Störiga saker vi stör oss på, del 44

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Caoimhe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 010
  • Visningar Visningar 91 473

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vattnet i stallet har frusit. Hinkar varmvatten från huset till baljan så är bara till vattenkokarn till gräspelletsen och hinkar inne de lilla jag tar in dom som det används, så är ett par dar sen sist..
Och nu är det bara -8 efter fleeera dagar med -20-25.. så säger ju sigsjälvt att det blir så när kylan slår in, och det är så lite snö att det inte ligger mot ytterväggarna...
Ugh..
Brukar ha haft på dropp å så tidigare år, och har haft uppvärmd balja så hinkat från stallet då..

Oh well, det töar väl upp. Bara hoppas inget fryser sönder 🙃 men då är det väl bara att vrida av vattnet till stallet (och kanske se eventuell fixning som en möjlighet att koppla om så man kan ta varmvatten från huset dit oxå 😗)

Kolla grå starr och sök egenremiss på regionen. Efter ett halvår måste de skicka dig till Stockholm eller någon region som har väldigt kort kötid på ögon. Vårdgarantin.
Hade inte optikern märkt det? Gjorde synundersökning igår och det var inget som stod ut, mina ögon blir bara -0.4 styrka sämre varje år och har gjort det för evigt :crazy: de sa att det skulle sakta ner nu när jag är i 25årsåldern men ja…

Försöker beställa en sak på nätet. De vill ha mitt personnummer och mobilnummer. Funkar inte eftersom jag inte är folkbokförd i Sverige.
Så jag fyllde i mammas uppgifter istället.

• Gilla
Reactions: Sel
Hade inte optikern märkt det? Gjorde synundersökning igår och det var inget som stod ut, mina ögon blir bara -0.4 styrka sämre varje år och har gjort det för evigt :crazy: de sa att det skulle sakta ner nu när jag är i 25årsåldern men ja…
Absolut, det hade en optiker märkt. Det var de som märkte det på mamma, skickade remiss till sjukvården och så blev hon opererad.

Skittrött, har sovit dåligt i natt igen. Blir så fruktansvärt torr i halsen så jag vaknar och hostar av det. Fick tid på öron,näsa hals på måndag. Hoppas dom kan göra något åt det här. Har hostat och varit utan röst i 4,5 vecka då. Är helt slutkörd. Och så kom den där förbannade snön. I normala fall hade jag varit glad men i nuläget så orkar jag inte gå i snö och det plogas inte överallt heller.

Stör mig på en av två saker:

Antingen att jag är så jävla ömhudad,
Eller synen på tortyr i populär kulturen

Såg någon deckare med en vän. Den handlade om en polis från Nordirland och en polis från Irland som löste brott tillsammans. Och jag tog så fruktansvärt illa vid mig.

De nordirländsks polisens pappa hade blivit mördad under the troubbles så han var Traumatiserad. Naturligtvis "visste" han vem som hade gjort det men det fanns inga bevis. Så de kidnappad den misstänkte. Band honom med buntband och satte en huva över huvudet på honom och körde iväg honom till polisens barndomshem där de skenavrättade honom.

Det visade sig att den misstänkte inte mördat pappan för naturligtvis vis får tortyr fram Sanningen (men han var inblandad - för naturligtvis vet Polisen vem som är skyldig och resten av rättsprocessen är bara en massa woke nonsens) och att pappan i sin tur var en mördare (tror vi att de offrens familjer har ett carte blanche att stalka, kidnappa och tortera polisen och hans familj? För de borde ju vara lika traumatiserade)

Egentligen är det tillräckligt illa med mordgåtor. Men jag tyckte det var väl magstarkt när "de goda" i ett underhållningsprogram beter sig så här. Mitt sällskap tyckte att jag överreagerar och kanske gör jag det

Ska man ha en sådan scen kanske man ska göra den realistisk med ett offer som gråter, bönar och kissar ned sig.

Det "goda" våldet i populär kulturen är normalt väldigt rent och snyggt

Såg någon deckare med en vän. Den handlade om en polis från Nordirland och en polis från Irland som löste brott tillsammans. Och jag tog så fruktansvärt illa vid mig.

De nordirländsks polisens pappa hade blivit mördad under the troubbles så han var Traumatiserad. Naturligtvis "visste" han vem som hade gjort det men det fanns inga bevis. Så de kidnappad den misstänkte. Band honom med buntband och satte en huva över huvudet på honom och körde iväg honom till polisens barndomshem där de skenavrättade honom.

Det visade sig att den misstänkte inte mördat pappan för naturligtvis vis får tortyr fram Sanningen (men han var inblandad - för naturligtvis vet Polisen vem som är skyldig och resten av rättsprocessen är bara en massa woke nonsens) och att pappan i sin tur var en mördare (tror vi att de offrens familjer har ett carte blanche att stalka, kidnappa och tortera polisen och hans familj? För de borde ju vara lika traumatiserade)

Egentligen är det tillräckligt illa med mordgåtor. Men jag tyckte det var väl magstarkt när "de goda" i ett underhållningsprogram beter sig så här. Mitt sällskap tyckte att jag överreagerar och kanske gör jag det

Ja, det finns ju olika filosofier kring hur man bygger en berättelse. Om vi tar fantasy som exempel:

Tolkien: allt är svart eller vitt. De goda är goda och de onda är onda. Ingen gråskala.

G.R.R. Martin (Game of Thrones): Gråskala. Ingen är helt god och ingen är helt ond.

Jag tycker att båda har sin charm och sina poänger när de är utförda på ett bra sätt.

• Gilla
Reactions: Sel
Ja, det finns ju olika filosofier kring hur man bygger en berättelse. Om vi tar fantasy som exempel:

Tolkien: allt är svart eller vitt. De goda är goda och de onda är onda. Ingen gråskala.

G.R.R. Martin (Game of Thrones): Gråskala. Ingen är helt god och ingen är helt ond.

Jag tycker att båda har sin charm och sina poänger när de är utförda på ett bra sätt.
Men om du utnämner en sida till god och låter dem göra onda saker, då måste du problemisera det. Du kan inte bara låtsas som att handlingar automatiskt är goda för att de utförs av de "goda"

Och det inte minst om du låtsas att händelserna äger rum i "vår värld"

Men om du utnämner en sida till god och låter dem göra onda saker, då måste du problemisera det. Du kan inte bara låtsas som att handlingar automatiskt är goda för att de utförs av de "goda"

Jag har svårt för vissa serier eller filmer där ingen är "god". Jag vill tycka om huvudkaraktären och när någon är korrumperad eller översittare blir jag less. Sedan finns det såklart filmer/serier där det är temat, att ingen alltid är god, och de kan vara jättebra och intressanta.

Jag tänker inte att man måste problematisera det. Handlingen i sig visar att karaktären inte är helt god. Men det finns helt klart skickliga och mindre skickliga författare/manusförfattare. De skickliga lyckas få ett djup i karaktärerna oavsett om det är svart/vitt eller gråskala. De mindre skickliga är ofta ointressanta att läsa böckerna eller se filmerna/serierna.

Jag är känslig just nu när jag går i terapi föra trauman, och kan säga att filmer och serier med sådant här har jag svårt att se av samma anledning som du tar upp. Tidigare kunde jag liksom sucka och ta mig igenom det, men nu kan det få mig att byta film eller serie mitt i och försöka titta på annat. Varför är allt så våldsamt? Och varför är det så himla ok att vissa är våldsamma? Varför reagerar ingen i närheten av de som är våldsamma, varför är det ok i deras omkrets att de är det?

Jag tittar på Fear the Walkong Dead och The Walking Dead igen och det slår mig igen, som så många många gånger tidigare, att de "goda", var de än kommer så går det åt skogen, folk skadas och dör, det är våldsamt och DE gör det så, och det är på något vis ok eftersom de är goda? så mycket drama liksom och jag blir så trött, irriterad, illa berörd och äcklad. Goda människor får bete sig hur som helst för de är god. De får inte bara vara våldsamma utan otrevliga och oförskämda, allt är ok så länge man anses vara god.

nästan lite som i verkliga livet....

Jag är känslig just nu när jag går i terapi föra trauman, och kan säga att filmer och serier med sådant här har jag svårt att se av samma anledning som du tar upp. Tidigare kunde jag liksom sucka och ta mig igenom det, men nu kan det få mig att byta film eller serie mitt i och försöka titta på annat. Varför är allt så våldsamt? Och varför är det så himla ok att vissa är våldsamma? Varför reagerar ingen i närheten av de som är våldsamma, varför är det ok i deras omkrets att de är det?

Jag tittar på Fear the Walkong Dead och The Walking Dead igen och det slår mig igen, som så många många gånger tidigare, att de "goda", var de än kommer så går det åt skogen, folk skadas och dör, det är våldsamt och DE gör det så, och det är på något vis ok eftersom de är goda? så mycket drama liksom och jag blir så trött, irriterad, illa berörd och äcklad. Goda människor får bete sig hur som helst för de är god. De får inte bara vara våldsamma utan otrevliga och oförskämda, allt är ok så länge man anses vara god.

nästan lite som i verkliga livet....

Man behöver inte titta på det.

Jag har svårt för vissa serier eller filmer där ingen är "god". Jag vill tycka om huvudkaraktären och när någon är korrumperad eller översittare blir jag less. Sedan finns det såklart filmer/serier där det är temat, att ingen alltid är god, och de kan vara jättebra och intressanta.
Jag gillar oftast filmer och böcker med gråa karaktärer och antihjältar allra bäst! Men som sagt är det ju olika, och det krävs rätt mycket av författare att få till det riktigt bra så att man inte tappar intresset för karaktärerna tycker jag. Betydligt lättare med två tydliga sidor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • Valvaka!
  • Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur