Felaktighet i journalen.
Tack Bukefalos skribenter som gör att jag begär en rättelse. 2024 som sjukdomsdebut när det är 2014 och 3000 steg om dagen när jag uppgav 8000
Tycker absolut att man ska begära rättelse när det står fel i ens journal!
Sökte vc pga hjärtklappning och extraslag sedan flera år tillbaka, skrev in via chatten, den texten sparas. Träffade läkaren som berättade att hon hade läst konversationen mellan mig och sjuksköterskan. Hon var dålig på att prata svenska och att förstå svenska när jag pratade, avbröt mig ständigt och verkade stressad, ställde inga frågor, undersökte snabbt (blodtryck, lyssnade på hjärta/lungor) och så var det klart. EKG från september då jag varit på akuten sa hon var lite avvikande men normalt, och det nya EKG visade samma men var normalt. Prover togs och jag skickades hem. Sedan kom ett brev om att allt var normalt, trots att jag kunde se att ett blodprov som tyder på ett påverkat hjärta, inte var det, och att jag kunde söka igen om jag upplevde mer frekventa besvär (död eller, eftersom jag har problem dagligen...).
(Jag sökte inte för min skull utan för mina barns med tanke på hereditet- min bror har ärftlig hjärtsjukdom som nu lett till hjärtsvikt innan han var 45 år gammal, min ena syster likaså hon var strax över 30 vid tidpunkten. Båda upptäcktes av en slump, utan högt blodtryck, via EKG och sedan långtidsEKG, utan några som helst symptom.)
I journalen skrev läkaren sedan att jag sökt akuten i september för hjärtklappning och extraslag, att det utreddes där och att de uteslöt hjärtbesvär till det. Det förklarar hela attityden hon hade under besöket... Men gode Gud vad jag gick i taket. Jag begärde rättning genast. Det skulle ALDRIG i hela mitt liv falla mig in att gå till akuten för hjärtklappning som jag haft i flera års tid. Och OM jag skulle söka dit för något dylikt så skulle det vara allvarligare än "bara" hjärtklappning, då skulle jag inte DÄREFTER söka mig till vc för samma problem när det anses utrett?! Så jä....a kränkande att ens tro det!
Jag har aldrig i mitt liv tagit mig till akuten för egen maskin och tänker inte börja nu och det ska banne mig inte stå så i min journal heller. Hade hon lyssnat och förstått mig, och även den skrivna texten hon påstod att hon läst hade hon vetat att jag varit på akuten pga ett epilepsianfall, ingenting annat.
Jag fick det rättat, drog det vidare högre upp och fick en ny telefontid till läkaren och ställde fler frågor till henne och till slut skrev hon remiss för långtidsekg. Det är säkert normalt, det oroar mig inte, men i så fall är det dags att fundera på vilken medicin som ger problemen, och om det inte går att ta bort den, så att behandla problemen- det har trots allt visat sig att det går, jag HAR ju gjort det själv med en medicin jag har. Som ju rent faktiskt är en av medicinerna man kan få mot det problemet... Jag behöver bara en läkare som skriver ut rätt dos liksom.