Stannar ni hemma från jobbet om ni är sjuka?

Gud vad folk är sjuka ofta!
Jag minns inte senast jag var hemma sjuk för ex förkylning/magsjuka. Jag jobbar som städerska och är väldigt utsatt på det sättet.

Har kanske byggt upp en barriär?

För nåt år sen var det magsjuketider, jag fick äran att rengöra alla tangentbord/möss ordentligt, då kände jag mig faktiskt lite orolig :8
 
Gud vad folk är sjuka ofta!
Jag minns inte senast jag var hemma sjuk för ex förkylning/magsjuka. Jag jobbar som städerska och är väldigt utsatt på det sättet.

Har kanske byggt upp en barriär?

För nåt år sen var det magsjuketider, jag fick äran att rengöra alla tangentbord/möss ordentligt, då kände jag mig faktiskt lite orolig :8
Ja det är helt förfärligt. Innan jag fick barn var jag aldrig sjuk. Sen hände nåt säkert med mitt immunförsvar och nu har jag som sagt säkert 8-10 rejäla förkylningar varje år varvat med magsjuka. Naturligtvis utsätts man som förälder mer för virus men inte i den här omfattningen, det är rent löjligt. Jag tror att det också beror på att jag har en stressig livssituation så det är nog bara att kämpa på som gäller. Jag vet inte vad jag ska göra mera, jag äter grönkål, bär av olika sorter, massor med frukt och grönt varenda jäkla dag plus extra d-vitamin plus ditten och datten och dutten. Inte ett skit hjälper det, bara en massa pengar i sjön. Jo kanske att nässköljning kan hjälpa, har nu testat det och det. Ekrar funka hittills iallafall.
 
När jag bodde och jobbde i sverige var jag sjuk kanske 1 ggn max 2 per år. Sällan feber dock. Men jag Stannade då hemma. Trött, snorig, hostig och ont i halsen = göra ett dåligt jobb och ev smitta kollegor.


Upplevde dock att kollegor med barn var alltid snoriga och hostiga och gick till jobbet ändå. De skyllde på sina barn och att de inte skulle ha råd att vara hemma varje gång de var förkylda. Men vadå råd? Råd med vadå? Att ha barn? Skaffa inte barn då :mad: det är väl ingen hemlighet att dagisbarn är rena rama smittohärder
 
Jobbar med barn så 6 månader om året är jag förkyld. :down: Hoppas kunna bygga upp ett bra immunförsvar så småningom.
Är jag däckad och behöver ligga ner så är jag hemma. Men är jag snuvig och har feber, men känner mig okej i kroppen så pallrar jag mig till jobb. Det hade inte funkat annars.

Spritar mig extra mycket och försöker hålla ett större avstånd till kollegor (som alla är lika snuviga). Tycker det är ett kasst med karensdag i ett yrke där man får räkna med att smittas på jobb. Ibland har man inget val än att palla sig till jobb för att lösa dagen, stannar man då hemma nästa dag har man en ny karensdag. :mad:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jobbar med barn så 6 månader om året är jag förkyld. :down: Hoppas kunna bygga upp ett bra immunförsvar så småningom.
Är jag däckad och behöver ligga ner så är jag hemma. Men är jag snuvig och har feber, men känner mig okej i kroppen så pallrar jag mig till jobb. Det hade inte funkat annars.

Spritar mig extra mycket och försöker hålla ett större avstånd till kollegor (som alla är lika snuviga). Tycker det är ett kasst med karensdag i ett yrke där man får räkna med att smittas på jobb. Ibland har man inget val än att palla sig till jobb för att lösa dagen, stannar man då hemma nästa dag har man en ny karensdag. :mad:


Fast du ska inte få ny karensdag då, återinsjunkar man så snabbt ska det räknas som en sjukdom, i alla fall enligt mitt kollektivavtal. 1 karensdag på 5- 10 dagar har jag för mig.
 
Tycker det är ett kasst med karensdag i ett yrke där man får räkna med att smittas på jobb. Ibland har man inget val än att palla sig till jobb för att lösa dagen, stannar man då hemma nästa dag har man en ny karensdag. :mad:
Tror det är på gång i vissa kommuner att inte ha karensdagar inom kommunens barnomsorg - vet att vi diskuterade det på mitt jobb typ förra veckan. Kan vara att det skulle vara på prov en period eller något, men ändå en bra grej tycker jag. (Framförallt så länge som folk generellt är dåliga på att hålla sina barn hemma vid sjukdom och de går ut över personal)
 
Ja det är helt förfärligt. Innan jag fick barn var jag aldrig sjuk. Sen hände nåt säkert med mitt immunförsvar och nu har jag som sagt säkert 8-10 rejäla förkylningar varje år varvat med magsjuka. Naturligtvis utsätts man som förälder mer för virus men inte i den här omfattningen, det är rent löjligt. Jag tror att det också beror på att jag har en stressig livssituation så det är nog bara att kämpa på som gäller. Jag vet inte vad jag ska göra mera, jag äter grönkål, bär av olika sorter, massor med frukt och grönt varenda jäkla dag plus extra d-vitamin plus ditten och datten och dutten. Inte ett skit hjälper det, bara en massa pengar i sjön. Jo kanske att nässköljning kan hjälpa, har nu testat det och det. Ekrar funka hittills iallafall.

Samma här. Jag tror att det beror på flera olika saker:
-Mer utsatt för smittor
-Mindre sömn
-Mer stress

För mig lugnade det sig när barnet började i skolan.
 
Gud vad folk är sjuka ofta!
Jag minns inte senast jag var hemma sjuk för ex förkylning/magsjuka. Jag jobbar som städerska och är väldigt utsatt på det sättet.

Har kanske byggt upp en barriär?

För nåt år sen var det magsjuketider, jag fick äran att rengöra alla tangentbord/möss ordentligt, då kände jag mig faktiskt lite orolig :8

Jag känner en som jobbar i skolan och berättat om perioder då barnen kräkts till höger och vänster och personal är sjuka i vinterkräksjukan och hon jag känner har till och med torkat upp spyor flera gånger men aldrig blivit smittad. Vissa har helt enkelt bättre immunförsvar än andra. Har man sämre immunförsvar (utan att ha nån immunsjukdom, jag menar inom normalvariationen) så blir man oftast inte trodd av de som aldrig är sjuka. Man antas fejka det, vara överkänslig osv när det det handlar om är immunförsvaret. Då är det lätt att man biter ihop och går och jobbar sjuk. Man vill slippa pikarna och kommentarerna om att man är sjuk så ofta.
 
Stjäl en knapp!

Det är väl upp till dem?
Alternativt kan de helt enkelt låta bli att krama på eller dela bord med den som de tycker är smittbärare. Ingen vill bli av med sin lön, helt enkelt, och många av oss tycker nog att en förkylning är sådant där som man får leva med någon gång om året.
Nej, ingen vill bli av med sin lön. Eller bli sjuk pga sjuka kollegor.
 
Nästan omöjligt att skilja på med andra ord, särskilt med tanke på att flera verkar drabbas så hårt av förkylningar.

Nej, inte alls.

Stor skillnad på hur sjuk man är.
Förkylning ger väldigt sällan feber över 39 grader hos vuxna.
Influensa ger feber uppemot 40 grader.
Helt olika insjuknanden.

Tro mig, om du får influensa så kommer du att förstå skillnaden.
 
Avsiktligt var det inte. Men det kanske du brukar ägna dig åt?
Men alltså? Vad är syftet med pajkastningen om det nu inte var avsiktligt? :confused: Om jag misstolkat någon på ett sånt sätt skulle jag snarare be om ursäkt för det. Du behöver ju inte uppskatta det @mandalaki skrev för det, men om du förklarar ditt misstag på ett trevligt sätt och ber om ursäkt för det är ju chansen större att du får en ursäkt tillbaka också.

———
Förlåt att jag polisar, men jag är så vansinnigt trött på att folk ska hålla på och skylla ifrån sig sina misstag på andra. Så jäkla svårt kan det ju inte vara att erkänna dem och be om ursäkt?
 
Spinoff på spinoffen. Ni som är extra känsliga och inte vill att någon annan ska gå till jobbet förkylda. Nu menar jag verkligen lite småförkyld/innan man vet om det bryter ut eller försvinner, inte magsjuka/influensa/feber.

Hur tycker ni att folk ska bete sig i vardagen? Är det bara gå till jobbet man inte får? Får man handla? Gå till tandläkaren? Om man är arbetslös och får en intervju, och så vaknar man på morgonen och känner sig lite raspig i halsen och kliig i näsan, ska man ringa och säga att man inte kommer då?

Och ni som har häst, åker ni till stallet? När jag stod i kollektivstall fanns det inte på kartan att någon av de andra hade hjälpt någon som var sjuk. Vilket definitivt gick till överdrift när en (hittills frisk) kom dit trots att hon hade magsjuk sambo hemma (då höll jag på att få ett slaganfall).
 
Fast du ska inte få ny karensdag då, återinsjunkar man så snabbt ska det räknas som en sjukdom, i alla fall enligt mitt kollektivavtal. 1 karensdag på 5- 10 dagar har jag för mig.
Det har inte gällt hittills hos oss. O andra sidan får jag kanske dubbelkolla då det lätt blir fel på lönekontoret..
 
Spinoff på spinoffen. Ni som är extra känsliga och inte vill att någon annan ska gå till jobbet förkylda. Nu menar jag verkligen lite småförkyld/innan man vet om det bryter ut eller försvinner, inte magsjuka/influensa/feber.

Hur tycker ni att folk ska bete sig i vardagen? Är det bara gå till jobbet man inte får? Får man handla? Gå till tandläkaren? Om man är arbetslös och får en intervju, och så vaknar man på morgonen och känner sig lite raspig i halsen och kliig i näsan, ska man ringa och säga att man inte kommer då?

Och ni som har häst, åker ni till stallet? När jag stod i kollektivstall fanns det inte på kartan att någon av de andra hade hjälpt någon som var sjuk. Vilket definitivt gick till överdrift när en (hittills frisk) kom dit trots att hon hade magsjuk sambo hemma (då höll jag på att få ett slaganfall).
Om jag vet med mig att jag är lite sjuk, jag åker till hästen, affären osv som vanligt, undviker det om det inte är ett nödvändigt måste. Stallet kanske blir tider då det inte är så många andra där.
Väl ute bland folk tänker jag på att t ex, nysa, hosta i armvecket m.m.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 839
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Jag vet att det tycks lite olika om detta, och att det till viss del beror på vilket jobb man har, men när ska man stanna hemma från...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
18 331
Senast: Monkie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det var värst vad allt blev konstigt i världen helt plötsligt… Och ungefär precis strax efter skiten träffade fläkten i det här landet...
Svar
6
· Visningar
1 071
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Från och med januari 2017 så ska vi bli kallade till hälsosamtal med chefen om vi är sjukskrivna tre gånger eller mer inom en...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
13 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp