spinoff - spänning i hästen

Sv: spinoff - spänning i hästen

Fast jag förstår inte riktigt scenariot.
Fast återigen kanske jag har misstolkat. Skulle snarare säga att det är vanligt att folk skyller på hästen för sina egna brister vilket vi ju redan varit inne på! :p

Jag menar att det är just ägaren det är fel på:laugh: Inte hästen.
Men i det ingår också att hästar är olika och man kan inte få bort energin hos en häst som av naturen är ett energiknippe genom att ta bort allt kraftfodret:crazy: Det görs alltför ofta och hästarna ser bedrövliga ut. :cry:

Ägaren kanske inte har kunskapen att hantera och rida hästen - det är ""för mycket häst" - och ägaren tex för oerfaren, men istället för att inse det letar man felen hos hästen. Kanske OT här förstås.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Av samma anledning som i piruetten eller i piaffen. For att ge plats at ryggrorelsen. Da ar det ena sidas hoft som maste upp. Det ar det sattet jag har lart mig byten pa i alla fall. Jag har for mig att du tidigare namnde att du later din hast "putta upp" din hoft. For mig skulle det aldrig funka eftersom sjalva hojningen av hoften ger plats at hasten som foljer och fattar galopp, eller byter om jag redan ar i galopp.

Men fattningen innebär inledningen av galopprörelsen, dvs att rida i galoppen, om man är med i galopprörelsen så kan man påverka den (Haddads film tex) med magen. Det innebär att man ger plats automatiskt i varje språng, om man däremot har svårt att komma ner i sadeln och rida i rörelsen så blir det svårt att komma rätt. Annars innebär själva rörelsen att höften går framåt uppåt, tänker jag.:confused: I piruett fortsätter det, även om ryttaren då reglerar samlingen med magen, så är rörelseriktningen samma. Behövs då extra lyft, menar du? Jag tänker och försöker förstå.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag menar att det är just ägaren det är fel på:laugh: Inte hästen.
Men i det ingår också att hästar är olika och man kan inte få bort energin hos en häst som av naturen är ett energiknippe genom att ta bort allt kraftfodret:crazy: Det görs alltför ofta och hästarna ser bedrövliga ut. :cry:

Ägaren kanske inte har kunskapen att hantera och rida hästen - det är ""för mycket häst" - och ägaren tex för oerfaren, men istället för att inse det letar man felen hos hästen. Kanske OT här förstås.
Håller med, och... inte sällan förstår man inte att själva ökandet av konditionen ger en "piggare häst" som då behöver o som regel klarar av mer arbete. Det är en HÄST.

Även en häst som "bantas" får mer energi, tills det övergår i svaghet.

En fet häst, hund eller människa blir en lat en- för att man har mkt att bära på. En hungrig häst/ hund kan bli hyperaktiv.


Jag har en kompis som beklagar sig över att den enda 3-åringen börjar bli knäpp.
Ja det är dags att börja aktivera den. Den har inte vänjts vid träns eller sadel, eller gjorts ngt överhuvudtaget med- annat än daglig hantering.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

En fet häst, hund eller människa blir en lat en- för att man har mkt att bära på. En hungrig häst/ hund kan bli hyperaktiv.

Precis, då drar man ner ännu mer:crazy: En nöjd häst är mätt. Bantning gör människor piggare, lättare att röra sej, mer energi, så det gäller troligen även djur

Jag har en kompis som beklagar sig över att den enda 3-åringen börjar bli knäpp.
Ja det är dags att börja aktivera den. Den har inte vänjts vid träns eller sadel, eller gjorts ngt överhuvudtaget med- annat än daglig hantering.

Ja man måste inse att hästen behöver aktiveras, se på barn, behöver få röra sej och lära sej saker, utvecklas hela tiden och tar in och lär sej lätt.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Lite moment 22 över det hela...

Ja här gäller det- i synnerhet med den unga hästen att göra avvägningar, variera arbetet o lägga in viloperioder- som kan bestå av skrittveckor.

Man måste även lära sig hur man ska kunna bruka den ökade energin- lära sig rida bättre;)

Det är ju därför som buset oftast kommer när de är 4- inte när de rids in- är svaga, obalanserade, försiktiga o utan flås.
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Ja här gäller det- i synnerhet med den unga hästen att göra avvägningar, variera arbetet o lägga in viloperioder- som kan bestå av skrittveckor.

Man måste även lära sig hur man ska kunna bruka den ökade energin- lära sig rida bättre;)

Det är ju därför som buset oftast kommer när de är 4- inte när de rids in- är svaga, obalanserade, försiktiga o utan flås.

Precis, när musklerna kommer så kommer självförtroendet också. Jag kan, både det dom ber om och mer:bump::D
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Men fattningen innebär inledningen av galopprörelsen, dvs att rida i galoppen, om man är med i galopprörelsen så kan man påverka den (Haddads film tex) med magen. Det innebär att man ger plats automatiskt i varje språng, om man däremot har svårt att komma ner i sadeln och rida i rörelsen så blir det svårt att komma rätt. Annars innebär själva rörelsen att höften går framåt uppåt, tänker jag.:confused:

Ungefar sa tanker jag ocksa. Ja, den gar framat- men ocksa uppat. Fast jag vet inte om jag ger plats automatiskt... Ja nar rorelsen sitter forstas:p, men varje sprang ar ju en rorelse uppat i hoften, eller snarare framat- uppat. Fast jag tanker nog inte sa mycket uppat i galopprorelsen. Det ar i bytet som jag har fatt inprantat i mig att tanka uppat med kroppen. Och i piruetten. Tex.

I piruett fortsätter det, även om ryttaren då reglerar samlingen med magen, så är rörelseriktningen samma. Behövs då extra lyft, menar du? Jag tänker och försöker förstå.

Ja, jag reglerar nog ocksa samlingen med magen.. Fast i piruetten far man ju annu mera ryggrorelse uppat i hasten da man far mera samling, och man vill ju ocksa ha hastens framdel upp fran marken, i alla fall vill jag det. Jag vet att jag skrev lite luddigt tidigare, jag skrev nagot om att jag hojer hoften och hasten foljer, fast det ar ju inte riktigs sa enkelt. Att jag hojer hoften ar en forutsattning for att min hast ska kunna byta kanske ar battre uttryckt. Det ar i alla fall det sattet jag har lart mig, och det enda satt jag kan.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Det ar precis sa jag menar, att tanka uppat med hela kroppen:idea:. Och jag tog piruetten som exempel darfor att jag nyligen tog fram en gammal film dar jag tydligt sag den dar overdrivna rorelsen uppat (hos mig sjalv), men det galler ju forstas inte bara piruetten utan ocksa tex galoppombyten och piaff dar jag har en mer uppatgaende ryggrorelse hos hasten.

Men är inte faran då att det just blir - piaff istället för samlad skritt :confused:

Iallafall på hästar som kan piaffera? Möjligtvis kan jag förstå tänket lite, jag kan göra det på min ena häst som absolut inte fattar överhuvudtaget vad piaff är . Han får väldigt bra på samlad skritt medans den andra definitivt skulle gå över till piaff eftersom hon har väldigt lätt för det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Man får väl hellre ett övertydligt resultat = mer av det man bad om än tvärtom? :p
Så tänker jag iaf på min pålle som väldigt lätt "avlär" sig det man ber om så trots arbetsvilja och trots känslighet för sitsen så måste man ändå ha ett starkt fokus på vad man vill. Ibland så extremt att man själv tänker passage när man vill leka med lite uttryck och aningens längning utan att tappa balansen, långt tidigare i utbildningen kunde jag tänka fokus på tvärstopp när vi eg. bara ville ha en övergång till skritt för att det lätt blev bara en avsaktning av traven annars till i princip trav på stället utan någon riktig övergång - för att sen släppa fram i skritt OM det nu skulle råka bli en halt. :idea: Man blir ju mer konsekvent om man får det resultat man ville ha även om det innebär mycket starkare fokus än man från början hade tänkt sig, så filosoferar jag.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Man får väl hellre ett övertydligt resultat = mer av det man bad om än tvärtom? :p
Så tänker jag iaf på min pålle som väldigt lätt "avlär" sig det man ber om så trots arbetsvilja och trots känslighet för sitsen så måste man ändå ha ett starkt fokus på vad man vill. Ibland så extremt att man själv tänker passage när man vill leka med lite uttryck och aningens längning utan att tappa balansen, långt tidigare i utbildningen kunde jag tänka fokus på tvärstopp när vi eg. bara ville ha en övergång till skritt för att det lätt blev bara en avsaktning av traven annars till i princip trav på stället utan någon riktig övergång - för att sen släppa fram i skritt OM det nu skulle råka bli en halt. :idea: Man blir ju mer konsekvent om man får det resultat man ville ha även om det innebär mycket starkare fokus än man från början hade tänkt sig, så filosoferar jag.

Ja men du tävlar ju inte så för dig blir det inga förödande konsekvenser. Får du piaffinslag i den samlade skritten så skall vi inte tala om hur det blir i skrittpiruetterna.
Jag vill definivt inte ha några piafftramp i min samlade skritt iallafall så det är inget jag någonsin vill att min häst skall "lära sig". Därför blir det inget swingande uppåt på den ena iallafall ;)
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Ungefar sa tanker jag ocksa. Ja, den gar framat- men ocksa uppat. Fast jag vet inte om jag ger plats automatiskt... Ja nar rorelsen sitter forstas:p, men varje sprang ar ju en rorelse uppat i hoften, eller snarare framat- uppat. Fast jag tanker nog inte sa mycket uppat i galopprorelsen. Det ar i bytet som jag har fatt inprantat i mig att tanka uppat med kroppen. Och i piruetten. Tex.

Nej jag tänker inte upptå heller men det blir som du säger framåt-uppåt så det är det jag menar att man inte behöver tänka uppåt utan det blir så om man rider i galoppen så att säga:idea:

Ja, jag reglerar nog ocksa samlingen med magen.. Fast i piruetten far man ju annu mera ryggrorelse uppat i hasten da man far mera samling, och man vill ju ocksa ha hastens framdel upp fran marken, i alla fall vill jag det. Jag vet att jag skrev lite luddigt tidigare, jag skrev nagot om att jag hojer hoften och hasten foljer, fast det ar ju inte riktigs sa enkelt. Att jag hojer hoften ar en forutsattning for att min hast ska kunna byta kanske ar battre uttryckt. Det ar i alla fall det sattet jag har lart mig, och det enda satt jag kan.

Ang fetstilta: ja men då är man ju med där också, man får inte hindra rörelsen men behöver man förstärka? Samma med byten!

Jag är nog mera rädd att göra för mycket så att säga, så lite som möjligt som kan förvirra, gör det enkelt!:D Eller risken för mej är att krångla till det, utmaningen att inse hur lite som räcker, eller ja lite och lite, men inte så många olika moment, snarare.

Flash/ bytes och piruettexperten:angel::rofl:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Ja men du tävlar ju inte så för dig blir det inga förödande konsekvenser. Får du piaffinslag i den samlade skritten så skall vi inte tala om hur det blir i skrittpiruetterna.
Jag vill definivt inte ha några piafftramp i min samlade skritt iallafall så det är inget jag någonsin vill att min häst skall "lära sig". Därför blir det inget swingande uppåt på den ena iallafall ;)

Näe jag tävlar inte, men OM jag hade gjort det så skulle jag ändå tänka annorlunda i ett inlärningsstadie mot när man känner att hästen "kan" det man ber om. "Kan" den inte det man bad om så ställer man inte upp i en klass där det ingår, "kan" den det man ber om bra då vet man vilka knappar man ska trycka på och vilka marginaler man har för att lägga ett lagom fokus och få ett lagom svar.
Så visst - det är skillnad i tänket, det är jag med på, men det tycker jag mer man märker i ridningen som helhet än i t ex det här specifika exemplet! :p Jag själv tycker ju t ex ibland det är charmigt när hästen föreslår egna saker medans om jag var väldigt tävlingsinriktad genast skulle korrigera! ;)
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

KL
Var tog spänningsdiskussionerna vägen:confused::crazy:

KL

Sist så pratade vi om att ryttaren kan överföra egen spänning i hästen både fysisk och psykisk

Den senare överförs oftare av ryttare som inte tillåter sig att vara rädda - som tror att det är ett karaktärsfel - det kommer att forcera sig själva och "tvinga" ut hästen i hörnet - och hästen kommer lära sig att hörnet är livsfarligt

All prestige prestationsångest och "vilja för mycket" skapar ju spänning i hästent
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Näe jag tävlar inte, men OM jag hade gjort det så skulle jag ändå tänka annorlunda i ett inlärningsstadie mot när man känner att hästen "kan" det man ber om. "Kan" den inte det man bad om så ställer man inte upp i en klass där det ingår, "kan" den det man ber om bra då vet man vilka knappar man ska trycka på och vilka marginaler man har för att lägga ett lagom fokus och få ett lagom svar.
Så visst - det är skillnad i tänket, det är jag med på, men det tycker jag mer man märker i ridningen som helhet än i t ex det här specifika exemplet! :p Jag själv tycker ju t ex ibland det är charmigt när hästen föreslår egna saker medans om jag var väldigt tävlingsinriktad genast skulle korrigera! ;)

Fast det märks att du inte tävlar i ditt resonemang om jag får lov att säga det ;) Samlad skritt kommer rätt tidigt ändå och det handlar inte om att den inte kan samlad skritt utan att ryttaren med sitt säte inbjuder hästen till att faktiskt missförstå genom att det kan blir tramp/piaff istället.

Hästen reagerar ju på ryttarens signaler och man kan inte bara lära in en signal för att sedan plocka bort den vid behov och förvänta sig att hästen skall kunna förstå det. Därför väljer man att lära in korrekt från början så inga missförstånd kan ske och därför skulle jag som tävlar akta mig noga för att lära in en signal som "kan" missförstås som piaff för om det är något som kommer fram dubbelt så mkt när man tävlar när hästar blir spända och lite laddade så är det alla utrymmen för misstag och fel man gör/har lärt in.

Det märks tyvärr lite på mina hopphästar när jag tävlar dressyr att dom är helt enkelt inte så drillade som dressyrhästarna i att just "vänta" på ryttarens signaler utan tar gärna lite egna beslut här och var för att dom har fått lov till det helt enkelt eftersom man begär det av dom i hoppningen och det leder ju till en hel del misstag som vi inte egentligen hade behövt att ha och det är ju därför det är svårt att göra fler grenar samtidigt.

Det är väl så charmigt när man sitter där med sitt byte på diagonalen och hästen föreslår att börja redan i hörnet när man vänder in :rofl:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Det ar precis sa jag menar, att tanka uppat med hela kroppen:idea:. Och jag tog piruetten som exempel darfor att jag nyligen tog fram en gammal film dar jag tydligt sag den dar overdrivna rorelsen uppat (hos mig sjalv), men det galler ju forstas inte bara piruetten utan ocksa tex galoppombyten och piaff dar jag har en mer uppatgaende ryggrorelse hos hasten.

Min tränare bukar säga "lift your breastbone). I själva verket så sitter många med en aldrig så minimal kutning i bröstkorgen - den tynger ned framdelen - så denna hjälp avlastar framdelen




Nar jag idag funderade igenom vad jag skrivit sa borjade jag fundera pa om jag misstolkat ordet "swing", men det ar precis det jag menar: Foljsamhet i ryggens rorelse.

Nybörjarswinget är fram och tillbaka. Flash beskriver det bra i AsaS's tråd där de pratar om Haddad

Men hästen hoppar ju inte jämfota fram - inte ens i traven - utan det är ju omväxlande höger vä - här låser många den rörligheten i skritt både ökad och samlad. sally swifts "släpp ditt korsben" har gjort underverk för många ryttare.

Min tränare säger "walk with your seatbones" och de rör sig ju olika i skritt trav och galopp

i galoppen tex så är det ju det inre sittbenet som skall "torka sadeln" dvs föra in/dra med sig / släppa upp det inre bakbenet Men det inre får inte vara merbelastat
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag hoppas att jag misstolkade dig nu för det känns som ett grymt ovanligt scenario jämfört med det motsatta! :crazy: Att man börjar leta fel måste ju vara bra om det inte funkar som man vill?
Men att däremot låsa "felsökningen" till ett ynka område kan bli pannkaka oavsett vilket område det rör sig om.
Tror också det i fallet du tar upp nog är vanligare att hästen HAR en anledning till att den började konstra, utöver understimulansen, sen om det är en respekt-/lydnadsfråga, smärtrelaterat eller något helt annat det var en annan femma (därav inte låsa sig till ett område). Annars borde det räcka med att skära ner på energimängden i fodret och försöka stimulera mentalt istället för fysiskt om man av någon anledning inte kan/vill rida så hårt.

:bow:

det är ju det här det handlar om. Man kan bara se på beteendet "när det skvimpar över i beteende" men orsaken dvs vilken som är den dominerande stressoren kan man bara ta reda på genom felskökning och just som du skriver - de flesta låser sin felsökning och bestämmer vilken orsak de själva föredrar att tro på - itsäller för att felsöka

Sedan tänker nog inte många på att understimulering är en lika stro stressor som överstimulering. Ochhär har vi problem i "vår hästhållning" i allmänhet.

hästen behöver reglebunden stimulering av ägaren - men dygnet har 23 timmar till........ Den behöver göra ngt då också
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag menar att det är just ägaren det är fel på:laugh: Inte hästen.

Måste det vara "fel" på någon?

Nu spretar tråden åt alla håll och kanter, men rent generellt - vill man åtgärda problemet - minska spänning i hästen - så tycker jag att det är mer konstruktivt att tala i termer av orsak och verkan


och som du redan skrivit - det finns flera oliak orsaker - vilka får man prova sig fram till

Sedan för att krånga till det - vad är en energi - jo ett annat ord för spänning..

och helt utan spänning så dråsar vi ochhästen i kull

Är hästen FÖR spänd så kommer den iten till arbete

Är ryttaren FÖR spänd så kommer man inte till arbete

Det som verkligen är intressant - hur tar man sig ur...
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Men fattningen innebär inledningen av galopprörelsen, dvs att rida i galoppen, om man är med i galopprörelsen så kan man påverka den (Haddads film tex) med magen. Det innebär att man ger plats automatiskt i varje språng, om man däremot har svårt att komma ner i sadeln och rida i rörelsen så blir det svårt att komma rätt. Annars innebär själva rörelsen att höften går framåt uppåt, tänker jag.:confused: I piruett fortsätter det, även om ryttaren då reglerar samlingen med magen, så är rörelseriktningen samma. Behövs då extra lyft, menar du? Jag tänker och försöker förstå.

Du får ju en rundare galopp om du gör en cirkelrörelse med ditt inre sittben

På samma sätt som du kan knuffa igång galoppen med ditt sittben - så kan du ju underhålla den med att fatta i varje språng - det är ju fler som beskrivit att man rider galopp så..

Haddad hade det ju bara i en realtivt kort galopp. Till skillnad mot IW som är rent överdjävlig på detta - hennes ökningar . man undrar är hon en gummikvinna :bow: i alla fall bäckenmässigt är hon min idol helt klart :love:
Hon kopplar in sina sittben - sedan går det.....

Heiike vet jag är en av dem som får hjälp med rörligheten här av övningar på marken av Echart Meyner

om du rider med sätet och ökar galoppen så blri det en liggande elips - rider du med sätet och vill korta upp så kan de faktistk få med dig hästen uppåt i denna cirkelrörelse - du ger plats och bakbenet kommer in upp - gicetvis måste du hålla kvar energin i magen

chi
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 097
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 568
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 878
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp