Strul med hyresgäster under uppsägningstiden

Screenshot_20200803-210845.jpg

Taket
 
Visa bifogad fil 55162
Trasiga lister, så garderoben är extremt svår att öppna.
. Jag hade nog börjat med att kolla med Ikea för det kanske går att få lister hemskickade. För att slippa bråka med dem hade det varit det bästa. Om det inte går hade jag sagt till hyresgästerna att hämta sin garderob och ställa dit den gamla eller en likvärdig.
Eller så hade jag helt enkelt skickat räkning på en enkel ikeagarderob av basmodell/sådan de kastat ut till dem och i samma brev förklarat att de ska hämta den trasiga de lämnat eftersom de inte fick lämna skrot. Alternativt skicka en avgift för bortforsling på 500 kr.
Det mest affärsmässiga är nog det sistnämnda för ett hyresbolag ger inte chans att hämta och rätta till när man avflyttat, de skickar räkning helt enkelt.
 
Fläckarna är ju inte normalt slitage men om ni inte tänker bo själva i huset är det kanske lättare att bara testa att slipa och går det inte bort så skickar du räkning på vad två planket plus vad en timme eller två av en snickare kostat. Vet inte om en fackman bytt dem på en timme eller vad det kan ta. Kanske läge att be om kostnadsförslag av snickaren som ska titta på dörren.
ta pengarnaför fläcken och strunta sedan i den för det kommer bli mer att laga nästa gång ni hyr ut. Man får räkna med att folk inte är rädda om andras hus.
 
Hittade ett brännmärke i taket när jag inspekterade stugan idag. Det är ett trätak, så det går inte att måla. Hur ska det ersättas?
Det går väl visst att måla.
Vitt t.ex.

men visst måste dom lämna en hel garderob?
Det där räknas nog som normalt slitage.

Man får som hyresvärd räkna med att det kostar litet att underhålla ett hus som man hyr ut. Av någon anledning så sliter hyresgäster i allmänhet betydligt mera på bostäder än vad ägare gör.
 
Brännmärkena skulle jag slippa bort, och kolla om man kan måla med något för att få färgen att likna resten av taket.
Och kolla med någon kunnig om man kan begära ersättning för det då det inte räknas som normalt slitage.

Ang garderoben tror jag det räknas som normalt slitage och inget du kan få ersättning för. Men det går ju att kasta ut den och köpa en begagnad för en billig peng, eller om ni har den gamla kvar och kan ställa tillbaka den.
 
Det går väl visst att måla.
Vitt t.ex.


Det där räknas nog som normalt slitage.

Man får som hyresvärd räkna med att det kostar litet att underhålla ett hus som man hyr ut. Av någon anledning så sliter hyresgäster i allmänhet betydligt mera på bostäder än vad ägare gör.
Räknas det som normalt slitage trots att detär en utbytes-garderob? Ts garderob hade ju gångjärn, den hade ju hållit länge och nu är den utbytt mot en med dålig kvalitet som är sönder.
TS kan ju också kasta ut garderoben och hyra ut utan garderob så behöver man inte bekymra sig över slitage på den i framtiden. Kanske det allra enklaste faktiskt.
 
Räknas det som normalt slitage trots att detär en utbytes-garderob? Ts garderob hade ju gångjärn, den hade ju hållit länge och nu är den utbytt mot en med dålig kvalitet som är sönder.
TS kan ju också kasta ut garderoben och hyra ut utan garderob så behöver man inte bekymra sig över slitage på den i framtiden. Kanske det allra enklaste faktiskt.
Ja det räknas som normalt slitage eftersom TS godkände att dem byte ut den gamla garderoben emot en ny
 
Och kolla med någon kunnig om man kan begära ersättning för det då det inte räknas som normalt slitage.
Kan kan man väl.
Men om inte den före hyresgästen vill betala så bestrider den bara. Och att dra det genom Tingsrätten kostar mer än en ny garderob. Och inte tror jag att det går att vinna den tvisten heller.
 
. Jag hade nog börjat med att kolla med Ikea för det kanske går att få lister hemskickade. För att slippa bråka med dem hade det varit det bästa. Om det inte går hade jag sagt till hyresgästerna att hämta sin garderob och ställa dit den gamla eller en likvärdig.
Eller så hade jag helt enkelt skickat räkning på en enkel ikeagarderob av basmodell/sådan de kastat ut till dem och i samma brev förklarat att de ska hämta den trasiga de lämnat eftersom de inte fick lämna skrot. Alternativt skicka en avgift för bortforsling på 500 kr.
Det mest affärsmässiga är nog det sistnämnda för ett hyresbolag ger inte chans att hämta och rätta till när man avflyttat, de skickar räkning helt enkelt.
För att jag ska köpa en ny på Ikea måste jag åka 24 mil eller betala frakt. Är inte så sugen när den som fanns där innan var hel.
Det går väl visst att måla.
Vitt t.ex.


Det där räknas nog som normalt slitage.

Man får som hyresvärd räkna med att det kostar litet att underhålla ett hus som man hyr ut. Av någon anledning så sliter hyresgäster i allmänhet betydligt mera på bostäder än vad ägare gör.
Hela taket är typ 50-60kvadrat och typ 4 meter i tak, känns inte rimligt att måla hela.
Brännmärkena skulle jag slippa bort, och kolla om man kan måla med något för att få färgen att likna resten av taket.
Och kolla med någon kunnig om man kan begära ersättning för det då det inte räknas som normalt slitage.

Ang garderoben tror jag det räknas som normalt slitage och inget du kan få ersättning för. Men det går ju att kasta ut den och köpa en begagnad för en billig peng, eller om ni har den gamla kvar och kan ställa tillbaka den.
Den gamla har hyresvärden slängt. Jag sa att hon antingen skulle spara den och ställa tillbaka den när hon flyttade eller lämna den nya.
Räknas det som normalt slitage trots att detär en utbytes-garderob? Ts garderob hade ju gångjärn, den hade ju hållit länge och nu är den utbytt mot en med dålig kvalitet som är sönder.
TS kan ju också kasta ut garderoben och hyra ut utan garderob så behöver man inte bekymra sig över slitage på den i framtiden. Kanske det allra enklaste faktiskt.
Den gamla garderoben var en bredare modell med skjutdörr, inte en vanlig "smal" garderob.
Alltså jag skulle lämna det så där.
Det är ju ändå fullt med kvistar som också ser ut som mörka fläckar.
Det kommer nog bli så i slutändan. Jag tror dock jag ska fråga hyresgästen hur hon tänkt läsa det och höra vad jag får för svar.

Jag tror jag ska be henne ordna en ny list till garderoben också, det är väl inte orimligt att hon får ringa något samtal till Ikea så hon lämnar en garderob som går att öppna?


IMG_20200730_161936.jpg

Det här är en del av det gnagda på ytterdörren, det är ytterligare en list med tuggmärken, så jag bedömer att det är två lister som måste nytillverkas. Dock är nog dörren av furu, jag trodde att den var av något annat material, så det blir nog inte så dyrt. Det svåra verkar vara att hitta någon som tar på sig jobbet bara.
 

Liknande trådar

Relationer En vän har råkat skaffa sig en religiös fanatiker som inneboende, redan samma dag som hon flyttade in så uppstod problemen och nu har...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
27 881
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 546
Senast: nickan1
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 341
Senast: Korven
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 480
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Hage
  • Vikten av unghästbete
  • Bildtråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp