Bukefalos 28 år!

Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Inget Kvarnby i pc-horse alltså. Undrar varför.

Det kostar en hel del för företagen att ha med sina produkter i PC-horse, så det verkar bara vara de största tillverkarna som är med!

Har man pC-horse så kan man lägga in egna foder i sin egen "lista"!
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Här kan ni se vilka fabrikanter som ha med produkter i PC-horse avdelning för vitamin och mineralblandningar!

pc_foderlista.jpg
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Det kostar en hel del för företagen att ha med sina produkter i PC-horse, så det verkar bara vara de största tillverkarna som är med!

Har man pC-horse så kan man lägga in egna foder i sin egen "lista"!

Så inte nog m att dom tar saftigt betalt av kunderna, man får betala för att få med sitt foder, då blir det som på ICA och Coop, bara de stora producenterna som får med sina produkter.
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Här kan ni se vilka fabrikanter som ha med produkter i PC-horse avdelning för vitamin och mineralblandningar!

pc_foderlista.jpg

Jag ser att Equimins är med i listan.

Kan du kolla vilken järnhalt som PC-Horse anger för Equimins Advance Complete Granulat? I reklamen säger man följande:

"Nya" Advance innehåller inte järn och mangan då grovfodret täcker detta !!”

Tittar man på innehållsförteckningen så hittar man bl.a. vetegroddar och dikalciumfosfat.

”Vetegroddar, Soja, Högprotein Soja, Dikalciumfosfat, Kalksten, Sojaolja, Vitaminer, Mineraler, Spårämnen. Organiskt bundna mineraler, Saccharomyces Cerivisae, Bio Mos Oligasaccharide, Probiotika & Prebiotika”
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Jag ser att Equimins är med i listan.

Kan du kolla vilken järnhalt som PC-Horse anger för Equimins Advance Complete Granulat? I reklamen säger man följande:

"Nya" Advance innehåller inte järn och mangan då grovfodret täcker detta !!”

Tittar man på innehållsförteckningen så hittar man bl.a. vetegroddar och dikalciumfosfat.

”Vetegroddar, Soja, Högprotein Soja, Dikalciumfosfat, Kalksten, Sojaolja, Vitaminer, Mineraler, Spårämnen. Organiskt bundna mineraler, Saccharomyces Cerivisae, Bio Mos Oligasaccharide, Probiotika & Prebiotika”

Equimins Advance Concentrate innehåller 1100 mg järn, den som du frågar efter finns inte med! De kanske inte betalat för att få den med!
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Tittar man på värdena för tillsatt i produktblad osv och jämför med värdena i PC-horse så skiljer det inte mer än avrundningsmg, så de flesta anger nog inte faktiskt innehåll till PC-horse!

Equimin anger tex inget järn i sin Dicalcium Phospat!
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Så även pc-horse borde alltså få ett mail ang korrektheten i de värden som står med i deras program.
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

.

Jag tror dock inte att hon på Svenska Foder, Susanne Edlund, avsiktligt ljög. Hon förstod nog helt enkelt inte Hannas fråga. Brist på kompetens kan man kalla det.

Nej hon hade inte tillräckligt på fötterna, blev hänvisad till produktchefen när jag önskade ett förtydligande så nu har jag mailat denna.
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

När jag läser på jordbruksverkets hemsida så verkar det vara som så att man är skyldig att ange tillsatser men där står inget om att man inte får ange totalvärdet. Pratade också med en Clara Eskilsson som inte kunde påminna sig att det skulle finnas några hinder för att ÄVEN ange totalvärdena. En Kjell Wejdemar är dock den som skulle ha bäst koll så jag ska maila honom och höra.

Krafft-direkt har vidarebefodrat våra synpunkter till produktchefen som dock var mkt upptagen denna vecka.
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Delvis kl

Är det då tanken att man ska själv ha koll på vad redovisade råvaror innehåller och lägga ihop det med deras tillsatser? Fattar faktiskt inte riktigt ursprungsmeningen.
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Delvis kl

Är det då tanken att man ska själv ha koll på vad redovisade råvaror innehåller och lägga ihop det med deras tillsatser? Fattar faktiskt inte riktigt ursprungsmeningen.

Det är väl inte meníngen att man ska tänka så mkt.
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Hö, 84% TS

Kobolt 0,03 mg/kg foder
Koppar 3,9 mg/kg foder
Järn 37,3 mg/kg foder
Jod <0,1 mg/kg foder
Mangan 45,9 mg/kg foder
Selen <0,03 mg/kg foder
Zink 20,7 mg/kg foder

(33 g smbrp
8,1 MJ
Ca 2,1 g
P 1,9 g
K 13,3 g
Mg 0,8 g
S 1,0 g)

Västerbottenskusten, skördat första veckan i juli.
Tips och tricks emottages med tacksamhet!

/Keb
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Hö, 84% TS

Kobolt 0,03 mg/kg foder
Koppar 3,9 mg/kg foder
Järn 37,3 mg/kg foder
Jod <0,1 mg/kg foder
Mangan 45,9 mg/kg foder
Selen <0,03 mg/kg foder
Zink 20,7 mg/kg foder

(33 g smbrp
8,1 MJ
Ca 2,1 g
P 1,9 g
K 13,3 g
Mg 0,8 g
S 1,0 g)

Västerbottenskusten, skördat första veckan i juli.
Tips och tricks emottages med tacksamhet!

/Keb

är alla värden per kg TS?
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Så även pc-horse borde alltså få ett mail ang korrektheten i de värden som står med i deras program.

Jag har mailat Pc-horse och ska be om en utförligare förklaring hur det fungerar från foderföretagens sida med analyser och huruvida det dubbelkollas eller om alla bara litar blint på foderföretagen :mad:.

Så här står det på PC-horses hemsida

191 garantifoder ingår i programmets Sverigelista - varav 34 färdiga standardfoder*(hö,bete,hösilage,mineraler,mm) som kan användas direkt. Garantifodren innehåller kompletta analyser som är kvalitetssäkrade av leverantören och direkt färdiga för användning i foderstaten

Det är ju då fortfarande leverantören/tillverkaren av fodren som gör analyser och talar om för PC-horse vilka värden som gäller :crazy: Men vad innebär kvalitetssäkrade i det här fallet? Analysgaranti har ju visat sig var ett tjusigt ord som egentligen inte innebär det man tycker det borde göra :mad:

PC-horse köper väl knappast in foder för att göra egna analyser. Och det har varit fel tidigare vilket jag har påtalat för PC-horse men i de fallen har det varit leverantören som slarvat/missat något tydligen .... i alla fall enligt de svar jag har fått :meh:
 
Senast ändrad:
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Hö, 84% TS

Kobolt 0,03 mg/kg TS
Koppar 4,6 mg/kg TS
Järn 44,3 mg/kg TS
Jod <0,1 mg/kg TS
Mangan 54,7 mg/kg TS
Selen <0,03 mg/kg TS
Zink 24,6 mg/kg TS

(40 g smbrp
9,6 MJ
Ca 2,5 g
P 2,2 g
K 15,8 g
Mg 1,0 g
S 1,2 g)
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Och VARÖFR i hela fridens namn ska man kunna räkna en korrekt foderstat i ett program men inte genom att läsa på den jäkla burken??
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

När jag läser på jordbruksverkets hemsida så verkar det vara som så att man är skyldig att ange tillsatser men där står inget om att man inte får ange totalvärdet. Pratade också med en Clara Eskilsson som inte kunde påminna sig att det skulle finnas några hinder för att ÄVEN ange totalvärdena. En Kjell Wejdemar är dock den som skulle ha bäst koll så jag ska maila honom och höra.

Fodertillsatser är någontig annat. Det finns en särskild EU-förordning om tillsatser:

“EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EG) nr 1831/2003
av den 22 september 2003 om fodertillsatser”.

Här är definitionen av fodertillsatser:

“a) fodertillsatser: ämnen, mikroorganismer eller preparat, utom foderråvaror
och förblandningar, som avsiktligt tillsätts foder eller vatten
för att särskilt fylla en eller fler av de funktioner som anges i
artikel 5.3”

och här är definitionen av foderblandningar och kompletteringsfoder:

“c) foderblandningar: produkter enligt definitionen i artikel 2 b i rådets
direktiv 79/373/EEG”

d) kompletteringsfoder: produkter enligt definitionen i artikel 2 e i
rådets direktiv 79/373/EEG”

Här är artikel 2 b i direktiv 79/373/EEG:

“b) foderblandningar: blandningar av foderråvaror, med
eller utan tillsatser, avsedda för utfodring av djur, i
form av helfoder eller kompletteringsfoder.”

och här är artikel 2 e i direktiv 79/373/EEG:

e) kompletteringsfoder: blandningar av fodermedel som
har ett högt innehåll av vissa ämnen, men som på
grund av sin sammansättning bara täcker dagsbehovet
om de används tillsammans med annat foder.

Kraffts mineralfoder är ett kompletteringsfoder och därmed en foderblandning och INTE en fodertillsats.
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Jag kan väl tillägga att Kraffts magnesiumoxid bör räknas som en fodertillsats men det tokiga är att Krafft inte ens redovisar mängden magnesium i denna produkt!

Hela foderbranschen är rutten!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
776
Senast: maddie202
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 018
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 610
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
994
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp