Svårlastad häst av speciell typ!

Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Jag skulle ställa mig frågan varför visar hästen så tydligt att den inte vill åka?
(skummat igenom tråden och en del belyser detta också.)

Självklart vill vi ha väluppfostrade hästar som gärna lastar sig själva och står stilla under resa, och snäll och lugnt backar ut efter resan. Varför gör inte alla hästar det då?

Vissa visar tydligt att de är rädda, genom att stöka om och bli stressade, andra är kolugna men vägrar ändå.

Här är en rad orsaker som kan göra att en häst inte älskar detta för oss så naturliga men livsfarliga påfund att låta oss transporteras kors och tvärs i trafiken trots alla olyckor och dödsolyckor som sker :grin::

* Hästen vill inte lämna sin flock
*Senaste gången hästen reste innebar det en förändring eller ett obehag typ veterinärbesök

* Mörk eller trång transport
*Halt golv eller inget spån att uträtta sina behov i så det stänker på benen när hästen gör ifrån sig

*Dålig förare som inte anpassar kurvtagning eller inbromsning efter hästen
* Rädsla för buller


*För brant lucka som gör hästen orolig för att trampa snett

mm. mm
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Min ponny var med svårlastad. Vi fick helt enkelt lasta honom varje dag, han var med en sån man fick vänta ut. Var vi riktigt desperata så kunde mamma ta linorna men det ville vi helst undvika så han började dansa runt. Tillslut kom vi äntligen på ett sätt.
lasta_186959256.jpg

Älska mina paint skills! I hans hage var det som infångare och det var där han lärde sig att gå in utan att bråka. Han tog sig helt enkelt ingen annanstans då han gärna gick åt vänster jämt. I början frös han bara fast men för varje gång gick det bättre och bättre och han fick alltid äta lite hö därinne. Senare kunde vi illustrera hans infångare så mamma och pappa stod men linorna helt raka som infångare.
Nu behöver vi bara en lina på vänstersidan, han känner sig mer trygg när den är där :)
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Jag skulle nog börja från grunden och klättra uppåt.

Jag över ofta detta med min häst, sen kan man bygga på den här låtsas transporten mer och mer lik en riktig transport. Tillslut är det dags för transporten och då tror jag hästen är lugnare om den faktiskt vet vad det handlar om. Jag lastar även min häst utan att köra iväg, låter henne gå in och ut ur transporten några gånger, sen ut i hagen igen,

http://www.youtube.com/watch?v=av-utV3JRwg&feature=player_embedded
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Jag ger min häst Irish Mash när hon kommit in i transporten. Mashen tar längre tid att äta än vanligt kraft därför har jag valt det. Då får jag tid till att stänga baklemmen i lugn och ro. Jag är själv inte helt trygg i lastningen så jag föredrar att ha någon med mig. Den tränare jag använder gjorde jag upp med att jag behövde hjälp med lastningen. Jag behöver hjälp av en som kan ge hästen mash, medans jag är i bak och stänger lemmen. Den som håller mashhinken bör hålla den så långt fram som möjligt, så gasellen(min häst) måste sträcka sig och trycka sig mot framlemmen. Då får jag tid och utrymme att stänga baklemmen.

Jag ger faktiskt min häst lite mash när vi ska lasta av, så hon får lite annat att tänka på. Jag är supernoga med att inte lasta av när jag precis har kommit fram. Hästen får stå kvar i transporten i minst fem minuter, men gärna 20 minuter och lugna ner sig efter resan. Hon gillar inte sjävla resan. Skulle jag lasta av direkt så har hon liksom nerverna framme. Det är bara onödigt.
Dessutom är jag själv lite stressad, bara för att jag vet att hon inte gillar själva transportsträckan. Så även jag blir bättre matte om jag väntar de där fem-tjugo minutrarna. Vi är väl inga proffs, men vi lastar på detta sätt utan större problem. Jag tror också på att ge mat i transporten är en toppenidé. Ett lugnt huvud, vilar på en mätt mage är ett ledord i vårt lilla stall. Gäller såväl hästar, ryttare och
kuskar:-)
Samt att underhålla kunskapen hos hästen. Inte låta det gå för länge mellan gångerna man tranpsporterar sin häst.
Lycka till
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Jag drar aldrig i mina hästar utan vill bara att de följer med mig överallt.

Hur gör du om hästen slänger sig baklänges/åt sidorna? Följer du med eller hur gör du då? Menar inte detta som kritik, är nyfiken bara :laugh:
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Min tjej var snäll och lasta som ung men hoppade över bommen oturligt nog en gång, lastade sig snällt efter det flera gånger och åkte iväg på betet som fyra åring.
Kom hem ifrån betet och pang bom vägrade hon lasta sig! Jag tänkte automatiskt att hon förmodligen blivit rädd efter att hon hoppade över men hon verkade inte enbart rädd.

Hon är en häst som är naturligt väldigt lätt i fram och tar gärna till stegring om hon inte får som hon vill, dessutom är hon en riktig fux fröken med humör för fyra hästar.
Hon hade bestämt sig för att inte åka transport mer och det höll hon fast vid. Vi kämpade länge och tog det lugnt och allt i hennes takt men inget framsteg. Provade linor bakom eller fästa i bommen som vissa föreslagit men hon kastade sig bara hejvilt och sparkade åt allt och efter ett tag åt alla! Absolut förbjudet i min värld!!
Lastade ifrån stallet, mot en vägg, med sällskap, brett, smalt, skickade in, duttade och slog. Vi provade allt...
Fick köpa ny transport efter att hon tagit sönder den andra och visat aningen mer intresse till att gå in i min tränares transport av annan modell.

Hade kedja under hakan och i munnen men inget stoppade hennes galna kastningar av trots tills vi sate kedjan över nosgrimman på grimman. Hon gjorde ett par utbrott till men det gjorde ju ajaj i näsan så hon slutade snart.

VICTORY! Vi hade iaf hittat ett sätt hon accepterade och nu kunde den riktiga lastträningen starta. Under tio månaders tid tränade vi varannnan dag, ibland åkte vi och ibland gick vi bara på, men vi tränade. Ibörjan fick jag ställa in snälla gammelhästen för lillan vägrade gå in själv och efter ett tag gick hon in utan sällskap. Tränade att gå steg för steg och att hon skulle hålla fokus på mig.

IDAG kan jag efter dessa tio månader lasta henne hur, när och vart jag vill. Skickar in henne själv och hon står guda snällt när vi ska gå ut. Kan enbart med hjälp av rösten få henne att stanna halvvägs ut ur transporten och med ett pet gå tillbaka in igen utan tjaffs.

Det jag vill komma fram till med denna novell är att det måste få ta tid, det finns inget universalsätt som passar alla hästar utan man måste se hästen som en individ och ibland får man sätta hårt mot hårt för att det ska gå men man får aldrig glömma att klappa sin häst. Att träna och träna är A o O, tränar du inte ofta så det blir en rutin, är det mycket svårare att få hästen gå in de dagar dagen inte ser ut som vanliga rutiner tex tävling.

Bjuder på en "vacker" bild på gammeltanten (RIP) som snällt står kvar efter turen till ridhuset för att vara sällskap åt lilltjejen som ska lasttränas.
mobilen-018_128365785.jpg
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

läst igenom mitt och såg att set ser ut som att jag står och har dragkamp med hästen. :) Men så är det inte! Utan lägger bara ett lätt tryck, så pass att det blir jobbigt att stå med det en längre stund, och direkt hon tar ett litet steg framåt får hon eftergift, halar inte efter på en gång då :)

Så gör jag med!:laugh:

I början när jag tränar lastning (vilket många inte tror behövs alls:p) så går vi fram till luckan, hästen får nosa på den, och sen går vi därifrån. Nästa gång begär jag framhovarna (ev bara en hov, beror på häst) på luckan, nosa och skrap helt ok i detta läge. Fortsätter så tills hästen villigt accepterar luckan och ber sen att de ska gå in. Går med in i början (mellanväggen åt sidan) för att sen försöka få hästen att själv gå in, brukar då hålla mig på andra sidan mellanväggen.
Gör utrymmet smalare allteftesom.
Backar hästen ur, börjar jag alltid om och tar oss dit vi senast avslutade.

Kan ta tid i början, men jag står bara och funderar och ser lätt uttråkad ut:p

Min nuvarande kan stana till vid luckan men kliver numer på utan problem. Står still tills i ska åka.
Viktigt är att lära hästen att stå still hela tiden, lär sig att det inte hjälper att backa ur.

Tappa ALDRIG humöret, då är det bara att börja på ruta ett igen.

Har funkat på alla mina hästar, förr eller senare!

Lycka till
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Tror att mångas problem ligger just där: de tror inte man behöver träna på att lasta. Men konstigt vore det väl om amn inte behövde det, inte vet jag någon häst som lär sig något nytt om de inte får träna.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Ett sätt med hästar som backar ut ofta direkt dom känner att bommen skramlar där bak (min häst) kan man träna utbackning med. :) Jag brukade när hon var påväg in, snabbt backa henne, vi tog några steg till och jag backade henne. Blev som en jojo lek, ibland var hon hela vägen in och ibland halvägs och ibland bara huvudet inne. I början skramlade jag bara med bommen och sedan backade jag henne. Så man hinner backa dom före dom kommer på idén att backa. :) Detta gjorde jag med repgrimma och inlärda tecken, hade redan lärt henne "skicka" alltså gå framåt dit min hand pekar, och backa då jag vibrerar i grimskaftet.

Så som jag gör i den här filmen i "låtsastransporten :) http://www.youtube.com/watch?v=av-ut...layer_embedded

Och som Texaz skrev så började vi likadant. Brukade "longera" henne i en cirkel runt mig då hon i ena enden av cirken måste gå på rampen. Vissa hästar blir ju dock så skärrade att dom tränger ut den som "longerar" eller rent av hoppar över rampen. Så detta ska ju ske då hästen är relativt trygg och lugn med rampen.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Han är för rar, lille gubben. Första gången vi skulle lasta vår gamle (din nye) hade han en rejäl ligamentskada och hoppade på tre ben. Han hade aldrig åkt trailer - bara lastbil. Men till sjukhus skulle han och vi mer eller mindre lyfte ombord honom. Efter det fick vi ju ett antal återbesök att lastträna inför. Ett fullblod som i slutänden hade stått med boxvila i tre månader och energi fanns det gott om, men lasta var inga som helst problem. Tror han tyckte det var kul att något hände i hans då ganska händelselösa liv. Efter den skadan var både han och matte så varma i kläderna så att vi kunde åka till ridhuset själva, aldrig några som helst problem.

Förstår inte varför han plötsligt inte går att lasta igen. Kan inte komma med någon universallösning tyvärr, men behöver du lasta igen så hör av dig. Dottern stannar gärna i den roliga hästaffären (hm, dyrt...) på vägen och vi har inte träffat raringen på läääänge.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Nu är det visst inga problem med att lasta Kycklingen som tur är :D

Det är poonyn, inget stavfel han kallas så, som tyvärr inte går att lasta..........

Men jag tror vi ska höra om grabbarna som lyfte in Kycklingen om dom kan komma och göra samma sak med poonyn i sommar.....
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Hur gör du om hästen slänger sig baklänges/åt sidorna? Följer du med eller hur gör du då? Menar inte detta som kritik, är nyfiken bara :laugh:
de kastar sig inte om man inte börjat försöka lasta dem med tvång.

Om hästen kastar sig ut efter färd så ignorerar jag det o tänker istället på att stävja det senare- backa sakta. skulle inte börja strafflasta o därmed börja göra affär av ngt som inte betyder ngt. hästen har gått in o åkt o nästa gång kan man backa upp närmare en vägg- logiskt för hästen,.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

KL

Har inte läst hela tråden. Vill bara säga en sak.

Jag tycker det är kul med alla er som säger liknande saker som "Min häst är inte en som man direkt får att lyda"

Helt seriöst, bara för att "du" inte vet hur du ska få din häst att lyda så betyder det inte att det inte går, eller att det ens behöver vara speciellt svårt när väl rätt människa kommer mer rätt metod, eller kanske bara rätt attityd.
Att tro att bara för att man själv inte lyckas med något på sin häst så finns det ingen annan i hela världen som kan göra det är ju helt befängt!

Min mor har samma attityd med sina hundar. Sjukt irriterande.

En häst som inte är rädd utan bara står o inte vill gå in är dock emellanåt en av de svåraste hästarna att lasta, främst om folk har provat massor olika metoder själva som de har läst sig till och inte tagit kontakt av ett proffs. Då har hästen en låååång lista i huvudet med saker den kan göra för att komma undan.

Ta hjälp av bra tränare. Inget är omöjligt, och det finns alltid någon annan som är bättre än dig, eller som har en metod som passar hästen bättre. Acceptera och gå vidare. Var öppen för nya förslag, men var ändock kritisk.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

de kastar sig inte om man inte börjat försöka lasta dem med tvång.

Om hästen kastar sig ut efter färd så ignorerar jag det o tänker istället på att stävja det senare- backa sakta. skulle inte börja strafflasta o därmed börja göra affär av ngt som inte betyder ngt. hästen har gått in o åkt o nästa gång kan man backa upp närmare en vägg- logiskt för hästen,.

Ett flyktdjur går inte frivilligt in i ett svart trångt utrymme i första taget, oavsett om det blivit lastat med dåliga erfarenheter tidigare eller ej. Visst är det lättare om den inte har så många åsikter angående transporten. Men jag tror att det krävs en viss del övertalning och träning (inte en massa tvång och bråk), sen är vissa hästar mer för det och andra mer emot det. Så hur gör du för att LÄRA hästen? fick som inte något konkret svar utan det lät som mer självklart att gör man inget och bara går så går hästen också in, inte alla hästar som gör detta. Hade en gammal travare som bara strosade in i transporten, inga problem, men då hade någon tränat honom innan dess och han har säkerligen åkt transport 1000 gånger, men unghästen har jag måstat träna och övertala. Det är inte bara att promenera in, och hon har inga dåliga erfarenheter, tycker bara att det är obehagligt helt enkelt.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Jag berättar för hästen vad jag vill att den ska göra (hoppa hindret/gå in i stallet/skickas in i boxen/gå på transporten). Jag visar den ibland också HUR jag vill att den ska göra. Visar hästen tveksamhet får den titta, lukta, undersöka ett tag. Sedan måste den lita på mig, jag har ju redan visat att jag är värd förtroendet (och här brister det oftast för de som har problem).

Om hästen tramsar (ja, det är trams också om den är rädd, för jag är den som bestämmer vad som ska göras, men det är olyckligt om man inte etablerat det INNAN man påbörjar svåra moment utan måste bevisa detta förtroende samtidigt som man introducerar något riktigt jobbigt) markerar jag vad den inte får göra. Den får A L D R I G vid lastning gå bakåt eller åt sidorna. Hästen kan få stå still en stund för att kolla läget, men den får inte stå och vila eller glo på annat eller flamsa. Och den får aldrig bestämma var den ska gå, annat än in i transporten.

HUR man gör detta kan variera, jag struntar fullkomligen i om ägaren har tränat hästen att sluta gå åt sidan genom att ägaren ställer sig på huvudet. Men hästen ska lyda. Alltid. Det blir farligt annars.

När lastträningen misslyckats ett antal gånger utan att resultat har uppnåtts blir det oftast jobbigare och jobbigare den dagen det är dax att bruka allvar. Hästar som har fått bestämma många gånger sätter sig oftast våldsammare på tvären när det ska drivas igenom något. Oavsett om det är att komma över en vattenmatta, gå genom grindhålet eller gå på transporten. Det kan bli hela havet stormar på riktigt, med hästar som blir vansinnigt förbannade för att de inte får gå på sidan eller bakåt. Som kastar sig i väggar eller försöker attackera de som står ivägen (genom att springa över) - bara för att de inte får bestämma. Det är inte vackert, men om man inte vet hur man gör utan chansar och inte reder ut det, blir det alltid på hästens bekostnad.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Bra skrivet. :)

Det viktigaste hon sa, hon som är "NH/hanterings tränare" som jag tagit mycket hjälp av var att "välj dina fighter". Du måste ALLTID vinna. Avsluta aldrig med att hästen får igenom sin vilja. Med fight menar jag inte slag och skrik osv. Men att på ett lugnt och bestämt sätt göra klart för hästen att så här är det och nu ska vi göra det. Så vet du att du har lite tid, gör det så enkelt som möjligt. Har du en hel dag ja då kan du passa på att träna och jobba med det svåra.

En häst som ofta får igenom sin vilja tror jag också blir väldigt osäker på "sin ledare" människan. En ledare ska ju alltid stå för sitt ord och ha rätt. Därför ska man heller inte missbruka denna roll genom att slå eller tvinga hästen på fel sätt så den far illa, och man ska veta vad målet är med övningen. Man ska se sig själv göra det innan man gör det. :)

Därför leder jag alltid in min häst i transporten då jag vet att hon kan detta, när jag ska iväg på bokad tid. Men de dagar jag har mycket tid tränar jag på att skicka in henne före mig.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Jag gör nog som lovisa... kör restaurangmetoden.

när jag har åkt med den vuxna hästen - släpet på så tränar vi genom att den får undersöka o sen använda tilliten.

Om jag säger att det inte är farligt så följer den med mig även om den är osäker- som i allt annat. ridning på tävlingsplatser o andra ovana ställen.. Jag drar aldrig- kom nu!
Vi går in o jag håller aldrig emot om den backar ut, utan på´t igen bara o så får den äta sin ordinarie måltid i släpet några ggr.
När det går lätt får den gå in själv- som till boxen. -Gå in! Törs den inte går jag med o provar igen annan dag. Ogillar traggel o vill inte missbruka förtroendet genom att traggla.

Jag är oftast ensam då vi alltid är så i allt annat o jag åker alltid själv o måste klara av det.

Sen åker vi o den får lära sig att balansera upp sig så sakteliga.

Skydd tränar vi på utan att åka de första gångerna så de inte förknippar skydd- lastning. typ i boxen eller ut i hagen en stund.

Jag ser det inte som en match som man till varje pris måste "vinna":confused:

Det är snarare ytterligare en sak som bevisar att man är att lita på- stärker bandet mellan människan o dess häst.
Ytterligare en god erfarenhet som boostar hästens självförtoende.
Skapa inga problem o du får hästen med dig. I vått o torrt.
Folk verkar inte förstå att man kan få hästen att göra svåra saker utan att tvinga den.

Vid ett tillfälle lastade vi hästarna i var sitt släp för att de är för stora att färdas tillsammans i släp.

Det var den äldre hästens som ropade vilket den aldrig annars gör.

De fick resa o komma till samma plats. förr gjordes så när man bytte stall. tog alltid den äldre först som då var på plats redan.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Du förklarar det hela i lite romantisk version. Så hästen bestämmer är det passar att stå i transport, när det passar att backa ut osv? I mina ögon ska man vara en stark och trygg ledarroll som menar vad man säger, och inte godkänner hästen osäkerhet utan istället leder fram den och säger att det inte är någon fara. Jag tror faktiskt att de flesta hästar testar någon gång om det går att skippa, vad gör du då? Självklart introducerar man nya ting genom att titta lukta smaka. Men sen när det väl är dags att gå in? Står du helt stilla bredvid hästen då när den stannar? För stannar gör den när det är första gångerna och den vet vad som väntar.

Du får gärna förklara ingående, för jag fattade inte. ;/ Ser bara framför mig en färdigtränad häst som kan grejen och som går in utan en suck.

Om hästen stannar vad gör du då? Om hästen backar undan vad gör du då? om hästen går åt sidan? Står du bara och titta och tillslut så går hästen in?

Du får tolka vinna hur du vill, kanske bevisa? för hästen att man har rätt och alltid har och att den kan lita på en :)
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Om hästen stannar eller backar är det din reaktion som avgör om det blir fight and flight eller inte.
Om man bara säger åt den kom nu- vilket funkar i all övrig hantering så kommer den.

här blir det problem om man har lärt hästen att gå bakom.
den kommer inte att kunna gå in helt o hållet för att man är i vägen.
Led den på sidan av o den går med.
Det blir oxå lättare att skicka in den.

Om den inte litar på dig annars så blir lastningen oxå en stor grej.

Ofta är människor rädda själva att det ska hända saker o då gör det det.

Var en trygg mentor.

Jag kan säga till hästen att den ska följa med, men då inte in i ngt som den är rädd för.
Därav att jag aldrig står med en lastvan häst på luckan, utan vänder därifrån o bryter dödläget.

Jag kräver bara att den går med mig!!! o berömmer när den gör så o sen provar vi igen.- bara går på.
Om man har börjat bråka med den- gjort affär av det, ja då blir det livat värre.

Sen har vi ytterligare saker som kan ställa till det. när man stänger luckan med en bang eller lilla luckan som kan utlösa klaustro hos hästen.

När du skriver att hästen bestämmer... är du ute på dominans igen.

hästr tänker inte ut att -idag ska jag jävlas, utan det handlar om om hästen vill vara med den här människan eller inte. Få hästen med dig! Annars får du en respons av hur man själv har agerat i all annan hantering.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Om hästen stannar eller backar är det din reaktion som avgör om det blir fight and flight eller inte.
Om man bara säger åt den kom nu- vilket funkar i all övrig hantering så kommer den.

Om den inte litar på dig annars så blir lastningen oxå en stor grej.

Ofta är människor rädda själva att det ska hända saker o då gör det det.

Var en trygg mentor.

Om man har börjat bråka med den- gjort affär av det, ja då blir det livat värre.

Sen har vi ytterligare saker som kan ställa till det. när man stänger luckan med en bang eller lilla luckan som kan utlösa klaustro hos hästen.

När du skriver att hästen bestämmer... är du ute på dominans igen.

hästr tänker inte ut att -idag ska jag jävlas, utan det handlar om om hästen vill vara med den här människan eller inte. Få hästen med dig!


Ja kan du inte förklara ingående? Har du lärt hästen innan att "kom nu" betyder gå framåt? Och i alla situationer går hästen framåt när du säger kom nu? Förstår inte alls dina förklaringar utan det låter som självklara påståenden utan grund till hästen beteende. Menar inte att vara dum utan vill bara ha en förklaring som jag förstår och kan tolka :) måhända jag är trög.
 

Liknande trådar

Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 642
Senast: Ninnurur
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 919
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 469
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 429
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp