Bukefalos 28 år!

Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Skaffar en hund!

Och jag har en, vitsvart bordercollie, som kan fara som ett skållat troll i buskarna ibland. Mycket bra för nerverna.:cool:
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Sen är det så himla individuellt från häst till häst. Beskrev i ett tidigare inlägg en valack som verkligen blev trygg när matte tog riktigt bestämt kommando "in mellan hand och skänkel" med ibland ganska tuffa tag. Det fick honom att slappna av och "lämna över" till mig på bara ngn månad efter att jag tagit tag i problemet.

Strax efter att jag löst problemet på denna häst fick jag en häst på tillridning som hade ung samma problem, explosiv och tittig. Provade naturligt nog samma koncept på honom, men det funkade inte alls. Han gick bara mer i baklås när han kände sig instängd. Efter någon månad när jag lärt känna hästen började jag lägga ihop ett och ett. Hästen hade allmänt lite tendens till cellskräck, fick lätt panik i trånga utrymmen som stalldörrar, på väg ut ur transporten osv. Han behövde känna att han hade gott om plats.

Tog med mig denna insikt till ridningen och när han började varva upp tog jag ett djupt andetag, och LÄTTAde helt på handen, dvs slack tygel. Inte så kul till en början eftersom hästen verkligen flög i luften. Tvingade mig själv att vara kall och att alltid lätta helt på handen när han körde igång. Och se på fasen, efter någon vecka var hästen helt annorlunda. Eftersom jag inte "spädde på" hans panik med att stänga in honom mellan hjälperna så hade han alltid en möjlighet att "fly". Denna häst blev kolugn efter en månad, alltså på TOTALT motsatt sätt som jag hade hanterat den andra hästen.

Inte så konstigt att man aldrig blir fullärd i ridning!

Håller helt med, det beror på individen som sagt. dessutom känner jag igen exakt det du beskriver runt de olika typerna av individer.

Min nuvarande var lite tittig när jag fick honom som 4 åring. (Han är 6 år numera). Kunde spänna sig och bli rädd och rent av backa om han såg ngt konstigt ute.
På honom använde jag omvänd psykologi då jag snabbt fick koll på att ju mer jag reagerade på hans spändhet, desto spändare blev han. dvs uppmärksammade jag hans reaktion så spädde jag på hans "anledning" att vara spänd. I början när han Backade och jag gick på honom så ledde det bara till att han panik backade än värre.

så metoden jag snabbt fick switcha till var istället att när han blev spänd blev jag avslappnad och ignorant mot det han såg. Jag brukar likna det vid att vissla inombords.. för det var så det gick till i princip. Hästen tittade, och jag "tittade åt andra hållet", satt avslappnat, tog inte i tygeln eller rörde mig i sadeln i någon ny bemärkelse mot vad jag gjort innan han tittade. Backade han, så upphörde jag med hjälperna - helt. han upptäckte då att han var helt ensam om att backa/reagera - och stannade förvånat.

det tog inte ens 3 veckor tror jag att få bort reaktionerna i princip helt. sen dess har jag ALDRIG haft några problem. Han är världens coolaste, tittar eller hoppar ALDRIG utomhus, för ngt. Han kan vrida ett öra mot en konstig postlåda eller en målad randig sten, - men han vrider örat för att kolla om jag visslar inombords mest :angel: Gör jag det, så är allt lugnt, han gör ingen fysisk reaktion alls, utan går lugnt och sansat förbi, vilken gångart det än är. Han är himla trevlig!
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Jag gör precis som du! Helt samma tänk. :)

Och man måste gå efter varje häst, precis som du skriver, de är olika individer och kan reagera helt olika på samma behandling.

Det gäller att läsa av varje häst och märka vad som fungerar just för den individen.

Och att välja tillfällen när man tar en diskussion och när man undviker att hamna i en sån situation för att just då riskerar man att inte hantera situationen.

Om en häst har ovanor som man måste ta itu med så försöker jag få fram det beteendet när jag själv är förberedd och har tid att ta diskussionen och komma igenom. Jag ska försöka rigga så jag har oddsen på min sida, om man säger så. Ibland måste man ta det ändå, men är det möjligt så är det bra att välja tillfälle själv.
Ang "släphörnet" så var det en sån gång som fick min tränare att inse vidden av hennes tuffhet i psyket. Hon blev lite chockad för normalt är hästen mycket trevlig (och hon hade nog inte trott mej riktigt när jag sa hur tuff hon i grunden är). Det var den gången jag bestämde att ta strid. Men vi kom igenom och sen dess räcker det att trycka ut för innerskänkeln, nästan alltid. Lite spänt och blåsa lite,inte mer. Den gången jag tog strid hade hon försökt börja kasta sej undan i hörnet också.

Efteråt visade hon som jag skrev tydligt att hon gett med sej.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Ja det är en väldigt bra taktik många gånger som jag använder också. Jag backar aldrig för något som dyker upp utan vad som än händer nästan så rider jag på som vanligt och det spelar ingen roll om det är ett gäng motorcrosscyklar eller traktorer eller fotbollsmatcher eller hundkursen som tränar alla på en gång där vi går förbi.

Det har gjort att hon precis som alla andra jag haft går förbi i stort sett allt och kanske tittar och blåser ibland, men alltid stadigt går på. Men hon lyssnar väldigt mcyket på mej, om jag gör en hastig rörelse eller hostar eller så kan hon hoppa till och bli flyktberedd om det är något hon tycker är läskigt. Men till skillnad från hästar som blir blockerade, så även om hon blir flyktberedd så lyssnar honoch lugnar sej direkt om jag säger att allt är ok med min hålllning, rösten eller genom att lägga handen lite lätt mot halsen bara snabbt.

Det är då man sen kan jobba även ute, och få ett bra arbete även där. Jag har markarbetat på ett gärde där två motorcrossvcyklar körde rätt över, samt ett par tränade hunden samtidigt. Jag gör det som träning och hon har lärt sej att koppla av även i de situationerna. I början får man se det som social träning helt enkelt, sen kan man kräva arbete också.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Hej igen ni som åtgärdat tittighet!
Väldigt intressant!
Jag tror, ju mer jag läser, att det är så, att om man bara tror tillräckligt på "sin" metod att lösa tex sådana problem, så löser de sig.
Anledningen antar jag handlar om "ledarskap".
Jag har gjort på ett helt annat vis, influerad av NH-folk har jag gjort en massa övningar både från marken men också uppsutten, och det har funkat för mig. Det är klart att om jag kan rida bra så hästen tycker att jag är tydlig med mina signaler (bra ridning) så får den förtroende för mig. Om det inte är så, då skiter det sig direkt. Och om man känner att man har kontroll över hästens rörelser så är det ju så att man just känner sig säker (förmedlar inte oro t hästen).
Men det betyder egentligen samma sak som grundtanken i flera NH-skolor; att man kan "flytta hästen i alla riktningar", med kontroll så förtjänar man också hästens förtroende.
Så man skulle kunna använda ordet kontroll, för att beskriva att man just - kontrollerar sin häst. Kan det vara så enkelt?
Den som inte känner att den har kontroll över situationen blir förmodligen rädd, och då förmedlar man detta.
Låter det flummigt, vad tycker ni?
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Så man skulle kunna använda ordet kontroll, för att beskriva att man just - kontrollerar sin häst. Kan det vara så enkelt?
Den som inte känner att den har kontroll över situationen blir förmodligen rädd, och då förmedlar man detta.
Låter det flummigt, vad tycker ni?

Nej inte ett dugg flummigt, precis rätt tycker jag. Det handlar om kontroll, att ha kontroll, ta kontroll, förstå sig på hästar, och hantering av dedm i allmänhet.

Om man har en spänd häst och blir lite orolig blir man spänd själv och hästen blir mer spänd och lyssnar ännu mindre. Risken är stor att man "åker häst", mest bara beredd att parera och inte åka av.

Men om man istället rider aktivt, kanske jobbar med att länga o korta steg, ställa, böja, rida öppnor o slutor, osv, fast man är ute på en skogsväg eller ett gärde, då tar man kontorllen och ledningen, vilket är lugnande för hästen i regel. Samt att man stärker sin egen självkänsla, det är jag som styr och bestämmer och har kontroll.

Så hur spänd man än är ska man tänka efter om man rider eller åker häst, och "ta över" och rida aktivt om man inte redan gör det.
Det är psykologiskt rätt för både häst o ryttare.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Helt rätt, har man en metod som man tror på så beror detta ofta på att man byggt upp sin metod under lång tid, dvs man har själv förtroende för att man kommer att kunna lösa problemen på detta sätt. Och då klarar man av att vara konsekvent, bädda för framgång och hålla den röda tråden i vilken metod man än väljer.

Blev ju en riktigt intressant tråd det här, när man får känna igen sina egna metoder och tankegångar i andras arbete med att lösa liknande situationer!
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Blev ju en riktigt intressant tråd det här, när man får känna igen sina egna metoder och tankegångar i andras arbete med att lösa liknande situationer!

Ja :) det är det som är lite kul med buke för man får del av andras tankar i lugn och ro och hinner tänka på hur man gör/tänker själv :idea: vilket annars kanske inte blir så ofta, man bara gör, många gånger.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 332
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 773
Senast: Balahé
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 758
Senast: scizofren
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 339
Senast: Jeronimo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp