten av lägenheten.
 
Att lägga ner en sovande bebis i en säng brukar inte fungera men ett tips kan vara att ha ett babylammskinn i sängen så att det är varmt, mjukt och gosigt och inte kalla lakan i sängen som kyler när du lägger ner henne. Man kan också ha en filt om bebisen när man söver som man lägger ner bebisen i så att det inte blir kallt för det vaknar de ofta av.

Det är faktiskt generellt svårare på vintern att vända dygnet rätt för små nyfödda just för att det naturliga dagsljuset inte finns på samma sätt då. Det du kan göra är att ha lite ljust i rummet när hon sover på dagtid och ha mörkt i rummet nattetid. Det är också bra om man kan undvika att tända upp för mycket nattetid om det är möjligt. Det fungerar ju inte vid bajsblöja men annars kan man byta i knät eller i sängen istället för vid ett upptänt skötbord på natten och likaså vid matning att man har så mörkt som möjligt nattetid och normalt ljust på dagtid. Då kommer hon förhoppningsvis snart komma in i en normal dygnsrytm.

Att försöka hålla en supertrött bebis vaken är ingen ide och inte heller att försöka väcka utan låt henne sova det hon gör och försök påverka hennes dygnsrytm med ljuset istället.

I sin säng sover hon på ett täcke och brukar ha en flanellfilt där så det inte ska bli så stor temperaturskillnad från famnen, men att jag inte tänkt på att söva henne i en filt :banghead: Funkade på första försöket ikväll och redan kl 01 :bump:

Precis den typen av tips jag va ute efter, såna där självklara som jag bara inte kan komma på själv ;)
Ett krux är att jag kör EC och att tända upp måste jag för annars blir det bajs överallt.. Har dock testat att låta henne bajsa i blöjan ist men det tar längre stund för henne att komma till ro då. Ska dock testa att byta blöja i sängen ist och se om det funkar!

Tusen tack för alla svar!!! Känns lite sköt att höra att det är svårt att vända dygnet åt dom små då kan jag lixom ge upp lite utan att känna mig dålig :D
 
Alla har skrivit så klok så jag har inget att tillägga annat än att försöka ha det lite svalare i sovrummet än i resten av lägenheten.

Det är lite svalare i sovrummet när vi somnar men sen lyckas det av nån mystisk anledning bli supervarmt under natten. jag tycker själv det är lite besvärligt, får nog ringa fastighetsvärden om ventilationen för rummet är på ca 20 kvm så borde inte bli så instängt tycker jag. ventilationen nu gör att det antingen typ småblåser eller så är det helt stilla (kanske för att jag tejpat igen ventilationshålen :angel:)
 
I sin säng sover hon på ett täcke och brukar ha en flanellfilt där så det inte ska bli så stor temperaturskillnad från famnen, men att jag inte tänkt på att söva henne i en filt :banghead: Funkade på första försöket ikväll och redan kl 01 :bump:

Precis den typen av tips jag va ute efter, såna där självklara som jag bara inte kan komma på själv ;)
Ett krux är att jag kör EC och att tända upp måste jag för annars blir det bajs överallt.. Har dock testat att låta henne bajsa i blöjan ist men det tar längre stund för henne att komma till ro då. Ska dock testa att byta blöja i sängen ist och se om det funkar!

Tusen tack för alla svar!!! Känns lite sköt att höra att det är svårt att vända dygnet åt dom små då kan jag lixom ge upp lite utan att känna mig dålig :D

Vad roligt att det fungerade på en gång att ha henne i en filt :) Det där att de vaknar när de läggs ner i sängen är så otroligt vanligt men som du skriver så inser man inte varför de vaknar. Jag hade babylammskinn till mina barn när de var små och det var därför jag insåg vilken enorm skillnad det är att ha eller inte ha varmt och skönt direkt när man lägger ner bebisen. De dagarna skinnet var blött efter tvätt så var det självklart omöjligt för bebisen att lugnt sova vidare i sängen efter att ha somnat i famnen. Min son var väldigt varm av sig som bebis och då hjälpte skinnet honom att inte bli för varm och min dotter var tvärtom väldigt frusen av sig som bebis och då hjälpte skinnet henne att hålla värmen.

Vad spännande att du kör EC! Då förstår jag absolut att du behöver tända. Jag har bara läst lite om det och har inte praktiserat det själv men jag är nyfiken på hur det fungerar för er om du vill berätta :) Du behöver självklart inte om du inte vill men jag tycker att all kommunikation med små bebisar är väldigt intressant för jag tror att redan helt nyfödda bebisar kan kommunicera mer än vad många inser.

Nej du ska absolut inte känna dig dålig på något sätt för att din bebis inte sover mellan typ 19-07 för det kan man inte påverka själv när de är i den åldern din lilla tjej är. Det viktigaste är att du lyssnar på din dotters behov och hon har inget behov av att sova x antal timmar mellan x och y som vi vuxna tycker skulle vara bra och passa. Hon behöver just nu få följa sin egen dygnsrytm och den kommer ändra sig ofta framöver. Jag förstår att det blir en aning krångligt när du behöver ut med hunden men det är som tur är under en kort period och sedan finns en vanlig dygnsrytm bara där en dag och jag hoppas att du kan hålla ut tills dess.
 
Kan bara svara lite snabbt..
Ibland sover hon ca 01-05 i sin säng men oftast sover vi tillsammans. Ammar alltid till sömns då det är det som söver bäst :)
Jag har huns ock kruxet är att när bevis sover dagtis passar jag på att pronenera vovven så egentiden är tyvärr minimal. Det är också lite meckigt för hunden vägrar vända dygnet till.bebis fördel :angel: försöker rasta hunden så sent som möjligt på kvällen men hon vaknar och vill ut senast 09 så det blir rätt uppkackad sömn :crazy:

Några ffem minuters metoder och sånt skulle jag aldrig testa, tycker det är hemskt att folk ens låter barnen skrika och tror dom ska somna. Kanske funkar för vissa men jag tippar på att det är för bebisen ger upp till slut :cry:

Senste nätterna halv vaknar hon och försöker få in tummen i munnen men lyckas oftast intr och blir så superförbannad ;) misstänker att såfort hon får snits på tummsugandet så kommer hon somna om av sig själv :)

Jag har också hund och har varit föräldraledig i två omgångar. Tyvärr är det ju sådär om hunden ska få någon vettig runda, att man får ta bebisens sovtid till att gå promenad. De flesta bebisar tycker inte att det är så kul att sitta i vagnen flera timmar varje dag.

När bebisen är sju-åtta månader sådär så är det vanligt att de sover två gånger om dagen, kanske 2 timmar sammanlagt vilket brukade synka rätt väl med mina hundpromenader. ;)

Med andra barnet skaffade jag faktiskt dog Walker så att jag skulle kunna göra lite annat utan minutiös planering.
 
Vad roligt att det fungerade på en gång att ha henne i en filt :) Det där att de vaknar när de läggs ner i sängen är så otroligt vanligt men som du skriver så inser man inte varför de vaknar. Jag hade babylammskinn till mina barn när de var små och det var därför jag insåg vilken enorm skillnad det är att ha eller inte ha varmt och skönt direkt när man lägger ner bebisen. De dagarna skinnet var blött efter tvätt så var det självklart omöjligt för bebisen att lugnt sova vidare i sängen efter att ha somnat i famnen. Min son var väldigt varm av sig som bebis och då hjälpte skinnet honom att inte bli för varm och min dotter var tvärtom väldigt frusen av sig som bebis och då hjälpte skinnet henne att hålla värmen.

Vad spännande att du kör EC! Då förstår jag absolut att du behöver tända. Jag har bara läst lite om det och har inte praktiserat det själv men jag är nyfiken på hur det fungerar för er om du vill berätta :) Du behöver självklart inte om du inte vill men jag tycker att all kommunikation med små bebisar är väldigt intressant för jag tror att redan helt nyfödda bebisar kan kommunicera mer än vad många inser.

Nej du ska absolut inte känna dig dålig på något sätt för att din bebis inte sover mellan typ 19-07 för det kan man inte påverka själv när de är i den åldern din lilla tjej är. Det viktigaste är att du lyssnar på din dotters behov och hon har inget behov av att sova x antal timmar mellan x och y som vi vuxna tycker skulle vara bra och passa. Hon behöver just nu få följa sin egen dygnsrytm och den kommer ändra sig ofta framöver. Jag förstår att det blir en aning krångligt när du behöver ut med hunden men det är som tur är under en kort period och sedan finns en vanlig dygnsrytm bara där en dag och jag hoppas att du kan hålla ut tills dess.

Det har funkat två gånger till så jag tror vi har hittat ett vinnande koncept :D jag har ju tänkt att det räcker med flanellfilten för den är ju inte direkt kall men visst blir det en temperaturskillnad iaf..

Vi praktiserar inte EC superseriöst utan bara när vi är hemma. jag började försökta läsa signaler redan på bb och testade att potta henne när hon va kanske en vecka gammal. Hon är väldigt lättläst eftersom magen krånglar lite så gnäller hon ofta och sen blir hon röd i ansiktet, då är det bara att skynda till toaletten ;) Nu senaste veckan har hon börjat vänta tills blöjan är av innan hon kissar vissa gånger så tror polletten börjar ramla ner! Vi använder ett ljud när hon gör ifrån sig som med tiden ska funka som en signal att "nu kan du göra ifrån dig" tycker att hon ofta tittar upp på mig när jag gör ljudet och sen dröjer det oftast bara några sekunder så bajsar hon :) Än så länge fångar jag cirka 2 av fyra bajsar per dag, kissar gör hon nästan uteslutande på skötbordet :cool: men det kommer förhoppningsvis rätta till sig snart!
Stundtals känns det lite surt när det kommer bajs i blöjan men sparar iaf 2 blöjor per dag, det blir 14 i veckan och nästan två hela paket i månaden! Att hon tömmer tarmen bättre och "fiser av sig", får mindre utslag och är torr oftare gör att det är väldigt beroendeframkallande :D

Tack för peppen :love: jag är ju själv nattuggla så hoppas hon inte kommer vända dygnet allt för mycket bara :angel:
 
Jag har också hund och har varit föräldraledig i två omgångar. Tyvärr är det ju sådär om hunden ska få någon vettig runda, att man får ta bebisens sovtid till att gå promenad. De flesta bebisar tycker inte att det är så kul att sitta i vagnen flera timmar varje dag.

När bebisen är sju-åtta månader sådär så är det vanligt att de sover två gånger om dagen, kanske 2 timmar sammanlagt vilket brukade synka rätt väl med mina hundpromenader. ;)

Med andra barnet skaffade jag faktiskt dog Walker så att jag skulle kunna göra lite annat utan minutiös planering.

Försöker tänka att det kommer bli lättare sen när hon är större och har mer fasta rutiner. Hon somnar dock nästan alltid i vagnen om man romenerar mitt på dagen för då har hon knappt vaknat ännu ;) morgonen är lite knepigare men min mamma kommer nästan varje eftermiddag och går en sväng med hunden så jag behöver iaf bara gå en långsväng på dagen utöver kortare rastrundor :)

Så det funkade bra med dogwalker? berätta gärna mer! har tänkt att skaffa en sån när jag börjar jobba igen då hunden inte kan va med på jobbet alla dagar.
 
Det har funkat två gånger till så jag tror vi har hittat ett vinnande koncept :D jag har ju tänkt att det räcker med flanellfilten för den är ju inte direkt kall men visst blir det en temperaturskillnad iaf..

Vi praktiserar inte EC superseriöst utan bara när vi är hemma. jag började försökta läsa signaler redan på bb och testade att potta henne när hon va kanske en vecka gammal. Hon är väldigt lättläst eftersom magen krånglar lite så gnäller hon ofta och sen blir hon röd i ansiktet, då är det bara att skynda till toaletten ;) Nu senaste veckan har hon börjat vänta tills blöjan är av innan hon kissar vissa gånger så tror polletten börjar ramla ner! Vi använder ett ljud när hon gör ifrån sig som med tiden ska funka som en signal att "nu kan du göra ifrån dig" tycker att hon ofta tittar upp på mig när jag gör ljudet och sen dröjer det oftast bara några sekunder så bajsar hon :) Än så länge fångar jag cirka 2 av fyra bajsar per dag, kissar gör hon nästan uteslutande på skötbordet :cool: men det kommer förhoppningsvis rätta till sig snart!
Stundtals känns det lite surt när det kommer bajs i blöjan men sparar iaf 2 blöjor per dag, det blir 14 i veckan och nästan två hela paket i månaden! Att hon tömmer tarmen bättre och "fiser av sig", får mindre utslag och är torr oftare gör att det är väldigt beroendeframkallande :D

Tack för peppen :love: jag är ju själv nattuggla så hoppas hon inte kommer vända dygnet allt för mycket bara :angel:

Vad roligt att det verkar fungera med filten! Håller tummarna för att det fortsätter så :)

Men vad häftigt! Tänk vad smarta de är de små :love: Det är ju verkligen en win win situation för alla! Jag har faktiskt tänkt det många gånger att det kan inte vara så jätteenkelt att bajsa i en blöja. Det är nog därför hon gör ifrån sig på ett annat sätt utan blöja för då slipper hon motståndet.

Haha min bonusdotter är också nattuggla och mitt bonusbarnbarn likaså och det var först när mitt bonusbarnbarn började på dagis som de började med "normala" barntider på vardagarna. Fortfarande kan man ringa till dem vid halv tolv en lördag och de sitter och äter frukost. Jag tycker att det är så enormt befriande med föräldrar som låter barnen vara som de är när det går :laugh: Får mitt bonusbarnbarn bestämma så lägger hon sig helst vid 23 på kvällen och går upp 12 timmar senare ungefär. Hon är 2,5 år nu.
 
@Cocos åh, snäll mamma!

Det funkade jättebra med dog walker, hon kom och hämtade vid halv elva och lämnade vid ca halv ett. Hon hade ett gäng andra hundar. Ibland åkte de till en rastgård och ibland gick de långpromenad. Men det kostar såklart, 2400 / månad tror jag vi betalade.
 
Sen är det ju klart att du KAN gå långis på morgonen om du vill. Gå upp vid nio, ät frukost, lägg sovande dotter i vagn och gå till elva när hon vaknar.

Med första barnet anpassade jag min dag rätt mycket efter barnet, med andra var det liksom inte så mycket att be för, han fick hänga med bara. Storebror skulle lämnas och hämtas efter förskolan, vi måste handla, saker skulle fixas, sov han så gjorde han det, annars fick han väl vakna och sovs senare istället.
 
@Cocos åh, snäll mamma!

Det funkade jättebra med dog walker, hon kom och hämtade vid halv elva och lämnade vid ca halv ett. Hon hade ett gäng andra hundar. Ibland åkte de till en rastgård och ibland gick de långpromenad. Men det kostar såklart, 2400 / månad tror jag vi betalade.

Oj viken lång promenad vovven fick :) jag trodde typ dom gick 45 min eller nått :o kanske värt pengarna då ;)

Sen är det ju klart att du KAN gå långis på morgonen om du vill. Gå upp vid nio, ät frukost, lägg sovande dotter i vagn och gå till elva när hon vaknar.

Med första barnet anpassade jag min dag rätt mycket efter barnet, med andra var det liksom inte så mycket att be för, han fick hänga med bara. Storebror skulle lämnas och hämtas efter förskolan, vi måste handla, saker skulle fixas, sov han så gjorde han det, annars fick han väl vakna och sovs senare istället.

Visst KAN man det.. frågan är bara när jag ska sova isf ;)
Som det ser ut nu rastar jag hunden nånstans runt 08-09 8sen sover jag nån timme) sen en längre runt 13, mamma promenerar henne runt 17 sen kvällskiss vid 22 och en vid 01.. skulle va skönt med en dogwalker då skulle jag kunna prioritera att träna lite lydnad ist för att traska en massa :D

Nu har knyttet sovit sen 21..... och jag känner mig rastlös :o
 
Ska nog tilläggas att knyttet har/haft problem med nån lightform av kolik så detta har gjort att hon sover bra ibland men vaknar av magont ibland en gång i timmen dygnet runt. Detta verkar dock ge sig nu så förhoppningsvis kanske dygnet rättar till sig lite mer då också :)
 
Om du har möjlighet så kan du kanske installera en dimmer på toa, så du inte behöver tända upp helt
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Såg en tråd på barn om vilka sovtider de hade och hur många timmar de sov. Blev då lite nyfikna, vad har ni själva för sömnbehov, och...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
10 427
Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
17 008
Senast: Sar
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 045
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp