Bukefalos 28 år!

Studentbal=hysteri!

Sv: Studentbal=hysteri!

Hon ska gå på två baler pga av att hennes ex pojkvän går på en annan skola och de har bjudit varandra.

Det har till kommit massa på student mössorna som eget namn, vilken klass och utgångsår och även något emblem. Klart att företagen tar chansen att trissa upp priserna. Alla vill väl ha en studentmössa.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Jag tycker att du är lite väl föraktfull mot dem som inte gjort som du. Lite pragmatisk kan man väl ändu vara.

Jag föraktar hela balhysterin, men kan unna de som tycker det är roligt att roa sig även under så "stela" former.

Däremot tycker jag inte det ska vara kopplat till något som en examen. Ett examensfirande ska vara för ALLA. Billigt och avslappnat. Jag hade tyckte det varit trist att missa firandet med polarna bara för att det var en dresscode jag hellre skulle äta mask än anpassa mig efter.

Sedan kan folk få ordna hur mycket fristående nobelfester som helst :D
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Att ni ens går med på att betala för allt hysteri (som de flesta tycks göra i den här tråden?). Det är väl inget märkvärdigt med gymnasiet? Vem går inte ut gymnasiet i dessa tider? Och fest är det ju för sjutton var och varannan helg för de flesta gymnasieungdomar, så varför låta det sprätta iväg till fyra-femsiffriga belopp för en festkväll bland andra?

Jag skulle inte betala det för mina barn om jag hade några. Jag är rätt ung själv och har inte hunnit glömma hur jag tänkte i gymnasieåldern. Då var jag van vid att bli servad hemifrån och att mamma & pappa betalade alla stora saker (vinterjackor och allt vad det kunde vara som mitt studiebidrag inte räckte till). Jag är/var absolut inte bortskämd och jag krävde inte att de skulle betala för min student. Jag skulle inte vilja att mina ungar krävde det heller. Någon måtta får det vara och det är nog bra för deras världsuppfattning att antingen jobba ihop till det själv eller stå över.

I min värld finns det typ miljoner grejer jag hellre lägger pengar på än en vräkig klänning och en middag.
Men då tycker jag iofs att den utställning/uppvisning som balen är inte riktigt hör hemma i detta millenium. Personligen roar jag mig hellre på annat sätt än att sitta och äta mat i en klänning som det är katastrof om man spiller på och att sedan dansa omkring i obekväma skor och en klänning som man riskerar att trampa på. :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Studentbal=hysteri!

*KL*

Jag och en arbetskamrat satt och pratade om när det är dags för våra döttrar att gå på bal. Vi konstaterade snabbt att vi får räkna med att lägga runt 14 000 kronor på studenthelgen:

Kläder på dagen: 1500
Balklänning: 4000
Två olika par skor: 1200
Håruppsättning: ca 1000
Inträde till balen: ca 600 kr
Studentmössa: 600
Bilhyra: 500(för inte vill dottern åka med mig i vår gamla Golfkombi)
Traktorhyra: gratis, eftersom vi har egen traktor o släp
Mat: 3000

Sedan är det säkerligen massa gemensamma aktiviteter innan såsom champagnefrukost, fester och annat lulllull...

I vår kommun har detta med balen blivit en jättestor folkfest där det samlas hur mkt folk som helst för att se på balens par och de som kommer gåendes slussas in vid sidan av och de som åker fina bilar kommer på röda mattan.

Jag får lust att säga nej till allt detta, men ska jag neka min dotter något som säkert nästan alla i hennes klass kommer att vara med på? Det är i alla fall skönt att vi inte har något firande som tradition att det ska vara fest när de går ur nian.


Min dotter tar studenten i år. Hon valde att inte gå på balen. Däremot gick hon på balen dom hade i 9:an.
Vilka hemska summor du räknar med.

Hennes balklänning i 9:an tror jag kostade 400kr.

Nu till studenten så har hon köpt.

Klänning 500kr.
Skor 200kr.
väska 200kr.
kavaj 300kr.
Mössan kommer jag inte ihåg hur mycket den kostade det var så länge sen v bealade den. Men ca 800kr om jag inte minns helt galet.

Håret klipper hon men det behövdes ändå. Färgning och slingning gör hon hemma.

Champangefrukosten kostar dom 15-20kr/pers. Ex champange förstås.
Hyra för nån form av flakfordon 100-200kr/pers.
Maten blir väl nånstans mellan 1000-1500kr.Inklusive dricka.

Det är pengar jag gärna betalar.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Balklänning: 4000
Jag har gått på ett 50-tal baler i mitt liv och jag har aldrig betalat 4000:- för en balklänning. En riktig balklänning får man för mindre pengar än så.

Dessutom finns det massor med begagnade klänningar att köpa som endast är använda en gång. Krisar det riktigt hänger det typ 10 st klänningar i min garderob, så är hon storlek 36-38 kan hon komma ner hit och välja en hon vill ha så får hon låna den!

Men det är klart att hon ska ha en riktig balklänning och inte någon slarvig kopia som är köpt på H&M eller liknande.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Då kommer vi och provar:angel::love: Nää, då skojar bara!!! Vi kommer ju självklart att leta efter en billigare klänning än 4000 och blocket är självklart ett jättebra ställe att fynda på. Fast det är inte troligt att vi hittar något där då dottern är närmare 180 cm lång.

Men för övrigt så tror jag att mina siffror är fullt realistiska! Min dotter går bara i åttan nu och det är ju inte säkert att balen kvarstår i sin forna stil då, eller så är det ännu värre:(
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Jag förstår hur du tänker. Och är böjd att hålla med.
Examensfesten skall vara för alla. Det är helt sant.

Jag tror att till studentavslutningen egentligen erbjuder det mesta. Allt från bal till enkla fester till självkostnadspris.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Hon ska gå på två baler pga av att hennes ex pojkvän går på en annan skola och de har bjudit varandra.

Det har till kommit massa på student mössorna som eget namn, vilken klass och utgångsår och även något emblem. Klart att företagen tar chansen att trissa upp priserna. Alla vill väl ha en studentmössa.

Allt det där fick vi för 80 kr, förutom eget namn då men det kan inte vara värt 500 kr.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Men om pärona ska betala borde de rimligtvis kunna ställa krav. Ska balklänningen kosta 4000 kr får tjejen kanske nöja sig med ett par skor och en enklare, billigare klänning på dagen (tror min studenklänning kostade 300-400 kr).

Min mamma sade helt enkelt hur mycket hon hon hade råd/ville betala och sedan fick jag fylla upp med resten själv.

Jag tycker inte att föräldrar ska behöva ruineras pga. en student, men man behöver ju inte gå med på allt.

En sak till, det var ingen fancy bil som hämtade mig heller, jag tror kanske 20% av studenterna på min skola blev hämtade av "vrålåk". Andra fick åka i den vanliga familjebilen. Det var även den bilen de flesta blev skjutsad till när de skulle på bal också.

Man behöver inte ta i så man spricker.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Jag tänkte på en grej. När jag bodde i Karlstad, typ 10 år sedan, fanns det en afrikansk kvinna som hade en butik mitt emot McDonald's på Drottninggatan. Hon sydde upp min balklänning jag hade på studenten. Jag betalade då 700:- för min balklänning och den är skräddarsydd för mig. Hon hade massor med klänningar i butiken, samtidigt som hon sålde andra saker hon importerade från Afrika.

Nu har jag ingen aning om hon finns kvar där eller inte, men det borde ju gå att efterforska. Innan hon flyttade till lokalen mitt emot McDonald's (typ vid sidan av juvelerarbutiken som ligger där på hörnet) så hade hon en lokal i Haga.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Nu håller dotterns hysteribal på.

Vi var ju helt enkelt tvungna att åka in och kolla när de anlände till hotellet. Alla var givetvis jättefina och jag hoppas för deras skull att kvällen blir perfekt.
Lägger in en bild på håruppsättningen (som dottern betalt själv).



Måste erkänna att jag är glad att hon inte bad mig göra den!
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Jättefin håruppsättning!

Glömde.. Jag beställde min brudklänning från kina via nätet betalade 800 kr för den och den är handsydd och kanonfin.

Gå in på bröllopstorget där finns massor med tips om var man kan beställa billiga och fina klänningar.
 
Senast ändrad:
Sv: Studentbal=hysteri!

Vi har också balen avklarad, dottern hade jätteroligt! Hon hade sina storasystrar att sminka och fixa håret, klänningen kostade 1995, skorna 149, biljetten 750. Men det, i mitt tycke minst prisvärda, var lilla kuvertväskan för 500 spänn:eek: Men dottern tycker den är jättefin...

Så det behöver inte bli så fasligt dyrt.

Sen tycker jag det är tråkigt med alla glädjedödare - "studenten är ingen student", "gymnasiet går ju alla" osv. Tycker man det känns kul att avsluta 12 års skolgång med en härlig fest kan man väl få göra det!
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Jag håller med. Klart studenten är något att fira även fast inte alla kommer ut med en yrkesexamen. Det är ju en avklarad etapp i livet. 12 års slutförda studier är väl absolut något att fira.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Sen tycker jag det är tråkigt med alla glädjedödare - "studenten är ingen student", "gymnasiet går ju alla" osv. Tycker man det känns kul att avsluta 12 års skolgång med en härlig fest kan man väl få göra det!

Jag håller med! :bow:

(Och alla går faktiskt inte ens gymnasiet)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 618
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 282
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 223
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp