Bukefalos 28 år!

Större eller mindre förändring i menyn m.m.

Forumen kommer den närmsta tiden flyttas till samma kategori för att förenkla navigeringen mellan olika delar av Bukefalos.

Några av de olika forumen kommer även slås ihop. Det har den senaste tiden även skett en del ändringar i prefixen (de olika ämnena under forumen).

Jag kommer försöka ta det lite stegvis så att det inte blir för mycket på en gång :)

För er som använder Nytt-länken för att hitta intressanta trådar lär förändringen bli liten, förutom att prefixen är lite mer synliga redan. Tanken är bland annat att prefixen skall användas för att lättare hitta det specifika man är intresserad av om man så önskar.

Jag kommer inom kort lägga in en widget i högerspalten eller längre ned på sidan där man kan välja ett ämne och få upp alla trådar inom det ämnesområdet.

Innan allt är på plats som det skall, kanske det kan verka lite rörigt, jag hoppas ni kan stå ut med detta. Tanken med detta är att det skall bli bättre för alla.
 
När det gäller forumrubriker, prefix och annat gäller det att försöka tänka till för att skapa så kort men ändå lättförståeliga länkar som möjligt.
Har man en mobil med låg upplösning kan man "missa" ett antal forum för att forumen innan har långa namn.

Ska Hem&Hobby ligga under allmänt så känns det som att de kan dela övrigt prefix? Övrigt tolkar jag som att det ska innehålla något som inte passar in någon annanstans i forumdelen och då blir det märkligt med två övrigt.
 
Angående det här med katt och djur så tar det ju inte större plats i menyn att ha de separerade? Så om många som använder de forumdelarna önskar att ha de delade så finns det väl ingen anledning att ha de ihopslagna?
 
Menyn känns tydligare och mer lättförstålig som den ser ut nu :) även om det känns onödigt att så mycket är gömt i rullmenyer på datorn fördet är ju så mycket plats över.

Angående menyn till höger så tycker jag inte att gnägg ska ha samma färg som icke hästrelaterade diskussioner, bättre att den får en helt egen färg om den ska bryta av mot övriga hästforum.
 
Jag tittar just nu på en annan lösning för indelning och meny som jag tidigare förkastade då jag nog tyckte den var sämre.

Jag skall se om jag kan förklara och visa en bild lite senare.
Tanken är i så fall att ha tre val i den vita menyn Hästar - Andra djur - Övrigt.
Under dessa kan det rymmas fler forum än i dagsläget - troligen de som fanns innan ändringarna.

Risken med ett sådant upplägg blir exempelvis att det blir svårare att hoppa direkt från Katt till Avel via menyn.
Det går självklart fortfarande att använda prefixen istället.

Har ni några åsikter om detta redan nu får ni gärna komma med dem.
Jag bestämde mig för att ändra och visa ungefär hur denna variant ser ut. Kolla menyn så får ni se.
Om detta gillas bättre så delar jag nog på lite fler forum än det som jag redan gjort Katt&Djur.
 
Hemelektronik borde kanske kunna ändras till elektronik för att göra det kortare? Det blir ju ett lite vidare begrepp men det kanske inte gör så mycket?
 
Menyn känns tydligare och mer lättförstålig som den ser ut nu :) även om det känns onödigt att så mycket är gömt i rullmenyer på datorn fördet är ju så mycket plats över.
Det blir lite ha kakan och äta den.
Vilken annan kategori borde i så fall skapas där?
 
Nu är det tre drop down listor och jag tycker att det ser bättre ut där uppe (förutom problemet att klicka på dem ibland leder till att man inte får ned listan utan skickas istället vidare, gäller att ha små fingrar på mobilen för att klicka på pilen istället för orden för att få ned listan) under Andra djur.
 
Jag ger upp! Jag hittar inget ,tog mig till hund,sen kom jag inte längre för jag tar mig inte där ifrån.
Kan bara konstatera att som det ser ut nu så är det inte användarvänligt.
 
Jag ger upp! Jag hittar inget ,tog mig till hund,sen kom jag inte längre för jag tar mig inte där ifrån.
Kan bara konstatera att som det ser ut nu så är det inte användarvänligt.

Om du sitter vid en dator så kanske du kan använda menyn uppe till höger? där heter saker ungefär som förut så då kan du kanske hitta det du söker? :)
 
Jag surfar på Android. Skulle gå in på hästar nu, men skulle önska att istället för att behöva välja mig vidare, kom in på alla trådar om hästar direkt liksom. Så kan man sortera sen, om man vill?, Vet inte om det skapas så många trådar att det behövs sorteras upp så mycket?
 
Jag ger upp! Jag hittar inget ,tog mig till hund,sen kom jag inte längre för jag tar mig inte där ifrån.
Kan bara konstatera att som det ser ut nu så är det inte användarvänligt.
Allt annat som inte är om djur ligger under Allmänt nu, förutom barn då.
 
Tycker det är väldigt logiskt nu. Lättare att växla mellan avdelningar förut, men mycket lättare att begripa nu. Har endast testat på mobil.

Visst blir det lite rörigt ett tag men jag tycker det är kul att @Gunnar låter oss vara med lite.
 
@Gunnar är inte risken nu att Allmänt blir överflödat med nya trådar/inlägg stup i kvarten så att det blir en risk att de försvinner snabbt nedför flödet? Allmänt var redan ett ganska snabbt forum där en ynka dag utan någon aktivitet i en tråd kunde innebära att den hamnade på andra sidan. Med hem och hobby trådar där också så blir det väl ännu högre tempo.
 
@Gunnar är inte risken nu att Allmänt blir överflödat med nya trådar/inlägg stup i kvarten så att det blir en risk att de försvinner snabbt nedför flödet? Allmänt var redan ett ganska snabbt forum där en ynka dag utan någon aktivitet i en tråd kunde innebära att den hamnade på andra sidan. Med hem och hobby trådar där också så blir det väl ännu högre tempo.

Om jag fattat saken rätt är den tredelade menyn ett sätt att få plats med fler underforum på bättre sätt? Men han testar bara konceptet nu..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
2
· Visningar
446
Senast: tott
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Rutorna med populära trådar från olika delar av forumet har fått lite ändrad funktionalitet. Du behöver vara inloggad för att se detta...
Svar
3
· Visningar
1 097
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 450
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok I början av maj ramlade jag plötsligt ner i ett djupt svart mentalt hål på livets stig. Så min maj månad har tillbringats nere i det...
Svar
4
· Visningar
881
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp