Större eller mindre förändring i menyn m.m.

Forumen kommer den närmsta tiden flyttas till samma kategori för att förenkla navigeringen mellan olika delar av Bukefalos.

Några av de olika forumen kommer även slås ihop. Det har den senaste tiden även skett en del ändringar i prefixen (de olika ämnena under forumen).

Jag kommer försöka ta det lite stegvis så att det inte blir för mycket på en gång :)

För er som använder Nytt-länken för att hitta intressanta trådar lär förändringen bli liten, förutom att prefixen är lite mer synliga redan. Tanken är bland annat att prefixen skall användas för att lättare hitta det specifika man är intresserad av om man så önskar.

Jag kommer inom kort lägga in en widget i högerspalten eller längre ned på sidan där man kan välja ett ämne och få upp alla trådar inom det ämnesområdet.

Innan allt är på plats som det skall, kanske det kan verka lite rörigt, jag hoppas ni kan stå ut med detta. Tanken med detta är att det skall bli bättre för alla.
 
Inte en våldsamt stor sak, men jag tycker att den grå färgen på "gnägg" blir förvirrande för att den är för lik det som används längre ner på andra orelaterade forum.

Lämpligt att skriva "Övr. Hem&hobby" på samma sätt som gjorts på motsvarande för Allmänt, Barn och Djur.
Har petat in Övr. framför en del prefix där det handlar om en typ av övrigt-prefix.

Vad jag vet är det bara Tjatter som har samma färg som Gnägg. Båda de prefixen är för "lättsamma" mindre seriösa trådar. Det ena inom häst och det andra mer allmänt.
Det är möjligt att kanske ändrar ett eller båda till annan färg, men inte helt säker.
 
Vad jag vet är det bara Tjatter som har samma färg som Gnägg. Båda de prefixen är för "lättsamma" mindre seriösa trådar. Det ena inom häst och det andra mer allmänt.
Det är möjligt att kanske ändrar ett eller båda till annan färg, men inte helt säker.
Jag läste det som att grå=allmänt/H&H/barn-avdelning och tjatter som en "specialdel" under detta. Därav modifierad som ljusare grå.
För mitt öga ser gnägg-grått ut att vara mörkare än tjatter-grått så jag kopplade inte alls ihop dem på det sättet. (Ev. bara en effekt av de omgivande färgerna?)
Avvikelse med annan färg än grå är nog bättre för att få fram det så som du tänkte.

Ett förslag till: att lägga in en "radbrytning" för varje "färgavdelning". (alltså före avel, relationer, hundhälsa, bukefalos) Det skulle förbättra läsbarheten av strukturen mycket för min del.
 
Jag kan skapa mer huvudvärk och påpeka att jag hade uppskattat följande prefix på hund:
hundsport / beteende / avel&ras / övrigt

Eller om hälsa ska va kvar kanske
Hundträning / hundhälsa / avel&ras / Övrigt
Men hundträning kanske är diffust?

Speciellt i perioder då jag inte följer forumet och vill läsa ikapp det som är intressantast / mest lärorikt för mig. Jag känner aldrig att jag vill läsa allt som skrivits om dåliga magar och trasiga klor, som hundhälsa-prefixet. Intressant, men hade hellre lyft fram träningstrådar ur massan av trådar.


Jag hade även läst mer om dessa ämnen och hoppas att en sån sorteringsmöjlighet skulle uppmuntra till mer.

Just nu tror jag att eventuellt nya besökare som är intresserade av hunträning kanske inte fastnar här eftersom det är svårt att hitta inlägg om det, trots att det finns mkt duktigt folk här redan.
I dagsläget bör väl träningstrådarna ligga under Övr.Hund. Hälsa är nog bra om det är kvar, finns många trådar där.

Problemet är också när folk väljer "fel" prefix. Eller gör det enkelt för sig och alltid väljer Övr.Hund.
Jag kan tycka att det vore ganska självklart att en tråd om valpar skulle ligga under avel&ras och inte under övrigt.

Om det finns ett intresse för ett nytt hund-prefix kan jag tänka mig att lägga in ett sådant, då det är ett stort aktiv forum.

Kan Hundsport vara ett bra val i så fall, täcker det in hundträning eller är Hundträning bättre då det möjligen täcker saker som ex.vis hur man får hunden att sluta öppna kylskåpet?
 
Jag tryckte runt lite på de olika prefixen för att se hur "aktiva" de är och galopp känns ju verkligen som ett prefix som skulle kunna tas bort. om jag tolkar det rätt så var senaste inlägget under det prefixet juni 2019, därefter någon gång under 2018... det kan väl gå under övriga grenar?
En av tankarna med att synliggöra prefixen är att folk skall hitta sådant de kanske missat och förhoppningsvis skriva där också.
Det finns ganska många galopp-trådar, men aktiviteten har varit extremt låg de senaste åren.
Jag funderar en stund till på detta.
 
Jag tycker Hundsport är begripligast.
Visst hade det varit intressant för mig att kunna skilja ut alla hundträningstrådar inkl träning av problembeteenden osv men tror att det hade blivit svårt för folk att kategorisera rätt. Så ursäkta mitt velande men Hundsport-prefix är mitt officiella förslag.

Och som sagt, hundsport kanske kan locka fler aktiva hundsportare hit, vilket vore en tillgång.
 
Jag läste det som att grå=allmänt/H&H/barn-avdelning och tjatter som en "specialdel" under detta. Därav modifierad som ljusare grå.
För mitt öga ser gnägg-grått ut att vara mörkare än tjatter-grått så jag kopplade inte alls ihop dem på det sättet. (Ev. bara en effekt av de omgivande färgerna?)
Avvikelse med annan färg än grå är nog bättre för att få fram det så som du tänkte.

Ett förslag till: att lägga in en "radbrytning" för varje "färgavdelning". (alltså före avel, relationer, hundhälsa, bukefalos) Det skulle förbättra läsbarheten av strukturen mycket för min del.
Tack, jag har funderat på dina förslag tidigare och det är inte omöjligt att de genomförs även om jag inte tyckte det blev så mycket enklare när jag testade radbrytningar.
 
Hund är ett av de mest aktiva forumen.
Har valt att slå ihop Katt och andra djur men behålla namnen i forumnamnet för att det skall bli lättare att hitta.

Inte bra. Fine om det gick att lätt bara sortera ut inlägg med enbart "Katt" men inte som det är nu... helt ärligt skiter jag i gnagare etc och har ingen som helt lust att tröska igenom allt för att hitta katt-trådar. Det ska vara fort och enkelt för att hitta det som intresserar en. Annars struntar iaf jag i det och söker mig någon annanstans.

Helt obegripligt att Hund fick vara kvar som egen del och inte Katt.
 
Inte bra. Fine om det gick att lätt bara sortera ut inlägg med enbart "Katt" men inte som det är nu... helt ärligt skiter jag i gnagare etc och har ingen som helt lust att tröska igenom allt för att hitta katt-trådar. Det ska vara fort och enkelt för att hitta det som intresserar en. Annars struntar iaf jag i det och söker mig någon annanstans.

Helt obegripligt att Hund fick vara kvar som egen del och inte Katt.
Är katt-trådarna så många att de behöver delas på hälsa och övrigt?
Annars kunde det vara ett sätt att enkelt få fram allt rörande katt om de slogs ihop till ett enda kattprefix?
 
Hund är ett av de mest aktiva forumen.
Har valt att slå ihop Katt och andra djur men behålla namnen i forumnamnet för att det skall bli lättare att hitta.
Jag håller med @athena_arabians - det känns inte alls bra att Katt har slagits ihop med andra djur. Katt är den största anledningen att jag fortfarande hänger kvar här, men ska det bli ett projekt varje gång jag vill hitta alla katt-trådar så kommer jag tappa intresset väldigt fort. :down:
 
Det finns ju communitys där användarna kan skriva både artiklar och blogg.

Det är ju ett större steg att ta. Men jag gillar det. Då kan användare dela med sig av sin kunskap på ett strukturerat sätt (och även länka till sina artiklar från forumet).

Det skulle även gå att ha dagbok/blogg där man kan följa andras träning och liv.

Blogg / Artiklar skulle hamna på samma rad som Hem / Forum.

Bloggar och artiklar av specifik användare hittas även på respektive profil.

Utsidan.se har ett sådant system. Om jag ska se vilken nytta Buke kan göra för mitt nördiga hund/häst-intresse så vore det en klar förbättring.

Men detta är en parantes, förstår att det inte är någon sådan förändring på gång nu.

=)
 
Inte bra. Fine om det gick att lätt bara sortera ut inlägg med enbart "Katt" men inte som det är nu... helt ärligt skiter jag i gnagare etc och har ingen som helt lust att tröska igenom allt för att hitta katt-trådar. Det ska vara fort och enkelt för att hitta det som intresserar en. Annars struntar iaf jag i det och söker mig någon annanstans.

Helt obegripligt att Hund fick vara kvar som egen del och inte Katt.

Instämmer med Athena.

@Gunnar varför ska hund vara kvar som eget forum och inte katt? Som jag som vilande kattuppfödare, ser det, så är kattforumet väldigt levande och aktivt precis som hundforumet.

Nu blev det väldigt rörigt...

Mvh
IngelaH
 
Jag håller med @athena_arabians - det känns inte alls bra att Katt har slagits ihop med andra djur. Katt är den största anledningen att jag fortfarande hänger kvar här, men ska det bli ett projekt varje gång jag vill hitta alla katt-trådar så kommer jag tappa intresset väldigt fort. :down:
Jag är personligen betydligt mer kattmänniska än hundmänniska. Jag vill självklart att aktiviteten inom katt fortsätter och kanske även ökar.

I dagsläget finns det två prefix man behöver klicka på för att få upp alla katt-trådar utan att behöva se andra trådar.
Om de flesta tycker att det är bra idé kan jag slå ihop dem till ett Katt-prefix. Svara i så fall gärna i tråden jag skapat under Katt&Djur.

Jag har slagit ihop ett antal forum.
När jag tittat på ett värde för aktivitet på olika forum de senaste månaderna så är Katt aktivt, det har ca dubbelt så mycket aktivitet som Djur. Hund har ca sex gånger så mycket aktivitet som Katt.

Ett alternativ som föreslagits är att lägga både hund och katt under djur, men det känns som ett betydligt sämre alternativ. Nu syns Katt fortfarande i menyn vilket jag tycker är bättre.
 
Jag är personligen betydligt mer kattmänniska än hundmänniska. Jag vill självklart att aktiviteten inom katt fortsätter och kanske även ökar.

I dagsläget finns det två prefix man behöver klicka på för att få upp alla katt-trådar utan att behöva se andra trådar.
Om de flesta tycker att det är bra idé kan jag slå ihop dem till ett Katt-prefix. Svara i så fall gärna i tråden jag skapat under Katt&Djur.

Jag har slagit ihop ett antal forum.
När jag tittat på ett värde för aktivitet på olika forum de senaste månaderna så är Katt aktivt, det har ca dubbelt så mycket aktivitet som Djur. Hund har ca sex gånger så mycket aktivitet som Katt.

Ett alternativ som föreslagits är att lägga både hund och katt under djur, men det känns som ett betydligt sämre alternativ. Nu syns Katt fortfarande i menyn vilket jag tycker är bättre.

Och jag känner som kattmänniska att vi blev väldigt styvmoderligt behandlade när Hund fick vara kvar och inte Katt... jag tappar verkligen intresset mer och mer för att vara här.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter Rutorna med populära trådar från olika delar av forumet har fått lite ändrad funktionalitet. Du behöver vara inloggad för att se detta...
Svar
3
· Visningar
1 062
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 381
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok I början av maj ramlade jag plötsligt ner i ett djupt svart mentalt hål på livets stig. Så min maj månad har tillbringats nere i det...
Svar
4
· Visningar
860
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Idag för 25 år sedan lades dessa sidor som numera heter Bukefalos.se för första gången ut på internet. Det har för det mesta varit...
Svar
5
· Visningar
21 974
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp