Specialsök (Röd kong)

Ja det är sant att det bästa är nog att gå en kurs för jag vet inte mycket alls, men jag tänkte lära in doften själv först i alla fall...men det går nog fort -tror jag!? Dels för att dom är vana med nosework o annat som kantarell och (hitta nycklar som jag klickade in😊 men det är inte riktigt samma sak) och dels f dom är lättlärda..iaf en av dom.

Tycker inte din hund bollar eller liknande är kul heller? Mina tycker kong är ÄNNU roligare-för den studsar så oberäkneligt-och dom har så mycket jaktlust och en kong hoppar väl som en hare 🤣.
Men dom älskar mat/korv också (väldigt lätt belönade) som jag brukar börja med som belöning-vilket räcker för att dom ska bli heta och i början stod dom och tjöt lite innan jag släppte på dom att söka.. (Om jag skulle belöna med kong som dom gjorde på videon oj då skulle dom verkligen tjuta innan)

Du skrev att din hund hittar småbitar av kong som var i mm.
Jag tänkte börjar man med större bitar? eller blandar man kanske? och hur gör man med hundar som lätt äter upp så små bitar? I nosework lägger man ju tops i burkar..annars hade min ena hund ätit upp dom vilket han försöker.
Är det olika typer av gömmor som i nosework typ i saker?
Måste man ha en markering när man tävlar eller är det för att inte hunden ska äta upp kong biten.
Jag får nog köpa en kongsök bok -helt klart..eller läsa på nätet om det står någonstans 🤔
Jodå, hon älskar alla typer av bollar och är väldigt lättbelönad. Skickar jag fram en kong så skulle hon absolut ta den och kampa med den men drar jag fram en kong och en annan boll samtidigt skulle hon välja den andra.
Jag började med bitar typ 1x1x1cm men har kört markeringar på hel kong i olika storlekar och när vi lägger upp sökområden är det allt från hel kong strl small ner till mm-bitar. Oftast har vi bitarna i burkar eller provrör men det är för att inte kontaminera sökområdet med kongdoft.

Söken (på tävling) kan vara i alla olika miljöer, det ska ju efterlikna tjänstehundsarbete så det ser väldigt olika ut. Du måste absolut ha en (frys) markering då det ingår i bedömningen. Det finns väldigt bra info på SBKs hemsida.
 
Jodå, hon älskar alla typer av bollar och är väldigt lättbelönad. Skickar jag fram en kong så skulle hon absolut ta den och kampa med den men drar jag fram en kong och en annan boll samtidigt skulle hon välja den andra.
Jag började med bitar typ 1x1x1cm men har kört markeringar på hel kong i olika storlekar och när vi lägger upp sökområden är det allt från hel kong strl small ner till mm-bitar. Oftast har vi bitarna i burkar eller provrör men det är för att inte kontaminera sökområdet med kongdoft.

Söken (på tävling) kan vara i alla olika miljöer, det ska ju efterlikna tjänstehundsarbete så det ser väldigt olika ut. Du måste absolut ha en (frys) markering då det ingår i bedömningen. Det finns väldigt bra info på SBKs hemsida.
Tack för svaret! Jag ska gå in och kolla upp infon på SBKs sida...

Man kan nog använda samma burkar och rör (plåt o plast) som man har till nosework..då har man ju också rör/burkar för att inte kontaminera området, men jag visste inte att kong lämnade efter sig SÅ mycket doft att man behövde ha den i burkar, men det förvånar mig inte, och är ju bra för min (och andras ) del som har en hund som säkert skulle äta upp dom små bitarna annars.

Jag har ingen markering i NW utan lärde mig läsa hundarna när dom hittar doften...vilket det är flera som gör, medans andra har en markering, men det är inget måste på tävling.
Så då måste jag lära dom det..kul det är ju target träning och det kan dom så det kan man lära in separat och sen sätta ihop...
Jag gillar att lära mig nya saker och lära hundarna det sen är jätte kul, så nu får mitt paket lov att komma 🥰
 
Det är en av de stora skillnaderna mellan NW och specialsök. Att i NW gäller det bara att hitta gömmorna så snabbt som möjligt men i specialsök så bedöms allt från hundens intensitet, samarbete och markeringar och en hel del till. Det går inte på tid (men finns en maxtid) och du vet inte hur många gömmor det finns eller vilken typ av område som ska sökas.
Nu är det ju fortfarande inofficiellt och regelverket under utveckling så vill man tävla får man försöka hålla sig lite uppdaterad om det blir ändringar.
 
Och jag undrar varför man valde just röd kong, när det finns lika många svarta
Luktar den röda mer eller är det för att det är lättare för ägaren att se rött :D
:p
 
Och jag undrar varför man valde just röd kong, när det finns lika många svarta
Luktar den röda mer eller är det för att det är lättare för ägaren att se rött :D
:p
Jag tror det är så att just den röda doftar väldigt speciellt jämfört med andra gummimassor och att den alltid görs efter samma recept. Tror inte det har att göra med hur väl det syns, redan i klass 1 får gömmorna vara 30cm djupa och nät hundarna kan doften hittar de bitar som gamla tanter som jag knappast ser utan att komma väldigt nära :D.

Googlar man så är det just den röda som används vid specialsök även internationellt och av försvarsmakten.
 
Det är en av de stora skillnaderna mellan NW och specialsök. Att i NW gäller det bara att hitta gömmorna så snabbt som möjligt men i specialsök så bedöms allt från hundens intensitet, samarbete och markeringar och en hel del till. Det går inte på tid (men finns en maxtid) och du vet inte hur många gömmor det finns eller vilken typ av område som ska sökas.
Nu är det ju fortfarande inofficiellt och regelverket under utveckling så vill man tävla får man försöka hålla sig lite uppdaterad om det blir ändringar.

Jag har fått höra att det ska bli en officiell sport nästa år. Har dock ej varit källkritisk i detta, men kom från en hyfsat insatt person
 
Det är en av de stora skillnaderna mellan NW och specialsök. Att i NW gäller det bara att hitta gömmorna så snabbt som möjligt men i specialsök så bedöms allt från hundens intensitet, samarbete och markeringar och en hel del till. Det går inte på tid (men finns en maxtid) och du vet inte hur många gömmor det finns eller vilken typ av område som ska sökas.
Nu är det ju fortfarande inofficiellt och regelverket under utveckling så vill man tävla får man försöka hålla sig lite uppdaterad om det blir ändringar.
Nej nu ser jag Rött :D Att säga i nw så ska vi bara hitta gömman så fort som möjligt...Nja delvis sant ok 😊
Man har ca 3-4min på sig i kl1 men på 4 totalt olika ställen (som man inte vet innan banvandring) 1.inomhus-kan vara i ett hus, garage, annat, utomhus-kan vara på en golfbana, skogsglänta, lekpark, bil/släp- kan vara vilka fordon som helst och sist /eller först är kartong/behållarsöket- kan vara i verktygslådor, väskor, osv Sen blir det svårare i kl2 med 2 doffer som hunden ska hitta på 2-3 min tror jag kl 3. ännu svårare sökområden, störningsdofter mm o 3 dofter måste hunden hitta då och ibland är det tomt = så man får ju träna tomsök med hundarna o dom ska ändå söka intensivt sen.. och elitklass är det ännu svårare banor och svårare gömmor tex oåtkomliga gömmor (från kl2 o upp)
Man vet bara i kl 1 hur många gömmor som finns, men i kl 2 och uppåt då vet man inte antalet gömmor.:p
 
Nej nu ser jag Rött :D Att säga i nw så ska vi bara hitta gömman så fort som möjligt...Nja delvis sant ok 😊
Man har ca 3-4min på sig i kl1 men på 4 totalt olika ställen (som man inte vet innan banvandring) 1.inomhus-kan vara i ett hus, garage, annat, utomhus-kan vara på en golfbana, skogsglänta, lekpark, bil/släp- kan vara vilka fordon som helst och sist /eller först är kartong/behållarsöket- kan vara i verktygslådor, väskor, osv Sen blir det svårare i kl2 med 2 doffer som hunden ska hitta på 2-3 min tror jag kl 3. ännu svårare sökområden, störningsdofter mm o 3 dofter måste hunden hitta då och ibland är det tomt = så man får ju träna tomsök med hundarna o dom ska ändå söka intensivt sen.. och elitklass är det ännu svårare banor och svårare gömmor tex oåtkomliga gömmor (från kl2 o upp)
Man vet bara i kl 1 hur många gömmor som finns, men i kl 2 och uppåt då vet man inte antalet gömmor.:p
Sorry! Var inte alls meningen att på något sätt nedvärdera NW utan bara belysa att det i specialsöket bedöms HUR hund och förare arbetar medans det i NW inte gör det även om man kan få minuspoäng för icke tillåtna saker. Ungefär som skillnaden mellan bruksspår och IGP spår.
Jag hade gärna hållt på med NW också om det inte kostade så mycket och var så svårt att komma med på tävlingarna.
 
Nej nu ser jag Rött :D Att säga i nw så ska vi bara hitta gömman så fort som möjligt...Nja delvis sant ok 😊
Man har ca 3-4min på sig i kl1 men på 4 totalt olika ställen (som man inte vet innan banvandring) 1.inomhus-kan vara i ett hus, garage, annat, utomhus-kan vara på en golfbana, skogsglänta, lekpark, bil/släp- kan vara vilka fordon som helst och sist /eller först är kartong/behållarsöket- kan vara i verktygslådor, väskor, osv Sen blir det svårare i kl2 med 2 doffer som hunden ska hitta på 2-3 min tror jag kl 3. ännu svårare sökområden, störningsdofter mm o 3 dofter måste hunden hitta då och ibland är det tomt = så man får ju träna tomsök med hundarna o dom ska ändå söka intensivt sen.. och elitklass är det ännu svårare banor och svårare gömmor tex oåtkomliga gömmor (från kl2 o upp)
Man vet bara i kl 1 hur många gömmor som finns, men i kl 2 och uppåt då vet man inte antalet gömmor.:p
I NW2 vet du om det finns 1 eller 2 gömmor. Det är först i klass 3 du inte vet antalet.
 
Sorry! Var inte alls meningen att på något sätt nedvärdera NW utan bara belysa att det i specialsöket bedöms HUR hund och förare arbetar medans det i NW inte gör det även om man kan få minuspoäng för icke tillåtna saker. Ungefär som skillnaden mellan bruksspår och IGP spår.
Jag hade gärna hållt på med NW också om det inte kostade så mycket och var så svårt att komma med på tävlingarna.
Ingen fara jag såg bara rött som i röd kong :D - Det är nog svårigheter i både Röd kong och NW fast på lite olika sätt och jag vet inte vilken som är svårast då jag bara har tränat i några månader i NW med Eukalyptus och inte Tävlat än - tänkte tävla i sommar...
Så då kanske det är dumt att lära in ännu en specialsöks gren, eller tvärtom bra att variera med...
Vadå är det svårt att komma med på tävlingar just i NW? Är det så överallt i hela Sverige eller på vissa ställen..
Man kan ju åka en bit, men inte för långt för att tävla...
Vad är det som kostar så mycket i NW - produkterna eller - för jag har hittat ett ställe där det är mycket billigare gällande hydrolaten och burkar iaf. och man behöver inte allt dom säljer som tex sökplattformen för över 1000 kr nej-
Jag gjorde en egen som funkar perfekt helt gratis förutom burkarna som kostar ca 10 kr st styck.
 
Ingen fara jag såg bara rött som i röd kong :D - Det är nog svårigheter i både Röd kong och NW fast på lite olika sätt och jag vet inte vilken som är svårast då jag bara har tränat i några månader i NW med Eukalyptus och inte Tävlat än - tänkte tävla i sommar...
Så då kanske det är dumt att lära in ännu en specialsöks gren, eller tvärtom bra att variera med...
Vadå är det svårt att komma med på tävlingar just i NW? Är det så överallt i hela Sverige eller på vissa ställen..
Man kan ju åka en bit, men inte för långt för att tävla...
Vad är det som kostar så mycket i NW - produkterna eller - för jag har hittat ett ställe där det är mycket billigare gällande hydrolaten och burkar iaf. och man behöver inte allt dom säljer som tex sökplattformen för över 1000 kr nej-
Jag gjorde en egen som funkar perfekt helt gratis förutom burkarna som kostar ca 10 kr st styck.
Jag bor i Skåne och tycker det är svårt att komma med på TEM NW1, men hade tur i lottningen så kom med på både behållare och fordon i juli, men har haft höga reservnummer på andra. TSM NW1 är lättare då det finns fler tävlingar i det upplever jag. Har inte anmält till NW2 än men vet att det iaf i TSM varit någon som öppnat upp igen då reserverna tagit slut. Och TEM NW2 tävlingar är det få häromkring.
Det dyra i NW är att tävla. Varje start kostar runt 500kr, vill du ha alla diplom är det 15 st bara i klass 1 och det är ju inte alltid man tar diplom. Även om min hund är dyr just nu med 6 diplom på 7 starter i år 🤩
 
Jag bor i Skåne och tycker det är svårt att komma med på TEM NW1, men hade tur i lottningen så kom med på både behållare och fordon i juli, men har haft höga reservnummer på andra. TSM NW1 är lättare då det finns fler tävlingar i det upplever jag. Har inte anmält till NW2 än men vet att det iaf i TSM varit någon som öppnat upp igen då reserverna tagit slut. Och TEM NW2 tävlingar är det få häromkring.
Det dyra i NW är att tävla. Varje start kostar runt 500kr, vill du ha alla diplom är det 15 st bara i klass 1 och det är ju inte alltid man tar diplom. Även om min hund är dyr just nu med 6 diplom på 7 starter i år 🤩
Jaså är det dyrare att Tävla i NW än Kongsök (det är iofs inofficiellt än) så det kanske blir dyrare sen?
Eller menar du att man måste ta 15 😮diplom i kl 1 för att kunna flytta upp till kl 2 eller får man någon titel efter 15 diplom - jag visste att det var ngr att ta men jag trodde det var typ 3 diplom ungefär 🤣🤔
Bra jobbat att ni tagit 6 diplom 👍
 
Jaså är det dyrare att Tävla i NW än Kongsök (det är iofs inofficiellt än) så det kanske blir dyrare sen?
Eller menar du att man måste ta 15 😮diplom i kl 1 för att kunna flytta upp till kl 2 eller får man någon titel efter 15 diplom - jag visste att det var ngr att ta men jag trodde det var typ 3 diplom ungefär 🤣🤔
Bra jobbat att ni tagit 6 diplom 👍
Du behöver 3 diplom per gren för att flytta upp. Men det är 5 grenar så 5x3 diplom om du vill köra alla grenar. Uppflytt är låst till varje gren så du kan vara i olika klasser i de olika grenarna och du behöver inte tävla i alla utan det väljer du själv.
 
Angående varför man ska söka just röd kong så fick jag förklarat för mig på kursen vid första tillfället att just röd kong classic är en patenterad gummiblandning med en speciell lukt. De andra kongleksakerna som du hittar i andra färger är inte samma sak.

Som någon nämnde i tråden så använde man förr hockeypuckar innan man kom på att röd kong funkade lika bra att använda.

Jag har för mig att någon hundförare försökte ta reda på vad röd kong classic innehåller som gör den speciell. 😆
 
Jag gick en spec.sökskurs med min förra hund och planerar att gå en med den nya också.
Lätt den mest användbara kursen för oss, vi kör mycket på vintern i stallet, på logen eller inomhus.
Men eftersom vi bara tränar hemma så är vi inte så proffsiga. 🙃
 
Du behöver 3 diplom per gren för att flytta upp. Men det är 5 grenar så 5x3 diplom om du vill köra alla grenar. Uppflytt är låst till varje gren så du kan vara i olika klasser i de olika grenarna och du behöver inte tävla i alla utan det väljer du själv.
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med att det är 5 grenar..Är det inte 4 grenar inomhus/utomhus/fordon/behållare sök? Eller vad menar du? Ursäkta för en dum fråga 🤔🙃😄
 
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med att det är 5 grenar..Är det inte 4 grenar inomhus/utomhus/fordon/behållare sök? Eller vad menar du? Ursäkta för en dum fråga 🤔🙃😄
Du kan tävla TEM, då är det 4 sök med antingen behållare, inomhus, utomhus eller fordon. Och så kan du tävla TSM och då är det ett sök av varje. Så 5 olika grenar, men det är 4 olika typer av sök.
 
Du kan tävla TEM, då är det 4 sök med antingen behållare, inomhus, utomhus eller fordon. Och så kan du tävla TSM och då är det ett sök av varje. Så 5 olika grenar, men det är 4 olika typer av sök.
Ja just det Tack! TSM- tävling samtliga moment och TEM tävling enskilt moment... Som då vad jag sett på youtube kan vara om jag inte minns fel igen :) 4 behållar sök....Kan det inte också vara TEM tävling med 2 olika typer av sök tex behållare och inomhus - antingen 4 eller 2 sök på varje.. sen finns ju SSM också men det är ju ingen gren utan om flera har samma poäng så kollar dom den som har fått flest ssm=särskilt samspelt ekipage
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
162 890
Senast: gul_zebra
·
Småbarn My 2,5 år påbörjade sin inskolning på förskolan för en månad sedan. De tre inskolningsdagarna gick jättebra och att lämna henne första...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 503
Senast: Freyja_bus
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 644
Senast: Emelei
·
E
Islandshäst Jag har valt att fega och skapa en anonym användare eftersom det inte är officiellt att jag letar häst, och ni vet hur hästfolk kan...
Svar
9
· Visningar
2 054
Senast: deer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Kön kattungar 4st
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp