Strul med hyresgäster under uppsägningstiden

Några jag känner som skulle flytta in i en hyresrätt som var dåligt städad av förra hyresgästen fick alternativet (kommunal hyresvärd) att antingen kan hyresvärden anlita en städfirma som städar eller så kan de göra det själva och får då ett rejält avdrag på första hyran.

När jag flyttade in i min så var den rejält skitig. Jag tog på mig att städa upp den själv då jag jobbar med städ.
Tidigare hyresgästen fick punga ut pengar åt mig :) om jag minns rätt.
 
Eller, dörren är monterad på 80-talet. Det kan nog vara äldre än så, det vet jag dock inte.
På bildennär det glest mellan årsringarna så det stämmer precis med 80-tal. Det var supermodernt då med furu och det var glesvuxet virke som användes, inte som som det gamla från 50 och 60-talet. I vår stuga fanns Oregon-pine från slutet av 50-talet. Det var tätvuxet och gick knappt att spika i. Det var hårt som ek och det sjöng i träet när man spikade i det.
Kort sagt; det är Ingen antikvitet till dörr utan man kan lugnt reparera den så att den bli fin igen.
Om rätt vore rätt så betalar hyresgästerna notan för det men det låter som om de kommer neka. Reparera och skicka notan så kanske de har vett att betala den. Men reparera inte om ni inte är beredda att betala kalaset för det är inte värt att stämma någon för den summan.
skriv in i kontraktet att dylika skador ska ersättas med vad det kostar att fackman reparerar så blir det lättare nästa gång något blir förstört.
 
Alltså, det kan inte bli värre än det är just nu 🤷 och bara vi är inställda på att göra om det nästa gång vi ska byta hyresgäst så känns det ok. Men har dom ingen lust så kommer vi vara tvungna att åtgärda det själva. Vi skulle göra det själva om vi inte hade haft totalt och lite akut renovering i vår bostad.

Brandvarnare finns självklart.
Men är ni beredda att fixa väggarna varje gång någon flyttar ut? För så blir det ju om nye killen dabbar sig också. Det är ju ni som betalar via hyresavdrag. Bättre att betala en målare då och sedan ska hyresgästerna betala för ev onormalt slitage. Så slipper ni måla själva om kanske ett år plus betala honom för att kanske kladda ner rutor o golv med färg etc.
 
Absolut. Men med tanke på att vi blev av med två hyror så vi är inte så motiverade att lägga ut mer pengar just nu. Att vi gör såhär (om dom nu vill det) är helt på egen risk och vi är medvetna om att vi mest troligt får göra om det igen senare.
Måste det verkligen målas då? Jag har fått flytta in i lägenheter med massa hål o fläckar på väggarna. Inte tal om att någon skulle fixa det. Ni kan hyra ut i befintligt skick och vill han måla så bara säg ”ok men det ska utföras fackmannamässigt för annars så kan du få betala ommålning när du flyttar. ”
Så slipper ni måla nu och kan göra det senare men om ni har tur så gör han det och ni blir nöjda.
 
Måste det verkligen målas då? Jag har fått flytta in i lägenheter med massa hål o fläckar på väggarna. Inte tal om att någon skulle fixa det. Ni kan hyra ut i befintligt skick och vill han måla så bara säg ”ok men det ska utföras fackmannamässigt för annars så kan du få betala ommålning när du flyttar. ”
Så slipper ni måla nu och kan göra det senare men om ni har tur så gör han det och ni blir nöjda.
De tre stora sprickorna känner jag att måste åtgärdas, så en vägg bör målas/fixas. De andra är bara normalfula, så de kommer vi lämna.

Tack för alla tips!
 
Vi skäms lite över hur det ser ut nu. Golvet buktar massor, väggarna ser ut som skit, dörren är gnagd på osv. Vi vill erbjuda en fräsch stuga! Inför förra inflyttning kaklade sambon köket. Inte för att det behövdes, utan för att det blev bättre och fräschare. Han var inne på att helrenovera toan av samma anledning. Det är inget fel på den, men det kan bli trevligare.

Vill våra hyresgäster göra något så har vi inte sagt nej hittills. Vi vill att våra hyresgäster ska trivas och känna sig som hemma. Det är viktigt för oss.

Men jag kommer absolut vara lite mindre snäll med vissa grejer. Det kan inte stå husvagnar (på typ grannens gräsmattan trots tillsägelse), det kan inte stå 4 bilar här samtidigt osv. Så vi kommer vara lite hårdare. Men vi vill samtidigt att våra hyresgäster ska trivas!

Sambon hade fler lägenheter förr, han och hans kompisar totalrenoverade flera stycken. Lägenheterna dög innan, men dom tyckte att det var trevligare att erbjuda fräscha lägenheter. Hyran höjdes inte en krona. Visst steg värdet på själva huset, men det gjorde det generellt i stan under den tiden ändå.
 
Liten uppdatering. Vi har inte sagt något till någon vi känner. Jo, jag pratade med en granne som inte känner någon bekant till fd hyresgästerna igår kväll.

Men sambon frågade om någon kände en finsnickare på jobbet och då kröp de fram att de hört rykten om något och ville veta mer. Sambon förklarade situationen. Sambon är extremt "försiktigt" och la bara fram fakta. (Han skulle aldrig någonsin "snacka skit" och har inte nämnt det hela alls innan han fick frågan) Folk som känner fd hyresgästerna tycker att de beter sig helt vansinnigt. På något sätt känns det skönt. Att de pratar för fullt och att till och med de som de pratat med och fått höra deras version tycker att de beter sig illa. :p
 
Liten uppdatering. Vi har inte sagt något till någon vi känner. Jo, jag pratade med en granne som inte känner någon bekant till fd hyresgästerna igår kväll.

Men sambon frågade om någon kände en finsnickare på jobbet och då kröp de fram att de hört rykten om något och ville veta mer. Sambon förklarade situationen. Sambon är extremt "försiktigt" och la bara fram fakta. (Han skulle aldrig någonsin "snacka skit" och har inte nämnt det hela alls innan han fick frågan) Folk som känner fd hyresgästerna tycker att de beter sig helt vansinnigt. På något sätt känns det skönt. Att de pratar för fullt och att till och med de som de pratat med och fått höra deras version tycker att de beter sig illa. :p
Du vet att Buke har rätt så många medlemmar va? Och allt du skriver här kommer väl fram.
 
Det är bättre att få 10 000:- än att inte få något alls. Jag hade ju inte varit hjälpt av att ge dem en stor skuld hos Kronofogden.
Ja jag håller med vet man om att de har det så knapert så får man ta det man får och att se det som vinst att bli av med dem. Därför försökte vi komma överens med våra de hade inte ett öre, typ. Mkt skador bla som jag skrivit förut så hade de hunduppfödning på gammalt fint trägolv,repades sönder bajs runnit ner o kiss tapeten o lister gnagda på. Mm mm
 
Jag är otroligt glad jag bor hos kommunal värd...

TS - jag får känslan att du vill ha alla fördelar av uthyrning men inte nackdelarna? Du vill helst inte bekosta uppfräschning eller lägga tid på att ta reda på vad du ska debitera fd hyresgästen. Utan helst ska fd hyresgästen bara lösa det snabbt, enkelt och utmärkt.

Och det är väl mycket att hoppas på. Och då måste man som hyresvärd inta en professionell approach.

Jag räknar iskallt med att få bekosta omtapetsering när jag flyttar (nåt hjon har valt vita tapeter...). Men jag tänker inte säga "hej värden, hur mycket pengar ska ni ha för tapeterna". Utan jag kommer städa ur osv och sen låta värden besiktiga. Och helt enkelt se vad de säger. Dvs värden får besiktiga, bedöma och sen komma med ett ev anspråk. Därefter kommer jag bedöma om jag anser det bästa för mig är att bara betala vad värden vill ha - eller se till att det blir professionellt omtapetserat.

Men jag tänker inte göra någonting förrän jag fått ett klart och tydligt anspråk från värden.

Och det är liksom något som ingår i att vara hyresvärd. Att besiktiga, bedöma och ta fram kostnadsunderlag. Fast det tar tid och känns bökigt.

Om man har något väldigt unikt som t ex dörren är det smart redan innan ta reda på kostnader etc om utifall att. Och informera hyresgästen om det. Att om den här dörren blir skadad blir det dyrt på grund av... Då ska du se att hyresgästen sannolikt är mer varsam än om de tänker "en urgammal furudörr som ändå snart ska bytas ut" t ex.

För vet eller tror en hyresgäst att något ändå ska bytas sen är de knappast varsamma. Mina golv är för två år sedan berättigade till utbyte. Dvs jag skulle inte behöva bry mig om katterna började klösa på dem eller om jag spillde knallröd färg på dem. Jag kan inte bli ersättningsskyldig för ytskador oavsett helt enkelt. Nu VET jag det. Men risken för att en hyresgäst tror att bör man också ta med.

Jag är inte bara hyresgäst, jag är hyresvärd med. Men har där valt hyra ut till anhörig och helt sonika så länge det inte är på nivån vattenskador eller bryta upp golvet for att odla potatis inte alls bry mig om var det målas eller skruvas eller donas. Utan den dag jag ska bo där själv så renoverar jag. Och skulle jag istället hyra ut till någon annan ja då hyr jag helt enkelt ut till någon som accepterar skicket, eller åtgärdar. Att som HV försöka passa en hyresgäst så de inte gör nåt jag inte valt att göra känns inte värt det varken ekonomiskt eller känslomässigt. Så försök släppa att du måste hyra ut en perfekt stuga. Kolla istället om nästa hyresgäst är okej med skicket som det är? (minus dörren för där kommer det kunna bli problem pga skadan på sikt.)
 
Jag är otroligt glad jag bor hos kommunal värd...

TS - jag får känslan att du vill ha alla fördelar av uthyrning men inte nackdelarna? Du vill helst inte bekosta uppfräschning eller lägga tid på att ta reda på vad du ska debitera fd hyresgästen. Utan helst ska fd hyresgästen bara lösa det snabbt, enkelt och utmärkt.

Och det är väl mycket att hoppas på. Och då måste man som hyresvärd inta en professionell approach.

Jag räknar iskallt med att få bekosta omtapetsering när jag flyttar (nåt hjon har valt vita tapeter...). Men jag tänker inte säga "hej värden, hur mycket pengar ska ni ha för tapeterna". Utan jag kommer städa ur osv och sen låta värden besiktiga. Och helt enkelt se vad de säger. Dvs värden får besiktiga, bedöma och sen komma med ett ev anspråk. Därefter kommer jag bedöma om jag anser det bästa för mig är att bara betala vad värden vill ha - eller se till att det blir professionellt omtapetserat.

Men jag tänker inte göra någonting förrän jag fått ett klart och tydligt anspråk från värden.

Och det är liksom något som ingår i att vara hyresvärd. Att besiktiga, bedöma och ta fram kostnadsunderlag. Fast det tar tid och känns bökigt.

Om man har något väldigt unikt som t ex dörren är det smart redan innan ta reda på kostnader etc om utifall att. Och informera hyresgästen om det. Att om den här dörren blir skadad blir det dyrt på grund av... Då ska du se att hyresgästen sannolikt är mer varsam än om de tänker "en urgammal furudörr som ändå snart ska bytas ut" t ex.

För vet eller tror en hyresgäst att något ändå ska bytas sen är de knappast varsamma. Mina golv är för två år sedan berättigade till utbyte. Dvs jag skulle inte behöva bry mig om katterna började klösa på dem eller om jag spillde knallröd färg på dem. Jag kan inte bli ersättningsskyldig för ytskador oavsett helt enkelt. Nu VET jag det. Men risken för att en hyresgäst tror att bör man också ta med.

Jag är inte bara hyresgäst, jag är hyresvärd med. Men har där valt hyra ut till anhörig och helt sonika så länge det inte är på nivån vattenskador eller bryta upp golvet for att odla potatis inte alls bry mig om var det målas eller skruvas eller donas. Utan den dag jag ska bo där själv så renoverar jag. Och skulle jag istället hyra ut till någon annan ja då hyr jag helt enkelt ut till någon som accepterar skicket, eller åtgärdar. Att som HV försöka passa en hyresgäst så de inte gör nåt jag inte valt att göra känns inte värt det varken ekonomiskt eller känslomässigt. Så försök släppa att du måste hyra ut en perfekt stuga. Kolla istället om nästa hyresgäst är okej med skicket som det är? (minus dörren för där kommer det kunna bli problem pga skadan på sikt.)
Vi kommer självklart bekosta väggen som vi anser ska fräschas upp. Och fixa golvet så det inte är som en puckelpist. Oavsett vad nya hyresgästen säger, vi vill hyra ut det i hyfsat skick. Resten av väggarna är också rätt fula, men dom får duga. Och jag jobbar för att få fram en offert från en finsnickare, men det är inte helt lätt att få tag på någon.

Det är absolut nackdelar med att hyra ut, fester som resulterar i att man får städa halva gräsmattan från snus och cigg, bilar som parkerar på gräset när det är vår(sönderkörd ordentligt), så man får kämpa med att återställa gräsmattan till sommaren osv. Det är mycket som man helt enkelt får rycka på axlarna åt. Vi hyrde ut stugan med belysning i taket. Dom flyttade ut och tog alla armaturer med sig, det har jag inte ens nämnt tidigare, men är en grej jag inte ens orkat bråka om. Det är mest att hyran inte betalas som jag är besviken över. 🤷 vi har hyrt ut flera gånger och aldrig fått "tillbaka" stugan i så dåligt skick/med så många problem. Jag har lärt mig mycket, både från den här tråden och via samtal med olika jurister. Så vi kommer vara mer restriktiva med vad vi godkänner och skriva papper på allt. Nu har den värsta ilskan gått över och jag längtar efter våra nya hyresgäster. Dom hade från kompisar till fd hyresgästen hört något rykte, så jag förklarade vad som hänt och att dom var välkomna att kontakta tidigare hyresgäster om de kände sig oroliga på något sätt och ville ha en referens. :)
 
Vi kommer självklart bekosta väggen som vi anser ska fräschas upp. Och fixa golvet så det inte är som en puckelpist. Oavsett vad nya hyresgästen säger, vi vill hyra ut det i hyfsat skick. Resten av väggarna är också rätt fula, men dom får duga. Och jag jobbar för att få fram en offert från en finsnickare, men det är inte helt lätt att få tag på någon.

Det är absolut nackdelar med att hyra ut, fester som resulterar i att man får städa halva gräsmattan från snus och cigg, bilar som parkerar på gräset när det är vår(sönderkörd ordentligt), så man får kämpa med att återställa gräsmattan till sommaren osv. Det är mycket som man helt enkelt får rycka på axlarna åt. Vi hyrde ut stugan med belysning i taket. Dom flyttade ut och tog alla armaturer med sig, det har jag inte ens nämnt tidigare, men är en grej jag inte ens orkat bråka om. Det är mest att hyran inte betalas som jag är besviken över. 🤷 vi har hyrt ut flera gånger och aldrig fått "tillbaka" stugan i så dåligt skick/med så många problem. Jag har lärt mig mycket, både från den här tråden och via samtal med olika jurister. Så vi kommer vara mer restriktiva med vad vi godkänner och skriva papper på allt. Nu har den värsta ilskan gått över och jag längtar efter våra nya hyresgäster. Dom hade från kompisar till fd hyresgästen hört något rykte, så jag förklarade vad som hänt och att dom var välkomna att kontakta tidigare hyresgäster om de kände sig oroliga på något sätt och ville ha en referens. :)

Vad har hänt med golvet?
 
Det golvet de la in? Det är väl bara ta bort igen?
Vi är ganska säkra på att de skurit i mattan under + att de har limmat fast golvlisterna, så det skulle innebära att vi behöver slipa väggar och lister för att få bort lim + måla om väggarna där listerna har suttit, så det blir ett alldeles för stort jobb.
 

Liknande trådar

Relationer En vän har råkat skaffa sig en religiös fanatiker som inneboende, redan samma dag som hon flyttade in så uppstod problemen och nu har...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
27 876
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 546
Senast: nickan1
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 341
Senast: Korven
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 480
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp