Stannar ni hemma från jobbet om ni är sjuka?

Nej, inte alls.

Stor skillnad på hur sjuk man är.
Förkylning ger väldigt sällan feber över 39 grader hos vuxna.
Influensa ger feber uppemot 40 grader.
Helt olika insjuknanden.

Tro mig, om du får influensa så kommer du att förstå skillnaden.

Det kan alltså inte vara så att man drabbas olika även av influensavirus?
Nu tar jag otroligt sällan tempen och har inte ens en termometer i huset (eller jo, en, men den är tillägnad hundarna :D) Men det där med att det ska vara en så solklar skillnad köper jag inte riktigt.
I så fall har jag aldrig i vuxet minne drabbats av influensa, bara förkylning med feber.
Jag undrar bara hur i allsin dar jag ska kunna veta vad det är jag potentiellt smittar folk med när jag ändå känner att jag kan stå på benen och göra mitt jobb. Kanske är det ett vanligt förkylningsvirus, kanske inte.
Att stanna hemma "om utifall att" funkar inte riktigt.

Tycker jag.
 
Gud vad folk är sjuka ofta!
Jag minns inte senast jag var hemma sjuk för ex förkylning/magsjuka. Jag jobbar som städerska och är väldigt utsatt på det sättet.

Har kanske byggt upp en barriär?

För nåt år sen var det magsjuketider, jag fick äran att rengöra alla tangentbord/möss ordentligt, då kände jag mig faktiskt lite orolig :8

Jag jobbar också inom lolkalvård och har gjort i perioder. Blir i princip aldrig sjuk, inte så att det kräver att jag stannar hemma i alla fall.
I mina öron låter det inte helt omöjligt att immunförsvaret blir lite härdat.... Fast då borde ju detsamma gälla både småbarnsföräldrar och dagispersonal. :)
 
Det kan alltså inte vara så att man drabbas olika även av influensavirus?
Nu tar jag otroligt sällan tempen och har inte ens en termometer i huset (eller jo, en, men den är tillägnad hundarna :D) Men det där med att det ska vara en så solklar skillnad köper jag inte riktigt.
I så fall har jag aldrig i vuxet minne drabbats av influensa, bara förkylning med feber.
Jag undrar bara hur i allsin dar jag ska kunna veta vad det är jag potentiellt smittar folk med när jag ändå känner att jag kan stå på benen och göra mitt jobb. Kanske är det ett vanligt förkylningsvirus, kanske inte.
Att stanna hemma "om utifall att" funkar inte riktigt.

Tycker jag.

Man blir ordentligt dålig av influensa.
Självklart är det lite olika, men har du inte hög feber och är jättedålig, så har du inte influensa.
Punkt.

Vaddå "köper inte" att olika sjukdomar faktiskt ger olika symtom?
 
Spinoff på spinoffen. Ni som är extra känsliga och inte vill att någon annan ska gå till jobbet förkylda. Nu menar jag verkligen lite småförkyld/innan man vet om det bryter ut eller försvinner, inte magsjuka/influensa/feber.

Hur tycker ni att folk ska bete sig i vardagen? Är det bara gå till jobbet man inte får? Får man handla? Gå till tandläkaren? Om man är arbetslös och får en intervju, och så vaknar man på morgonen och känner sig lite raspig i halsen och kliig i näsan, ska man ringa och säga att man inte kommer då?

Och ni som har häst, åker ni till stallet? När jag stod i kollektivstall fanns det inte på kartan att någon av de andra hade hjälpt någon som var sjuk. Vilket definitivt gick till överdrift när en (hittills frisk) kom dit trots att hon hade magsjuk sambo hemma (då höll jag på att få ett slaganfall).

Som sagt, jag förväntar mig inte att hela världen anpassar sig efter mig men lite normal hyfs iaf.

1. Ge fan i att stå precis bakom någon och nys/hosta över denne.
2. Nys/hosta inte i handen och sedan räck fram handen för att hälsa på mig. Jag kommer inte att ta i den.
3. Är du riktigt sjuk och jobbar i kassan... fundera på om det verkligen är en bra idé. Du har då "chansen" att smitta maximalt antal personer. Jag har som sagt gått ut från butiker med uppenbart ordentligt sjuk personal.
4. Jobbar du i samma rum som en känslig kollega kanske det går att jobba någon annanstans när du är som sjukast. Jag hade faktiskt blivit vansinnig på en kollega som kommer in jättesjuk i en sådan situation. Jag kan tillägga att mina kollegor vet om min medicinering för skulle det inträffa en olycka och jag är medvetslös behöver vårdpersonalen veta om den. När en kollega var ordentligt sjuk åkte vi aldrig i samma bil och såg till att hålla avstånd på kontoret.

Har jag ett möte inbokat med någon i enrum (tex på banken) kommer jag att vända i dörren om personen är sjuk. Det är som sagt inte värt risken för mig.

Nu har jag ju inte häst men i stallet är det ju lättare att undvika någon som är sjuk så där skulle jag inte vara speciellt brydd (den som är sjuk kan ju tex säga till när hen kommer att "Jag är jättesjuk, håll er på avstånd"). Men finns det toalett i stallet förväntar jag mig att någon som har kräksjuka inte är i stallet... jag skulle mer än gärna ta hens häst om hen stannar hemma då!
 
Det kan alltså inte vara så att man drabbas olika även av influensavirus?
Nu tar jag otroligt sällan tempen och har inte ens en termometer i huset (eller jo, en, men den är tillägnad hundarna :D) Men det där med att det ska vara en så solklar skillnad köper jag inte riktigt.
I så fall har jag aldrig i vuxet minne drabbats av influensa, bara förkylning med feber.
Jag undrar bara hur i allsin dar jag ska kunna veta vad det är jag potentiellt smittar folk med när jag ändå känner att jag kan stå på benen och göra mitt jobb. Kanske är det ett vanligt förkylningsvirus, kanske inte.
Att stanna hemma "om utifall att" funkar inte riktigt.

Tycker jag.
Alltså, jag har vara fått influensa en gång i vuxen ålder, men varit förkyld och haft feber med huvudvärk och ont i kroppen ett flertal gånger.
Med influensen låg jag och grät på soffan med en blöt handduk över ansiktet, orkade knappt släppa ut hästarna, utan fick ta paus där emellen (hade 15 meter till boxarna som sågs från köksfönstret). Ut till stallet, vila, ut med hästarna, sätta mig i hagen och vila o.s.v.
Tappade all ork och kondis på direkten. Fyfan alltså. :down:

Har du inte haft det så har du nog inte haft influensa. :confused:
 
Alltså, jag har vara fått influensa en gång i vuxen ålder, men varit förkyld och haft feber med huvudvärk och ont i kroppen ett flertal gånger.
Med influensen låg jag och grät på soffan med en blöt handduk över ansiktet, orkade knappt släppa ut hästarna, utan fick ta paus där emellen (hade 15 meter till boxarna som sågs från köksfönstret). Ut till stallet, vila, ut med hästarna, sätta mig i hagen och vila o.s.v.
Tappade all ork och kondis på direkten. Fyfan alltså. :down:

Har du inte haft det så har du nog inte haft influensa. :confused:

Instämmer. Efter sista flunsan utan vaccinering har jag religiöst vaccinerat mig och endast fått flunsa light eller sluppit helt.

Vill man gå i ide är det förkylning. Vill man dö nu genast är det influensa :D
 
Instämmer. Efter sista flunsan utan vaccinering har jag religiöst vaccinerat mig och endast fått flunsa light eller sluppit helt.

Vill man gå i ide är det förkylning. Vill man dö nu genast är det influensa :D
Ja fyfan. :nailbiting:

Men har man inte nedsatt immunförsvar så verkar det inte vara så vanligt att man får det, eller? (Det kanske inte du kan svara på.. :))
 
Är jag sjuk och inte kan rida är jag för sjuk för att gå till jobbet, tar aldrig en ipren för att känna mig mindre sjuk.

Lite täppt i näsan är jag från och till hela vintern och hänger mycket ihop med vädret ute, annars åker jag på en förkylt var tredje/fjärde år och aldrig haft vinterkräksjukan, tror ingen på min pappas sida har haft vinterkräksjukan så kanske något i generna där.
 
Ja fyfan. :nailbiting:

Men har man inte nedsatt immunförsvar så verkar det inte vara så vanligt att man får det, eller? (Det kanske inte du kan svara på.. :))

Ingen aning där faktiskt. Sista gången jag hade influensa "på riktigt" var jag helt omedicinerad, det var många år innan jag fick Crohns med vidhängade medicinering.

Jag började alltså vaccinera mig innan jag började ta immundämpande medicin fast jag fick betala den själv då, det var det värt eftersom jag blev så vansinnigt dålig den där gången. Numera får jag vaccineringen gratis eftersom jag tillhör en riskgrupp (jag har dessutom astma).
 
Ja fyfan. :nailbiting:

Men har man inte nedsatt immunförsvar så verkar det inte vara så vanligt att man får det, eller? (Det kanske inte du kan svara på.. :))

det är ganska vanligt att smittas av influensa även för fullt friska människor.
Dock får man en ganska god immunitet efter genomgången influensa; sannolikheten att drabbas igen är låg den närmsta tioårsperioden.

Jag låter vaccinera mig regelbundet sedan 2009, eftersom jag inte vill ha influensa. Det är jobbigt.
Typ "jag vill dö", ja.
 
Om jag vet med mig att jag är lite sjuk, jag åker till hästen, affären osv som vanligt, undviker det om det inte är ett nödvändigt måste. Stallet kanske blir tider då det inte är så många andra där.
Väl ute bland folk tänker jag på att t ex, nysa, hosta i armvecket m.m.

Det är så jag också har gjort och tack och lov kunde jag ta stallet dagtid när jag stod med andra (har eget nu). Jag åker inte hem till folk om jag känner mig småsjuk, men just såna grejer som kanske inte går att skjuta upp. En kompis kan man ju träffa om en vecka.
 
Som sagt, jag förväntar mig inte att hela världen anpassar sig efter mig men lite normal hyfs iaf.

1. Ge fan i att stå precis bakom någon och nys/hosta över denne.
2. Nys/hosta inte i handen och sedan räck fram handen för att hälsa på mig. Jag kommer inte att ta i den.
3. Är du riktigt sjuk och jobbar i kassan... fundera på om det verkligen är en bra idé. Du har då "chansen" att smitta maximalt antal personer. Jag har som sagt gått ut från butiker med uppenbart ordentligt sjuk personal.
4. Jobbar du i samma rum som en känslig kollega kanske det går att jobba någon annanstans när du är som sjukast. Jag hade faktiskt blivit vansinnig på en kollega som kommer in jättesjuk i en sådan situation. Jag kan tillägga att mina kollegor vet om min medicinering för skulle det inträffa en olycka och jag är medvetslös behöver vårdpersonalen veta om den. När en kollega var ordentligt sjuk åkte vi aldrig i samma bil och såg till att hålla avstånd på kontoret.

Har jag ett möte inbokat med någon i enrum (tex på banken) kommer jag att vända i dörren om personen är sjuk. Det är som sagt inte värt risken för mig.

Nu har jag ju inte häst men i stallet är det ju lättare att undvika någon som är sjuk så där skulle jag inte vara speciellt brydd (den som är sjuk kan ju tex säga till när hen kommer att "Jag är jättesjuk, håll er på avstånd"). Men finns det toalett i stallet förväntar jag mig att någon som har kräksjuka inte är i stallet... jag skulle mer än gärna ta hens häst om hen stannar hemma då!

Låter vettigt. Jag fattar ju också att kollegor träffar man betydligt längre tid än om man springer in på Ica en snabbis, men å andra sidan kan man ju inte gå i ide fullständigt för lite snuva.

Angående stallkompisen hade vi en (annan) person i stallet som hade satt i system att alltid bli sjuk för att slippa gå dit om vi hade uttalat att vi hjälps åt om någon blir sjuk. Då hade någon annan fått sköta hens häst varje dag i princip, hen försökte med det ändå med jämna mellanrum. Men det är klart det blir ytterst olyckligt när någon annan drabbas jag hade gärna mockat en extra box mot att personen med magsjuk sambo hade stannat hemma.
 
Nej, inte alls.

Stor skillnad på hur sjuk man är.
Förkylning ger väldigt sällan feber över 39 grader hos vuxna.
Influensa ger feber uppemot 40 grader.
Helt olika insjuknanden.

Tro mig, om du får influensa så kommer du att förstå skillnaden.

Jag som aldrig har hög feber har flera gånger fått diagnosen influensa av läkare när jag tänkt att jag bara har en envis förkylning och behövt vara hemma längre än en vecka. Senast i februari då läkaren efter att jag beskrivit mina symptom utropar att hon också haft den influensan och låg däckad i en hel månad.

Däremot håller jag med om olika insjuknanden. Förkylningen har generellt smugit sig på medan influensan har överfallit mig och jag har gått från normal till utslagen på någon timme.
 
Jag kan tillägga att jag också själv valt att riskera att bli smittad vid tillfällen, jag har som sagt inte bacillskräck.

Tex när jag var i Sthlm och hälsade på kompisar. En annan kompis kom dit för att hämta grejor och hade sina sjuka döttrar med sig. När de ska gå viskar den ena till sin pappa att de ville ha en kram av mig :love: Jag hade just börjat med den överjävliga medicineringen men självklart fick de en kram :heart
 
Det är så jag också har gjort och tack och lov kunde jag ta stallet dagtid när jag stod med andra (har eget nu). Jag åker inte hem till folk om jag känner mig småsjuk, men just såna grejer som kanske inte går att skjuta upp. En kompis kan man ju träffa om en vecka.
Precis, jag umgås inte direkt med så många. Det är mest kollegorna på jobbet och stallkamraterna jag träffar mest under en vardag, helgerna är jag mestadels hemma förutom när jag är i stallet förstås.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 842
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Jag vet att det tycks lite olika om detta, och att det till viss del beror på vilket jobb man har, men när ska man stanna hemma från...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
18 331
Senast: Monkie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det var värst vad allt blev konstigt i världen helt plötsligt… Och ungefär precis strax efter skiten träffade fläkten i det här landet...
Svar
6
· Visningar
1 071
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Från och med januari 2017 så ska vi bli kallade till hälsosamtal med chefen om vi är sjukskrivna tre gånger eller mer inom en...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
13 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp