Sv: Stallhyror
Att sälja enstaka "månadskort" går man ofta back på... ska man hålla parkering skottad, sandad etc bara för att det kanske kommer nån så blir det dyra ridhuskort - dyrare än vad många är beredda att betala.
Mitt råd är att du endast hyr ut heldagar/helger för tämligen dyra pengar, sådär
minst 1500-2000 - då har du möjlighet att gå med vinst på uthyrningen.
När det gäller uthyrning av stallplats brukar man kunna ha som tumregel att allting under 2000 per månad är helt och hållet att sponsra andras hästar och för att kunna ta någon form av lön så behöver du lägga dig på i storleksordningen 3500.
Mitt råd för att bestämma vilken stallhyra du ska ta är som följer:
Sätt dig och räkna på vad det kostar i
fastighetsunderhåll,
el,
snöröjning,
foder,
strö,
gödselhantering,
förbrukningsinventarier som tex grepar m.m. så att du vet vad du minst måste ta i hyra för att inte gå back på uthyrningen... glöm inte bort elen till ridhuset, den kostar ofta sådär
7 kr i timmen bara i belysning på ridbanan

... det kostar även flera tusen att byta lysrör i en manege eftersom man får lov att ta dit en lift och då passar man på att byta alla rör + tändare samtidigt.
Efter detta lägger du på den minsta summa som du vill ha ut för ditt arbete, tänk på att du som egen företagare måste tjäna in ca dubbelt så mycket som du vill ha ut i lön då skatter etc ska dras från denna summa.
När du sen har hittat din smärtgräns för hur billigt du kan tänka dig att jobba så lägger du på den summan till den första summan för driften av stallet.
Efter detta lägger du på momsen på 25%...
Då får du fram en minsta summa som du måste ha in i stallhyra för att hålla dig ovanför din "smärtgräns".
Ta sen den summan och jämför med vad andra stall i bygden tar ut i stallhyra, är den summan avsevärt lägre än din framräknade smärtgräns så är det bättre att du inte hyr ut alls utan kör med tomma boxar istället.
Du ska alltså börja i andra änden - titta på vad du måste ligga på i stallhyra först och
sen tittar du på vad andra stall ligger på för att göra en analys av om ditt företag har möjlighet att etablera sig på denna marknad.