Störiga saker vi stör oss på, del 41.

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
En bouppteckning brukar ta några månader oftast. Beroende på hur många arvtagare, hur väl alla samarbetar och hur van juristen/advokaten är med arvsrätt

Det får bli som det blir. Det riktigt sorgliga är att ingen sörjer egentligen, förutom jag. Släkting hade ingen kontakt med någon annan. Och jag försöker just nu komma tillrätta med alla känslor. Då blir det rent praktiska det jag fokuserar på. Jag orkar inte tänka på något annat. TMI definitivt
men just nu är det mycket benzo (ångestdämpande) som får mig genom dagarna och ffa nätterna.
Om jag inte hade en liten brun katt så vet jag inte vad jag gjort.

Edit: Fokar just nu på att hitta de förbaskade krokarna till min badrumshylla som jag var säker var jag hade men uppenbarligen inte har där.

Och om min mamma kan få ett förskott på dödsboet. Hon behöver verkligen det just nu.
Ingenting kan hända förrän bouppteckningen är klar för innan dess har man inte koll på skulder och tillgångar. Allt ska vara betalt innan det blir arvskifte. Så nej, inga förskott. Man ärver i första, andra eller tredje led. Kusiner ärver inte (om inte det finns i testamente som är korrekt). Vet inte vad släkting finns i detta men så inte ni går och ”tror fel”.
Det finns mycket bra info på efterlevandeguiden och Skatteverket.

Ingenting kan hända förrän bouppteckningen är klar för innan dess har man inte koll på skulder och tillgångar. Allt ska vara betalt innan det blir arvskifte. Så nej, inga förskott. Man ärver i första, andra eller tredje led. Kusiner ärver inte (om inte det finns i testamente som är korrekt). Vet inte vad släkting finns i detta men så inte ni går och ”tror fel”.
Det finns mycket bra info på efterlevandeguiden och Skatteverket.

Den främsta frågan är väl hur fasiken vi ska kunna röja hens lägenhet som är en klar sanitär olägenhet om vi säger så, milt uttryckt. Vi kan liksom inte låta den vara så i ett halv år. Men enligt jurist så kan dödsboägarna komma överens om att några av oss kan gå in och städa iaf om de ger muntligt samtycke.

Det får bli som det blir. Det riktigt sorgliga är att ingen sörjer egentligen, förutom jag. Släkting hade ingen kontakt med någon annan. Och jag försöker just nu komma tillrätta med alla känslor. Då blir det rent praktiska det jag fokuserar på. Jag orkar inte tänka på något annat. TMI definitivt
men just nu är det mycket benzo (ångestdämpande) som får mig genom dagarna och ffa nätterna.
Om jag inte hade en liten brun katt så vet jag inte vad jag gjort.

Edit: Fokar just nu på att hitta de förbaskade krokarna till min badrumshylla som jag var säker var jag hade men uppenbarligen inte har där.
Så blir det ofta. Att man tar allt det praktiska först för man vågar inte känna efter.
Men det kanske är så att de andra sörjer, men på sitt sätt? Det kan ju vara väldigt olika. Oavsett så försök fokusera på dig själv, du är ju viktigast!

Den främsta frågan är väl hur fasiken vi ska kunna röja hens lägenhet som är en klar sanitär olägenhet om vi säger så, milt uttryckt. Vi kan liksom inte låta den vara så i ett halv år. Men enligt jurist så kan dödsboägarna komma överens om att några av oss kan gå in och städa iaf om de ger muntligt samtycke.
Som dödsbodelägare kan man gå in i bostad och inspektera om det finns skriftligt från de andra delägarna. Inte tömma och röja. Men slänga sopor och tömma kyl är ok.
Man tömmer bostaden när arvskiftet är klart (oftast). Ring sen en firma som hanterar dödsbon om inte man vill rensa själv och köra saker till tippen/sälja etc och så en städfirma. Kostnaden går på dödsboet.

Så går det ju att göra om man bara är en eller 2 och överens.
Men lösöret ska ju värderas o föras in i den käcka blanketten, och i @MJLee fall låter det som att alla tror dom ska få ärva och så är inte fallet.
Ja, vi har ju testamente på att vi är de enda arvtagarna och jurist har varit med på hela resan. Vi har gjort allt och sålt bil mm och alla pengar har gått in till dödsboet, vi har inte sett en krona utan det blir till hösten när allt är klart.

Nu har jag lugnat mig betydligt. Pratat med syster som ska prata med mamma. Det är det som stressar absolut mest. Allting är ok. När delägarna är överens kan vi gå in och rensa lägenheten. Innan bouppteckning. Så skönt. Den misär bostaden är i plågar mig något fruktansvärt.

Bara allt ordnar sig med mamma har jag inget intresse av arvet öht utan det får ta den tid den tar, np. Min älskade lilla mamma som bor så långt härifrån så att hon inte ens kan komma till begravningen. Vi måste på något sätta komma på hur vi ska kunna streama cermonin och gravsättningen. Kanske det jag ska fokusera på.

Senast ändrad:
Ja, vi har ju testamente på att vi är de enda arvtagarna och jurist har varit med på hela resan. Vi har gjort allt och sålt bil mm och alla pengar har gått in till dödsboet, vi har inte sett en krona utan det blir till hösten när allt är klart.
Det är ändå rätt olika. När Mormor gick bort ifjol var allt färdigt på ett par månader bara... men då hade det mesta blivit löst på löpande band så att säga. Hon var ju sjuk och visste att hon skulle dö, så lägenheten var uppsagd och urstädad, hon hade skivit ned allt i vita arkivet och testamente etc etc. Dessutom har mamma arbetat hela livet inom äldreomsorgen så hon var bekant med hela proceduren.

Det är ändå rätt olika. När Mormor gick bort ifjol var allt färdigt på ett par månader bara... men då hade det mesta blivit löst på löpande band så att säga. Hon var ju sjuk och visste att hon skulle dö, så lägenheten var uppsagd och urstädad, hon hade skivit ned allt i vita arkivet och testamente etc etc. Dessutom har mamma arbetat hela livet inom äldreomsorgen så hon var bekant med hela proceduren.
Här blev det panik. Mamma fick cancer och fem månader senare dog hon. Det var oväntat snabbt. Vi firade jul hos henne och hon var relativt pigg, tre veckor senare okontaktbar och dog efter två dagar.
Gud så jag saknar mamma! ❤️💔

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Störiga saker vi stör oss på del 46
  • Störiga saker vi stör oss på, del 45
  • Störiga saker vi stör oss på Del 47
  • Drunknar i sambons känslor

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9