Störiga saker vi stör oss på Del 47

Bukefalos 30 år!

Att mitt favoritäpple Gravensteiner inte längre finns att köpa i butikerna… 😞 Vad jag förstår är det knepigt att odla och frakta osv, men …. Som barn längtade jag alltid efter just de äpplena varje höst! Inga andra äpplen smakade och kändes som Gravensteineräpplena…. Jag brukade gömma dem i skolbänken och ta en tugga när ingen såg. Nu behöver jag kanske plantera ett eget träd?!? Finns de ens att köpa? Träden?
Finns att beställa för Ica-butiker nu iaf. Så fråga din butik om de kan ta hem. ☺️

Att mitt favoritäpple Gravensteiner inte längre finns att köpa i butikerna… 😞 Vad jag förstår är det knepigt att odla och frakta osv, men …. Som barn längtade jag alltid efter just de äpplena varje höst! Inga andra äpplen smakade och kändes som Gravensteineräpplena…. Jag brukade gömma dem i skolbänken och ta en tugga när ingen såg. Nu behöver jag kanske plantera ett eget träd?!? Finns de ens att köpa? Träden?
Det finns absolut att köpa! Fråga närmaste plantskola, de tar säkert hem ett träd åt dig.

Min airfryer dog. Rykte med illaluktande rök och sprucken i mittenväggen mellan de två ungsfacken.

Det är nästintill katastrof, den används nästintill dagligen av MINST en i familjen.

Mailade företaget jag köpte ifrån för två år sedan och ville reklamera. Nähä, det gick inte för de hade garantitid 1 år och nu sålde de inte dessa längre.
Jag som hade hoppats på en snabb och smidig lösning.. konsumentverket har åtminstone ett bra hemsida med tydliga förslag på formuleringar så det tackar jag för.

Hemma efter att ha gått kurs för att lära mig min nya insulinpump.

De tyckte jag var så DUKTIG. Kursledaren, en kvinna i 35-års åldern sa att hennes pappa skulle ha problem med det.

Jaha. Jag är alltså både pensionerad och imbecill.
Hur skiljer sig den nya pumpen från den gamla?

Vägrat pump tidigare. Främst för alla sladdar och apparater. Sover naken och det funkar inte om man ska saker på kroppen.
Detta är en liten sak, stor som en halv tändsticksask som samrbetar med en sensor via bluetoth.
Ok så det är främst storleken som är skillnaden? (Mest nyfiken då jag jobbar med unga med diabetes)

Till min hund säger jag att han är duktig. Och till barn.

Vilken tråkigt begränsad syn på ordbruk. Jag har blivit kallad duktig ett antal gånger men aldrig känt att det var menat som nåt nedlåtande. Jag har också kallat andra för duktiga många gånger, aldrig heller menat det som nån slags klapp på huvudet utan en genuin komplimang.

Jag har själv lätt för att tolka saker negativt men ibland får man ta sig i kragen och inse att ens känslor har mer med gamla upplevelser att göra än att det i nutid skulle vara så att folk försöker trycka ner en. I all välmening alltså.

Vad var det för fel med det? Det är inte dåligt att vara duktig.

Vilken tråkigt begränsad syn på ordbruk. Jag har blivit kallad duktig ett antal gånger men aldrig känt att det var menat som nåt nedlåtande. Jag har också kallat andra för duktiga många gånger, aldrig heller menat det som nån slags klapp på huvudet utan en genuin komplimang.

Jag har själv lätt för att tolka saker negativt men ibland får man ta sig i kragen och inse att ens känslor har mer med gamla upplevelser att göra än att det i nutid skulle vara så att folk försöker trycka ner en. I all välmening alltså.

Har ni varit på besök inom vården med en äldre person?

@tanten får förstås beskriva sin egen upplevelse, men jag har flera gånger blivit förvånad över hur vårdpersonal pratar med/till mina föräldrar när jag varit med. Som...till ett barn. Eller i alla fall någon med kognitiv nedsättning jämfört med en vuxen. Eller som tanten skrev, till en hund. Har tänkt ibland att det saknas bara att erbjudas en godisbit eller ett klistermärke när man varit så duuktig som klarat av hela undersökningen eller vad det nu var.

Jag kan förstå att man pratar långsamt och extra tydligt innan man märkt hur bra personen framför en hör, många äldre hör trots allt sämre. Men när det blivit uppenbart att personen hör utmärkt och är helt klar i knoppen skulle de ju kunna prata mer vanligt, som de gör till mig?

Har ni varit på besök inom vården med en äldre person?

@tanten får förstås beskriva sin egen upplevelse, men jag har flera gånger blivit förvånad över hur vårdpersonal pratar med/till mina föräldrar när jag varit med. Som...till ett barn. Eller i alla fall någon med kognitiv nedsättning jämfört med en vuxen. Eller som tanten skrev, till en hund. Har tänkt ibland att det saknas bara att erbjudas en godisbit eller ett klistermärke när man varit så duuktig som klarat av hela undersökningen eller vad det nu var.

Jag kan förstå att man pratar långsamt och extra tydligt innan man märkt hur bra personen framför en hör, många äldre hör trots allt sämre. Men när det blivit uppenbart att personen hör utmärkt och är helt klar i knoppen skulle de ju kunna prata mer vanligt, som de gör till mig?
Min mamma är 81. Jag har absolut ingen anledning att följa med henne till läkarbesök men vi pratar en del om dem, så jag vet helt säkert att hon inte blir behandlad som ett barn. De har helt normala konversationer när hon kommer till vården, sådana som hon har i andra sammanhang.

Min mamma är 81. Jag har absolut ingen anledning att följa med henne till läkarbesök men vi pratar en del om dem, så jag vet helt säkert att hon inte blir behandlad som ett barn. De har helt normala konversationer när hon kommer till vården, sådana som hon har i andra sammanhang.

Jag behöver ibland skjutsa någon av mina föräldrar och ibland följer jag med in och ibland inte.

Det är säkert väldigt olika, och långt ifrån alla besök jag har varit med om har varit så. Men det förekommer definitivt, och det var egentligen bara det jag ville skriva eftersom ni är flera som inte verkar ha erfarenhet av det.

Kanske pga ålder och dialekt?
Plus "duktig flicka" är väldigt negativt mitt huvud. (alla dessa duktigaflickor som gått i väggen)

Jag är gärna bra, proffsig, skicklig eller något annat. Men just duktig skär i mitt huvud.

Jag behöver ibland skjutsa någon av mina föräldrar och ibland följer jag med in och ibland inte.

Det är säkert väldigt olika, och långt ifrån alla besök jag har varit med om har varit så. Men det förekommer definitivt, och det var egentligen bara det jag ville skriva eftersom ni är flera som inte verkar ha erfarenhet av det.
Har träffat en del vårdpersonal som tilltalat mig som om jag hade nån IF.
Guld när man träffar läkare som både lyssnar och talar normalt.

Vad var det för fel med det? Det är inte dåligt att vara duktig.
Om man tillräckligt många gånger blivit kallad duktig när man gör simpla saker som är på en bråkdel av ens kapacitetsnivå så är det inte något trevligt att uppleva.

Sen får jag mindre trevliga vibbar av att man ska värderingskategorisera människor som duktiga respektive oduktiga. Det är en annan sak när det används som uppmuntringsbekräftelse till barn under utvecklingsskeden än när det används till fullkapabla vuxna.

Kanske pga ålder och dialekt?
Plus "duktig flicka" är väldigt negativt mitt huvud. (alla dessa duktigaflickor som gått i väggen)

Jag är gärna bra, proffsig, skicklig eller något annat. Men just duktig skär i mitt huvud.
Och som när man ger "snäll och fin" som främsta epitet till flickor. Men inte lyfter fram faktiska ageranden, kompetenser och prestationer.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?