spinoff - spänning i hästen

Sv: spinoff - spänning i hästen

Det ar svart att diskutera den har typen av problem, som att stanna eller rida pa da hasten spanner sig for nagot, eftersom det ar hela grundinstallningen till hantering och ridning av hast som ligger bakom hur vi ser saker och ting.

Jag har provat tva olika "sidor" och lamnade den ena for 16 ar sen da jag aldrig riktigt kunde komma till harmoni i ridningen. Jag kanner att det ar lonlost att diskutera vidare och det ar bara att inse att vi manniskor forvantar oss samma sak av ridningen, vi vill ha samspel, harmoni samt en frisk och sund hast, men vi har helt olika vagar att forsoka ta oss dit.

Jaså. Kan du förklara skillnaderna närmare och hur du menar? Menar du att några inte vill ha en frisk och sund häst och samspel och allt vad det var? Tror du inte att alla vill det?
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

[...]
piaff är ju i trav inte samlad skritt:confused:

Med tanke på hur de flesta piaffer utförs, borde nog definitionen ändras till "samlad skritt på stället". Tyvärr är det dessutom några som inte ens kommer i närheten utav en samlad skritt på stället. Snarare orolig halt. Det är väldigt sällan jag ser en korrekt utförd piaff. Hade jag varit dressyrdomare, hade jag underkänt de flesta. :devil:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jaså. Kan du förklara skillnaderna närmare och hur du menar? Menar du att några inte vill ha en frisk och sund häst och samspel och allt vad det var? Tror du inte att alla vill det?

Läs hela detta stycket noga en gång till, så ser du nog vad Sombre menar.

Jag kanner att det ar lonlost att diskutera vidare och det ar bara att inse att vi manniskor forvantar oss samma sak av ridningen, vi vill ha samspel, harmoni samt en frisk och sund hast, men vi har helt olika vagar att forsoka ta oss dit.


:idea:

Med vänliga hälsningar

Moderator
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Tja frågan gällde då vägarna då, som är så olika, hur då olika? Exempel. Annars är det väldigt svårt att förstå, det blir bara ord.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Tja frågan gällde då vägarna då, som är så olika, hur då olika? Exempel. Annars är det väldigt svårt att förstå, det blir bara ord.


Efter vad jag kan förstå är det utbildningsstegarna, som vi redan i flera andra trådar under forumet klassisk ridkonst kommit fram till är lite olika beroende på om man rider enligt den klassiska, eller den akademiska läran och vilken tränare man rider för inom respektive den klassiska eller akademiska läran.

Känns lite tokigt att dra igång en sån tråd igen, då det brukar leda till så konstiga semesterledigheter. Utan förslagsvis kan du söka på klassiska forumet, efter tillämpliga trådar och svar.

Mvh

Moderator
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag är inte helt säker på hur Sombre menar - men den association jag gjorde direkt var till din egen piafffilm - hur hela mr DJ tänkte uppåt med hela kroppen

Det ar precis sa jag menar, att tanka uppat med hela kroppen:idea:. Och jag tog piruetten som exempel darfor att jag nyligen tog fram en gammal film dar jag tydligt sag den dar overdrivna rorelsen uppat (hos mig sjalv), men det galler ju forstas inte bara piruetten utan ocksa tex galoppombyten och piaff dar jag har en mer uppatgaende ryggrorelse hos hasten.


Swing är ju egentligen följsamhet i ryggens rörelse

Nar jag idag funderade igenom vad jag skrivit sa borjade jag fundera pa om jag misstolkat ordet "swing", men det ar precis det jag menar: Foljsamhet i ryggens rorelse.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Efter vad jag kan förstå är det utbildningsstegarna, som vi redan i flera andra trådar under forumet klassisk ridkonst kommit fram till är lite olika beroende på om man rider enligt den klassiska, eller den akademiska läran och vilken tränare man rider för inom respektive den klassiska eller akademiska läran.

Känns lite tokigt att dra igång en sån tråd igen, då det brukar leda till så konstiga semesterledigheter. Utan förslagsvis kan du söka på klassiska forumet, efter tillämpliga trådar och svar.

Mvh

Moderator

Precis Moder Ingela! Tack for det:bow:.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag tror att det kan bli lite fel i tänket här. Du skrev att det är en ny rörelse. Här....gör man först bakdelsvändningar o senare centrerar-piruett. Då får man inga missade tramp med inre bak.

Jag forstar faktiskt inte hur du menar. Eller kanske jag forstar hur du tanker. Nar jag borjar med piruetter sa gor jag de sa centrerade jag klarar med bara sitsen, med tid och traning blir de mer och mer centrerade. Sjalvklart ar forberedelsen innan piruetten jatteviktig, men det spelar ju ingen roll hur bra jag forbereder om jag i vandningen sitter till vid fel tillfalle och hindrar en takt i ryggrorelsen hos min hast- da stannar han, for det ar ju den signal han fatt fran mig.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag sitter inte till alls, utan följer bara med när den vänder.
Har hästen lärt sig att alltid bjuda om jag inte medvetet säger annat- så går den.

Det är det som är faran med att rida för snävt på bekostnad av bjudningen.
skänkelvikning är en annan rörelse där bjudningen är A o 0.

Förstår heller inte varför du vill lätta i bytena- om du vill byta ut samling:confused: hästen klarar lätt av att byta galopp med bibehållen rygg- om man inte är svintung eller förändrar sin vikt hastigt- sitt kvar o följ med hästen- Dagens tips:cool:

Jag nämnde även tidigare gal. piruetter- där ngn hänvisade till hoppryttarnas dito- vad:confused: De rider sällan i ngn högre balans om de ska tvärvända- inga piruetter. De sitter ner då- såg senast detta i omhoppningen i WC-finalen.
Men de på mkt lägre nivå kanske rider bättre;)
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Som sagt så får jag heller ingen bild för ögonen - däremot så leder ju brist på ryggswing ofelbart till passartande av skritten, så tanken är inte så dum på det stora hela tror jag


Vet också att det är svårt för många att få den ökade skritten riktigt bra - många driver bara en av rygrörelserna. dvs swingar bara framåt bakåt -och glömmer höftrullningarna och får inte den där rörliga skritten som man vill ha

Jag har också svårt att hitta känslan på ett bra sätt, jag är inte hemma där
Passartad blir den bara som regel om hästen har anlag för det.

Min stora har stor skritt, men absolut inga passanlag- har aldrig haft. Däremot taktanlag- när den har varit väl på hugget.
En bibehållen rörlig skritt har en rätt riden. Man behöver inte rulla med ngt för det- om det inte ska vara för att kompensera ngn brist. I ökad skritt är det nog att gunga med- framåt.

KL
Var tog spänningsdiskussionerna vägen:confused::crazy:

Var det någon som la locket på- Basta!:mad: o förkunnade att alla andra är helt fel ute:mad:
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Var det någon som la locket på- Basta!:mad: o förkunnade att alla andra är helt fel ute:mad:

Näää...? Det kan jag inte se att någon har gjort. Eller... har du något exempel?

Jag tycker nog att det har hållits en väldigt öppen dialog, där en del frågetecken har uppkommit som sedan har kommit svar på och lämpliga vägar till vidare efterforskningar i andra trådar/forum om man vill veta mer. Man får ju räkna med att tråden spårar ur en del från ämnet, det har hänt förr och kommer hända fler gånger.

Det är ju bara att man för in den på rätt spår igen, med lämpligt diskussionsinlägg.

Mvh

Moderator
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag förstår kompisskapet:angel:

Nu är det inte så att ngn här har ngn examen i psykologi- varken på människa eller häst eller självinsikt för den delen.
De flesta anser inte att de äger trådar som de skapat o därmed vill kunna neka till ej önskvärda åsikter- bara, hålla med-tillträde. Då får man skaffa ett lösenordsskyddat eget forum.

De flesta av oss delar med oss av våra erfarenheter som kan skilja sig åt- även i mängd.

När det gäller spänning hos tävlingshästen är det bra om man har lite eget liknande bagage från flera individer, än att dra egna växlar hur det kommer sig. Som att alla spända har ont. :mad: Riktigt så enkelt är det inte när vi använder oss av flyktdjuret. *hur många ggr måste man skriva det?*

Visst kan man immunicera mot allt, men då får man heller inte samma energi i hästen- bara lydig- o tråkig. Hästen är inte längre ens partner- bara slav. Ledare- följeslagare. O utför inget med glädje o utstrålning.

Så ja- tycker att IW var mkt skicklig som fann ett sätt att få hästen att bli glad igen. Jag tror inte att hon älskar att skumpa runt, men att det var värt att anpassa sig efter hästen:bow:

Är övertygad om att andra skulle hitta på mindre förnöjsamma metoder- för att den ska- lyda.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag förstår kompisskapet:angel:
.

Jag är ledsen, men detta förstår jag inte och tänker därför inte ens försöka svara på.

Moderator

Som efter diverse råd och dåd under för-våren, åtminstone försöker leva som hon lär och tycker att andra också ska ta åt sig detta. :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag är ledsen, men detta förstår jag inte och tänker därför inte ens försöka svara på.

Moderator

Som efter diverse råd och dåd under för-våren, åtminstone försöker leva som hon lär och tycker att andra också ska ta åt sig detta. :angel:

Ärligt talat, det gick bra innan alla pekpinnarna började dyka upp. :(

Och eftersom du uppenbarligen svarar åt Sombre, som var den jag ställde frågan till, ang olika "stilar":

Efter vad jag kan förstå är det utbildningsstegarna, som vi redan i flera andra trådar under forumet klassisk ridkonst kommit fram till är lite olika beroende på om man rider enligt den klassiska, eller den akademiska läran och vilken tränare man rider för inom respektive den klassiska eller akademiska läran.

Vad har diskussionen om olika ridstilar", dvs AR osv, med denna diskussion att göra:confused: Hur man hanterar och ser på ev spänning? Detta är forumet RIDNING inte klassiska, så dra inte igång sånt, det här har inte med den skillnaden att göra.

Kl

Ang spänning så är det kanske färdigdiskuterat:confused:, det är väl så att det finns spänning av en rad olika orsaker, inte en enda, adrenalin har vi människor av olika skäl, hästar också. Stress, eller laddning, en idrottsman har adrenalin men inte av smärta eller rädsla. En häst med spänning av smärta är alltid spänd, (eftersom den troligen alltid har ont) den som är laddad kan koppla av efter prestationen eller när den fått utlopp. Samma med människor. Har man ständig värk är man ständigt spänd i kroppen. Jag vet att flera brukar skriva om det och vet hur det är. En idrottsman eller någon som är laddad inför en uppgift är spänd just då. Inte alltid. Helt annorlunda.

Men människor kan också tro att en häst har ont fast den bara är understimulerad och vill ut och röra sej. Börjar leta fel, blir rädda för den, det blir en ond cirkel. Man fattar inte att hästen bara behövde mer stimulans,:crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Men människor kan också tro att en häst har ont fast den bara är understimulerad och vill ut och röra sej. Börjar leta fel, blir rädda för den, det blir en ond cirkel. Man fattar inte att hästen bara behövde mer stimulans,:crazy:

Jag hoppas att jag misstolkade dig nu för det känns som ett grymt ovanligt scenario jämfört med det motsatta! :crazy: Att man börjar leta fel måste ju vara bra om det inte funkar som man vill?
Men att däremot låsa "felsökningen" till ett ynka område kan bli pannkaka oavsett vilket område det rör sig om.
Tror också det i fallet du tar upp nog är vanligare att hästen HAR en anledning till att den började konstra, utöver understimulansen, sen om det är en respekt-/lydnadsfråga, smärtrelaterat eller något helt annat det var en annan femma (därav inte låsa sig till ett område). Annars borde det räcka med att skära ner på energimängden i fodret och försöka stimulera mentalt istället för fysiskt om man av någon anledning inte kan/vill rida så hårt.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jovisst, jag tycker bara man ska vara uppmärksam på att alla protester eller all spänning eller busande handlar inte om smärta. Om hästen inte går att få att spänna av i arbete, om den envist visar kraftiga protester, särskilt vid vissa rörelser, eller aldrig verkar trivas med ridningen då ska man misstänka att den har ont, absolut.

Men sen tror jag att en del ägare tror att hästen har ont när den bara är stallmodig av för lite arbete, ägaren har inte förstått att den köpt tex en häst med stort behov av att aktiveras, kanske en ganska ung häst, osv. Den klarar inte riktigt av hästen, som blir otrygg och "svårhanterlig", skaffar sej ovanor och kanske t o m att ägaren tröttnar, slutar rida helt, kanske säljer den vidare och i värsta fall får man en vandringspokal som anses som problemhäst.:crazy:
Fast det hela är helt och hållet ägarrelaterat från början.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Fast jag förstår inte riktigt scenariot.
Jag anser att det ALLTID ska räcka med mental stimulans och att energimängden i fodret inte blir överdrivet för att en häst ska vara dräglig att pyssla med. (egentligen tycker jag knappt dom sakerna är ursäkter nog)
Är den inte det ser jag det snarare som en uppfostransbit. Skulle t ex aldrig ursäkta en häst som blir jobbig att leda eller i övrig hantering med att den är tillfälligt avställd och understimulerad - då bör den få tillräcklig mental stimulans ELLER uppfostras bättre.
Fast återigen kanske jag har misstolkat. Skulle snarare säga att det är vanligt att folk skyller på hästen för sina egna brister vilket vi ju redan varit inne på! :p
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag sitter inte till alls, utan följer bara med när den vänder.

Nu ar vi dar igen, "jag foljer bara med...";). For mig kraver att bara folja med i en piruett (skolor, piaff, byten, alla gangarter pa rakt spar med for den delen) en himla massa koordination och flexibilitet. Nar jag sager "sitter till vid fel tillfalle" sa menar jag att tex inte lyckas med att fa upp en hoft for att kunna ge plats at ryggrorelsen.



Har hästen lärt sig att alltid bjuda om jag inte medvetet säger annat- så går den.

Ja sjalvklart, men beroende pa hur kanslig den ar for vikthjalper och tryck fran sitsen sa kommer den att lyssna pa det med, det ar liksom inkluderat i bjudningen.


Förstår heller inte varför du vill lätta i bytena- om du vill byta ut samling:confused: hästen klarar lätt av att byta galopp med bibehållen rygg- om man inte är svintung eller förändrar sin vikt hastigt- sitt kvar o följ med hästen- Dagens tips:cool:.

Av samma anledning som i piruetten eller i piaffen. For att ge plats at ryggrorelsen. Da ar det ena sidas hoft som maste upp. Det ar det sattet jag har lart mig byten pa i alla fall. Jag har for mig att du tidigare namnde att du later din hast "putta upp" din hoft. For mig skulle det aldrig funka eftersom sjalva hojningen av hoften ger plats at hasten som foljer och fattar galopp, eller byter om jag redan ar i galopp.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Kan bara hålla med. Tyvärr. Blir inte mycket till diskussion då :devil:

För min del märker jag skillnad i gest och utstrålning om hästen har lite nerv/spänning/energi i sig. Men jag är inte tillräckligt duktig på att rida fram det, utan utnyttjar tillfällen när hästen reagerar på yttre stimuli t. ex en stallkatt som får för sig att sätta sig vid ridbanans kant och hästen "sprätter till" . För det mesta kan jag utnyttja detta till något positivt. När jag inte kan det är det pga att hästen flippar ut lite för mycket och att jag inte fixar att få dem inom ramen.

När det fungerar, känns det som om vi kan göra vilka svårklassrörelser som helst. Inte för att vi kan det, men känslan finns där. Till skillnad från när hästen är totalt avslappnad och mest såsar runt.

delvis KL
Vad gäller IW's arsle hade jag gärna bytt med henne vilken dag som helst, så kan hon få mitt arsle som inte riktigt fattar det här med bollsäte utan gärna ramlar tillbaka till stramarsle som trycker ned hästen. Och ja, jag började rida dressyr på 80-talet. Det enda jag fick höra var: SITT å SITT å SITT
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Fast hur många har insikt/kunskap nog att komma på att hästen får för mycket foder i förhållande till vad som krävs för underhåll och arbete? Eller att den är understimulerad? Och att alla problem/spänningar kommer utav detta? Då utgår jag ifrån att hästen är smärtfri.

Jag har en häst som är av rasen "svårfödd". Exempel: Om jag skulle gå efter samma foderstater som många andra här på buke ger sina hästar av samma svårfödda ras, skulle det innebära att hon fick mer mat än under sin tävlingskarriär... Så hårt rider inte jag och kommer inte att göra. Om jag hade valt att ge samma fodermängd, så är jag övertygad om att jag hade fodrat på mig problem enligt devisen "jamen den rasen skall ha mycket mat".

Och jo, visst skall man veta vad man gör, men hur lätt är det att vara expert på allt?
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 097
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 568
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 881
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp