Svårlastad häst av speciell typ!

Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Självklart vet jag att hästar lever här och nu och inte planerar att jävlas. Men en häst upplever oftast att gå in i en transport väldigt läskigt, och stannar därför och tvekar. Och kanske vissa kommer då när du bara säger kom nu. Men det finns hästar som gräver ned hovarna i marken och stenvägrar även fast mamma häst har gått in där. Skulle vilja ha en ingående förklaring på hur du går tillväga. Vart börjar du och vart slutar du.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Jag vet hur JAG lär mina hästar att uppföra sig, d v s vad jag gör för att de ska gå framåt etc. Jag säger inte att andra sätt är fel, men jag vet vad som funkar för mig.

Därför är det ju lite vanskligt att berätta för folk i detalj hur de ska göra. Var och en gör saker utifrån sitt eget sätt och tycke, och kanske utifrån erfarenhet och den specifika hästen.

Både jag och maken har hållt på med hästar i många, många, många år och har olika erfarenheter (han från hingsthållning, avel och tävlingsverksamhet, jag från ridskola, markservice på tävlingsstall, strulputtar och andra dårar). Vi löser uppkomna situationer HELT olika, men med samma resultat.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Inte hur de ska göra, men mycket väl kan man berätta hur man själv gör? Har inga problem att berätta hur jag går tillväga och jag säger inte att det är så folk ska göra. Och har aldrig sagt att något är fel om du tolkar det så. :) Utan jag skrev att jag inte förstår och skulle vilja ha en förklaring. Det är ju faktiskt ett forum där man pratar och frågar, eller hur?

Jag är nyfiken på hur axel gör för att få hästen att gå in, eftersom axel är emot att dra i grimman eller ge tryck i grimman. Och detta är det sätt jag lärt mig, så är det väl intressant om det finns andra metoder? :) eller hur?
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Föl kan man ju lyfta in så märren inte blir otålig.

För de som har många hästar o är vana att åka på diverse utställningar o dylikt är det ju en självklar sak o då agerar de som att lastning är ngt helt naturligt o det blir heller ingen stor sak.

Nu ska vi åka!!!Så!!

Varav travhästar brukar vara lättlastade. när de i själva verket är naturligt hanterade.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Föl kan man ju lyfta in så märren inte blir otålig.

För de som har många hästar o är vana att åka på diverse utställningar o dylikt är det ju en självklar sak o då agerar de som att lastning är ngt helt naturligt o det blir heller ingen stor sak.

Nu ska vi åka!!!Så!!

Fick inget vidare svar så vet inte vad jag ska tycka om denna metod som jag inte uppfattade. :) Jag ser det inte som något elakt eller plågosamt att lägga ett lätt tryck i hästens nacke och släppa efter när den gör rätt och det ger bra resultat hittils så håller mig dit :)
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Vi är begåvade med ett språk.

Varför bara använda kroppsspråket o tryck? Som en neanderthalare eller häst;)
det kan man använda i kombination med språket för att senare kunna använda bara det ena eller det andra. Signalen ska vara ett litet tryck med direkt eftergift. Inte att stå o hålla i.

Jag pratar avsuttet o med kroppspråket uppsuttet- då den KÄNNER vad jag förmedlar, men jag kan förtydliga vad jag menar. Precis som när du pratar med ngn som inte förstår språket. Den lär sig då vad ordet betyder.
Även på har jag först kört i kombo med ord, ljud.

Ord som jag använder ofta är stanna, kom, gå, flytta dig osv.

Saker som hästen kan göra utan att se dig- när den står o äter., när jag kommer bakifrån o vill komma förbi med händerna upptagna- fjärrstyra.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Ja det är så jag gör, "tryck med direkt eftergift. Inte att stå o hålla i." Direkt hästen rör sig en millimeter framåt så kommer eftergiften. Det är ju tack vare eftergiften hästen lär sig, det är behagligt att gå framåt.

Då förstår jag dig bättre. :) Det är som smackningar och kyssljud, även jag använder vissa ord.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Nej jag drar inte o väntar på att hästen ger efter!

Ge efter själv o hästen "ger efter".

det är en signal bara i samband med kom eller smack.

Tryck o eftergift är inte att man ska ge efter först efter att hästen gett efter.
Det ska vara samma som när flugan sätter sig på kusen- signal som ger reaktion.

Samma som att man inte drar med sig fölet, hunden. Man tar till andra knep o knåp för att göra sig förstådd. Vi har ju en hjärna som är betydligt större än hästens o den kan man använda istället för att bara anse att det ä'r hästen som ska tänka.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Då är det skillnad på vad vi gör ändå. Drar min hund ger jag heller inte eftergift, utan jag stannar och väntar att han ska komma bak igen och då går vi.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Jag som har fostrat en handfull föl insåg snabbt att om man bara drar i dem så sätter de sig till motvärn. Om man däremot kramar lite i grimskaftet och sen ger efter så kommer de.
Ett statiskt tryck väcker trots medan ett som kommer och försvinner gör att hästen bibehåller sitt fokus på situationen och inte blockerar sig.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Ja läste inte alla svar så du nån kanske sagt detta redan. Min häst gick hur fint som helst in i början men sen efter ett halvt år började hon vägra.. Hon var inte rädd utan envis.! Vi testade med allt, väntade ut och det där jojo som du pratade om.. Som längst tog det 4-5 timmar att ta in henne och jag förstod att dehär går inte längre.! Jag köpte en dually grimma, ett långt starkt rep som jag la ett å ett halvt varv runt bommen och drog det spänt. När hästen kom framåt gav grimman en eftergift.. Spändare igen, har aldrig sett min häst så arg, had jätte ont att vara men sen när hon stegrat, kastat sig lite så gav hon upp och gick in i transporten. Berömde henne en massa, stängde luckan (hon är också alltid lugn in). Lät henne stå en stund, lastade ut, beröm ock upp igen, tills hon inte mera alls stretade emot. Nu använder jag dually grimman och har bara ett grimskaft och går in med henne. Ibland kan hon stanna upp, men hon går alltid in sedan detta har nu funkat i två år det tar max 5 minuter att få in henne.

När hästen bara leker med en på dethär sättet (om hästen är rädd är det här absolut inte rätta sättet!), tror jag ända utvägen är att engång ta grovhandskarna på och visa var skåpet skall stå.! För till min häst räckte det med den där ena dagen att vara lite elak :(
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Ja läste inte alla svar så du nån kanske sagt detta redan. Min häst gick hur fint som helst in i början men sen efter ett halvt år började hon vägra.. Hon var inte rädd utan envis.! Vi testade med allt, väntade ut och det där jojo som du pratade om.. Som längst tog det 4-5 timmar att ta in henne och jag förstod att dehär går inte längre.! Jag köpte en dually grimma, ett långt starkt rep som jag la ett å ett halvt varv runt bommen och drog det spänt. När hästen kom framåt gav grimman en eftergift.. Spändare igen, har aldrig sett min häst så arg, had jätte ont att vara men sen när hon stegrat, kastat sig lite så gav hon upp och gick in i transporten. Berömde henne en massa, stängde luckan (hon är också alltid lugn in). Lät henne stå en stund, lastade ut, beröm ock upp igen, tills hon inte mera alls stretade emot. Nu använder jag dually grimman och har bara ett grimskaft och går in med henne. Ibland kan hon stanna upp, men hon går alltid in sedan detta har nu funkat i två år det tar max 5 minuter att få in henne.

När hästen bara leker med en på dethär sättet (om hästen är rädd är det här absolut inte rätta sättet!), tror jag ända utvägen är att engång ta grovhandskarna på och visa var skåpet skall stå.! För till min häst räckte det med den där ena dagen att vara lite elak :(


Ja en rädd häst har man inte jobbat tillräckligt länge med, då går man saktare fram och tar små saker i taget till man kommer till "den stora lastningen" :) Men en häst som vägrar för att den tycker att det inte passar den just då gör jag så på. Skulle aldrig lägga en unghäst som aldrig blivit lastad fast på det där viset. Utan endast om hästen kan och vet vad som gäller. Först gångerna fick min tjej bara nosa och skrapa på rampen, kanske lägga upp en hov osv.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

*kl*
Ska tillägga att jag använder mig a repgrimma och ett lätt tryck, dvs spänt rep, men drar ej. Backar hästen däremot så blir det ju ett obehagligare tryck, MEN, det är inte JAG som skapar det.

Har jag en häst som är väldigt osäker tar jag det hela i fler mindre steg, dvs ger mig när jag kommit så långt jag vill just den dagen. Avslutar ALDRIG med ett misslyckande, backar hellre ett steg och låter hästen smälta det hela.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

*kl*
Ska tillägga att jag använder mig a repgrimma och ett lätt tryck, dvs spänt rep, men drar ej. Backar hästen däremot så blir det ju ett obehagligare tryck, MEN, det är inte JAG som skapar det.

Har jag en häst som är väldigt osäker tar jag det hela i fler mindre steg, dvs ger mig när jag kommit så långt jag vill just den dagen. Avslutar ALDRIG med ett misslyckande, backar hellre ett steg och låter hästen smälta det hela.

Det är exakt så jag gör. Och när hästen tar ett ministeg fram så lättar trycket.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

*kl*
Ska tillägga att jag använder mig a repgrimma och ett lätt tryck, dvs spänt rep, men drar ej. Backar hästen däremot så blir det ju ett obehagligare tryck, MEN, det är inte JAG som skapar det.

Har jag en häst som är väldigt osäker tar jag det hela i fler mindre steg, dvs ger mig när jag kommit så långt jag vill just den dagen. Avslutar ALDRIG med ett misslyckande, backar hellre ett steg och låter hästen smälta det hela.
Nu ger du hästen skulden o den får skylla sig själv.:mad:

Vår uppgift är att hjälpa dem o det gör man inte genom att stå o se på!

det där lär man dem genom att sluta dra o istället fösa på bakifrån- som man vallar/ föser alla djur.
som man även gör med föl som görel skrev o sen berömmer när den gjort rätt- inte bara släppertrycket *å vad jag blir trött på dagens US-influenser när vi har haft GOD hantering!*

Hästar är mottrycksdjur- varav de drar bakåt. ja t o m cowboyhästar drar bakåt när den får ngt runt sadelhornet.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Nja hästarna brukar lära sig att den enkla vägen är att gå fram- dvs få eftergift!

Om hästen backar in i ett staket och orsakar tryck, är det då inte hästens fel?????

Ger du efter om hästen backar ifrån dig alltså??:confused: Eller NÄR ger du efter? Alltid???

Och som Görel skriver, man behöver bara krama, det handlar INTE om att dra i hästen, absolut inte! Däremot kan jag öka trycket något om det är en häst som är väldigt istadig, men vanligtvis räcker det lätta trycket, och det kan för känsliga hästar räcka med att den väger lite framåt för att eftergiften ska komma, dvs när den TÄNKER framåt.:laugh:
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Fast jag kramar och ger efter omedelbart. Eftergiften gör att hästen går framåt. Det är alltså jag som skapar eftergiften, inte hästen.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Önskar du bodde närmare mej.....

En fråga till dej, och Axel....

Hur tror ni poonyn skulle ställa sej till att han helt enkelt blir inlyft i transporten av några stora starka bonnadrängar ?
Han har en sådan enorm ryggsäck av misslyckade försök och trauman av att förlora dom personer han fått tillit till när han var uthyrningsponny.
Efter att ha pratat med både uppfödaren, veterinär och hovslagaren som känt honom i 9 år så tror vi nu att ha funnit ut varför han får sådan panik att bli lastad...
Han "tror" att om han går i en transport så kommer han inte få se mej mera och det skrämmer honom mer än hans tillit till mej.

Så vi tänkte då alltså lyfta in honom och stänga transporten samtidigt som jag kommer att stå framför honom i transporten. sen ska vi åka någon kilometer innan vi åker hem och släpper ut honom igen på stallplan.
Hela tiden medans jag är kvar hos honom.....

Borde han då inte förstå att bara för att han går in i transporten så försvinner inte jag ur hans liv, eller ? ? ?
 

Liknande trådar

Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 642
Senast: Ninnurur
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 919
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 469
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 421
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Bildtråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp