Stallhyror

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare SummerBreeeze
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 3 103
S

SummerBreeeze

Hej!

Har köpt en gård med en hel del boxplatser samt ridhus och har lite funderingar kring vad man kan tänkas att ta för stallhyra.
Gården ligger ett par mil utanför en större stad med bra ridvägar och fint stall.
Är full inackordering som jag tänkt.

Vad betalar ni? Vad är en rimlig hyra?

Manegehyra, tänkte klippkort eller årskort.
Vad brukar vara lämpligt pris per år?

/En nyfiken som vill få mer kött på benen

Är lite ovan med forum så hoppas jag skrev i rätt nu, gäller islandshäst

Sv: Stallhyror

Var i landet ligger det (sådär mellan tummen och pekfingret)?
Hur är kommunikationerna? Är bil ett måste eller finns det andra sätt att ta sig dit?
Tänker du dig att ta täckesservice? Skall de mocka själv?

Jag jobbar på en större islandshästgård 3 mil söder om Sthlm med rätt bra möjligheter att ta sig dit kommunalt. Delad boxplats (hästarna står 2 och 2), ut-och insläpp, torv, 3 fodringar/dag, grovfoder och kraftfoder ingår. Ca 3 fodringar i månaden på rullande schema (men tilläggas bör att för en inte jättevan tar en fdring typ 2 timmar där). Ridhus på gården, utebanan och ok ridterräng.
För detta betalar inackorderingarna 3900 kr/mån. Mockning kan köpas.

Mindre stall 5 km därifrån. Utevolt och bra terräng samt ok hagar. 2500 kr/mån.
Ut- och insläpp må-fre. Kvällar och helger på schema (men bara 10 hästar så en fodring går fort).

Två exempel.

/Malin

Hos oss är kallhyran strax under 1200:- /mån. Då ingår morgonfodring, utsläpp, lunch i hagen, insläpp och kvällsfodring. Var 16:e helg har man ansvar för stallet inklusive ut- och insläpp och fodringar samt städning av anläggningen. Två arbetsdagar per år där vi rustar vår- och hösthagarna är mer eller mindre obligatoriska.
Torv och hösilage tillkommer men stallägaren ordnar leveranser mm. Kraftfoder får man fixa själv.
Stallet ligger på Hisingen i Göteborg, har någotsånär hyfsade kommunikationer, bra vägar dit från stan. Bra ridvägar, paddock, omklädningsrum, fikarum, wc, stor sadelkammare.

Med tanke på läget tycker jag att priset är lågt men det tänker man ju inte säga till ägaren;).

Senast ändrad:

Står/stod på en anläggning med isolerat ridhus, pdock, rundkorall. Separata vinter resp sommarhagar med bete. Fina ridvägar med lite biltrafik och stora boxar med gallerväggar och titthål för hästen att sticka ut huvudet igenom. Spolstilta med varmvatten och fikarum. Dock ej toalett eller värm i sadelkammren. Mycket eget underhållsarbete vad gäller hagar och vatten. På vinter fryser vattnet i stallet och på sommaren behövs vatten i hagen. Byte av hö under året, inte alltid med analys. En helgjour (lör + sön) ungefär var 5:e vecka samt kvällfodriing som görs av den som är sist i stallet. Intag kan ingå om hästen går i vissa hagar, men ingår inte om den går i andra hagar. Samt ytterligare lite sådana regler. Pris: 3000kr/månad inkl 10 kg/hö och 1 spånbal/vecka. Buss finns ca 1km bort som går en gång i timman ungefär.
Jag tycker att priset vore br om man fick den servicen om man betlade för. Tycker att man får göra alldeles för mycket själv som et är i dag. Samt att det inte gick att få kallhyra över sammaren fram tills att stallet i princip tömdes av oss som flyttade p.g.a. att det helt enkelt är för dyrt att betala 3000kr för gräs och tt då även få köra ut vatten själv i skottkärr.
Dock trivdes jag bra, så kommer troligtvis att flytta tillbaka i höst igen. Om man är välkommen förståss.....

Ett annat stall som jag stått i hade oisolerat ridhus, små boxar, små hagar, sämre ridvägar men trevligt folk i stallet. Där betalade man kallhyra 1200kr/månad och köpte hö från gården så mycket hästen åt för 2,50kr/kg. Sedan fick man en yta att ha som sin där man förvarde kraftfoder och strö, hästen grejer o.s.v. Det fanns uppvärmt fikarum och dass. Ingen spolspilta. En halv dags jour/vecka (en fast dag) där antingen utsläpp och lunch (på morgonen fodrade automater varje häst) eller intag och kvällsmat ingick. Eftermiddasmaten lade man själv in i boxen till häst eller hängde fram på boxdörren. Total kostnad blev ungefär 2800kr/månad för min häst i det stallet. På sommaren betalade man kallhyra och eventuellt en betesavgift om hästen stod kvar på gården och gick i deras sommarhagar.

2500-3000 med ridhuset och full service/foder.

50 kr per gång i ridhuset eller 1000 kr/halvår tycker jag är rimligt.

Bor själv i Stockholm och här kostar det kring 4500:- och uppåt för det du erbjuder. Men allt beror ju på tillgång och efterfrågan förstås. Om det går att ta sig dit kommunalt, om det finns tränare och bra och stora kuperade hagar är viktiga faktorer, iallafall för mig personligen.

Ojoj, låter som att det är väldigt billigt här nere. stallhyran ligger på 550 kr/månad. Finns inget ridhus på gården men det finns en lokal ridklubb ca 20 minuter skrittväg bort. Närhet även till sjö där man kan bada med hästen, ridbana finns vid stallet, sommarhagar samt höst/vinter/vår-hagar finns, man väljer relativt fritt vilka hästar som går tillsammans eller om någon går själv. Man har ca. 4-5 jour/vecka, tar dock en halvtimma ungefär då det bara finns åtta boxar i stallet. Uppvärmd kombinerad sadelkammare/fikarum. Stor plats till förvaring av hö och kraftfoder. Stallet ligger ca 500 meter utanför samhället, 4 km från centrum men ändå väldigt mysigt i skogen, känns som att man är mitt ute på landet. Det närliggande samhället har ca. 10 000 invånare.
Stallägaren är dock lite dum i huvet, kallas bonnjäveln, men han syns aldrig i stallet. Kan även tilläggas att man kan köpa hö ganska förmånligt från honom.
Manegeavgiften för ridhuset på ridklubben är 500kr/år. Billigt och bra stämning i stallet :banana:

Visst ja, glömde säga att det finns ingen toalett, men gödselstacken funkar bra =)

Jag betalar 1450:- för:

In/utsläpp + fodringar och lunchning varje vardag,helger är rullande schema på in och utsläpp,blir i snitt ett pass i månaden.

10 kg hö

Ridbana med fina hinder

Helt ok ridvägar.

Fri tillgång till spån.

Vinter/sommarhagar.

Kolla masken 2gg/år.

Finns att köpa till:

Mockning 50:- gång

Transport 100:- gång / 200:- dygn

Dressyr Lektion av tränare,vet dock inte priset,då jag bara har en promenadhäst,så tränar vi inte.

Bor i Dalarna.

Senast ändrad:

Att sälja enstaka "månadskort" går man ofta back på... ska man hålla parkering skottad, sandad etc bara för att det kanske kommer nån så blir det dyra ridhuskort - dyrare än vad många är beredda att betala.

Mitt råd är att du endast hyr ut heldagar/helger för tämligen dyra pengar, sådär minst 1500-2000 - då har du möjlighet att gå med vinst på uthyrningen.

När det gäller uthyrning av stallplats brukar man kunna ha som tumregel att allting under 2000 per månad är helt och hållet att sponsra andras hästar och för att kunna ta någon form av lön så behöver du lägga dig på i storleksordningen 3500.

Mitt råd för att bestämma vilken stallhyra du ska ta är som följer:

Sätt dig och räkna på vad det kostar i fastighetsunderhåll, el, snöröjning, foder, strö, gödselhantering, förbrukningsinventarier som tex grepar m.m. så att du vet vad du minst måste ta i hyra för att inte gå back på uthyrningen... glöm inte bort elen till ridhuset, den kostar ofta sådär 7 kr i timmen bara i belysning på ridbanan :eek:... det kostar även flera tusen att byta lysrör i en manege eftersom man får lov att ta dit en lift och då passar man på att byta alla rör + tändare samtidigt.

Efter detta lägger du på den minsta summa som du vill ha ut för ditt arbete, tänk på att du som egen företagare måste tjäna in ca dubbelt så mycket som du vill ha ut i lön då skatter etc ska dras från denna summa.
När du sen har hittat din smärtgräns för hur billigt du kan tänka dig att jobba så lägger du på den summan till den första summan för driften av stallet.

Efter detta lägger du på momsen på 25%...

Då får du fram en minsta summa som du måste ha in i stallhyra för att hålla dig ovanför din "smärtgräns".

Ta sen den summan och jämför med vad andra stall i bygden tar ut i stallhyra, är den summan avsevärt lägre än din framräknade smärtgräns så är det bättre att du inte hyr ut alls utan kör med tomma boxar istället.

Du ska alltså börja i andra änden - titta på vad du måste ligga på i stallhyra först och sen tittar du på vad andra stall ligger på för att göra en analys av om ditt företag har möjlighet att etablera sig på denna marknad.

Runt 700-800 kr/Termin är en rimlig manegehyra. Nu utgår jag från dom stall jag känner till som hyr ut sina ridhus. (För folk som kommer utifrån! personer som är installade brukar ju dock ha med ridhuset i stallhyran)

rimlig för vem - den som hyr eller den som hyr ut?

TS: börja med att räkna på vad du har för utgifter och hur mycket du behöver få in för att gå plus.

Det är svårt att jämföra priser med föreningsdrivna anläggningar, eftersom de ofta har tillgång till ideell arbetskraft och diverse bidrag. Det är även svårt att jämföra med de som hyr ut några boxar svart för att få sällskap i stallet. Du måste utgå från dina förutsättningar när du sätter dina priser.

Sedan kan man jämföra med vad andra tar och vad folk är villiga att betala. Går inte detta ihop, då är det bättre att låta bli att hyra ut än att gå back...

Runt 700-800 kr/Termin är en rimlig manegehyra. Nu utgår jag från dom stall jag känner till som hyr ut sina ridhus. (För folk som kommer utifrån! personer som är installade brukar ju dock ha med ridhuset i stallhyran)

Snöröjning m.m. av parkeringsplats kostar i storleksordningen 10 000 per år, lyset på manegen kostar också i storleksordningen 10 000 /år, att sladda ridbanan kostar åtminstone 10 000 /år och sen tillkommer byte av tramplagret med ca 10 000 per år.

Att driva ridhuset kostar då från 40 000 per år, finns det uppvärmd toalett, fikarum m.m. tillkommer i storleksordningen 10 -20 000 till i omkostnader.

Då driften hamnar på kanske dryga 50 000 per år så blir man knappast rik på att sälja några få terminskort för 700-800...

Så visst marknadspriserna där du håller till ligger säkert på den nivån, men frågan om dessa priser är rimliga är en helt annan femma.

Rimlig som sagt, här utanför den stora staden kostar ett ridhuskort 600 kr i månaden. Och det är tyvärr ett måste om det ens ska löna sig att låta folk rida i ridhuset, ett ridhus är oerhört dyra att driva.

Stockholmspriser :D

Nej, jag förstår att det nog är kostsamt att driva runt ridhus. Men där jag bor så förekommer absolut inte såna summor. Här är det vanligt att det ligger på 500-1000 kr/termin beroende på hur nytt ridhuset är. Dom som tar högre än så är privatpersoner som byggt ridhus, men dom har sällan några ridande hos sig eftersom den större skaran väljer att lösa kort på anläggningar mer fler ridande där dom kan ta ut lägre summor på ridhuskort.

Senast ändrad av en moderator:

KL I det privata ridhuset vi löser kort i kostar det 3000 kr per häst. Det är alltså inte jag som har kortet utan hästen :) Står du på deras anläggning ingår det i stallhyran som ligger runt 3000 kr för fullservice. Ligger ca en mil utanför staden.

Personligen betalar jag hellre ett lite högre pris där man vet och känner att underlaget tas väl om hand, detta är inget pris i Stockholm det ligger en bra bit utanför. Red tidigare i ett ridhus där hästarna fick benproblem på löpande band, orsaken var just ridhusunderlaget. Då var det billigare, men sedan när ny arrendator hade tillträtt och underlaget totalt utbytt så kostade det mera. Kostnaden är det samma för underhåll oavsett var man bor, kanske tom ännu dyrare om man bor ute på vischan eftersom frakten ofta blir dyrare dit av material.

Det enda som är billigare på vischan är väl egentligen marken. Att underhålla byggnader, sköta underlaget, skotta snö, lyse, byta lampor, uppvärmning av kringutrymmen osv skiljer nog inte så mycket.

Jag började i samma ände som TS och utgick från vad det kostar på andra ställen och vad folk tycker känns "rimligt". Det gjorde att det inte gick runt och när jag höjde priset så fick jag höra att det var ju så dyrt. Just nu hyr jag varken ut ridhus eller stallplatser och det är rätt skönt att ha anläggningen för sig själv :o

Jag betalar 900 kr/termin (lite mer än dom övriga ridhusen som finns här kostar) och där sköts underlaget ofta. Det harvas regelbundet varje vecka och vid behov byts elller blandas underlaget med nytt underlag ett par ggr/år.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi är ganska okunniga om hästar men jag hoppas ändå på en god ton🙏 Vi har ett stall med fem boxar. Stallet är fullutrustat med...
Svar
13
· Visningar
2 199
Senast: Kiwifrukt
·
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att... 4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 961
Senast: Pilot
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har... 2
Svar
25
· Visningar
5 139
Senast: Cilla
·
Anläggning Vi har 2 lediga boxplatser i vårt stall. Vad som ingår: Halm, Hösilage av god kvalité (fri tillgång dagtid). Samt så mycket som är... 4 5 6
Svar
111
· Visningar
10 344
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att lämna i smyg
  • Sängproblem...
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur