Bukefalos 28 år!

spinoff - spänning i hästen

Sv: spinoff - spänning i hästen

Du har en vaktig häst skriver du

Jag går vidare - varför är min häst så vaktig - kan man göra behovet att vakta mindre ( svar ja)

Hur vet jag om det beror på vaktighet och inte bara på svårighet att koncentrera sig...

jag tolkar inte sådant - jag tar reda på genom att prova mig fram... plockar bort stressorer

hmm helt plötsligt kan den vaktiga hästen koppla av

jag skiver som Sombre - jag vet ingentimg om din häst och kan inte uttala mig om vad sonm gäller den - inte om någon förrän man provat andar lösningar

Nej ni vet ju inte det. Med vaktig menar jag en häst som vill ha kontroll över omgivningen. Det kan man kanske lobotomera bort:angel:

Nej, man kan inte göra om en hästs personlighet och jag ser heller ingen anledning faktiskt. Under normala omständigheter är det inte ett större problem. Normalt sett jobbar hon lugnt, men är lättdistraherad, kan man säga....

Hur vet man att den är sån? Tja jag tittar ofta på hur hästar är i hagen med sina kompisar, vem gör vad, vem har vilken uppgift i en flock? Det kan man lära mycket av. Den här är alltid den första att upptäcka allt som händer och också den som får de andra uppjagade eller lugna. Hon missar inget som händer och fattar hela tiden beslut. Sån har hon varit sen hon föddes, jag har känt henne från dag ett. Långt innan det ens var tal om ryttare med andra ord.
Ni får ursäkta, men jag hade velat se dej o sombre ta ur henne det:rofl:

Jo hästar ÄR på olika sätt. Av genetiska och andra orsaker. Dom är olika. Sen att jag inte är nån skicklig ryttare är en annan sak, men just det här har inte med det att göra, kan jag lova.


Antingen kan man som Axel tidigare i tråden - stanna vid att hästen är DUM, eller som andra brukar skriva, ovillig lat, Axel har tom skrivit Istadig.

Tror knappast heller att axel kallar hästar dumma? Det har jag aldrig nånsin sett? Att man respekterar att hästar är olika och får ha sina personligheter är inte samma sak som att man tar bort ryttarens betydelse. Det är så du får det att låta som om hästar är maskiner. Man stoppar in rätt mynt och vips........allt blir perfekt. :angel: Ser du hästar som menlösa djur endast formade av människan:confused: Har du aldrig känt generationer av hästar, och sett likheter mellan föräldrar och avkommor? Har du inte mött avkommor efter samma hingst (eller sto) som har vissa egenskaper gemensamma? Hästar är också olika starka i sina psyken, vissa har en järnvilja, andra är väldigt tillagsinställda. Att se det betyder inte att människans påverkan inte är viktig. Men den är inte allt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: spinoff - spänning i hästen

De flesta hästarna behöver inte ha smärta för att bli spända. Inte vi människor heller.

Sa sant, men spandhet orsakar forr eller senare smarta- som resulterar i mer spandhet.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Fast det handlar ju inte om att gora om en hasts personlighet. Det som manga missar i hasthantering ar att lata hasten ha sin personlighet kvar och samtidigt ha ledarskap over den. Efter de erfarenheter jag har med dessa "vaktiga" hastar, sa ar det den sista typ av hast jag skulle kunna tanka mig att skaffa, eftersom jag vet att det ar sa mycket mer arbete med en sadan och det tar sa mycket langre tid att utbilda och skola eftersom man ofta maste "forhandla" sig fram och ha riktigt bra argument for att fa den att forsta att det vi gor ar faktiskt bra. Den som forsoker ga pa med harda metoder kommer att fa en spand hast medan den som ar for snall (dvs inte satter granser och har ett bra ledarskap) kommer att bli overkorda. En svar balansgang.

Men jag haller med Susan, det gar att fa dem mindre "vaktiga". Manniskan maste ju ses som en del av flocken maste ta over platsen som "vaktare" nar han eller hon arbetar med hasten.

Jag vet fortfarande inget om dig och din hast flashlight:angel: men du sager att din hast for det mesta jobbar bra och ar lugn, sa da maste du klappa dig sjalv pa axeln och saga att du gor ett bra jobb. Fast med annu mer jobb och lyhordhet sa kan det ju alltid bli battre. Igen- inte speciellt for dig och din hast utan det galler alla.

Du maste ju redan ha fatt henne att bli mindre vaktig nar hon ar med dig? Hon behandlar val inte dig som hon behandlar sina polare i hagen (hoppas jag:o:angel:)? Det maste ju betyda att det faktiskt gar att paverka aven den hastens beteende.



Man stoppar in rätt mynt och vips........allt blir perfekt. :angel:

Ja men sa ar det ju... om man har all kunskap i varlden. Svarigheten ar att hitta ratt mynt for ratt hast:angel: Det ar val dar erfarenhet kommer in.


Ser du hästar som menlösa djur endast formade av människan:confused: Har du aldrig känt generationer av hästar, och sett likheter mellan föräldrar och avkommor? Har du inte mött avkommor efter samma hingst (eller sto) som har vissa egenskaper gemensamma? Hästar är också olika starka i sina psyken, vissa har en järnvilja, andra är väldigt tillagsinställda. Att se det betyder inte att människans påverkan inte är viktig. Men den är inte allt.

Forlat att jag lagger mig i har men jag tycker nog att det later lite bakvant... Nar jag ser mig omkring sa ser jag nastan overallt, med valdigt fa undantag, manniskor som forsoker anpassa hasten efter manniskan. Det intrycket jag far av i princip allt Susan skriver ar precis raka motsatsen :confused:

For att aterga till mig sjalv, och svara pa ditt inlagg (som egentligen var riktat till Susan, men eftersom jag ar en san snok sa kan jag bara inte lata bli:D).

For att kunna hantera hastar pa ett sakert och harmoniskt satt maste vi manniskor vara den odiskuterade ledaren i alla lagen. Det ar de ganger som detta inte funkar som hasthanteringen kan bli farlig. Det funkar inte att lata hasten fatta egna beslut "da och da". Det ar inkonsekvent hasthantering och de flesta har nog i alla fall hort att konsekvens ar en av de viktigaste byggstenarna. En hast som villigt underkastar sig sin ledare kanner sig lugn och trygg med det, for den vet sin plats. Det har absolut inget att gora med att knacka hasten eller att tvinga den dit. Men alla hastar ar olika och behover bli olika bemotta for att kunna overtygas att understalla sig sin manniska och se sin manniska som en vardig ledare. En vaktig hast behover massor med overtygelse och bra argument, medans en mjukare hast gor det mer an garna.

Sa lange det finns argumentationer mellan hast och manniska om vem som ar ledaren, sa kommer det ocksa att finnas spanningar. Hasten kommer inte att ha mojlighet att slappna av mentalt, och darfor inte heller fysiskt.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

En hast som villigt underkastar sig sin ledare kanner sig lugn och trygg med det, for den vet sin plats
Det är ju just det.
en häst med hög rang/ integritet gör inte detta villigt- för det går emot hela dess natur. Däremot kan det med tiden/ åren bli "bättre".
De har mer "fight or flight" inbyggt.

Flash´s häst är rel. ung, sto o dessutom röd med vita tecken;)

Självklart spelar lynnet o förutsättningarna in när man gör valet av vilken häst man ska köpa.
Jag har nästan samma stam i båda mina just därför.
Sen spelar ALL övrig hantering in. Foder, kondition, utevistelse eller sjukdom. På ston- även brunsten.

BTW så skriver jag så gott som alltid att hästen kan BLI "dum" dvs inga dumheter utan anledning. De går in i försvar.

Ni verkar prata om en permanent spänning. Jag utgår ifrån min värld- dvs tillfällig spänning. Som när hästen inte förstår riktigt- därav att jag brukar skriva att en del inlärning bör ske ganska snabbt.
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Fast det handlar ju inte om att gora om en hasts personlighet. Det som manga missar i hasthantering ar att lata hasten ha sin personlighet kvar och samtidigt ha ledarskap over den. Efter de erfarenheter jag har med dessa "vaktiga" hastar, sa ar det den sista typ av hast jag skulle kunna tanka mig att skaffa, eftersom jag vet att det ar sa mycket mer arbete med en sadan och det tar sa mycket langre tid att utbilda och skola eftersom man ofta maste "forhandla" sig fram och ha riktigt bra argument for att fa den att forsta att det vi gor ar faktiskt bra. Den som forsoker ga pa med harda metoder kommer att fa en spand hast medan den som ar for snall (dvs inte satter granser och har ett bra ledarskap) kommer att bli overkorda. En svar balansgang.

Ja det stämmer och just därför tycker jag om dom, det är såna jag väljer.;)
Dom har så många fördelar när det gäller klokhet, intelligens bla. Man kan lita på dom. Håller med axel också:

Det är ju just det.
en häst med hög rang/ integritet gör inte detta villigt- för det går emot hela dess natur. Däremot kan det med tiden/ åren bli "bättre".

Ja, jag är nöjd med att vi har den relation vi har som gör att hon faktiskt så påtagligt övervinner sej själv och sina impulser för att lyssna på mej.
Tror det är svårt att fatta om man inte träffat såna, det är dessutom en häst som startade galopp senast i september, och på ansenliga mängder kraftfoder oftast så det är kanske inte jämförbart med en vanlig hobbyhäst (vilket hon i o f s är för mej)
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

det har kommit mycket svar svarar generellt

KL

det är väl just insikten att jag inte är fullkomlig osm gör att att man kan prova sig fram tills hästen ger svaret.

Det finsn inget behov av någon fullkomlighet om det är en dialog

Och kängan angående Tiffany är bara plump och dessutom inte sann


Det handlar ju inte om att personlighetsförändra. Tiffany är också vaktig i början sprang hon fram till alla som gick förbi hagen - hon höll stenkoll. Hon är tryggare nu - hon ser dem - hon är fortfarande vaktig, men hon noterar bara. Hon förtsätter det hon håller på med

Man kan förklara det med en händelsekedja från psykologin

Perception - Sensation - Reaktion

Dvs först märker hästen att det är något - sedan så kommer den inre upplevelsen av tex ev hot - och sedan så agerar hästen


Nu med en tryggare och mindre smärtfull häst

så stannar det vid perception - hon har samma koll på allt som händer, men hon blir vare sig upprörd eller reagerar.


Hon ä rhon och jag känner inte ngra andra hästar än de jag själv haft att göra med, så jag kan inte uttala mig om dem. Mer än att hänvisa till att ngt gör att perceptionen ( varseblivning) kan upplevas på olika sätt( sensatiion) och att den inte behöver leda till en rektion. Det är inte samma sak som att ändra personligheten


jag håller med att typen av häst är svår efetrsom den inte släpper till lika lätt å andra sidan så tycker jag hon ofta frå¨gar "är du säker" (på att vi skall göra detta? ) Ja - svarar jag - och då blri det bara ett Jaha.
Ingen dramatik.


Min erfarenhet av ranghöga hästar är att de är rätt lätta - för de har iten klättringsbehovet. Det kan vara rätt skönt för dem att lämna över - om de litar på ens omdömme givitvis
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Flash - jag skriver inte utifrån dig och din häst - jag vet inget om den - jag skriver bara om mekanismer som styr beteendet så jag skriver bara generellt

Jag är inte ute efter att "ta ur någon" ett beteende, och visst är hästar olika till personligheten och den skall de givetvis ha kvar.

Vi har helt olika scenarior framför oss när vi diskuterar - jag diskuterar som jag skrev tidigt i tråden att det handlar om den spänning som ryttaren skapar i hästen med sina brister i kroppskontroll eller brysk hantering.


Vi har samma typ av sto - du skrev något om att det inte går att bli arg på dem - för då blir de spända. De vet du och jag att det handlar om vår hantering - gör rätt och det blir bättre. Denna typ av häst i fel händer kan bli en total katstrof.

Men alla resonerar inte så att de måset anpassa sig själva - de har en konstant spändhäst för att de inte har tillräcklig erfarenhet så att de kan pröva sig fram till ett sätt som fungerar. Och en del av detta är att inse att man får bete sig olika mot olika hästar och en annan del är att söka andar vägar så man komemr ur tillståndet en konstant spänd häst.

det problemet har ju itne du - eller hur - att din häst är konstant spänd


Så inte heller här tycker vi olika egentligen.

jag känner inte dig och dina hästar och känner heller inte axel - jag svarar bara på hennes ordval här

Liksom jag bara svarar på det som det står skrivet av andra användare
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Ok, jodå jag förstår vad du menar, men att jag tar hästen som exempel är mer för det finns olika variationer och inte bara en förklaring, ibland låter det så, men nu har du förtydligat det lite, det är det jag är ute efter, det finns olika skäl, och man måste utgå från varje ekipage.:idea:

Och nog kan jag rida in spänningar också:crazy: men det visar sej då på andra sätt, att den får svårt för rörelser man begär tex, då är det oftast mitt fel, det vet jag:laugh:

Ang:

Nu med en tryggare och mindre smärtfull häst

så stannar det vid perception - hon har samma koll på allt som händer, men hon blir vare sig upprörd eller reagerar.

Det kan också handla om kondition, energi, (kraftfoder bla) samt rörelsebehov, jag upplever att vissa hästar nästan gillar att trigga upp sej för saker, när dom är på det humöret.

En varm dag med polarna i hagen orkar hon inte hålla på och vakta så mycket, då gör hon som Tiffany, tex idag:angel:. Omständigheterna varierar ju också. Vid ridning är hon inte så uppmärksam heller nu så här års. Får nog av bra motion och är nöjd. Behöver inte ta ut energi på andra sätt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: spinoff - spänning i hästen

For att kunna hantera hastar pa ett sakert och harmoniskt satt maste vi manniskor vara den odiskuterade ledaren i alla lagen. Det ar de ganger som detta inte funkar som hasthanteringen kan bli farlig. Det funkar inte att lata hasten fatta egna beslut "da och da". Det ar inkonsekvent hasthantering och de flesta har nog i alla fall hort att konsekvens ar en av de viktigaste byggstenarna. En hast som villigt underkastar sig sin ledare kanner sig lugn och trygg med det, for den vet sin plats. Det har absolut inget att gora med att knacka hasten eller att tvinga den dit. Men alla hastar ar olika och behover bli olika bemotta for att kunna overtygas att understalla sig sin manniska och se sin manniska som en vardig ledare. En vaktig hast behover massor med overtygelse och bra argument, medans en mjukare hast gor det mer an garna.

Sa lange det finns argumentationer mellan hast och manniska om vem som ar ledaren, sa kommer det ocksa att finnas spanningar. Hasten kommer inte att ha mojlighet att slappna av mentalt, och darfor inte heller fysiskt.

om man skall bli sådär psykologisk ( fast i det här fallet är det etologi) igen - så är det faktiskt så att underkastelse är något som skapas underifrån

Dominans handlar om mat och sex - där går den ranghöge in och flyttar bort andra

Men den gamla hackordningsteorin handar om höns och kommer från 30 talet och är förlegad

Du kommer in på så intressanta saker - för ledarskap handlar inte om dominans ( det finns en massa NH teorier som inte bygger på etologi - men de skippar vi här. Liakså har någon hittat på¨en massa roller efter mänksliga förebilder, det släpper vi också)

En ledarhäst och den mest dominta är inte samma häst i en tillräckligt stor flock

ledarhästen är som en indianhövding - han folk har valt att följa honom baserat på deras erfarenhet av hans goda omdöme

han hajjar när man skall göra vad och vart man skall gå.

ledarhästen går när den tycker det är dags - de andra följer frivilligt. han ser sig inte om om de följer - han bara går. Jag hänger på säger de andra

det finsn tom sådana signaler hos både häst och hund som säger "jag är med dig" Hundar trycker nosen mot den som den vill vara kompis med och unghästar slickar på den de vill "hänga på"


psykologen och den världskända hundtränaren Anders Hallgren säger att man hamnat helt fel om man hamnar i en kamprelation, och han har rätt. Ingen trygg ledare härjar

Kempfling menar att det bara är de "svaga som kämpar"

Podhajsky påpekar att när hästen trotsar har vi förmodligen skrämt den - genom att vara bryska eller obegripliga

Och du är inne på samma spår. Med tillit och gott omdöme så behövs ingen kamp. om det är en kamp har man hamnat fel

man behöver familjeterapi till en bättre relation:D

Och har är det som tråden Egentligen skulle handla om. det som sker under ridning och utbildning

Ens relation med hästen är som ett äktenskap. de finns de som envist hävdar att om mannen bara vore annorlunda skulle allt vara bra:angel:

och de finns de som refererar till sina ridproblem = kommunikationsproblem
som om de bara berodde på egenskaper hos hästen
Jag har miljoner gånger hört - han är sån och sån.
det går inte osv.

men nu är det ju såhär att det är upp till människan att få det att fungera

It takes two to tango - har man en konflikt eller ett problem är båda en del av den

och ffa människan är den delen som kan lösa den - utan tvång

det går fortast och skapar mest trygghet och tillit om man är medveten om vilka psykolisgiska mekanismer som styr innlärningen

Empatiska personer brukar ha känsla för sådan iom inlevelseförmågan - hur skulle jag självvilja bli behandlad

som du och din häst på främmande plats :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Ok, jodå jag förstår vad du menar, men att jag tar hästen som exempel är mer för det finns olika variationer och inte bara en förklaring, ibland låter det så, men nu har du förtydligat det lite, det är det jag är ute efter, det finns olika skäl, och man måste utgå från varje ekipage.:idea:


det finns förkalringsmodeller, och stimulin och stressorer finns det massor så vad som gäller varje individ får man prova sig fram, om man har problem



Och nog kan jag rida in spänningar också:crazy: men det visar sej då på andra sätt, att den får svårt för rörelser man begär tex, då är det oftast mitt fel, det vet jag:laugh:

ja och här har ju du kommit långt som inser det. Alla rider in spänning även jag givetvis - men först när man är medveten om det så kan man försöka hitta andra vägar, och se hästens gensvar som en del i en dialog. Aha nu blev du spänd vad gjorde jag för fel - hur kan jag göra bättre, och prova



Det kan också handla om kondition, energi, (kraftfoder bla) samt rörelsebehov, jag upplever att vissa hästar nästan gillar att trigga upp sej för saker, när dom är på det humöret.

Just, det kan bero på en massa saker

En varm dag med polarna i hagen orkar hon inte hålla på och vakta så mycket, då gör hon som Tiffany, tex idag:angel:. Omständigheterna varierar ju också. Vid ridning är hon inte så uppmärksam heller nu så här års. Får nog av bra motion och är nöjd. Behöver inte ta ut energi på andra sätt.



.......................
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Den som leder flocken är som regel ett äldre sto- som vet var mat, vtn o skydd kan finnas- hästminnet. Samma som hos elefanterna.

Den kan visst näppsa ifrån om så behövs, liksom ledarhingsten som ser till att de sköter sig, sköter försvaret o föser flocken.

nu ser inte våra tamflockar ut så o konstellationen förändras genom vår påverkan-ingen naturlig flock.

Du tar inte med att hästar genom erfarenheter o ålder blir mer trygga, men betéendet kan återkomma om ngt särdeles spännande händer- vanedjuret.
Det behöver inte betyda att de har ont igen.

En häst som har ont syms det som regel på hela kroppsspråket.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Stress i sig ar varken farligt eller skadligt. Det ar rent av nyttigt med en viss dos av stress. Men det ar "langtidsstressen" som ar farlig. Nar den borjar visa sig som tex spanningar i kroppen. Det galler bade hastar och manniskor.

Ja, det är stressen (stresshormon) som gör att vi öht kan kliva upp ur sängen om morgonen.. ;)
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Såg just WC finalen med küren o såg I på Satchmo o tror att hon har ändrat sin ridning på honom.


Ett jättebra exempel är satchmo och hans piaffer. På filmen jag la in så ser man att det finns spänning i hästen redan där i piaffen - då tog det sig i uttryck i tandklapparande. Den spänningen handlar formodligen om smärta när smärtan blir större så kommer hästen att protestera mera vilket skedde ett par år senare då han fick et spel - hinken skvimpade över
Man ska nog passa sig för att dra för snabba växlar om att hästar har ont för att de betér sig på ett visst sätt- även om man anser sig vara biomekanikexpert;)

Min teori är att den tjurar ihop mot skänkeln= det går inte att få en bättre bjudning i den- med bara skänkeln.

Tyckte nu att hon red mer med sätet- läs skumpade mer:bump:( t o m Gunilla kommenterade det) för att hon har lärt sig att det inte funkar på honom.

För övrigt tyckte jag att domare C (USA)o M ( NL)- partiska. höll landsmannen väl högt o övriga väl lågt- i jämförelse med de 3 övriga.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Tänkte just på denna tråd när jag såg t o m gamla Briar:D

G kommenterade även lite ang hur svårt det är när hästen är "på tårna" och ena sekunden inte tar hjälperna och inte väntar för att nästa överreagera eller nästa bli så väldigt lyhörd och vänta, och man ska hänga med i svängarna där. lätt att bli efter:crazy: Jag känner till det där:angel:

Skönt att se att inte ens Jan kan förhindra skutten .:rofl: Javisst kan hästar vara "på tårna" utan minsta ont.:D Laddad och överladdad ligger nära. En häst som Briar är extremt välriden, har förtroende för sin ryttare, är van vid situationen, osv osv men trots det kan han bli så (över)laddad att han sprätter. Synd kanske att det skulle vara så allra sista tävlingen, han kunde väl hållit sej på mattan bättre då:cool:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Angående snedhet så har ju hästen sin och alla hästar placerar en där det känns tryggt och vant särskilt om de är rädda/spända

Vi människor är ju likadana

Har inte hunnit komma ikapp hela tråden än, grymt intressant diskussion! :bow:
Blir massor med "a-ha, det är DÄRFÖR!" och intressanta resonemang från flera håll! :)

Det här citatet är ett av dom där "aha"-grejerna. :idea:

Från början när jag hade pålle och han var grymt mycket mer stressad än vad han är nu så upplevde jag t ex att så snart jag satt och funderade på om jag skulle testa galopp så vred hela hästen sig (och for iväg som en katapult framåt fast i snabb obalanserad trav) och vek halsen åt sidan så man inte kom åt den, själv kunde jag knappt sitta kvar för att vi lutade så mycket... :o
Det känns som ett extremt exempel på det du beskriver, att hästen låser sig mentalt och samtidigt låser sig fysiskt (fast det kanske inte var riktigt så du menade? snett blev det iaf! ;) ) vid stress.
Nu har det sakta men säkert blivit mycket coolare som sagt men det är ffa när hästen blir spänd/stressad som den gärna faller tillbaka i dåliga rörelsemönster även om det är i mycket längre grad och mycket lättare att ta sig ur.

Hinken tyckte jag var en grymt bra/intressant liknelse!
Även om jag inte tänker i just den liknelsen så är det där med stressbiten en viktig grej för mig som inte själv har nerver nog att rida hästar med nerverna utanpå! :p Och då blir det en kombination av både och - dels få bort så många anledningar till stress som möjligt, dels få hästen så mentalt avspänd som möjligt genom jobbet/hanteringen/relationen/välmåendet/trivseln överlag.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Det där med överladdad har väl ändå ganska mycket med ryttaren att göra (också) ?
För jag gissar att JB gärna VILL ha sina hästar "på tårna" och därmed inverkar åt det hållet. Typ som att skickliga travkuskar nog kan inverka väldigt "uppyrsande" på hästarna för att det ska vara fart i dom även om de kanske inte medvetet gör något för det? Jämfört med hobbykusken som gillar att jogga i solskenet! :D
Ryttaren inverkar peppande - klarar som sagt inte alltid av avvägningen. Menar det inte som nedvärderande utan mer ett konstaterande att det fortfarande är ryttarens inverkan det handlar om i högsta grad, inte hästen i sig! :)
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Apropå spänning (och kanske lite m tanke på de filmer du la ut tidigare) så hade jag ett kul pass idag med mitt fina sto.
I ena änden av paddocken så är hon fullständigt letargisk, och har nästan 0 bjudning, medan då vi kommer mot andra kortsidan (upp mot den otäcka skogen), så blir hon prillig, och jag måste rida med tydligare 'ram'. Så det gäller att hänga med i svängarna, förlänga energin ut från otäcka sidan så långt som möjligt, och att rida väl i den dåliga bjudningens sida.
Tycker det är lättare att hantera lite för mycket spänning än dålig bjudning... Mitt på långsidorna är bäst...
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Är det ingen som tror att även hästar har "sina dagar"?

Det är skitsvårt att veta från tävling till tävling hur pass mkt uppvärmning de behöver.

Man kan tro att den behöver lite vila o sen visar det sig vara en felbedömning.

Man kan inte jämföra med kapplöpningssporter där de får ta i ngn minut så mkt som de bara kan o sen är det över. Eller att de tokgalopperar bort sig.
Här handlar det om komprimerad energi.

Ang. spänning så ser jag det mer som att om man har det i vardagen- beror det på ryttaren. Antingen är ryttaren spänd o sen inte kan förmå hästen att slappna av o ibland ej heller komma till arbete överhuvudtaget pga en massa ursäkter.

Tycker att det roligt att Briar visade sina unghästtakter. T o m Jan såg en chans att visa antidressyrfolk att de inte är maskiner, utan visar "friska tag" även vid en moderat ålder. Han hade inte så mkt med toppstriden att göra ändå.

Briar har gjort dunderreklam för det Svenska halvblodet:bow::love:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 103
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 621
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 978
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp