Svårlastad häst av speciell typ!

F

Fuxponny

Hej!
Överallt ser jag svårlastade hästar som går in med hjälp av lina eller går att "jojo-lasta", det vill säga, gå in några steg, backa några steg osv.

Men min ponny är något extraordinärt. Han går nämligen endast in i transporten om han själv vill. Han är inte rädd för transporten överhuvudtaget. Om man använder lina så stegrar han & sparkar bakut tills man släpper & enda sättet vi klarar av att lasta honom på är att vänta ut honom. Alltså att vänta tills han själv går in.

& jag ser ofta folk som gör fel & går före sina ponnyer & så, men jag går verkligen precis vid honom som jag vet att man ska göra & jag varken rycker eller drar i honom. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra för att han ska gå in... Han är inte aggressiv om vi inte stressar upp honom med linan, men han går inte in. Lastningen kan ta mellan 5 minuter & två timmar & jag är desperat.

Någon som har haft en liknande häst eller vet vad som kan funka? Är öppen för alla tips då jag provat det mesta (t.ex ponnyakutens Tobbe Larssons sätt m.m).

Han är alltid snäll när han väl kommit in, slänger sig aldrig osv. & han står alltid snällt, men han går inte in...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Var bor du och häst? Jag kanske kan rekommendera tränare beroende på var ni finns.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Hur ser eran transport ut? Har ni fronturlastning kanske ni kunde träna på att bara gå rakt igenom, allt öppet alltså utan mellan vägar o dylikt.
Sen stanna inne ett par sekunder när det går bra.
Gör nått roligt av det.

Små steg? Ponnyn kanske inte behöver gå in i transporten direkt utan träna bara på att vara nära och komma nära, stå med ett ben uppe, eller två. Sen avsluta.

Vet ej vad tobbe larsson har för teknik så ursäkta om jag upprepat nått du prövat.

Låter som ponnyn gett sig f*n på att göra som han vill bara :D
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

om det inte går att gå bredvid hästen kan du ju testa att skicka in hästen själv, kräver att hästen går fram på kommando men inte allt för svårt.
min häst är inte rädd för transporten, hon stressar upp sig och kastar sig bakåt dock om man tvingar henne, hon vill heller inte gå in när jag går framför henne. har börjar skicka in henne och det går bättre, hon går helt in lugnt och fint, dock så vill hon inte stanna där så länge men stressar inte upp sig.

fungerar det inte ett sätt, gör det på ett annat tills det går.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Jag som varit hästtransportör hade många "olastbara" hästar som jag skickade in och gick precis i svansen på och styrde bakkärran, jag tror många hästar har problem med vissa transporter och långa ramper, och att dom är rädda för att hamna utanför. Eftersom bilen var stor så gick dom ju framåt ut med då dom kunde vända inne i skåpet.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

vi har tyvärr ingen frontavlastning, utan en vanlig värmlandsvagn :(

& jag bor i Malmö :)

jag tror tyvärr inte det går att skicka in honom ensam, då jag inte riktigt tror att han skulle gå in, utan snarare åt andra hållet..
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Problemet är att hästen inte lyder, och att ni låter hästen bestämma om och när han ska gå in. Det är hela saken, varken mer eller mindre.

Att göra till vana att gå från hagen in i transporten, stänga och äta sin middag varje dag i 10 dagar har hittills funkat på alla dårar jag lasttränat. Dock har det inte fungerat för alla ägare, för ägarna ville bara ha en snabb lösning...
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Ja, men vi vet inte riktigt vad vi ska göra då vi inte kan tvinga in honom utan att han blir aggressiv & reser sig eller sparkar bakut. Vi har provat ALLA metoder jag har lyckats komma över & ingenting har fungerat, förutom att vänta ut honom.
& tyvärr kan vi inte göra det då jag går i skola & hästen tas in & fodras av stallpersonal, annars hade det varit en väldigt bra lösning!
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

låter som en liten dam jag känner ( inte aaaalls mitt sto *visslar*) där vi gått från 4h till att gå rakt in. Den metod vi använt är att jag leder in hästen, brukar få in huvudet och sedan vänder hon 180 grader så att hon stå längs med sidan på transporten, dock på utsidan. då står min medhjälpare och irriterar henne med ett spö. ställer hon hovarna på rampen och står rakt slutar vi irritera henne, ställer hon sig på tvären börjar vi irritera igen. Till slut hör man heppan ta en stor djup suck och kliver in. väl inne står hon snällt.

de första gångerna tog det en timme när vi började, men mycket kastande slängade och att hon faktist siktade på min kompis och la in sparkar. tur att vi använder spö på 1,6m
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Nu känner jag på mig att jag kommer att få en massa bannor och skäll. Men detta funkar för min häst i dagsläget så jag använder mig av det.... Hoppas att med mera lastträning och att vi åker iväg att det ska bli bättre, det är mitt mål.

Jag har ett mycket speciellt sto. Hon är absolut inte rädd för transporten och är envis som en åsna.
Jag har provat en massa saker,clickerträning, varvat med godis annars, innan jag kom på klicker.Vänta ut henne, linor. Men hon vägrar.

efter ycket testande kom jag under full med att hon vill ha bredlastning så jag tog bort mellanväggen.Har en lång bom som man kan sätta där bak.

Det som funkar nu då är att jag har en hingstkedja. Testar några gånger med vanligt. Funkar det inte,oftast gör det inte det nu.Så sätter jag kedjan runt nosen.Detta kommer väl jag att få bannor över.:( och jag tycker inte det är roligt men det är det ända som funkar.
JAg måste också ha rätt attityd, blir jag mjäkiger så totalvägrar hon ändå. Så min attityd är att jag "säger åt henne att nu går vi in och inga omvägar", berömmet får hon när hon kommer in i transporten.
tillbaka till kedjan, sätter den runt nosen. begär att hon går fram, med löst grimskaft.Hon kanske går fram något steg men sen sätter i backen. då håller jag emot och det blir jobbigt och obehagligt.SÅ fort hon stannar så släpper jag efter.Efter ca 3 gånger när hon försökt så har hon gått in å då raka vägen in.
Väl inne är hon lugn och står stilla.Hon får mycket beröm då muntligt, jag har slutat ge godis åt henne vid detta tillfälle.

Hoppas du kan få någon ide, om int annat så vet du att det finns fler som det jäklas för.
Försök lasträna regelbundet en tid.
Ett tag så gjorde jag så att jag lasträna henne, hon gick in eller gick så långt jag satt som mål. Jag gick tillbaka med henne till stallet och rykta henne eller myste med henne, iblaand tog jag en promenad och så gick jag tillbaka till släpet igen.

lycka till med lastningen!
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Min första häst var sådär.

Blev sådär, faktiskt.

Han var toppen att lasta när jag fick honom, men sedan blev det bara värre och värre. Precis som du säger, verkar han inte rädd för släpet, utan VILL inte. Och den här herren är ingen man får att LYDA heller precis... :p

Efter lite klurande insåg vi att anledningen till att han inte ville lastas, var för att han inte ville åka, då han fått åka så jäkla ryckigt då min kompis(som körde då jag inte hade dragbil) körde så j**la illa.

Så, en halkig, isig vinter började vi lasta hästarna och åka till ridhuset där de fick bralla av sig på bra underlag.
I början fick man ha tååååålamod, och en viss riggning med linor som funkade. Sedan fick man köra som en LUS med finkan, och sedan bara tjo och tjim väl i ridhuset. Alltså inga trista jäkla dressyrpass, utan bus och lek.

Tog väl kanske två-tre resor så skuttade hästjäkeln in i finkan :idea:

Sedan var han fortfarande så att om någon kört ryckigt, då tog han tiiiiiid på sig nästa gång han skulle lasta... :cool:

Så, mitt råd är:

1. Se till att finkan är ljus och rymlig, bra ohalkigt underlag, ställ mellanväggen åt sidan om han vill åka brett.
2. Ta med fikabröd och bered dig på en lååång lastning.
3. Kör som om du hade 100 fulla champagneglas i finkan
4. Kör till något ASkul ställe

:idea:
Lycka till!
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Här är en till, ännu hemskare människa! :O
Min häst som först var jättelättlastad började streta emot till att backa till att helt enkelt stegra när hon stod på rampen med frambenen och i slow motion vände och landade på sidan av rampen. Matte flög i grimskaftet efter, jättesmidigt tyckte hästen... Hon hamnade av rampen och jag flög ur den tråkiga transporten.

Försökte ha kedja under hakan så jag skulle kunna hålla henne, men när den drogs åt slängde hon sig mer hetsigt bakåt och den gav inte effekten jag ville. Tycker att kedja under hakan kan stoppa en häst att gå framåt, men inte stoppa den när den går bakåt.

Iallafall, tillslut stoppade jag kedjan i MUNNEN. När hon började sätta sig och lite lugnt skulle lyfta framfötterna i en stegring som gav nog styrka att jag inte kan hålla kvar grimskaftet drogs kedjen i munnen åt och hästen såg ungefär ut såhär i sin välplanerade lilla slow motion stegring: :confused:

Hon provade någon gång igen men det var ju absolut inte skönt att stegra då munnen påverkades! Jag kunde stå helt stilla och hon "valde själv" om hon skulle gå mot mej och få eftergift i munnen, eller om hon skulle backa och få det obehagligt. Jag tycker det är bra att jag till synes kunde vara passiv och hon skötte tillrättavisningen "själv" om ni förstår hur jag menar? (Hästen: -"Drar jag bakåt blir det obehagligt... Går jag fram mjuknar trycket - hmm , det var nog ett bättre alternativ att gå framåt ändå...")

Försökte lasta utan kedja ibland men då kände hon att hon kunde bli starkare och drog mej av rampen. Behövde bara sätta kedjan i munnen så gick hon in direkt. Hon lärde sig fort att med kedja i munnen var det inte värt att krångla. Kunde lasta henne själv på slutet, med kedja i munnen kunde jag skicka in henne eller bara leda in och gå runt för att stänga medan hon stod kvar inne och väntade.

Skulle aldrig göra såhär på en häst som okontrollerat slänger sig eller är rädd eller stegrar i panik! Då skulle man nog kunna slita sönder käken på hästen... :S På tjuriga starka hästar som bara kommit på att om man vill kan man backa ut eller gå åt sidan och matte har inget att sätta emot, kan det vara värt ett försök!

Man kan ju börja med träns och bett och se om det fungerar? På min funkade det inte i och med när hon backade var det nacken hon drog med och inte munnen, blev som med grimman ungefär.

I och med att den här metoden kanske låter hemsk! Vill jag säga att det var det som funkade för mej. Vill inte pracka på någon annan den här metoden eller påstå att man SKA göra så! OBS

Men det hoppas jag alla förstår och inte går ut och sätter kedjor i hästarnas munnar utan att de vet vad de håller på med!
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

På mitt envisa svårlastade sto funkade det med att vi tog bort mellanväggen, jag tog henne i longerlina och ställde mig bakom frambommen och så en irriterande kompis som petade henne i rumpan med kvastskaft om hon ställde sig och vilade på ett bakben.

Från till att allt under två timmar var snabbt till att hon nu går in av sig själv på direkten.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Min häst va riktigt snäll att lasta från början. Som åring gick ha i stort sett rakt in. Men han slutade med att gå rakt in när vi gjorde saker han inte tyckte om. Sen bytte jag transport, hade en värmlands vagn, till en nyare, ljusare och större. Det gjorde den största skillnaden. Just nu håller vi på att träna att lastas själv. Tyvärr är VV trånga och väldigt dåligt ventilerade ( i alla fall dom lite äldre).

Har du en boggie eller enkel axlad? Min systerdotters häst vägrade gå in i enkel axlade, och när hon väl gick in la hon sig... Så transporten är väldigt viktig.

MVH Russin8
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

När man lastar med linor får den som håller i grimman absolut inte dra. då reser de sig.

Kör lovisa..... sätt.

Man ska aldrig ha bråttom men vara konsekvent, ha tålamod o ge beröm rätt.

Lasta utan mellanvägg o öppen framdörr.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Låter som att du måste jobba med ledarskapet... För många år sedan var min häst inne i en trotsperiod. Kommunikationen funkade inte mellan oss, som en konsekvens av det fanns inte förtroendet där heller så han gick inte att lasta. Han var inte dum eller så, inte rädd för transporten, men tvärvägrade. Vi kunde stå i timmar (ibland dagar...) och ha en dragkamp. Ingen annan lyckades lasta honom heller för den delen...
Sedan när jag hade jobbat från marken med honom och byggt upp förtroendet mellan oss och framförallt befäst ledarskapet, DÅ gick det kalas. Nu är min häst nog den mest lättlastade hästen man kan ha. Han tvekar inte en sekund, han går in själv och står fint tills jag stänger.

Tycker inte du ska lasta med linor eller liknande metoder. Lär hästen gå in själv alternativt att du leder in hästen. Det enkla är ofta det bästa.
Det finns en bok som heter Perfekt Uppförande av Kelly Marks. Den kan jag varmt rekommendera. Stod många bra tips om ledarskap och hur man förbättrar kommunikationen med sin häst.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Fick problem i höstas med våran nya häst som helt plötsligt bara vägrade bli lastad....

Det löstes genom att vi tog hjälp av 5 stora starka bonnadrängar som helt sonika LYFTE in hästen med handkraft och sen höll honom kvar i transporten tills vi hade stängt lämmen och bundit fast honom.

Gissa om hästen såg sur ut när han blev överlistad... hi hi hi...

Funderar på att be dom hjälpa oss med poonyn, han har inte kunnat lastas på 10 år.....

Sist vi försökte för några år sedan resulterade det i att vi i 6 MÅNADER fick ta in och ut honom genom gödseldörren för han fick panik bara av att SE transporten på stallplan.....

Jag tror inte vi har några större ledarskapsproblem då han annars följer mej som en hund genom "eld och vatten".

Blir vi omåkta av en transport på vägen håller han andan tills den har åkt förbi och likadant när vi går förbi ridhuset i närheten om det står en transport utanför.....

Då han tidigare i sitt liv varit uthyrningsponny ligger det nog en hel massa mindre lyckade försök bakom honom.
När vi hämtade honom tyckte uppfödare att det gick ju snabbt och smidigt att lasta honom...
Ca 45 minuter och 2 trasiga longerlinor.....

Behöver jag nämna att det inte heller går att longera honom.....
Däremot kan man tömköra honom på långa tömmar....
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

*kl*

Här kommer ett till tips som säkert inte många använder men jag har fått det ur en bok av en hästkarl som pysslat mycket med körhästar och säkert kallblod.

Iaf min häst(kallblod som vet att han är stark och är desutom envis) är inte rädd men har väl inte någon större lust att åka iväg bara, nu åker vi sällan och när vi åkt har det varit lång resa pga flytt eller för att han ska till kliniken, så han har aldrig lastats för att åka på någon rolig träning/tävling eller liknande.

Som sagt han är inte rädd och slänger sej inte eller så. Mota honom med linor bakifrån får honom bara att bli arg. Att ha annat folk runt omkring gör att han fryser fast och bara vägrar gå.

Så jag har en rejäl lädergrimma på honom, sätter ett träns över med bett i munnen, leder honom i bettet till transporten, stannar honom vid rampen, kopplar om longerlinan som jag leder i och sätter i grimman som ett vanligt grimskaft, visar att jag har godis, jag går själv in först, lägger longerlinan ett varv runt bommen så jag får kraft att hålla honom om han vill gå bakåt, sen lockar jag på honom först utan att göra nått, får jag inte någon reaktion spänner jag linan lite så att han får ett litet tryck över nacken, händer inget då heller så ökar trycker hela tiden, så fort han tar ett steg i rätt riktning så släpper trycket automatiskt. Så man måste vara med och tajma tryck och eftergift hela tiden.
Det brukar vara dom första stegen han stretar emot sen går han in och får sina klappar och godis. Jag ropar då fram min medhjälpare och säger att vi är klara för att få bommen ditsatt och rampen uppfälld.

Det bästa att ha här är egentligen en halsrem i läder som man kopplar linan i via grimman men jag har inte införskaffat det än.

Det har hänt någon gång att han gått vid sidan av rampen men då har vi placerat transporten vid en vägg eller använt någon skiva som vi satt på sidan av rampen.

Hjälpte en tjej i sommras på det här viset som stod länge med sin ponny utanför transporten utan framsteg, den var heller inte rädd. Detta sätt funkade utmärkt och den stod fint och åt av sina morötter när bom och ramp kom på plats. Inget jagande eller skrikande utan helt lugnt bara vänta på att hästen ger efter för trycket, och man själv ska bara stå helt lugnt.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Nu säger jag inte att mitt sätt är det enda och det bästa, men jag kan berätta hur jag löste mina lastningsproblem med mitt sto. Nu råkade hon visserligen ut för en olycka och fastnade i släpet för några år sedan och har uppe på det en envishet som slår det mesta. Så jag skulle inte kalla våra problem för att hon inte vill av tjurighet...

Jag gör så att jag sätter henne i en longerlina, använder lädergrimma, sätter inte fast med haken i grimman utan trär igenom öglan och sen linan genom öglan = ingen hake som kan släppa. Sen fäster jag linan längst fram i släpet, ställer mej längst fram och lägger lite tryck på linan (alltså drar i den), hon vet att hon ska ge efter för tryck och tar nåt steg. Det som har hänt tidigare när vi lastat är att hon går snällt in en bit med tryck och sen backar hon av lika fort igen. Detta upprepas och hon blir bara mer och mer stressad för varje gång hon backar av, rör man henne eller att nån smackar eller liknande bakom henne får hon panik och kastar sej av i rasande fart.
Men nu när linan sitter fast i släpet kan jag med ren råstyrka hålla emot henne när hon försöker kasta bakåt, första gången tyckte jag det var jätteläskigt och trodde hon skulle kämpa som en dåre (tror till och med jag blundade...:angel:), men icke, hon testade ordentligt en eller två gånger, numera provar hon lite lätt, känner att linan inte ger med sej och går snällt in.

Sen gjorde jag detta med nån dags mellanrum i en veckas tid, hade sambon till hjälp att stänga där bak. Nu går hon på självmant, sista gången testade hon inte ens linan... Och hon är helt lugn hela tiden, då ingen säger nåt mer än uppmuntrande ord när hon går fram. Och iom att hon inte kan backa av blir hon inte stressad av att den möjligheten finns heller...

Lycka till!

Mvh Domino_s
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Delvis KL

Blir alltid lite förvånad av alla "experter" som man träffar på/läser om som alltid tar förgivet att dom har lösningen på problemet.. Har svårt att tro att dessa personer verkligen träffat SVÅRLASTADE hästar...

Att t.ex ge hästen sin mat i transporten har inte gjort något resultat alls för min kuse... Han vet skillnad på när det är vanlig utfodring och när det är dags för något annat.
 

Liknande trådar

Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 642
Senast: Ninnurur
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 919
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 469
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 423
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp