Star-trekk problem..?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Annikan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 245
A

Annikan

Hej,

Har just varit ute i min nyinköpta begagnade Star-trekk.... och har lite funderingar. Sadeln lättar liksom över rumpan på min kortryggade arab (när jag inte sitter på eller när jag står i sadeln. Det är också en tendens att trilla framåt om man inte håller uppe sig väl i rak sits i sadeln.... Ni som kan lite sånt här..... Jag har tänkt tanken att framvalvet kanske är för stort? Sen har jag vinklat panelerna så att de är smalare i framvalvet och lite bredare bakåt (men nu går det inte göra smalare...)

Är jag ute o cyklar eller innebär framtippandet att sadeln generellt är för stor??

Sv: Star-trekk problem..?

utan bilder kan det vara svårt att avgöra men ja det låter som om den är för vid. padda eller byt till mindre valv. en vikt handduk under framvalvet kan räcka

jag kan ta lite foton o lägga in.... handduk - ja, det kan ju vara en ide´för att kolla om problemet är det jag tror.... Jag har en grandeur-pad med extra inlägg i men det verkar inte göra så stor skillnad konstigt nog...

En sån riser-pad då, från wintec tror jag de är?
Som höjjer sadeln fram menar jag.

Folk som använder kari flex brukar ha sådana om de lägger sig på manken vet jag.

Annars kan du väl köpa ett fårskinn, alt köpa ett smalare järn hos någon ÅF.

Vilken modell är det du har? Och är du nöjd i övrigt?
Vad säger hästen om den?
:)

Jag har faktiskt ett renskinn - riktigt tjockt som jag använder också..... Men funderar på om jag kan läggadubbelt renskinn under järnet kanske. Jag har en Comfort.... Har inte använt den speciellt många gånger ännu men hästen verkar inte ha ngt emot den alls. Han får ett par ruggade fläckar i pälsen på var sida om ryggraden vid bakvalvet... o jag tycker att sadelgjorden kanarliteonyps...Men den ärskön att sitta i! Har dock små funderingar på att byta mot endurance eftersom jag kommer använda den till distansridning och är van vidwesternsadel o trivs i det...

Jag har faktiskt ett renskinn - riktigt tjockt som jag använder också..... Men funderar på om jag kan läggadubbelt renskinn under järnet kanske. Jag har en Comfort.... Har inte använt den speciellt många gånger ännu men hästen verkar inte ha ngt emot den alls. Han får ett par ruggade fläckar i pälsen på var sida om ryggraden vid bakvalvet... o jag tycker att sadelgjorden kanarliteonyps...Men den ärskön att sitta i! Har dock små funderingar på att byta mot endurance eftersom jag kommer använda den till distansridning och är van vidwesternsadel o trivs i det...

Hur är panelerna(håller dem 2 cm eller har de säckat ihop)? Dom kan vara slut, dessutom har de anpassat sig efter hästen spm hade sadeln innan han kanske var bredare eller ryttaren suttit längre fram i sadeln. Det är saker som kan påverka sadelns passform mkt.
Min ST Endurance blev som en helt ny sadel med 4cm paneler istället för standardpanelerna på 2cm.
Det är en mkt flexibel sadel som går att bygga om mkt med olika framvalv och olika tjocka paneler så du får den säkert att passa....

FPL

...har de anpassat sig efter hästen spm hade sadeln innan han kanske var bredare eller ryttaren suttit längre fram i sadeln. Det är saker som kan påverka sadelns passform mkt...

Detta har jag funderat lite på. Hur bra formar ST och andra bomlösa om sig om man lägger dem på en häst med annorlunda ryggform? Om man bytar från en svängd till en rakryggad häst t.ex. Eller är det helt kört att få dem formade efter en annan häst när de har legat en längre tid på en och samma häst?

Sorry för trådlånet, TS. Min första tanke på ditt problem var att kolla panelerna och kanske köpa tjockare, eller byta till ett smalare järn. Lycka till!

Detta har jag funderat lite på. Hur bra formar ST och andra bomlösa om sig om man lägger dem på en häst med annorlunda ryggform? Om man bytar från en svängd till en rakryggad häst t.ex. Eller är det helt kört att få dem formade efter en annan häst när de har legat en längre tid på en och samma häst?

Sorry för trådlånet, TS. Min första tanke på ditt problem var att kolla panelerna och kanske köpa tjockare, eller byta till ett smalare järn. Lycka till!

Panelerna formar sig MKT efter hästen, min ena är RAK medans den andra är mot damcyckelhållet när han inte är ordentligt i gång. Jag behöver två uppsättningar paneler(som tur är har de rätt så samma bomvinkel så jag klarar mig med ett framvalv).

FPL

hm... ja panelerna är ganska mjuka men håller nog 2 cm skulle jag gissa--- Sadeln har varit provsadel för en försäljare tidigare o har legat på många olika hästar men bara korta stunder så den är inte riden i så mkt....

Hade önskat att ngn ST försäljare kunde komma ut o titta så man inte köper nya panelar o järn o gud vet allt o så är det inte rätt åtgärd... det känns ju i plånboken :)

Prova då om framvalvet är för stort. Ta en handduk ect. vikden till önskad tjocklek och lägg under frammvalvet. Tippar den fortfarande fram?

FPL

Liknande trådar

Utrustning Har lite funderingar på att köpa en bomlös då jag gillar pricipen att det inte finns någon störande bom ivägen för hästens röresler och...
Svar
11
· Visningar
1 887
Utrustning En tråd om Star Trekk Españiola och Star Trekk Españiola Deluxe. Ni som har/har haft/provridit i någon av dessa; fördelar, nackdelar... 2 3
Svar
55
· Visningar
10 793
Senast: _Yggdrasil_
·
Dressyr Hej på er! Har förr lagt in diverse sadeltrådar ang min arab och håller på att bli tokig för det finns i nuläget baske mig inget som...
Svar
13
· Visningar
1 947
Senast: -moa-
·
Utrustning Gissa vad jag har hemma just nu? ;) Två provsadlar - en ST Island och en ST Dressage!!! :bump::banana: På lördag ska jag provrida... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
36 174

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka