Bukefalos 28 år!

Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

mackan

Trådstartare
När vi nu diskuterat varierad träning av just dressyr hästar.... Hur ser ni på varierad ridning utomhus på dessa, för att bygga vidare på styrka och muskulatur, och den ev. spänning som kommer med uteridningen?

Det jag menar är att det ju i viss mån, på en pigg, energi rik häst, utomhus, är lättare för den att i viss mån smita undan en ändamålsenlig form, avslappning osv - många variabler kommer in i och med utomhus ridningen in terräng, som kanske inte gör det inom fyra väggar/staket.

min tidigare häst var väldigt spänd och het utomhus. Där fick jag uppmaningen från dressyr tränaren att jag måste välja - endera rida ordentligt disciplinerad dressyr, och därmed enbart skritta när jag red utomhus, eller acceptera att jag på ett utomhuspass i andra gångarter, "förstörde" eller iallafall motarbetade, det jag åstadkommit träningsmässigt i dressyr arbetet på bana/ridhus.

det tränaren menade var att hästen utomhus var så spänd, att jag aldrig kunde komma vidare om jag red 3 dagar i veckan utomhus med hästen i spänd form. visst - Missförstå mig inte - hästen kunde jobba i form utomhus, - men med viss spänning, och aldrig med den avslappning och harmoni som skedde inom 4 väggar/padock staket.

Nu har jag en häst som fungerar väldigt väl utomhus och faktiskt kan jobbas. dock är det ju så om jag krasst ser på det - att riktigt RIKTIGT så full koll som jag har inomhus eller i padocken har jag inte vid utomhus ridning om vi pratar lösgjordhet hos hästen - om jag tex galopperar, övar fattningar, övergångar osv. Han blir sjävklart glad och uppladdad efter en stund, han har väldigt mycket arbetsglädje över huvud taget, och utomhus älskar han - oundvikligt.

så:
hur tänker ni runt sånt?
vet många som faktiskt aldrig galopperar, och knappt travar :( sina dressyrisar ute - av samma anledning.....

ska man verkligen behöva offra det?
eller kan man acceptera att man när man inte är elit ryttare eller ens super seriös tävlingsryttare, utan mera sannorlikt hobby ryttare, får "ge" en del av resultatet, om man rider i samtliga gångarter ute - att man kanske kanske, tekniskt sett, skulle ligga ett par klasser högre, om man lät bli?

Nu vill jag höra era tankar och åsikter runt det hela!
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Jag använder inte hästen som ett redskap för min ev. framgång som dressyrryttare, utan vill att även den ska ha livskvalité.

Jag har inte alls samma krav ute.där är man för att ha kul o njuta av naturen. Lite som att i skolan pluggar man- på fritids leker man.

Vet att tränare har tyckt att jag är snäll :confused: mot hästen, för att jag inte vill träna 6 dár i v.

Men för mig är hästen som mitt barn- vill dens bästa.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Jag anser att det visst går att rida i skogen utan problem..

Jag har utbildat mina hästar i skogen, men de har från början alltid fått lära sig att det även i skogen är jobb och inte bara bus..

Jag vet alldeles för många hästar som inte får gå i skogen, jag vet hästar/ponnyer som rids på banan 5-6 ggr i veckan och då bara i dressyr..hur kul är det för hästen??

Mina hästar är väldigt lydiga och det vet om att det är jag som bestämmer, de får aldrig gå ur formen eller sticka eller ha andra olater. De är lätta att rida i skogen, visst ibland piggare men de är aldrig några problem för mig att rida dem lösgjorda eller om jag vill träna enkla byten eller tramp eller byten.. och jag har haft hästar som både har haft extemt mycket nerv och hästar som är mkt lugnare..

Jag menar inte att hästarna inte ska få sig en bensträkare ibland, eller så, men de ska ändån vara under någerlunda kontrollerade former = formen ska vara där jag har bestämt att den ska vara, ska inte bli stark i handen eller sticka.. sen så visst, hoppar vi i skogen, busar lite, och har kul, det måste man ju!, kallas livskvalité!
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Jag håller med om det ni säger och opererar efter samma mått. men ibland kan jag inte låta bli att tänka.... det jag menar Lancet är att kan du allvarligt säga att hästen till 100% är helt ospänd/avslappnad osv i varje rörelse ute i skogen, till den grad du kan få den inomhus/på bana? du är ju jätteduktig, så kanske stämmer det för dig. Men även fast som jag sa, jag har en häst som jobbar väldigt bra även utomhus, så kan jag INTE säga att jag har fullständig avslappning/fokus i VARJE övergång - eller att hästen inte hänger på lite på en mjuk sandväg där jag fattat några fattningar, eller legat på i galopp nån sträcka.

Notera att det jag ifrågasatte som tränare påpekat, INTE är huruvida hästen ska få ut i skogen eller ej - det är en självklarhet att den ska det. Men det tränaren i det fallet sagt (och flera andras tränare som gett samma råd till andra) är att de ska mest skritta ute......

Axel:
väldigt bra resonemang - underbar filosofi :bow:
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Visst blir det mer runtomkring när man rider ut; men det är ju en del av tjusningen..? :love: Lite utmaning måste man ju ha... ;)

Hela dressyrarbetet får ju plötsligt en mening, när hästen ser vad det är han ska göra en volt runt tex. Serpentinen mellan träden /stenarna är lättare att förstå, än att svänga kors o tvärs mitt på en ridbana?? Framåtbjudningen, vakenheten, livslusten, samarbetet... allt blir bättre ute. Sen kan man ju dra fördel av "störningsmomenten" o passa på att göra lite sidvärts förbi läskiga postlådemonster; när det kommer naturligt. :angel:

Nej, stackars hästar som inte får uppleva detta. Deras ägare har totalt missat poängen. :mad: :crazy: Det är inga maskiner; det är levande varelser...
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Ja, jag har ju som du vet blivit "förbjuden" att rida min häst i icke endamålsenlig form, vart jag än är. Kan jag inte få honom att slappna av ute och gå "med manken som högsta punkt" så får jag göra det som krävs för att han ska gå där. Detta har ju inget med att komma vidare i högre klasser utan det är avhängt på att han ska hålla som ridhäst.

Jag har mest gjort så att jag jobbar honom i paddocken där jag har mer koll på honom och rider ut en sväng efteråt då han har gjort av sig med lite överskottsenergi och är mer fokuserad på mig. Men visst rider jag ut på honom utan paddockridning också, men vet inte hur jag ska göra där då han absolut inte går i avslappnad form då i trav/galopp.. :confused:

Jag brukar gå ut och gå med honom och då är han dock alltid avslappnad.

Medryttaren rider ut 2gg/v på honom, men så är hon också betydligt bättre på att rida så det blir bra arbete för honom ute med henne :)
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Ja alltså det beror väl först och främst hur långt upp i klasserna du vill nå.

Jag hoppar ju och rider fälttävlan och tävlar dressyr och kan väl fortsätta med det men skall jag över Prix St George kan man nog inte rida 140 hoppning och medelsvår fälttävlan på samma gång. (Jag syftar på mitt sto nu för Hille ÄR enbart ft häst.)

Eller kan och kan , klart man kan men som dressyrhäst och göra det bra from Int.1 och över tror jag faktiskt inte går.

Och lika våldsamma galoppturer i skogen som vi brukar ha går nog inte heller, man får nog tona ner det en bit och hålla sig till sansade galoppturer För mina hästar är det ju mest naturligt att arbeta utomhus dom är väldigt avslappnade där och jag tycker nog fan att det är det bästa eftersom det i stort sett kan vara världskrig utanför dressyrbanan ,dom reagerar inte på sådant yttre överhuvudtaget. Sedan kan dom ju flippa ut ibland inne på banan men det är en annan sak. Mitt sto gillar dock inte att ha högtalarna i örat då kan hon bli lite skärrad.

Men jag tror att kan man arbeta sin häst ordentligt utomhus har man det mkt mer förspänt på tävling, minns en tävling där det råkade vara fotbollsmatch brevid, halva startfältet utgick för dom kunde inte kontrollera sina hästar, mina hästar reagerade överhuvudtaget inte att bollarna tjongade i nätet brevid eller publik som tjöt och visslade, dom är ju vana vid sådant i terrängen.

Så NEJ jag tycker inte man skall offra att rida utomhus då jag tror att många hästar skulle gå betydligt bättre och högre klasser om dom blev lite lugnare mentalt som dom blir även för den ovane efter ett tag.

Men man behöver ju inte hoppa och rida i full galopp om man skall sikta lite högre.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

När jag rider ut på främmande plats(klättringsstället) så kan den äldre "riktiga" dressyrhästen(grannens) inte gå först utan att kasta sig runt- ideligen.

Min är så på hugget o skulle jag KRÄVA att hon skulle gå som på träning- ledsen o kuvad häst.
Tycker att hon är duktig som går fram överallt- även om hon kan vara rädd.
Tror även att det kan vara som med en kopplad hund= alltid på tygeln. när man håller i den- mer på hugget- vad ska hända nu?
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Visst blir det mer runtomkring när man rider ut; men det är ju en del av tjusningen..? :love: Lite utmaning måste man ju ha... ;)

Hela dressyrarbetet får ju plötsligt en mening, när hästen ser vad det är han ska göra en volt runt tex. Serpentinen mellan träden /stenarna är lättare att förstå, än att svänga kors o tvärs mitt på en ridbana?? Framåtbjudningen, vakenheten, livslusten, samarbetet... allt blir bättre ute. Sen kan man ju dra fördel av "störningsmomenten" o passa på att göra lite sidvärts förbi läskiga postlådemonster; när det kommer naturligt. :angel:

Nej, stackars hästar som inte får uppleva detta. Deras ägare har totalt missat poängen. :mad: :crazy: Det är inga maskiner; det är levande varelser...

Håller med om allt om hurivida hästarna ska få komma ut - och en själv också....!
men: det du skriver om tex sidvärts förbi en läskig postlåda: är det verkligen en övning då som gör nytta? om hästen är spänd som en stålfjäder - ger det en något då att göra sidvärtes - det blir ju inte en korrekt och harmoniskt sidvärtes.....:confused:
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Ja, jag har ju som du vet blivit "förbjuden" att rida min häst i icke endamålsenlig form, vart jag än är. Kan jag inte få honom att slappna av ute och gå "med manken som högsta punkt" så får jag göra det som krävs för att han ska gå där. Detta har ju inget med att komma vidare i högre klasser utan det är avhängt på att han ska hålla som ridhäst.


Just ja - du är ett praktexempel på de råd från tränare jag beskriver - du har fått samma råd.....
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Ja alltså det beror väl först och främst hur långt upp i klasserna du vill nå.

Jag hoppar ju och rider fälttävlan och tävlar dressyr och kan väl fortsätta med det men skall jag över Prix St George kan man nog inte rida 140 hoppning och medelsvår fälttävlan på samma gång. (Jag syftar på mitt sto nu för Hille ÄR enbart ft häst.)

Eller kan och kan , klart man kan men som dressyrhäst och göra det bra from Int.1 och över tror jag faktiskt inte går.

Och lika våldsamma galoppturer i skogen som vi brukar ha går nog inte heller, man får nog tona ner det en bit och hålla sig till sansade galoppturer För mina hästar är det ju mest naturligt att arbeta utomhus dom är väldigt avslappnade där och jag tycker nog fan att det är det bästa eftersom det i stort sett kan vara världskrig utanför dressyrbanan ,dom reagerar inte på sådant yttre överhuvudtaget. Sedan kan dom ju flippa ut ibland inne på banan men det är en annan sak. Mitt sto gillar dock inte att ha högtalarna i örat då kan hon bli lite skärrad.

Men jag tror att kan man arbeta sin häst ordentligt utomhus har man det mkt mer förspänt på tävling, minns en tävling där det råkade vara fotbollsmatch brevid, halva startfältet utgick för dom kunde inte kontrollera sina hästar, mina hästar reagerade överhuvudtaget inte att bollarna tjongade i nätet brevid eller publik som tjöt och visslade, dom är ju vana vid sådant i terrängen.

Så NEJ jag tycker inte man skall offra att rida utomhus då jag tror att många hästar skulle gå betydligt bättre och högre klasser om dom blev lite lugnare mentalt som dom blir även för den ovane efter ett tag.

Men man behöver ju inte hoppa och rida i full galopp om man skall sikta lite högre.

Fan - här går det fort med svaren - hinner knappt med :D

Tack... bra reflektioner.
som svar- jag siktar inte att nå högt alls.
Jag är hobby ryttare.
Men det tränarna insinuerar när de ger dessa råd är väl att det skulle bli ännu bättre i rinken om man höll sig till skritt utomhus - oavsett nivån..... :crazy: så hur petig ska man vara?
jag kan förstå rådet när jag hade min överspända förra häst. men med min nuvarande, ska jag alltså inte hänga upp mig på om han går emot hand nån meter här och där, om han jobbar mjukt och lydigt och med glädje de andra kilometrarna....

får perfektions ångest emellanåt och då börjar jag reflektera över sånt här. om än på hobby nivå. :o

Mackan/som alltid rider planerat även om passet är ett planerat mulle pass i skritt i skogen.

vi pratar alltså aldrig flängridning nånstans. :D
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Jag tror att hästen behöver gå i en friare form och få andra influenser för att verkligen kunna prestera sedan på dressyrbanan. Gärna få sträcka ut lite extra också. Har man sedan en så enormt spänd häst att det påverkar hela överlinjen får man kanske anpassa sin uteridning så att den mest sker i skritt på kalhyggen eller trav på slingriga skogsstigar där hästen måste kolla vart den sätter fötterna och därmed inte kan gå som en stjärnkikare.
Jag är alltså tveksam tills själva påståendet att uteridningen (där de allra flesta går i friare form) skulle motarbeta "innejobbet".


Malinsky; Vill din tränare att manken ska vara högsta punkt hela tiden? Att nacken ska vara högsta punkten när hästen är samlad är väl det vanligaste, att få manken som högsta punkt även då drar väl åt rollkür? Och sådant är det väl inte frågan om?!:eek:
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

ja :)

Ngt jag undrar lite över är vad jag vinner på att rida ut på min häst som ofta är ganska spänd. Vad tränar vi på när jag inte får 100%-ig kontakt med honom och han spänner sig och tränar underlinjen rejält och vi misslyckas lite i kontakt/kommunikation!?

Kan man se det som att man tränar på fel saker när sådana situationer inträffar, eller är det "skitsamma" om hästen spänner till nu och då?

Hur mkt ska man eftersträva och med vilka "medel" ska man ta till för att hästen alltid ska gå i rätt form för att inte öva på "fel form". Då sätter jag mig i situationer där det är det okej att dissa matte och i stället koncentrera sig på omgivningen i stället. (min häst blir väldigt lätt okoncentrerad, även med mkt duktigare ryttare än jag)
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Jag tror att hästen behöver gå i en friare form och få andra influenser för att verkligen kunna prestera sedan på dressyrbanan. Gärna få sträcka ut lite extra också. Har man sedan en så enormt spänd häst att det påverkar hela överlinjen får man kanske anpassa sin uteridning så att den mest sker i skritt på kalhyggen eller trav på slingriga skogsstigar där hästen måste kolla vart den sätter fötterna och därmed inte kan gå som en stjärnkikare.
Jag är alltså tveksam tills själva påståendet att uteridningen (där de allra flesta går i friare form) skulle motarbeta "innejobbet".

Jag kan väl också säga att jag är tveksam.

men vi pratar ju inte så extrema saker som stjärnkikare. Mera "ånga på" eller symaskina. då är det ju en hel del spänning med i bilden. en friare form utomhus är självklar för mig - jag försöker fokusera på att hästen trampar på i balans, är rakriktad, att jag känner att den sätter under sig, och är taktmässig osv. det borde väl iallafall räcka? iallafall inte vara en så katastrofal motarbetar faktum till inom fyra väggar arbetet, om hästen kan fungera så? Nån brall eller glad liten krokus här och där, eller att ligga på lite i glädje - kan det verkligen vara så katastrofalt?

tack för bra svar! :bow:

Malinskys frågeställning ovan är förresten utmärkt, och precis det som jag ville vidareutveckla med tråden.
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

... om hästen är spänd som en stålfjäder - ger det en något då att göra sidvärtes - det blir ju inte en korrekt och harmoniskt sidvärtes.....:confused:

Det beror ju naturligtvis på hur hästen är. Reagerar den på monster genom att bli en stålfjäder, så blir det knöligare. :p Min vill gärna dansa lite med blicken på monstret, men är ff mjuk o fin. Då passar det bra. :p
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Om en häst är så spänd, blir det inte bättre om man börjar att tjaffsa med den.
låt den titta mer o bara galoppera på.
Sen när den är lite trött kan man lägga ner den i trav.
Spänningen släpper.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Malinsky; Vill din tränare att manken ska vara högsta punkt hela tiden? Att nacken ska vara högsta punkten när hästen är samlad är väl det vanligaste, att få manken som högsta punkt även då drar väl åt rollkür? Och sådant är det väl inte frågan om?!:eek:


Jag rider inte min häst i någon samling då den inte orkar med det än.. vi har påbörjat att korta galoppen lite, men ingen samling att tala om, traven är det fokus på takt och bärighet och sätter takt med sitsen.

Jag har blivit instruerad att rida min häst som en 4 åring för att ordentligt stärka ryggen då han har en svag rygg som inte egentligen är gjord för att sitta på (vagnshäst). Då han har blivit ordentligt musklad kan jag börja arbetet med att sakta börja samla honom då ryggen orkar med att vara en del i "bågen".

Ingen rollkur, framåt/nedåt i låg form som jag åstadkommer genom att rida såsom jag beskrivit i tråden "Annorlunda träning" :)
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

... jag försöker fokusera på att hästen trampar på i balans, är rakriktad, att jag känner att den sätter under sig, och är taktmässig osv. det borde väl iallafall räcka?

Fullständigt.:bow:

Nån brall eller glad liten krokus här och där, eller att ligga på lite i glädje - kan det verkligen vara så katastrofalt
?

Tvärtom... :D
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Om en häst är så spänd, blir det inte bättre om man börjar att tjaffsa med den.
låt den titta mer o bara galoppera på.
Sen när den är lite trött kan man lägga ner den i trav.
Spänningen släpper.

Min häst har en synnerligen väl utvecklad förmåga att "stänga av" ryttaren, bättre i sadeln än jag har slitit sitt hår när han är på det humöret.

Då spelar gångarten ingen roll, spänningen släpper inte då han blir som en fiolsträng, släpper ryggen och går bara uppåt och inte framåt "trampar luft".
Att tjaffsa är dödsdömt i de lägena, det är bara att låtsas som ingenting och bara rida på, men frågan är vad jag har vunnit när dessa lägen inträffar?

Samtidigt så måste han ju vänja sig att vara ute i skogen, tror han inte har varit ute så mkt tidigare.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Men kör honom ute istället då, han är ju vagnshäst :idea:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 344
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 779
Senast: Balahé
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 789
Senast: scizofren
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 363
Senast: Jeronimo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp