Bukefalos 28 år!

spinoff - spänning i hästen

Sv: spinoff - spänning i hästen

Det beror på hur hårt man ska dra det. Jag personligen har inget emot att man uttrycker det "hästen var stressad idag!" (som exempel) för det känns mer som ett konstaterande än en ursäkt. Kanske lite beroende på i vilket sammanhang.
Men granskar man det så har i princip allt med oss människor att göra på ett eller annat sätt. Inte alltid en specifik människa heller.
Felbedömningar har ju i allra högsta grad med oss att göra! :p

Men själv är jag feg när det gäller att "döma människors svagheter" för å ena sidan är det bra att någonstans vara medveten om det, å andra sidan har jag själv inte självförtroende nog att gång på gång bli dunkad i huvudet med att man inte ska tilldela hästen något alls eftersom inget är hästens fel! ;) Delvis tror jag det är en försvarsmekanism att skylla på det ena och det andra. I längden behöver man veta att det är just "att skylla på" något och inte nödvändigtvis den enda sanningen, för stunden kanske man behöver känna att man inte kan påverka allt utan måste nöja sig med en liten del man kan påverka!
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Det vanligaste felet som gemene man gör är att sakta av så fort hästen "gör ngt". Energi tar sig uttryck i någon form.

Tittar man på eliten- rider de bara vidare- gör ingen affär av saker o hästen blir då övertygad.
En orädd ryttare får en trygg häst o vice versa eller så letar man en häst som passar ens egenskaper.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag förstår inte riktigt - hur menade du att hon rider mer med sätet om hon skumpar mer?

Ju bättre man rider med sätet och bålen, desto mindre skumpar man, trodde jag i min enfald? Hur ska en häst kunna hinna känna små små signaler från sittben och vikt från en skumpig ryttare? Det är ju precis som den druckne partybesökaren har svårt att hitta nyckelhålet när han fumlar i trapphuset på natten. Så exakt i hjälperna är en skumpig ryttare, trodde jag?
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

KL

Angående Satchmo - så var det bara jag som såg det ryckiga bakbenet :angel:

- aha en ny Rusty ;)
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Hinken tyckte jag var en grymt bra/intressant liknelse!
Även om jag inte tänker i just den liknelsen så är det där med stressbiten en viktig grej för mig som inte själv har nerver nog att rida hästar med nerverna utanpå! :p Och då blir det en kombination av både och - dels få bort så många anledningar till stress som möjligt, dels få hästen så mentalt avspänd som möjligt genom jobbet/hanteringen/relationen/välmåendet/trivseln överlag.

Hinken blir som Axel säger störe med erfarenhet, men man kan också påverka den med sin pedagogik

Själv är jag jordens största fegis som ryttare och satsar mycket på detta, att aktivt ge hästarna många possitiva erfarenheter. Båda var skiträdda för den elstolpe som kommit fram efetr att grannen fält en gran - och springer förbi den platsen i hagen. Jag tog i dag dit dem en och en - och åt sockerbitar på stolpen.

vadåå vicken stolpe - inte jag inte :cool: Jag har aldrig barit rädd för sstolpar säger tiff :angel:

Likaså har hon fått äta sockerbitar på biltaket för at vänja sig vid bilen- hon blev jättebesviken då det snöat och bilen INTE var beströdd med strösocker som hon trodde :crazy:

Hinken är din "grundtrygghet" Hur är världen - full av läskiga grejjor?
full av tvång?

Full av spännande upptåg och skattjakter?
Full av uppmuntran?

Man kan ju faktiskt påverka det där - så att helheten blir en annan. Och särskilt viktigt är det för hene som pga av smärta upplevt världen otrygg tidigare

Sedan kan mina hästar också få "skräcken" med de litar på att jag reder ut det till det bästa - de följer mina anvisningar. Framfröa llt så lyssnar de på en lugnande röst, som förklarar - det är bara en...

aha - säger de då

Annars skulle jag inte våga rida dem - jag är bukes värsta fegis - efter allvarlig olycka som passagerare på vagn. Jag tycker INTE om spända hästar
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Tänkte just på denna tråd när jag såg t o m gamla Briar:D

nej Jan kunde inte förhindra skutten - men han fortsatte att rida och tog sig runt :bow::bow::bow:


Visst blir tävlingshästar laddade och ävenom de tävlat tidigare så är denna arena speciell - dels är den mindre och sedan så finns det inget avstånd alls till publik och fotografer

Det är summan av stressen som gör att det skvimpar över i beteende


Eftersom trådar sällan håller sig till sitt ämne :angel: vad nu det kan bero på - fio kan vi ju inte skylla på här...:angel:

Så återför jag den till ordningen med att påpeka att "hemma" borde hästen inte vara så utsatt för stressorer att den flyger i taket - eller inte kan komma till arbetet

Men som jag redan skrivit - så kan miljön också utgöra en stressor - Hästar är mer stressade "på banan" än på "landet"
Samt om hästen är i tävlingskondition så är den givetvis mer laddad än en hagstrosare.

Och ang WC finalen så har de rest över Atlanten och bara det är ju stressande


Men det är gäller inte de flesta hästar - jag ser ingen anledning att en normal häst som lever under normala omständigheter inte skulle kunna koppla av

kan den inte det så får man ta reda på orsaken

Det är inte riktat till dig eller din häst specifikt - för jag känner inte er. Jag talar bar generellt
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Ang. spänning så ser jag det mer som att om man har det i vardagen- beror det på ryttaren. Antingen är ryttaren spänd o sen inte kan förmå hästen att slappna av o ibland ej heller komma till arbete överhuvudtaget pga en massa ursäkter.

Hallelulja
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Ja hon red så dåligt så att hon bara kom på andra plats;)

T o m Kyra beskriver skumpet.
Ju mer höjd o energi måste du ha när du vill få lite moves i hästen.

Det är därför som stillastittande ryttare(läs. för strama) inte får "bensprattel"-hämmar hästen istället för att dansa med den.

Då vill det till att den inte blir grinig för skänkeln.
Det krävs en avvägning. Kanske hon kan förfina det med tiden. Jag har aldrig sett henne rida så mkt förrut.
AvG har ju en helt annan ridning.

Tror inte att hästen känner- genom sadeln finlir med sittbenen- utan att det syns. Däremot känner den av energin från sin ryttare, viktförflyttning med några Hg mm.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag tyckte inte att man- eller Jan heller, kunde utläsa direkt stress hos briar, däremot bus- spelevink.
Han har varit med om värre iom shower o även den fina avtackningen som han erhöll där. Häftigt att en svensk häst kan få sdn uppmärksamhet i likhet med Milton.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Så återför jag den till ordningen med att påpeka att "hemma" borde hästen inte vara så utsatt för stressorer att den flyger i taket - eller inte kan komma till arbetet

Men som jag redan skrivit - så kan miljön också utgöra en stressor - Hästar är mer stressade "på banan" än på "landet"
Samt om hästen är i tävlingskondition så är den givetvis mer laddad än en hagstrosare.

Jag håller med om det, men även hemma är vissa hästar mer "lätt- triggade" jag minns ett program med Briar och Jan för ganska många år sen nu där han talade om det, Briar hade lätt att spänna sej, bla när dom filmade honom...

Numera är han en gammal räv, men personligheten hos en häst går aldrig helt ur.
I alla fall tykcer jag också han red strålande igenom det, :bow:

Vilket fö jag också gör,(ja, inte strålande:angel:) men jag rider igenom, gör ingen affär, det är ingen idé. Upprörda ryttare gör hästar mer upprörda.

Rädsla och explosivitet pga extra energi är helt olika saker, förresten. Rädd är denna sällan eller aldrig, går fram överallt, v et inte allt vi stöter på: arga olydiga hundar som jagar mot hästar på gärdena, motorcrrosscyklar i full fart rakt emot har hänt, fyrhjulingar som vältrar fram ur snåren, älgar, skrikande barn i fotbollsmatcher, konstiga fordon, och ja vet inte allt. i dom lägena frågar hon ALLTID mej vad hon ska tycka:bow: Litar totalt på att jag kan bedöma situationen och lyssnar på min röst bla, behåller huvudet kallt.

Att fladdra och sprätta vid ev överenergi är något helt annat. Jag brukar lite amatörmässigt dela in hästar i såna som sprätter vid överenergi och såna som bockar vid överenergi, båda sakerna är uttryck för samma spring i benen men oftast gör hästar mer av det ena.

Naturligtvis ska hästar ändå kunna komma till avspänt arbete, det håller jag helt med om.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Ja hon red så dåligt så att hon bara kom på andra plats;)

T o m Kyra beskriver skumpet.
Ju mer höjd o energi måste du ha när du vill få lite moves i hästen.

Det är därför som stillastittande ryttare(läs. för strama) inte får "bensprattel"-hämmar hästen istället för att dansa med den.

Då vill det till att den inte blir grinig för skänkeln.
Det krävs en avvägning. Kanske hon kan förfina det med tiden. Jag har aldrig sett henne rida så mkt förrut.
AvG har ju en helt annan ridning.

Tror inte att hästen känner- genom sadeln finlir med sittbenen- utan att det syns. Däremot känner den av energin från sin ryttare, viktförflyttning med några Hg mm.


Jag tolkar det hon gjorde som att mer tydligt inverka för att den inte lyssnade riktigt, den var spänd och hon överdrev med rumpan, (istället för att ta tag i den mer med handen,) men jag kan tolka helt fel. Jag har fått lära mej att inte vara så rädd för att göra det, (som jag varit) för att få hästen att lyssna och följa hjälperna bättre, när det behövs. Kommunicera lite kraftfullare med sittbenen om man säger så, tills man får ett gensvar, vilket brukar vara direkt, normalt sett. Nu gjorde hon det hela tiden men det var också speciella omständigheter minst sagt. Det är istället för att behöva ta för kraftiga förhållningar i handen. Men jag kan som sagt ha fel.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Hehe då är vi nog ganska lika! :rofl:
Jag ser mig inte som en fegis (förutom att andra förmodligen stämplar mig så och då blir man (jag) ofrivilligt smittad..) men egentligen så är det snarare toleransgränsen för stress/spänning som jag nog har lägre än många, och efter en viss gräns vill jag helt enkelt inte fortsätta eftersom det inte känns konstruktivt och bara känns som en onödig risk med tanke på hur lite mer som kan krävas för att det ska rinna över jämfört med om man håller coolheten och avslappningen.
Så jag har liksom inget emot att galoppera, tvärtom tycker jag det är tokroligt och det är helt klart favoritgångarten - så länge pålle också är positiv och inte låser sig fysiskt och/eller mentalt. Det försöker jag övervinna genom pedagogik och även om det går i snigelfart så har det hittills gått i rätt riktning iaf! :)
Samma med hoppning, uteritter och ALLT egentligen. Eftersom pålle blir så smittad av mig och min inställning så blir det att vissa dagar hade vi kunnat göra nästan vad som helst medans andra dagar klarar jag inte att kompensera för pålle eller t o m direkt påverkar pålle negativt så vi knappt kan göra något vettigt alls! Snacka om att det är/vore nyttigt med mental träning...
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Det vanligaste felet som gemene man gör är att sakta av så fort hästen "gör ngt". Energi tar sig uttryck i någon form.

Tittar man på eliten- rider de bara vidare- gör ingen affär av saker o hästen blir då övertygad.
En orädd ryttare får en trygg häst o vice versa eller så letar man en häst som passar ens egenskaper.

På ett ungefär skulle "min" NH-tränare också ha sagt så (egentligen bara en klok människa med mycket att lära sig av enligt mig, har inte tränat för denne så ofta) fast kanske snarare att man inte ska reagera på hästen utan fortsätta med det man höll på med och låta hästen köra sitt rejs om den "måste".
Det tror jag säkert är allra bästa metoden, men sen finns det vissa undantag där jag själv vill göra annorlunda. Om man lär hästen "springa ifrån" det läskiga (då följer man alltså inte ovanstående metod utan reagerar på hästen genom att pressa på framåt) då ser jag hellre att hästen FÖRST lär sig stanna och titta på det som var farligt. För att jag hellre har en häst som reagerar genom att stanna än en häst som reagerar med att springa iväg. När man måste välja av två onda ting...
En bonus med det är att när då hästen har fått titta en stund så bestämmer de sig alltsomoftast för att det inte var farligt ändå, och Då kan man bara knata på som om ingenting och fortsätta med det man höll på med. Men även här är det svåra egentligen att inte av misstag reagera på hästens reaktion utan lugnt och sansat stanna hästen och sen coolt bara sitta och vänta ut. Minsta lilla spänning eller upp i energinivå för egen del skulle bekräfta det negativa.

Oavsett vilken metod man väljer så är det ju i slutändan det som känns viktigast - att inte reagera på hästen. Jag själv har sån tur att jag har en pålle som aldrig är långsint på så vis (tänker inte på vad jag reagerade på långt tidigare, reagerar utifrån inställningen NU, däremot får man vara mer förstående, ha mer tålamod och kan få starkare reaktion om den upplevt tvång i sammanhanget tidigare) vilket är tur för min del eftersom JAG själv ibland sprätter till om det t ex rasar från taket eller om hästen sprätter till! :p Försöker man såklart att inte göra, men reflexer är luriga.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Det med att hästen får springa förbi kan löna sig för flyktdjuret. Den vet att den inte blir förföljd efter ett tag- av stenen;)

En annan aspekt är att den lyssnar mer på ryttaren som då inte utsätter den för ngt som går emot dess natur- som en SANN ledare.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag håller inte med dig, faktiskt.

Jag tyckte Satchmo hade en mkt sämre outline än han brukar, halsen var hoptryckt t ex.

Men precis som du säger, hon red så dåligt att hon bara blev tvåa! :D :D :D
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag tycker att hon skumpade för att han helt enkelt stod emot i ryggen - han släppte inte till alls

Att hon kom tvåa har krititserats vet jag - av skäl du nämner. Men jag har inte orkat läsa mer

sedan skall man vara PK och skriva alla e duktiga :D
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Fast ett visst mått av skump behövs för att hästryggen ska "få plats" att röra sig, om man trycker ned sig i sadeln så kommer ryggen att låsas lättare. Det är dock en väldig skillnad på nybörjarskump där ryttaren okontrollerat skvimpar runt som en tung mjölsäck med allmänt ostadiga händer o ben, och ett mer kontrollerat (och mindre skump) där ryttaren har kroppskontroll o har stilla mjuka händer o stilla skänkel, alltså skumpar följsamt. Så tänker i alla fall jag....
Jag upplever också att ju mer avslappnad o mer samlad hästen blir, desto mer "skump" blir det eftersom rörelsen i ryggen ökar. En icke lösgjord häst rör mycket mindre på ryggen vilket förstås gör det lättare att sitta still, under förutsättning att hästen inte är stjärnkikare försås. Möjligen kan det också vara detta som gör att en del ryttare inte riktigt vågar släppa fram sin häst, det blir helt enkelt för mycket rörelse o det krävs viss styrka i ryttarens kropp för att vara följsam. Svamligt?
Jag skriver "skump" inom situationstecken eftersom jag menar kontrollerad sits med lite lagom skump, och alltså inte en sits i obalans.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Om du tittar bättre så ser du att hon skumpar mer i höjd än hästen gör i ryggen- hon överdriver.

En häst på den nivån som blir spänd i ryggen avspeglar sig även i rörelsemönstret o på DENNA häst, troligen även i minspel/ samarbetsvillighet- som det inte brast i.
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag menade givetvis inte att ryttarna ska "trycka" ner sig. :crazy:

Jag tycker bara inte det där överdrivna "skumpandet" verkar speciellt effektivt? Hubertus Schmidt gör det inte. Nej, kan vän av ordning protestera, för hans hästar har inte den spektakulära gången. Men se då på Martin Schaudt. Han har häst med en av världens mest spektakulära travmekaniker, han använder sig inte av den tekniken. http://www.youtube.com/watch?v=kHvMIgJqsfU (Inte ens i den ökade traven!)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 117
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 670
Senast: Bee
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 000
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp