Bukefalos 28 år!

Större eller mindre förändring i menyn m.m.

Forumen kommer den närmsta tiden flyttas till samma kategori för att förenkla navigeringen mellan olika delar av Bukefalos.

Några av de olika forumen kommer även slås ihop. Det har den senaste tiden även skett en del ändringar i prefixen (de olika ämnena under forumen).

Jag kommer försöka ta det lite stegvis så att det inte blir för mycket på en gång :)

För er som använder Nytt-länken för att hitta intressanta trådar lär förändringen bli liten, förutom att prefixen är lite mer synliga redan. Tanken är bland annat att prefixen skall användas för att lättare hitta det specifika man är intresserad av om man så önskar.

Jag kommer inom kort lägga in en widget i högerspalten eller längre ned på sidan där man kan välja ett ämne och få upp alla trådar inom det ämnesområdet.

Innan allt är på plats som det skall, kanske det kan verka lite rörigt, jag hoppas ni kan stå ut med detta. Tanken med detta är att det skall bli bättre för alla.
 
Och jag känner som kattmänniska att vi blev väldigt styvmoderligt behandlade när Hund fick vara kvar och inte Katt... jag tappar verkligen intresset mer och mer för att vara här.
Jag kan förstå känslan, men, om jag tolkar Gunnar rätt så har alltså hundar TOLV gånger mer aktivitet än "Djur" medan katt bara två gånger så mycket aktivitet. Tänker att det blir svårt att jämföra hund och katt rätt av då.
 
Jag kan förstå känslan, men, om jag tolkar Gunnar rätt så har alltså hundar TOLV gånger mer aktivitet än "Djur" medan katt bara två gånger så mycket aktivitet. Tänker att det blir svårt att jämföra hund och katt rätt av då.

Fast ska man gå efter det är det mycket som ryker... Avel tex, det är stendött (dock ett subforum jag uppskattar).

Att fippla bara för fipplandets skull börjar bli tröttsamt... och ett bra sätt att ta kål på forumet. De senaste ändringarna har orsakat totalt kaos. Skulle jag komma som ny hit hade jag vänt i dörren, uppdelningen är totalt ologisk i de flesta fall (rakt över forumet, inte bara Katt och Hund).
 
Fast ska man gå efter det är det mycket som ryker... Avel tex, det är stendött (dock ett subforum jag uppskattar).

Jo, jag funderade på om jag skulle lägga några rader om det. Som sagt, jag nämnde "galopp" som ett prefix jag tror att 99,99 % av bukefalosarna skulle klara sig fint utan (i snitt ett inlägg om året ungefär).
Edit: Distans är också stendött. En ny tråd på två år...
 
Senast ändrad:
Jo, jag funderade på om jag skulle lägga några rader om det. Som sagt, jag nämnde "galopp" som ett prefix jag tror att 99,99 % av bukefalosarna skulle klara sig fint utan (i snitt ett inlägg om året ungefär).

Vilket är synd (jag vet inte ens var det forumet ligger) för jag hade gärna läst det. Men jag har inte lust att leta som en idiot efter saker... Arabhästtråden med gnägg-prefix dog helt när den bytte plats, himla synd enligt mig.
 
Jag är personligen betydligt mer kattmänniska än hundmänniska. Jag vill självklart att aktiviteten inom katt fortsätter och kanske även ökar.

I dagsläget finns det två prefix man behöver klicka på för att få upp alla katt-trådar utan att behöva se andra trådar.
Om de flesta tycker att det är bra idé kan jag slå ihop dem till ett Katt-prefix. Svara i så fall gärna i tråden jag skapat under Katt&Djur.

Jag har slagit ihop ett antal forum.
När jag tittat på ett värde för aktivitet på olika forum de senaste månaderna så är Katt aktivt, det har ca dubbelt så mycket aktivitet som Djur. Hund har ca sex gånger så mycket aktivitet som Katt.

Ett alternativ som föreslagits är att lägga både hund och katt under djur, men det känns som ett betydligt sämre alternativ. Nu syns Katt fortfarande i menyn vilket jag tycker är bättre.

Katt är också ett djur som sagt... Men vi får väl accepera läget. Varför tog du bort ordet Övriga eller övr. från djur... Blir det för lång rubrik då?

Dvs ; Katt och övriga djur, eller Katt och övr. Djur

Det går i så fall också att använda & i stället för och.

Mvh
IngelaH
 
Jag är personligen betydligt mer kattmänniska än hundmänniska. Jag vill självklart att aktiviteten inom katt fortsätter och kanske även ökar.

I dagsläget finns det två prefix man behöver klicka på för att få upp alla katt-trådar utan att behöva se andra trådar.
Om de flesta tycker att det är bra idé kan jag slå ihop dem till ett Katt-prefix. Svara i så fall gärna i tråden jag skapat under Katt&Djur.

Jag har slagit ihop ett antal forum.
När jag tittat på ett värde för aktivitet på olika forum de senaste månaderna så är Katt aktivt, det har ca dubbelt så mycket aktivitet som Djur. Hund har ca sex gånger så mycket aktivitet som Katt.

Ett alternativ som föreslagits är att lägga både hund och katt under djur, men det känns som ett betydligt sämre alternativ. Nu syns Katt fortfarande i menyn vilket jag tycker är bättre.
Det innebär ju också att (övriga) djur riskerar att försvinna bland alla kattrådar.
Nej, slå inte ihop alla. Buke är ett av de mer aktiva hundforumen jag känner till, behåll den tillgången.
 
@Gunnar borde inte ekonomi&juridik och hästföretagare kunna slås ihop? det verkar som att dessa prefix används synonymt och ibland känns det som trådar under respektive rubrik hör hemma bättre under det andra prefixet. Exempelvis:

Under ekonomi och juridik:
- Företag som ridlärare
- Någon som använder bokio i sin bokföring?

Under hästföretagare:
- Har hästpriserna gått ner?
- Moms på importhästar
- Inackorderad häst har sönder boxen, ska ägaren betala?

För övrigt tycker jag det är en väldigt bra förändring med prefixen och uppdelningen, tänker bara att att det är viktigt att verkligen ha adekvata och värdefulla prefix om forumaktiviteten ska byggas runt det. Känns rimligt att försöka koka ner prefixen i den mån det går för att det ska vara lättnavigerat. Men det är bara min åsikt :)
 
Jag tittar just nu på en annan lösning för indelning och meny som jag tidigare förkastade då jag nog tyckte den var sämre.

Jag skall se om jag kan förklara och visa en bild lite senare.
Tanken är i så fall att ha tre val i den vita menyn Hästar - Andra djur - Övrigt.
Under dessa kan det rymmas fler forum än i dagsläget - troligen de som fanns innan ändringarna.

Risken med ett sådant upplägg blir exempelvis att det blir svårare att hoppa direkt från Katt till Avel via menyn.
Det går självklart fortfarande att använda prefixen istället.

Har ni några åsikter om detta redan nu får ni gärna komma med dem.
 
Jag hör till dom som inte heller förstår den här ändringen. Är det fler på gång? @Gunnar Jag vet att du skrev tidigare att det fanns en plan men att inte allt skulle ske direkt. Är det här målet eller är det mer på G?

För just nu känns det inte bra!
Ta tillbaka Katt och Hem&Hobby som egna forum igen, snälla!!
Båda två har/hade sina egna liv och det blev inte bra att slå ihop dom med forum som också har sina egna liv.
Att du tycker att det blev tydligare med valen på högerkanten säger jag inte så mycket om, jag är en sån som vill gå via forum in på sidorna. Men färgerna blev mycket bättre efter den ändringen igår.

Edit: du hann svara innan jag sände iväg detta. Lägg ut en bild på målet om du kan :up:
 
@Gunnar borde inte ekonomi&juridik och hästföretagare kunna slås ihop? det verkar som att dessa prefix används synonymt och ibland känns det som trådar under respektive rubrik hör hemma bättre under det andra prefixet. Exempelvis:

Under ekonomi och juridik:
- Företag som ridlärare
- Någon som använder bokio i sin bokföring?

Under hästföretagare:
- Har hästpriserna gått ner?
- Moms på importhästar
- Inackorderad häst har sönder boxen, ska ägaren betala?

För övrigt tycker jag det är en väldigt bra förändring med prefixen och uppdelningen, tänker bara att att det är viktigt att verkligen ha adekvata och värdefulla prefix om forumaktiviteten ska byggas runt det. Känns rimligt att försöka koka ner prefixen i den mån det går för att det ska vara lättnavigerat. Men det är bara min åsikt :)
Problemet är ofta att prefixen inte används som de skall. Ekonomi och juridik kan gälla både privatpersoner och företagare.
Hästföretagare handlar om hästföretagares alla frågor, sedan kan det väl också komma in frågor där privatpersoner har problem med hästföretagare.

Men det finns säkert mycket man skulle kunna göra för att ändra eller förfina prefixen. Problemet är om man ändrar så det blir en annan innebörd kan det bli knasigt och det kan bli lite jobbigt om jag skall gå igenom ex.vis 10000 trådar för att kolla vilket prefix de egentligen borde ha.

Jag tror att det är fel väg att gå att nästan ta bort alla prefix så att det i princip till slut är ett prefix för varje gammalt forum.

Tanken är att det skall vara lättare för en hästföretagare att inse att det finns ett bra ställe att läsa och skriva runt företagande. Det kanske man inte inser om man bara ser rubriken Hästfolk.
Likaså skall en ryttare som rider islandshäst se att det finns ett prefix för detta som den kanske inte inser när den ser rubriken Grenar.
 
Jag hör till dom som inte heller förstår den här ändringen. Är det fler på gång? @Gunnar Jag vet att du skrev tidigare att det fanns en plan men att inte allt skulle ske direkt. Är det här målet eller är det mer på G?

För just nu känns det inte bra!
Ta tillbaka Katt och Hem&Hobby som egna forum igen, snälla!!
Båda två har/hade sina egna liv och det blev inte bra att slå ihop dom med forum som också har sina egna liv.
Att du tycker att det blev tydligare med valen på högerkanten säger jag inte så mycket om, jag är en sån som vill gå via forum in på sidorna. Men färgerna blev mycket bättre efter den ändringen igår.

Edit: du hann svara innan jag sände iväg detta. Lägg ut en bild på målet om du kan :up:
Nu är det jag skrev väl inte målet egentligen, utan ett annat mål (förslag) i och med den kritik som riktats mot vissa av de sammanslagningar som skett.

Skriv gärna om ni tror det är ett bättre mål.
 
Katt är också ett djur som sagt... Men vi får väl accepera läget. Varför tog du bort ordet Övriga eller övr. från djur... Blir det för lång rubrik då?

Dvs ; Katt och övriga djur, eller Katt och övr. Djur

Det går i så fall också att använda & i stället för och.

Mvh
IngelaH
Borde isf. var Katt&Andra djur för att inte förväxla med de övrigt-prefix som har en specifik funktion på annan nivå i strukturen.
 
Jo, jag kom på att det nog faktiskt hette andra djur och inte övriga.
När det gäller forumrubriker, prefix och annat gäller det att försöka tänka till för att skapa så kort men ändå lättförståeliga länkar som möjligt.
Har man en mobil med låg upplösning kan man "missa" ett antal forum för att forumen innan har långa namn.
 
När det gäller forumrubriker, prefix och annat gäller det att försöka tänka till för att skapa så kort men ändå lättförståeliga länkar som möjligt.
Har man en mobil med låg upplösning kan man "missa" ett antal forum för att forumen innan har långa namn.

Jo tack, jag vet. :D Det var ett himla pillrande, när jag grejade själv i slutet av 1990-talet, början av 2000-talet.. :p Nu är jag så lat som möjligt vid hemsidande...

Mvh
IngelaH
 
När det gäller forumrubriker, prefix och annat gäller det att försöka tänka till för att skapa så kort men ändå lättförståeliga länkar som möjligt.
Har man en mobil med låg upplösning kan man "missa" ett antal forum för att forumen innan har långa namn.
Funkar inte Smådjur? Det torde innefatta alla mindre djur som spindlar, kaniner osv.
 
Funkar inte Smådjur? Det torde innefatta alla mindre djur som spindlar, kaniner osv.
Det finns redan Övr.Djur där de kan och till stor del redan ligger utom just gnagare. Vad skulle bli kvar som inte är smådjur och inte lantbruksdjur. Lanbruksdjur är lättare att flytta till andra prefix då det inte är så många trådar.
 
@Gunnar

Nu när det ändras kring prefixen så tänkte jag passa på att fråga om en sak jag har saknat länge (möjligt att det går men jag inte förstår hur?) och det är att det ska gå att välja flera prefix sammtidigt. Om jag t.ex är intresserad av trådar från 4 av 6 prefix så känns det väldigt omständigt att behöva gå in på dem ett och ett för att slippa de två jag inte är intresserad av vilket leder till att jag inte andvänder prefixen och därför måste skrolla förbi ointressanta trådar oc då är det lätt tt missa något spännande.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
2
· Visningar
409
Senast: tott
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Rutorna med populära trådar från olika delar av forumet har fått lite ändrad funktionalitet. Du behöver vara inloggad för att se detta...
Svar
3
· Visningar
1 097
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 450
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok I början av maj ramlade jag plötsligt ner i ett djupt svart mentalt hål på livets stig. Så min maj månad har tillbringats nere i det...
Svar
4
· Visningar
881
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp