Bukefalos 28 år!

Störiga saker vi stör oss på, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagens störning rör okopplade hundar.
Vi bor på landet och det finns gott om hundar i trakten, majoriteten av hundägarna är ansvarsfulla på alla sätt. Men den som väljer att promenera med sin hund lös spelar ett högt spel. Dels ifråga om skadeansvar, dels utifrån att jag kan komma att skada en hund svårt som angriper min egen. En hundraprocentigt lydig hund är ungefär lika verklighetsförankrat som en hundraprocentigt säker häst...
På temat.... I förrgår tvärnitade en bil vid vår tomt. En kille sprang ut ur bilen och rakt över tomten. Maken stack ut huvudet och undrade vad han höll på med. "Våra hundar har rymt!" kom svaret. Och sedan hämtade han mycket riktigt två stora hundar från vår tomt.... Väldigt udda händelse, måste jag säga.... O_o Om de hade rymt från hundgård eller från promenad vet jag dock inte...
 
På temat.... I förrgår tvärnitade en bil vid vår tomt. En kille sprang ut ur bilen och rakt över tomten. Maken stack ut huvudet och undrade vad han höll på med. "Våra hundar har rymt!" kom svaret. Och sedan hämtade han mycket riktigt två stora hundar från vår tomt.... Väldigt udda händelse, måste jag säga.... O_o Om de hade rymt från hundgård eller från promenad vet jag dock inte...

En gång när jag var i stallet kom en mycket trevlig hund promenerandes in. Vi stängde in den i en box och gick för att leta efter nån som visste vem som ägde den. Ägaren hittades snabbt och kom och hämtade sin hund. Det visade sig att den börjat rymma från trädgården efter att familjens andra hund hade avlivats. Den kände sig väl ensam.
 
En gång när jag var i stallet kom en mycket trevlig hund promenerandes in. Vi stängde in den i en box och gick för att leta efter nån som visste vem som ägde den. Ägaren hittades snabbt och kom och hämtade sin hund. Det visade sig att den börjat rymma från trädgården efter att familjens andra hund hade avlivats. Den kände sig väl ensam.
Den kom en dag en lös hingst till stallet jag höll till i som yngre, mycket märkligt såhär i efterhand men vi ställde in den i en box och sen kom någon som saknade den vad jag minns O_o

Det ”komiska” var att jag hade med mig en kompis just den dagen (icke hästmänniska) och vi hade pratat mycket om att hästar inte gnäggar och låter så mycket som på film. Ni kan ju tänka er hur det lät den dagen :laugh:
 
Dagens störning rör okopplade hundar.
Vi bor på landet och det finns gott om hundar i trakten, majoriteten av hundägarna är ansvarsfulla på alla sätt. Men den som väljer att promenera med sin hund lös spelar ett högt spel. Dels ifråga om skadeansvar, dels utifrån att jag kan komma att skada en hund svårt som angriper min egen. En hundraprocentigt lydig hund är ungefär lika verklighetsförankrat som en hundraprocentigt säker häst...

Detta är ett ständigt störningsmoment för mig. Nästan varje gång man går på något populärt promenadstråk så möter man någon som får kalla in sin hund och koppla den. Tycker det verkar som onödigt mycket arbete och tycker att det borde ju vara lättare att ha den kopplad hela tiden.
Och vad gör de om det kommer någln springade/cyklande så att de inte riktigt hinner med?
Sedan alla de som har löst sina hundar på sin gårdsplan, och hundarna inte hålls på gården. Jättekul att rida/cykla/springa förbi där. Riktigt roligt är det att gå förbi när man själv går med en hund som hatar andra hundar 😣
 
Detta är ett ständigt störningsmoment för mig. Nästan varje gång man går på något populärt promenadstråk så möter man någon som får kalla in sin hund och koppla den. Tycker det verkar som onödigt mycket arbete och tycker att det borde ju vara lättare att ha den kopplad hela tiden.
Och vad gör de om det kommer någln springade/cyklande så att de inte riktigt hinner med?
Sedan alla de som har löst sina hundar på sin gårdsplan, och hundarna inte hålls på gården. Jättekul att rida/cykla/springa förbi där. Riktigt roligt är det att gå förbi när man själv går med en hund som hatar andra hundar 😣

Jag tycker inte att det är speciellt jobbigt att kalla in och koppla hunden. Men är det för mycket folk i rörelse förblir han kopplad för att det inte är lönt att släppa om man ser nästa grupp redan. Allt beror ju på hunden man har.
 
Datorer och teknik :rage: Min dator har fått för sig att den ska låsa sig stup i kvarten :mad: El ja, egentligen är det nog själva programmet som krånglar för det är hyffsat gammalt och utdaterat... kanske att de byter ut programmet nästa år... eller 2023... Det har ju bara krånglat och vart besvärligt i flera år, några år till gör väl inget :meh:
 
Jag tycker inte att det är speciellt jobbigt att kalla in och koppla hunden. Men är det för mycket folk i rörelse förblir han kopplad för att det inte är lönt att släppa om man ser nästa grupp redan. Allt beror ju på hunden man har.

Det är just det jag menar, ställen där det hela tiden rör sig folk, eller där man måste "fånga in" hunden för att kunna koppla den.
 
Såg en man häromdagen som iofs hade sin stora rottweiler kopplad och det var ju bra. Men de stod utanför en hästägare och hunden skällde och gjorde utfall mot hästarna medan hundägaren bara stod och tittade. De höll på så en lång stund.
Varför gör man så?
Vill man bygga upp aggressivitet mot hästar?
Sjukt märkligt iaf.
 
Stör mig på att jag inte får va ledig på min lediga dag, trafikledarna har nu hittat mitt fb å skrivit till mig på messenger, har inte tittat va de gäller men det stör mig de kan väl ringa istället eller så får de vänta tills imorrn när jag väl är på jobbet.
 
Stör mig på att jag inte får va ledig på min lediga dag, trafikledarna har nu hittat mitt fb å skrivit till mig på messenger, har inte tittat va de gäller men det stör mig de kan väl ringa istället eller så får de vänta tills imorrn när jag väl är på jobbet.

Säg till dem att du inte vill bli kontaktad på FB och messenger i jobbärenden. Det vet jag flera som gjort.
 
Stör mig på att jag inte får va ledig på min lediga dag, trafikledarna har nu hittat mitt fb å skrivit till mig på messenger, har inte tittat va de gäller men det stör mig de kan väl ringa istället eller så får de vänta tills imorrn när jag väl är på jobbet.

Säg till dem att du inte vill bli kontaktad på FB och messenger i jobbärenden. Det vet jag flera som gjort.
Eller bara blockera dem. Sjukt dåligt 👎
 
Stör mig på att jag inte får va ledig på min lediga dag, trafikledarna har nu hittat mitt fb å skrivit till mig på messenger, har inte tittat va de gäller men det stör mig de kan väl ringa istället eller så får de vänta tills imorrn när jag väl är på jobbet.
Det där är ju rent oförskämt! :rage: Hade det varit sån katastrof att du måste in så hade de ringt! Blocka varenda en är mitt förslag och säg till dem på skarpen imorgon att respektera dig och din ledighet! Man ska ju inte behöva tänka på jobb när man är ledig (om det inte är avtalad förstås) :grin:
 
Eller bara blockera dem. Sjukt dåligt 👎

Det där är ju rent oförskämt! :rage: Hade det varit sån katastrof att du måste in så hade de ringt! Blocka varenda en är mitt förslag och säg till dem på skarpen imorgon att respektera dig och din ledighet! Man ska ju inte behöva tänka på jobb när man är ledig (om det inte är avtalad förstås) :grin:
Jag har inte läst själva meddelandet är inte vän med trafikledarna och har fått en sån där meddelande förfrågan, av ren princip kommer jag inte läsa meddelandet.

Varit med om många gånger att de ringer för att berätta va ja ska köra som imorrn då, men oftast spelar det ingen roll för den infon kan ja ta när jag kommer på morgonen, enda jag vill att de hör av sig angående är om det är något speciellt som om man ska börja tidigare eller något liknade, men då får de vackert ringa.

Sen är ja inte speciellt aktiv på fb ändå så. :angel:
 
Korglutningen på x2000. Herregud släpp av mig.
/åksjuk lokförare (the irony!)

Jag avskyr också den! Det måste vara den som gör mig åksjuk på X2000. Öresundståget till Göteborg är inga problem men X2000 till Stockholm är gräsligt! Så gräsligt att jag seriöst funderar på att ta flyget till Stockholm i fortsättningen trots att jag vill åka tåg för miljöns skull. Men jag vill verkligen slippa sitta och må dåligt i så många timmar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
113 207
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
109 225
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 852
Senast: Mkb
·
Svar
1 310
· Visningar
70 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp