Stannar ni hemma från jobbet om ni är sjuka?

Men är ni föräldrar aldrig sjuka samtidigt? Vilken jäkla lyx!! Jag är grymt avis. Är inte jag sjuk så blir partner sjuk och sen blir barnen sjuka också börjar skiten om. Nu hade vi influensa över hela jul och nyår och trettonhelgen och nu har maken åkt på halsfluss medan jag har en lättare variant samtidigt. Och två av tre barn är naturligtvis också sjuka. Jag ger upp alltså. För mig är det knappast lönt att jobba, det enda jag gör är att vabba.

Extremt sällan. Vi brukar däcka lite snyggt en i taget.
 
De flesta som svarat i tråden stannar ju hemma när vi har feber.
Rejäl snuva, hosta och halsont i kombination är ju väldigt vanliga symtom vid förkylning.
Inget konstigt med det.
Mer än att du i ena stunden skriver att du inte diskuterar "lite snuva" när andra diskuterar förkylning.
Det du åsyftar med "sjuk" verkar ju vara det många andra syftar på när man skriver förkylning (undantaget febern, då): snuva, hosta och eventuellt halsont.
Förkylning.

Ska man i din mening stanna hemma så länge man hostar?
Grattis, jag borde vara hemma ungefär 11 av årets 12 månader (jag har astma och kronisk hosta, tror faktiskt inte det gått en dag de senaste ca 20 åren som jag inte hostat upp lite slem).
Äh, nu förvränger du med flit. Du fattar nog att jag inte menar astmahosta. Det finns olika grader även på förkylningar... Och i slutet av en förkylning när man bara är lite snorig så smittar man inte lika mycket.
 
Fråga: vad är egentligen skillnaden mellan förkylning och influensa? Jag har alltid kategoriserat att när man får feber är det influensa. Är man "bara" tjock och tät och nedgången är det en förkylning.
 
Ber om ursäkt om jag verkar sarkastisk.
Men då måtte ha ett väldigt problemfritt liv om en förkylning är ett problem.

Influensa: nej, det är inte roligt. Man är sjukare längre.
Men de flesta som har influensa är ju så pass dåliga de första dagarna att de inte orkar jobba och stannar ju hemma (typiskt för influensa är ju uppemot 40 graders feber; i det läget är de flesta inte i skick för att jobba så jag tror att "sjuknärvaron" i influensa får anses som minimal).
Mitt arbete och fritid påverkas kraftigt. Alltså ett problem.
 
Fråga: vad är egentligen skillnaden mellan förkylning och influensa? Jag har alltid kategoriserat att när man får feber är det influensa. Är man "bara" tjock och tät och nedgången är det en förkylning.

Helt olika virus som orsakar de olika åkommorna. Influensa orsakas av influensavirus.
Förkylningar orsakas av en stor rad olika virus, men inte influensavirus...

Typisk influensa: akut insjuknande (tar någon enstaka timme från helt frisk till "jättesjuk"), hög feber (bortemot 40 grader är "standard"), uttalad muskelvärk, ganska kraftig hosta. Rubbet - hög feber, muskelvärk och hosta - brukar komma snabbt och i stort sett samtidigt.

Förkylning: med eller utan feber. Sällan 39-40 graders feber hos vuxna, vanligare med subfebrilitet (37.5-38 grader) eller feber upp mot strax under 39.
Långsammare insjuknande - man kan känna av förkylningssymtom ett par dagar innan det bryter ut. Ofta lite halsont, snuva, lite allmän värk i kroppen men inte alls samma intensitet som vid influensa. Hostan kommer oftast efter några dagar (kanske varit snorig ett par dagar, haft lite ont i halsen och haft nysningar) och inte alltid hosta.

Man är mycket sjukare när man har influensa.
 
Fråga: vad är egentligen skillnaden mellan förkylning och influensa? Jag har alltid kategoriserat att när man får feber är det influensa. Är man "bara" tjock och tät och nedgången är det en förkylning.
Ja jag brukar också göra skillnaden utifrån feber och generellt hur nedsatt man blir. Men vet egentligen inte vad som gäller. Inte heller är det så lätt att veta när man smittar dom mest.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Fråga: vad är egentligen skillnaden mellan förkylning och influensa? Jag har alltid kategoriserat att när man får feber är det influensa. Är man "bara" tjock och tät och nedgången är det en förkylning.

Förutom att det är olika virus som orsakar det kan man väl säga att det är som skillnaden mellan ont i halsen p.g.a. förkylning och en rejäl halsfluss. Båda ger ont i halsen men halsfluss så mycket mer. Samma med förkylning med feber och influensa. Influensa är så mycket mer av allt än "bara" förkylning med feber. Mer feber, mer värk i kroppen, varar oftast längre. osv.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag brukar verkligen bli smälldålig från en dag till nästa men sedan få dras med eländet i ett par veckor. Tycker att det verkar rätt omöjligt att vet avad man drabbats av och därmed lika omöjligt att veta vad man utsätter omgivingen för.
I min mening får det vara upp till var och en om man känner att man vill eller behöver gå till jobbet eller inte, så länge det bara rör sig om normal allmänhet och inte särskilt utsatta vårdgrupper eller mathantering. (Jag har för övrigt också jobbat inom snabbmat och där ursäktas man ICKE från jobbet för att man är förkyld. Bra att ha i åtanke om man är orolig för smittspridning. ;) )

Min mest säkra anvisning för när jag pressar för hårt är konstant näsblod och då är jag inte arbetsför på mitt nuvarande jobb oavsett. Det är helt enkelt inte praktiskt, men annars tänker jag nog fortsätta knega även om jag känner mig halvdassig.
Att andra människor möjligtvis kan tänkas bli sjukare än jag känner mig är helt enkelt inte tillräckligt motiverande för att jag ska förlora en eller flera dagslöner.
 
Förutom att det är olika virus som orsakar det kan man väl säga att det är som skillnaden mellan ont i halsen p.g.a. förkylning och en rejäl halsfluss. Båda ger ont i halsen men halsfluss så mycket mer. Samma med förkylning med feber och influensa. Influensa är så mycket mer av allt än "bara" förkylning med feber. Mer feber, mer värk i kroppen, varar oftast längre. osv.

Nästan omöjligt att skilja på med andra ord, särskilt med tanke på att flera verkar drabbas så hårt av förkylningar.
 
Du tänker att samhället skulle anpassas efter de som är rädda för att kräkas? Det kan vi nog inte hoppas på ;)
Känner en äldre man 80 år som åkt skytteltrafik till sjukhuset denna vinter pga diverse virus. Vi trodde ett tag att begravningen var nära.
Men jo.. Allt handlar säkert om de/vi som är "rädda för att kräkas". Kostnaden för samhället och de som faktiskt drabbas illa av samma sjukdom behöver ju inte vara några problem..
 
Känner en äldre man 80 år som åkt skytteltrafik till sjukhuset denna vinter pga diverse virus. Vi trodde ett tag att begravningen var nära.
Men jo.. Allt handlar säkert om de/vi som är "rädda för att kräkas". Kostnaden för samhället och de som faktiskt drabbas illa av samma sjukdom behöver ju inte vara några problem..
Nu tror jag du läser in betydligt mycket mer än vad som står... @mandalaki svarade ju på ett inlägg om just fobi, inte om att bli väldigt sjuk. Så att svara på med att antyda att hon skrivit att ”allt” skulle handla om fobi blir lite skevt.

Jag är en sån som gärna lyssnar på andras erfarenhet av saker, men inte när informationen vrids på det där sättet.
 
Nu tror jag du läser in betydligt mycket mer än vad som står... @mandalaki svarade ju på ett inlägg om just fobi, inte om att bli väldigt sjuk. Så att svara på med att antyda att hon skrivit att ”allt” skulle handla om fobi blir lite skevt.

Jag är en sån som gärna lyssnar på andras erfarenhet av saker, men inte när informationen vrids på det där sättet.
Ok.
 
Var har jag antytt det? :confused: Och varför skulle man inte kunna vara fullt produktiv samtidigt som man har förkylningssymptom?
Du skrev ju om att ska de som inte känner sig sjuka och vi har läst i tråden att många åker till jobbet med rejäl förkylning. Så de som inte vill bli smittade av sådan förkylning ska alltså stanna hemma?
 
Du skrev ju om att ska de som inte känner sig sjuka och vi har läst i tråden att många åker till jobbet med rejäl förkylning. Så de som inte vill bli smittade av sådan förkylning ska alltså stanna hemma?

Stjäl en knapp!

Det är väl upp till dem?
Alternativt kan de helt enkelt låta bli att krama på eller dela bord med den som de tycker är smittbärare. Ingen vill bli av med sin lön, helt enkelt, och många av oss tycker nog att en förkylning är sådant där som man får leva med någon gång om året.
 
Du skrev ju om att ska de som inte känner sig sjuka och vi har läst i tråden att många åker till jobbet med rejäl förkylning. Så de som inte vill bli smittade av sådan förkylning ska alltså stanna hemma?
Jag vet inte om att jag tycker det är många som skrivit att de går till jobbet med rejäl förkylning, men jag är i alla fall inte en av dem. Jag trodde det faktum att jag skrev "inte känner sig sjuk" gjorde det tydligt nog att jag inte syftade på kraftig förkylning.
 
Känner en äldre man 80 år som åkt skytteltrafik till sjukhuset denna vinter pga diverse virus. Vi trodde ett tag att begravningen var nära.
Men jo.. Allt handlar säkert om de/vi som är "rädda för att kräkas". Kostnaden för samhället och de som faktiskt drabbas illa av samma sjukdom behöver ju inte vara några problem..
Vilken extremt fånig avsiktlig vantolkning.
 
Känner en äldre man 80 år som åkt skytteltrafik till sjukhuset denna vinter pga diverse virus. Vi trodde ett tag att begravningen var nära.
Men jo.. Allt handlar säkert om de/vi som är "rädda för att kräkas". Kostnaden för samhället och de som faktiskt drabbas illa av samma sjukdom behöver ju inte vara några problem..

Men... jag som har astma av den brutalare sorten ser ju till att alltid ha medicin numer (efter några akuta ambulansturer). Jag skyddar min hälsa efter behov och lust. Ibland tar jag en cigarill bara för att.
Men är man gammal/gravid/nedsatt immunförsvar får man dels skydds sig själv, sen kan man be sin närmade omgivning att visa hänsyn. Men man kan inte begära att alla andra konstant tänker på de som eventuellt drabbas hårdare, förutom att jag anser det vara en skyldighet att vaccinera sig. Men jag undviker knte parfymerat schampoo omutifallatt jag träffar en hyperallergisk person. Däremot när vi hade en kollega som var extremt allergisk mot citrus så visar jag hänsyn och äter inte det på jobbet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 842
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Jag vet att det tycks lite olika om detta, och att det till viss del beror på vilket jobb man har, men när ska man stanna hemma från...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
18 331
Senast: Monkie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det var värst vad allt blev konstigt i världen helt plötsligt… Och ungefär precis strax efter skiten träffade fläkten i det här landet...
Svar
6
· Visningar
1 071
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Från och med januari 2017 så ska vi bli kallade till hälsosamtal med chefen om vi är sjukskrivna tre gånger eller mer inom en...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
13 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp