Bukefalos 28 år!

Splash och BLUP mm. Hur ska man veta vad hästen är värd?

wizo

Trådstartare
Har suttit och läst annonser här på buke idag om islandshästar till salu. Vad är Splash anlag/splash bärare? Aldrig hört tidigare...

BLUP vet jag i teorin vad det är men hur tusan ska man få fram det på sin egen häst?

Jag har några som jag funderar på att sälja men hur ska man rimligtvis kunna sätta ett marknadsvädigt pris? Bara gissa eller?

Worldfengur har jag inte råd att gå in och kolla om jg kan få upp någon BLUP eller annat av intresse där. Kostar ju 500kr för att bara vilja gå in en gång! Fast det är Per halvår då, men jag kommer ju aldrig använda det mer än än gång isåfall liksom:/

finns det någon person som man kan anlita för att komma ut och värdera ens häst hehe ? Det vore ju det bästa.

Eller att det fanns ett register att gå efter på nätet där man som med bilar bara knappar in regnr och vipps får man fram ett ca värde på bilen. (sen kam den ju visserligen vara extrautrustad och värdet ligger väldigt lågt pga det men då har man iallafall en grund att börja ifrån)

hur gör ni när ni bestämmer ett pris på er häst?
 
Sv: Splash och BLUP mm. Hur ska man veta vad hästen är värd?

Splash-anlag är när hästen bär på ett sk. bukskäckanlag (som är väldigt eftertraktat om man ska tro annonserna)
Splash är alltså det engelska namnet för bukskäck.
Här ser du hur dem ser ut:
http://www.icelandichorse.is/overo.htm
http://dynjandi.blogcentral.is/sida/2259814/
När en häst bär på ett sånt här anlag kan den ha vita tecken (bläs, stjärn, snopp, vita tecken på benen, även vit kronrand som enda tecken) blå ögon.
För att få fram en bukskäck (splash) måste båda föräldrarna bära på detta anlaget.
 
Sv: Splash och BLUP mm. Hur ska man veta vad hästen är värd?

Är man med i SIF får man inlogg till WorldFengur i medlemskapet. Ytterligare en god anledning att vara med i SIF!

Din häst är krasst värd vad någon är beredd att betala för den. Men ålder, stam, rörelser, utbildning och färg påverkar priset. Bra tävlingsresultat drar upp priset likaså om hästen är bedömd med ok eller bra poäng.
Enklast är nog att lusläsa annonser och jämför med din egen så kan du nog få ett ungefärligt pris. Tänk dock på att marknaden för att sälja häst inte är glödhet just nu...
 
Sv: Splash och BLUP mm. Hur ska man veta vad hästen är värd?

Värdet är så högt som köparen betalar, svårast att sälja nu är nog importer och speciellt de som vänder sig till vanliga dödliga och håller en prislapp i moderat nivå. Varför ju du kan hitta samma typ av häst här hemma till lägre pris och med en avsevärt minskad risk för eksem, import sjuka, hosta mm.
 
Sv: Splash och BLUP mm. Hur ska man veta vad hästen är värd?

Ett råd är att vänta med att sälja tills närmare sommaren!!:)

Ta god tid på dig att utforma en bra annons, med fördelaktiga bilder och info om din/dina hästar.

Pris får man nog sätta efter hur marknaden ser ut för just den "sortens" häst som man ska sälja?
Ston är alltid dyrare än vallacker.
Men ett hingstämne kan säkert vara dyrare än ett sto.
En vallack är mer lättsåld än en hingst.
Inriden höjer priset, liksom utbildning och BLUP.
Även tävlingsmeriter, o om hästen är visad.

Gå efter känsla och ha inte bråttom med att sälja.
Lycka till!:)
 
Sv: Splash och BLUP mm. Hur ska man veta vad hästen är värd?

jag håller med föregående.
Bra bilder speciellt när någon rider är viktigt. Annars är det bättre med snygga bilder från hagen
Speciellt för dom som är någorlunda hästkunniga ,och det är ju en sådan ägare man vill hitta till sin häst när man säljer.
Skulle inte ens fundera på att köpa en häst med taskiga bilder som visar ryttarens okunskap när det gäller ridning och utrustning.
Speciellt när hästen är så duktig och har en sån potential som det brukar stå i sådana annonser.
Att visa en en annons med sadeln 3 dm för långt fram pga av att den är alldeles för smal och dessutom gammal sleinir modell med hemska bossor bak är inte säljande annat än till helt okunniga hästköpare.
 
Sv: Splash och BLUP mm. Hur ska man veta vad hästen är värd?

Åh herregud hur kan man VILJA ha spalsh-anlag eller ja en häst som ser ut så? :o :eek: :confused:

Dom ser ju ut som kossor....:angel:
 
Sv: Splash och BLUP mm. Hur ska man veta vad hästen är värd?

Åh herregud hur kan man VILJA ha spalsh-anlag eller ja en häst som ser ut så? :o :eek: :confused:

Dom ser ju ut som kossor....:angel:

som kossor!:devil:

jag vill ha massor av dom! har en! och vackrare häst får du leta efter, så det så :mad:;)

hälsningar från en SPLASH frälst islandsmänniska
73197_10150325977185057_733515056_15535856_4593439_n.jpg
 
Sv: Splash och BLUP mm. Hur ska man veta vad hästen är värd?

Tycker splash är ascoolt!
Skäckar däremot ser ut som kor ;)
 
Sv: Splash och BLUP mm. Hur ska man veta vad hästen är värd?

Alltså, jag är nog böjd att hålla med om koss-likheten. :o
 
Sv: Splash och BLUP mm. Hur ska man veta vad hästen är värd?

Sen tror jag att det är antingen eller. Antingen älskar man det eller så hatar man det ;)
 
Sv: Splash och BLUP mm. Hur ska man veta vad hästen är värd?

som kossor!:devil:

jag vill ha massor av dom! har en! och vackrare häst får du leta efter, så det så :mad:;)

hälsningar från en SPLASH frälst islandsmänniska
73197_10150325977185057_733515056_15535856_4593439_n.jpg

Jo de flesta ser ju ut som kossor...:o :crazy:

Men din häst har en väldigt vacker man :love:

Sen är det väl förhoppningsvis individen man älskar och inte färgen....

Sen finns de väl dessutom de som är fulare/finare än andra av splash modell- tur att smaken e som baken! - Delad

Skulle ju vara trist om alla såg likadana ut...

Jag som ALDRIG skulle ha en fux utan tecken och ALDRIG en islänning för det är fult och tråkigt..
Gissa vad jag har nu 2a fuxen utan tecken och dessutom en islänning...:angel:
 
Sv: Splash och BLUP mm. Hur ska man veta vad hästen är värd?

Tja, smaken är som baken? Det finns en häst för alla?
 
Sv: Splash och BLUP mm. Hur ska man veta vad hästen är värd?

Herregud ja självklart är det individen.. Men färgen gör det lilla extra. Jag är såld på splash! Och vill ha en hel dröös :-D

Försökte skojsa till det med smil gubbar men. Tat luugnt :-) smaken är som baken.. Jag vet.. Så tagga nu ner :-D
 
Sv: Splash och BLUP mm. Hur ska man veta vad hästen är värd?

Det var inte dig det var riktat till, så tat lugnt själv :p Jag älskar skäckar!
 
Sv: Splash och BLUP mm. Hur ska man veta vad hästen är värd?

*snyft* :cry: :D:D

Äh jag älskar min häst ändå, även om alla säger att han är läskig :love:
31287083.jpg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Allting känns så meningslöst. Jag försöker planera, ha mål som jag kan jobba mot. Men allting bara faller pladask hur jag än gör och...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Senast: Martenix
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 184
Senast: Gotthard
·
Ekonomi & Juridik Ni som ska sälja hästar, blir ni arga, irriterade, förnärmade eller på annat sätt upprörda om ni får ett bud på hästen som ligger långt...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 632
Senast: Yrja
·
Avel Nu tänker jag inte på urvalet av avelsdjur, det har diskuterats i andra trådar. Utan på vilka förutsättningar man bör ha, för att kunna...
2
Svar
32
· Visningar
5 637
Senast: lilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp