Subtila maktdemonstrationer? Eller bara lättkränkt person?

Bukefalos 30 år!

Hade du verkligen avbrutit din pantning och låtit Ts gå före med sin? Om inte denna personen hade börjat panta än förstår jag att det är lite löjligt att inte släppa fram någon som har litegrann bara men man kan inte begära att någon ska avbryta panten mitt i allt och släppa förbi nån.

Kommer man med en liten påse med pant och den före som håller på att pantar har mycket kvar så väntar man tycker jag oavsett, det känns jättefel att be någon avbryta panten för att få gå före. Är det upptaget så är det upptaget..
Jag hade nog avbrutit om jag inte haft bråttom själv, men mest för att jag blivit ställd och det hade känts svårt och konstigt att säga nej. Inombords hade jag tyckt det var rätt knepigt.

Hade jag inte börjat hade det varit en ickefråga om någon kommit med lilla påsen medan jag haft en säck -självklart hade de fått gå före om det inte varit kö innan och jag väntat länge.

Hade du verkligen avbrutit din pantning och låtit Ts gå före med sin? Om inte denna personen hade börjat panta än förstår jag att det är lite löjligt att inte släppa fram någon som har litegrann bara men man kan inte begära att någon ska avbryta panten mitt i allt och släppa förbi nån.

Kommer man med en liten påse med pant och den före som håller på att pantar har mycket kvar så väntar man tycker jag oavsett, det känns jättefel att be någon avbryta panten för att få gå före. Är det upptaget så är det upptaget..
Ja om ts upplevdes stressad så hade jag gjort det om jag själv inte hade bråttom hellre det än ha någon flåsandes i nacken.

Ja om ts upplevdes stressad så hade jag gjort det om jag själv inte hade bråttom hellre det än ha någon flåsandes i nacken.
Fast är man så extremt stressad att någon måste avbryta sin pantning, trycka ut kvitton och sådant för att släppa förbi någon som måste panta max en liten kasse, då känns det inte som att personen borde tagit med panten från början.

Är det på liv och död så visst, men då kanske man kan avvakta med panten istället. Eller så kan man också ge panten till personen som pantar redan, om inte kassen med pant är avgörande för att man ska kunna handla den dagen. En kasse med pant är ju inte direkt särskilt mycket pengar.

Jag är då inte en sådan perfekt person att jag hade avbrutit och släppt förbi, i teorin så absolut men realistiskt sätt inte på plats, då hade jag nog inte haft ork för det faktiskt.

Fast är man så extremt stressad att någon måste avbryta sin pantning, trycka ut kvitton och sådant för att släppa förbi någon som måste panta max en liten kasse, då känns det inte som att personen borde tagit med panten från början.

Är det på liv och död så visst, men då kanske man kan avvakta med panten istället. Eller så kan man också ge panten till personen som pantar redan, om inte kassen med pant är avgörande för att man ska kunna handla den dagen. En kasse med pant är ju inte direkt särskilt mycket pengar.

Jag är då inte en sådan perfekt person att jag hade avbrutit och släppt förbi, i teorin så absolut men realistiskt sätt inte på plats, då hade jag nog inte haft ork för det faktiskt.
Jag vet inte riktigt vad du vill diskutera jag har redan besvarat din fråga men kan svara en gång till att ja jag hade släppt förbi en stressad person då jag inte orkar ha denna flåsandes i nacken.

Jag måste nog erkänna att en bra dag hade jag sagt nej till frågan o sen inget mer med det, en dålig dag hade jag ff sagt nej, men om då nästa mening kommenterat hur mycket pant jag har, då är risken stor att mannens svar hade varit mesigt jämnfört med mitt svar :o

Jag måste nog erkänna att en bra dag hade jag sagt nej till frågan o sen inget mer med det, en dålig dag hade jag ff sagt nej, men om då nästa mening kommenterat hur mycket pant jag har, då är risken stor att mannens svar hade varit mesigt jämnfört med mitt svar :o
Ja, jag kan mycket väl tänka mig att det var det som skavde. Sedan blev det hela bara knepigare än det behövde bli av flera olika anledningar.

Av livserfarenhet, att familj och vänner är inom spektrumet på olika sätt, att jag själv har drag av adhd tex skulle jag kunna säga "oj så mycket pant" i TS situation, som ett rent konstaterande, utan att jag lagt en värdering i det. Generellt intresse för hur människor fungerar och hög förmåga att sätta mig in i olika perspektiv bidrar väl också.
Sen kan ju mina 4 år med högskolestudier inom sociologi, psykiatri, neuropsykiatri, psykologi, funktionsförmåga & funktionsnedsättning ha sin del i det hela.

Autism är så pass brett spektrum att för vissa finns det inte på kartan att ens fråga, för vissa är det naturligt att fråga det man tänker på.

Det jag har svårt för är hur mannen kan ursäktas, men TS ska få skuld för att hon ens frågar.
Tack för svaret. Jag tycker också hur människor fungerar är intressant.

Jag tolkade dig som att det var onormalt att inte fråga om man hade autism. ( men nu tror jag det kan vara en misstolkning av mig.) Och jag har tänkt att det är mer en individuell grej om man frågar eller ej och att det vi mer hur det det frågas och hur det kan uppfattas som är kopplade till autismen, som förmågan att bedöma om en fråga är lämplig i just den här situationen och hur man isåfall borde ställa den. ( Men jag har ingen utbildning i ämnet)

Jag är lite förvånad att många i tråden verkar reagera negativt på kommentaren om mycket pant. Jag vet att en del inte gillar kommentarer alls men här tolkar jag som att vad som kommentaras är relevant.

Jag tolkade dig som att det var onormalt att inte fråga om man hade autism. ( men nu tror jag det kan vara en misstolkning av mig.) Och jag har tänkt att det är mer en individuell grej om man frågar eller ej och att det vi mer hur det det frågas och hur det kan uppfattas som är kopplade till autismen, som förmågan att bedöma om en fråga är lämplig i just den här situationen och hur man isåfall borde ställa den. ( Men jag har ingen utbildning i ämnet)

Jag är lite förvånad att många i tråden verkar reagera negativt på kommentaren om mycket pant. Jag vet att en del inte gillar kommentarer alls men här tolkar jag som att vad som kommentaras är relevant.

Om jag förstått det rätt, så kan det anses som att mycket pant = låg status. Typ "du dricker för mycket läsk/energidryck/alkohol".

Jag hade en gång ett ex som gömde sina pepsiflaskor på vinden för mig. Jag fattade verkligen inte varför, tills han förklarade att han skämdes.

Jag uttryckte mig nog lite slarvigt så bra att du frågade :)
Generellt så brukar människor inom spektrat fråga om det är något dom vill veta, utan att ha en baktanke eller reflektera över hur frågan tas emot. Och det är nog här det krockar, TS frågar, gör kommentaren om mycket pant (vilket jag kan tänka mig skavde hos mannen men enligt mig är det inte orsak nog att svara på sättet han gjorde), helt enkelt för att hon bara vill veta om hon kan gå emellan.

Jag hade som sagt själv kunnat göra en kommentar om panten, men i mitt huvud hade det varit en skämtsam kommentar men det betyder ju inte att mottagaren tar det så.

Om jag förstått det rätt, så kan det anses som att mycket pant = låg status. Typ "du dricker för mycket läsk/energidryck/alkohol".

Jag hade en gång ett ex som gömde sina pepsiflaskor på vinden för mig. Jag fattade verkligen inte varför, tills han förklarade att han skämdes.
Så folk kan ogilla det för att det kan se som en negativ värderingen av dem? ja det verkar väl rimligt, kritik från okända är ju otrevligt.

Om jag hade lagt någon värdering i det så hade den nog varit positiv, ungefär: "vad duktiga de är som pantar så mycket".

Jag hade nog inte heller dragit slutsatsen att med mer pant som att de dricker mer utan snarare att de pantar mer sällan, alternativt pantar efter flera människor. Troligtvis det senare vid väldigt stora mängder. Kanske att det är efter en fest , event , tillställning av något slag eller något i den stilen.

Ja mycket pant är pinsamt, då har det antingen druckits mycket dricka på kort tid eller också har man så stökigt att det är bevis på att man måste ”röja”, inte städa, röja. Dessutom är det extremt trist att panta. Ofta är påsarna skitiga och blandat flaskor och pant. Så trist här hos oss.

Jag hade förmodligen gett frågaren min pant och mina resterande burkar och gått. Speciellt om jag vetat om att frågaren mådde så dåligt.

Jag brukade ge mina panter till tiggarna men de är inte så många kvar nu längre. De brukar i princip bli sura de också på att få panta och inte pengar. Här i trakten är återvinning för metall full med pantburkar. Bara pantburkar.

Kära ts hade kommentaren ” ja om du pantar resten av mina burkar” fungerat? Jag tror nog jag hade sagt så , kanske.

Senast ändrad:
Nu är det här off topic, men inom ämnet kommunikation. Många slänger ur frågan hur mår du? Allt väl? Osv i olika formuleringar när man träffar en bekant i tex affären. Frågeställaren förväntar sig oftast inte ett seriöst/uppriktigt svar, utan "vill" höra ett jotack det är bra, själv då och sen gå vidare med sitt liv.
Jag har börjat vara obekväm, svarar att Nej det är inte så bra, hemma sjukskriven för psykisk ohälsa osv (vilket är sant), detta gör jag för att jag blir så irriterad att folk frågar saker dom egentligen inte vill veta. Världen vore mycket bättre med en tydligare kommunikation, utan att för den sakens skull bli otrevlig.

Nu är det här off topic, men inom ämnet kommunikation. Många slänger ur frågan hur mår du? Allt väl? Osv i olika formuleringar när man träffar en bekant i tex affären. Frågeställaren förväntar sig oftast inte ett seriöst/uppriktigt svar, utan "vill" höra ett jotack det är bra, själv då och sen gå vidare med sitt liv.
Jag har börjat vara obekväm, svarar att Nej det är inte så bra, hemma sjukskriven för psykisk ohälsa osv (vilket är sant), detta gör jag för att jag blir så irriterad att folk frågar saker dom egentligen inte vill veta. Världen vore mycket bättre med en tydligare kommunikation, utan att för den sakens skull bli otrevlig.

Min uppfattning är att folk ofta frågar och svarar ärligt. Iaf här i Sverige och övriga Norden. Jag har svårt för hur kulturen kring det här verkar vara i andra delar av världen t.ex. USA där How are you? verkar vara bara en hälsning och inte ska tolkas ordagrant.

Fast när man frågar så "allt väl' osv så är det inte en fråga på det sättet att man vill ha/har tid för allt detaljerat, man kan ha korta snabba konversationer också utan att dra upp allt. Speciellt om man möts lite kort i förbifarten.

När någon frågar mig "allt väl" så kan jag ge en status utan att gå vidare in på vad det är men också en uppdatering om ungefär vad statusen är liksom. Och folk kan visa omtanke och tänka på en utan att för den skull lägga lång tid på att prata just där och då.

Tänker att det är bra att öva på att säga en kort status som visar att allt inte är super men att det tar för lång tid att gå in på detaljer just i sådana snabba möten. För ärligt talat så hade jag inte velat att folk skulle bli oroliga och känna att dom behöver gripa in på något vis när man möts snabbt i affären riktigt, det behövs liksom inte. Jag brukar säga att "det är lite kämpigt men jag överlever, det är lugnt", då har jag iallafall gett en status att allt inte är super men det är inget dom behöver känna att dom måste hjälpa mig med på plats.

Ja mycket pant är pinsamt, då har det antingen druckits mycket dricka på kort tid eller också har man så stökigt att det är bevis på att man måste ”röja”, inte städa, röja. Dessutom är det extremt trist att panta. Ofta är påsarna skitiga och blandat flaskor och pant. Så trist här hos oss.

Jag hade förmodligen gett frågaren min pant och mina resterande burkar och gått. Speciellt om jag vetat om att frågaren mådde så dåligt.

Jag brukade ge mina panter till tiggarna men de är inte så många kvar nu längre. De brukar i princip bli sura de också på att få panta och inte pengar. Här i trakten är återvinning för metall full med pantburkar. Bara pantburkar.

Kära ts hade kommentaren ” ja om du pantar resten av mina burkar” fungerat? Jag tror nog jag hade sagt så , kanske.
Det var det konstigaste, jag har aldrig faktiskt nånsin tyckt att pant på något sätt skulle vara pinsamt. Många har ställen dom kan lägga undan panten på så att det inte stör hemma också och det känns väldigt meningslöst att panta bara litegrann då det inte ger några direkta pengar, därför väntar iallafall jag tills jag har tillräckligt mycket.

Jag har nog aldrig mött någon heller om tycker det är pinsamt att panta mycket.

Att folk inte pantar kan ju bero på att utländska burkar inte ger någon pant, folk köper ju inte sällan mängder från Danmark osv och dom burkarna ger ingenting. Folk överalg pantar ju för pengarnas skull oftast.

Det var det konstigaste, jag har aldrig faktiskt nånsin tyckt att pant på något sätt skulle vara pinsamt. Många har ställen dom kan lägga undan panten på så att det inte stör hemma också och det känns väldigt meningslöst att panta bara litegrann då det inte ger några direkta pengar, därför väntar iallafall jag tills jag har tillräckligt mycket.

Jag har nog aldrig mött någon heller om tycker det är pinsamt att panta mycket.

Att folk inte pantar kan ju bero på att utländska burkar inte ger någon pant, folk köper ju inte sällan mängder från Danmark osv och dom burkarna ger ingenting. Folk överalg pantar ju för pengarnas skull oftast.

Jag misstänker att de som tycker att det är jobbigt att synas med mycket pant är de som antingen faktiskt har/haft problem att dölja eller levt i miljöer där folk har det.

Alternativt kommer från en väldigt dömande bakgrund där andra människors beteende smulats ner till beståndsdelar. Då blir fasad väldigt viktigt.

Jag vet inte riktigt vad du vill diskutera jag har redan besvarat din fråga men kan svara en gång till att ja jag hade släppt förbi en stressad person då jag inte orkar ha denna flåsandes i nacken.
Vadå diskutera, jag skrev att jag inte hade varit en sådan perfekt person i verkligheten att jag släppt förbi någon med mindre pant men i teorin så absolut är det en fin tanke att göra. Jag hade också i teorin släppt förbi men realistiskt så nej, det hade jag inte om jag påbörjat en pant.

Jag misstänker att de som tycker att det är jobbigt att synas med mycket pant är de som antingen faktiskt har/haft problem att dölja eller levt i miljöer där folk har det.

Alternativt kommer från en väldigt dömande bakgrund där andra människors beteende smulats ner till beståndsdelar. Då blir fasad väldigt viktigt.
Så kan det vara, jag har verkligen aldrig kopplat mycket pant till något negativt. Vissa dricker vatten och vissa redbull, ingen av dom är bättre än någon annan i mina ögon. Alla lägger pengar på olika saker.

Jag är ju också uppvuxen med att vi gick i papperskorgar för att leta pantburkar för att köpa tuggummin och godis när jag var liten, har aldrig sätt på panten på det sättet att det skulle vara fel på nåt sätt. För mig är pant inget annat än extra pengar, oavsett vart panten kommer ifrån.

Kommer någon med många ölburkar tex så är min första tanke att den sparat på panten för att panta mycket på samma gång, inte att den på nåt vis skulle ha något missbruk av något slag.

Liknande trådar

• Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Misstänkt demens men vägrar söka vård
  • Det här med kramar?
  • Stulet paket

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn