Bukefalos 28 år!

Svårlastad häst av speciell typ!

Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Hade ute en tränare som gjorde detta på min häst.. Jag var skeptisk redan från början men hon skulle ju vara så bra och kunnig... Slutade med att jag fick en häst som är livrädd för att vara bunden... Han hade aldrig haft problem med det tidigare:(
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Min förra ponny var lika.
Lastning skedde helt och hållet på hans villkor ;) Ville han gå in tog det någon minut, ville han inte så tog det några timmars gråt och tandagnisslan.
Det som fungerade för oss var att jag började träna från marken, typ på ridbanan, att kunna flytta en hov. Så han gick fram ett steg, backade ett steg, tog ett steg åt sidan med ett framben, ett åt andra sidan med ett bakben och så vidare. Verkligen full koll på varje hov åt varje håll.
Han tyckte det var skitkul att leka cirkushäst ;) och klev efter några träningsgånger upp på lastpallar och sånt också. Sedan tränade vi på andra ställen han inte gärna gick på/till (spolspilta, en bro över en bäck, annat sånt) blandat med vanliga ridbanan.
Och sedan när transporten kom fram fungerade samma sätt där :) Men första gångerna gick han inte in utan kanske utanför transporten, två hovar på väg in innan han fick backa osv.

Så lite som Tobbe Larsson gör i ponnyakuten var det väl, men inte så "quick fix" utan ett mer långvarigt projekt. Men det blev bra i slutändan iallafall :)
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Lasta utan mellanvägg o öppen framdörr.
Jag har aldrig framdörren öppen sen en häst tog fart över bommen och genom skötardörren. ( bakluckan var helt öppen!) Fick såga ut dörren för att få ut hästen som fastnade. Jag är glad att jag stod bredvid hästen och inte bakom bommen.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Hejsan, pröva med att be honom gå in istället för att vänta ut honom, då gör han ju som HAN vill. DEt är du som är matte/husse och du so BESTÄMMER.
Stå bredvid rampen, lägg grimskaftet över ryggen och placera en hink med morötter eller liknande mitten av transporten och sen längst fram . Be honom då gå till första hinken och när han tagit en tugga ta ut honom igen. med hinken. Ge honom inte mer ur den hinken. Få honom att fokusera på den andra hinken.
Följ inte med honom in utan låt honom gå själv när han sett hinken.. Fortsätt så tills du inte behöver ge honom godis, utan bara med berömm.
jag prövade med den metoden på en nordis som vägrade ens vistas vid en transport. De sluta med att jag kunde ha honom lös på gården och så fort jag bad honom så gick han in och vänta tills jag bad han komma ut. det tog mig ca tre veckor och tränade detta ca fem sex dagar i veckan efter ridtur eller vad jag nu gjorde med honom. bara in och ut en två gånger så var det bra. Träna inte för mycket, behöver inte lyckas alla gånger. Sluta när det går som bäst. Du bedömer själv.

Alltså hästen ska lasta sig själv och stå still tills du ber den om annat. För att detta ska fungera så bör du ha träna in NH på din häst. att så fort du visar vägen med en arm ska hästen gå dit. Mycket hjärngympa och nyttig för hästens hjärna.

Pröva :) de är super kul och det fungerar och hästen tycker det är kul att öva på detta. Men förvänta dig inte att de ska lyckas på första försöket. Tålamod är vad som krävs och behåll lugnet.

En häst är ALDRIG AGGRESSIV! Den är osäker, när du är arg upprörd eller irriterad så utsöndrar du feromoner som hästen känner av och blir rädd orolig och upprörd och då uppfattar många det som att hästen blir aggressiv.
Behåll lugnet och tålamodet så ska du se att det funkar, gör det roligt för din häst, och för dig själv =)

Lycka till
vänliga häls Marie
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Jag har hittills haft lösningen på problemet vad gäller de lastdårar jag hanterat. Och det har ju blivit en del genom åren, eftersom folk tycker att jag sköter det bra.

HUR man får dem att gå in skiljer från häst till annan, men att lösningen är att göra det till en vana för att visa att det är något som ska göras (utan diskussion) och att det inte är farligt råder ingen tvekan för mig. En häst som äter är trygg, en häst som är trygg äter. Cirkeln sluten.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Första gången jag läser om någon som gör som jag. Min testade oxå dom första gångerna med att lägga vikten bakåt men gav upp när han märkte att jag hade kraft att hålla. Märker han att jag inte kan hålla fortsätter han gå upp och sen backa ut igen.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

HUR man får dem att gå in skiljer från häst till annan, men att lösningen är att göra det till en vana för att visa att det är något som ska göras (utan diskussion) och att det inte är farligt råder ingen tvekan för mig. En häst som äter är trygg, en häst som är trygg äter. Cirkeln sluten.

:bow::bow:

*KL*

Grunden till de allra, allra flesta lastningsproblem (och väldigt många andra problem med för den delen) är ett bristande ledarskap/brist på trygghet, tillit, respekt eller vad man nu vill kalla det. En trygg mm häst följer sin "ledare" genom eld och vatten liksom - men det är VÄLDIGT få som har ett sådant samarbete med sin häst. och det tar tid, energi och lite mer tid att få ett sådant som håller i alla väder och för oss "vanliga döda" kan det räcka med ett okej starkt band.

TS, det låter som att din häst tränar dig ganska bra ;) Min fd ponny kunde också vara sådär i perioder. Ofta (läs alltid) hade vi samtidigt problem med något annat (så det kan ju vara något att fundera på, finns det andra situationer som inte funkar till 100%?). Hästar (speciellt tjocka, hungriga ponnyer :angel:)är väldigt smarta djur och lär sig snabbt vad som funkar och inte funkar. Däremot kan det sitta långt inne i oss människor att erkänna att våra djur leker lite med oss... Skulle nog vilja påstå att det inte ens finns en bråkdel av lika många svårlastade hästar som svårlastande hästägare:angel: Det gäller alltså att lyckas få hästen att förstå att det inte kommer bli någon diskussion. Nu går vi in i transporten, punkt slut. Om det var min häst skulle jag nog börja utan transporten och se till att hästen alltid, alltid går fram när jag vill, stannar när jag vill och backar när jag vill. Även om det finns spännande saker att titta på, ex. Sedan går man bara in i transporten (utan att tänka/ha inställningen "Nu ska vi lastträna"/"nu ska vi se om detta går"). Det är liksom inte fråga OM det går vägen, det bara går vägen. Svårare än så är det inte (sedan är det inte sagt att det är lätt!).Att bli lastad är ju egentligen inte alls svårt för en häst (de flesta hästar klarar av att gå rakt fram).

Lycka till :)
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

nu vill inte jag få skit, men detta funkar enbart på denna häst som jag har nu.

den längsta lastningen vi hade varade i nästan åtta timmar.
nu tar den 2sek.

min nordis är inte rädd för transporten överhuvudtaget men vi har kommit fram till att han inte gillar att gå in i trånga utrymmen.

Så jag har en tjocktröja som jag lägger över huvudet på honom, och viker in i grimman så att han inte ser, tar handen i grimman och sen in i transporten. (han blir inte rädd på ngt vis även om han inte ser)
Väl inne i transporten tar jag av honom tröjan och efter att han har tittat runt lite så stänger min medhjälpare lämmen och sist så sätter jag fast min herre. :)

För när han väl är i transporten "så är den ju inte så trång längre" :)

*INGEN mellanvägg om man lastar på detta vis!
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Jag trodde att jag hade provat allt med gammelhästen, tills jag tog bort mellanväggen, backade in och vände där. Då är pållan kalasnöjd. Ibland går hon rakt in och ibland baklänges, beroende på vad hon känner för. Sist frågade jag henne helt enkelt "ska du gå rakt fram eller backa idag?" när hon stannade och tittade på lådan, sen gick hon självmant med slakt snöre in och gjorde sig beredd för resa. Roligast var dock på kliniken när jag stod och trilskades och tyckte att då kunde hon ändå gå in som en normal häst! Men icke, pålla vänder sig själv och backar in och ser asnöjd ut när jag stänger.

Med lilltjejen har jag dock känslan av att det är nytt släp som gäller, mitt är ju inte kalasbra men min plånbok säger att "nej Manda, du får inget nytt släp, kanske om ett par år.". Det är bara att göra det bästa av situationen så länge. Dvs ska ljudisolera allt jag kommer över åt henne och hoppas på bättring.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Hade ute en tränare som gjorde detta på min häst.. Jag var skeptisk redan från början men hon skulle ju vara så bra och kunnig... Slutade med att jag fick en häst som är livrädd för att vara bunden... Han hade aldrig haft problem med det tidigare:(

Tuvärr funkar nog inte alla sätt på alla hästar, detta sättet har jag kommit fram till genom att prova mej fram, detta var det enda som hon har varit helt lugn med... Hon blir vansinnigt stressad annars...

Stackars din häst som inte klarade det, hemskt om de ska ta psykisk skada av lastträning...:crazy: Det gäller ju att läsa varje häst, hoppas du fick ordning på lastproblemen ialla fall... (utan den sk experten)...

Glömde säga att min häst alltid har ett stort hönät väntande i släpet och får alltid stå en stund och äta där inne innan vi lastar ur igen (om vi tränar)... I början var hon rädd så då vågade hon knappt inte äta, nu mumsar hon glatt i sej...:laugh:

Mvh Domino_s
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

delvis kl

Har också haft en häst som blev lastad med kedja i munnen EN gång, sen räckte det med under hakan. Riktigt jobbigt faktiskt, med kedja under hakan gick han in på max tre-fem minuter, utan kedja tog det 1-3 timmar. Lasttränade 3-4 ggr i veckan under flera månader och tog hjälp av andra duktigare, och ville så gärna att han skulle fatta att det inte var farligt. Men det löste jag aldrig, med kedja gick han in men var ängslig, utan kedja frös han fast och blev introvert som tusan. Man lär sig nåt av alla hästar, men detta löste inte jag, så det fick bli kedja. Känner mig inte direkt som en djurplågare för det, bara som att jag har mer kvar att lära :)
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Hej har inte läst hela tråden utan skummade igen första sidan så ursäkta om jag upprepar något som redan är sagt ;)

Efter som ponnyn vill få sin vilja igen hade ja gjort tvärt emot. Träna när du inte ska någonstans och när han bestämt sig att nu passar de bra så vänd å gå iväg, börja sen om igen. Gjorde så med en gammal ponny jag hade som var sådan. till slut trava hon in för att hinna innan ja stoppa henne. hehe, vi hade ingen mitt läm i utan bara frontbommen ;) lycka till!!
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Grunden till de allra, allra flesta lastningsproblem (och väldigt många andra problem med för den delen) är ett bristande ledarskap/brist på trygghet, tillit, respekt eller vad man nu vill kalla det. En trygg mm häst följer sin "ledare" genom eld och vatten liksom - men det är VÄLDIGT få som har ett sådant samarbete med sin häst. och det tar tid, energi och lite mer tid att få ett sådant som håller i alla väder och för oss "vanliga döda" kan det räcka med ett okej starkt band.

Skulle gärna vilja veta vad man gör med en häst som verkligen följer en genom eld och vatten UTOM när det handlar om att gå in i en transport ?

VI TROR att hans rädsla för transporter beror på att han tidigare var en uthyrningshäst och varje gång han åkte "hemifrån" så blev det till ett sämre ställe....
Då han är en enmanshäst var han inte den som valdes i första hand utan han var den man tog för det fanns ingen annan kvar.

Sista gången han var uthyrd kom han tillbaka mager som ett spjälstaket och det hade tagit hela sommaren att få upp honom i sådan vikt att han gick att annonseras ut igen.
Så när jag KÖPTE honom hade han sådan bettfobi att det inte gick att ha ett bett i munnen eller ens att ge en galoppskänkel utan att han fick panik.
Att gå till hagen ca 100 m kunde ta över 1 timme i början då han bara gick några steg innan han frös till is och stod stilla i upp till 45 minuter åt gången....

Det tog drygt 4.5 år innan jag kunde rida på bett för första gången och ca 5 år innan vi kunde galoppera utan panik.....

Jag har nu haft honom i 10 år och NU gör han ALLT för mej... nästan som sagt....

Vi har bytt stall 3 ggr och varje gång har jag fått gå nästan 4 MIL eller rida honom till det nya stallet....

Skulle jättegärna vilja åka på kurs men det går tyvärr inte som sagt....

Alla som träffat honom anser att han är en mycket snäll och väluppfostrad häst som gör allt jag ber honom om....

Önskar jag kunde övertyga honom om att jag ALDRIG kommer lämna tillbaka honom och att jag kommer finnas kvar när han kliver ur transporten....
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Rycker en knapp och gör en lätt trådkapning. Mitt sto är lättlastat. Tycker att det är lite småläskigt men är så snäll att hon går på ändå om någon bara går snett bakom henne och visar att man finns. Blir ganska ängslig och skriker som en galning när hon väl är instängd i släpet. Brukar aldrig stressa eller åka direkt utan låta henne stå och tugga en stund (minst 15min) innan vi åker. Till saken. Jag skulle vilja kunna lasta henne själv och få henne att känna sig trygg i släpet. Men vet inte hur jag ska kunna träna henne då jag är rädd att förstöra något och eventuellt göra henne svårlastad. Några tips?
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Mitt sto är inte rädd att bli lastad, men hon tycker inte att det är det roligaste i världen. Vi har fått träna mycket. I början gick vi bara mot rampen, och vände. Skickade upp henne på rampen och bad henne backa osv (mycket mer än så också mer orkar inte dra allt). Hon kan nu skickas in själv med lite jobb, men jag gör sällan detta då jag ska iväg någonstans, för oftast kommer tjafset när man själv har bråttom och börjar jag vill jag slutföra även fast det tar sin tid. Detta tränar jag bara på stallplanen då jag får tid och känner för det. :) Tanken är ju att det ska fungera i vardagen när jag har bråttom med.

När jag ska iväg och lastar så går jag framför henne, har ett längre starkare grimskaft och en "nhgrimma" som är skarpare än vanliga grimmor. Hon parkerar alltid framför rampen :) och där står hon fastfrusen. Då brukar jag bara lägga lite tryck i grimskaftet, jag står aaaldrig och sliter in henne för då hade det nog gått andra håller. Utan lägger tryck, (lindar gärna ett halvt varv runt stolpen där framme (där hästen har huvudet inne i transporten) så jag inte rycks med om hon drar emot lite.) Sen står jag där i lugn och ro (jag står inte längst in i transporten utan vid ingången), och väntar. Brukar börja med att hon tar ett steg fram för att lätta på trycket som uppstår i nacken, och då släpps trycket efter så hon får eftergift, sen halar jag in henne på detta vis väldigt lungt och sansat :) Sista biten kliver hon in hela vägen. Självklart går inte detta på alla hästar eftersom en del får panik då de känner av detta tryck, kan vara en ide att träna tryck och eftergift i andra förhållanden före :) Sen tycker jag att man ska vara noga med att det är en skarp grimma och ett hålbart grimmsakft, för brister det har hästen vunnit och kommer nog försöka ännu hårdare nästa gång för att få det att brista.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

läst igenom mitt och såg att set ser ut som att jag står och har dragkamp med hästen. :) Men så är det inte! Utan lägger bara ett lätt tryck, så pass att det blir jobbigt att stå med det en längre stund, och direkt hon tar ett litet steg framåt får hon eftergift, halar inte efter på en gång då :)
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Kör mkt så den får rutin o lär sig hur den ska stå för att balansera upp sig.

det kräver att man kör mjukt o i svängar får det inte ändras i hastighet. det ska vara klart innan. Coari skrev- kör som om du hade ett glas vatten i släpet.:bow:

Jag drar aldrig i mina hästar utan vill bara att de följer med mig överallt.

står aldrig vid luckan som ett fån.
Unghästar får kolla in luckan.

När de sedan lätt går in försöker jag att skicka in den- precis som den gör till sin box- Gå in! vill den inte så går jag med o provar nästa gång.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

"det kräver att man kör mjukt o i svängar får det inte ändras i hastighet. det ska vara klart innan. Coari skrev- kör som om du hade ett glas vatten i släpet."

Detta tycker jag var bra sagt! :) Ser många som kör som om släpet vore tomt. Har själv stått i släpet för att känna och det är svårt!
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Kan bero på att hon åkte till strömsholm flera gånger på rad i en enaxlad på smärtsamma undersökningar. Första gången hon la sig var i en boggie.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

När jag fick hem min häst för nått år sedan va hon precis som din häst att lasta...gick hur lätt som helst emellanåt och ibland bara stog hon med framhovarna på rampen och rörde sig inte 1 mm. Eftersom jag var tvungen att kunna åka själv med henne så började jag att öva på att stå utanför och "skicka" in henne, fungerade inte. gick åt sidan eller backade bara. Började då med att sätta en longeringslina i grimman och gick sen in i transporten och la linan över frambommen och tog sedan med mig linan ut igen. Ställde mig på sidan av rampen och drog lite lätt i linan. hästen gick upp med frambenen och sedan blev det stopp. Jag drog lite till samtidigt som jag petade lite på rumpan med ett långt spö, när hon försökte backa höll jag bara emot.Man blir MYCKET starkare när linan ligger runt bommen. Hon märkte att hon inte kunde backa och har alltid gått in när jag satt på linan. Värt att prova iallafall!
 

Liknande trådar

Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 661
Senast: Ninnurur
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 004
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 789
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 318
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp