Svårlastad häst av speciell typ!

Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Stå aldrig någonsin inne hos hästen. Att du dör eller värre är inte lösningen på ett lastningsproblem.

Lyft in hästen, ge den mat, låt den stå till den är någorlunda avslappnad. Lasta av (en timme eller två i transporten tycker jag är rimligt). Gör om varje dag i 10-20 dagar.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Jag tror nog mer att den inte vill flytta mer som vandringspokal.

håller med lovisa.

när de har lärt sig att de slipper så får man ta till det starka artilleriet- baxa in den.
Mat gör trailern till ngt positivt o sen lär den sig att den får komma hem igen.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Har ni provat att lasta Palle om han har en kompis som redan står i transporten?

Inser att vår gamle trofast - som jag nästan alltid kör själv och utan problem - men som alltid stannar EN gång om transporten är tom. Han nästan joggar ombord om han inser att han får ressällskap. Spelar ingen roll om det är värsta hatobjektet, surmärren eller vår unghäst (som var mindre snäll i somras). Han tycker helt enkelt om att ha sällis i transporten. Verkar vara strunt samma vem det är..
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Min gamling som tidigare varit lättlastad hela tiden är likadan nu för tiden. Antagligen är det mitt eget fel, syftet med resorna har nog inte varit så kul på sistonne. Står det redan en kompis i släpet kliver han dock snällt på vid första försöket. Ensam ska det tramsas och vägras tills han till slut ger upp och då tar han rampen i några snabba kliv och går ända fram till bommen direkt, står snällt kvar där så att man kan gå bak och stänga. Ingen rädsla där men fortfarande svårt att komma på. Jag tror nog inte att det hjälper till nästa gång man ska lasta själv om man har lastat med hjälp av en kompis men man ska ju aldrig säja aldrig, det kan ju funka och i så fall är det ju värt testet. Funkar den metoden så känns det ju väldigt snällt mot hästen.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Enligt uppfödaren så har han gett sej på den andra hästen när hon har försökt att lasta honom med sällskap.

Det tog om jag nu minns helt rätt 1 timme och 40-45 minuter att lasta honom när vi hämtade honom. Och då drogs det sönder flera longerlinor och grimskaft och 1 brutet finger på henne innan hon fick in honom i transporten.

När vi 6 månader senare skulle flytta lyckades vi få in honom 2 ggr men båda gångerna slet han sönder grimskaft och grimma, läder, och sista gången satte han sej på rumpan och slag en volt ur transporten samtidigt som han fick våran f.d. hyresvärd under sej på rampen.....
Då han vid det tillfället ännu ej var trafiksäker fick jag gå mitt i natten med honom dom dryga 4 milen till det nya stallet......

Efter det har vi inte fått honom så nära en transport igen......
Sista försöket för ca 3 somrar sen resulterade i att han efter 3 timmars panik, han flyr inte när han får panik utan han blir som paralyserad och står helt stilla och är då helt tom i ögonen och svetten sprutar om honom, vägrade röra sej förräns nästan 1 timme efter vi flyttat bort transporten utom synhåll så vi kunde få in honom i stallet igen.
Sen dröjde det drygt 6 månader innan han vågade gå ut genom stalldörren utan samma symptom, vi fick ta in och ut honom genom gödseldörren....
Inte skojigt alls :cry:

Nu har han nästan accepterat att transporten står på andra sidan av gårdsvägen från stallet räknat, men han vågar inte stå stilla när jag ska sitta upp och det gör han på alla andra ställen där han inte ser en transport.....
För står stilla som en staty gör han när transporten inte står där så det är definitivt den som gör att han beter sej som han gör.....

Men vi kanske kan testa i sommar igen med att låna stallets russ och se om han går in då. För henne går han tillsammans med i hagen sen i höstas....
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Stackars polle låter vettskrämd. Jag skulle ta god tid på mig och börja låångt bak, typ att bara gå förbi transporten på behagligt avstånd, och när det funkar röra sig några metrar närmare osv? Skulle nog ha tagit hjälp av någon som är duktig på detta, lasttränare eller liknande om det är så illa.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Där håller jag med! varför göra lastandet svårt? Jag har en gammal värmlandsvagnen, en sådan som "ingen" häst vill åka i. ;) Men har inte haft någon svårlastad häst! Har fött upp 5 hästar och ingen av dom är på något sätt svår att lasta, trots min "dåliga" transport. Jag tror att det viktigaste är att inte göra någon stor sak av det. Fölungarna får åka med mamman någon gång, om det så bara är mellan två beteshagar på någon kilometer. När jag lastar unghästar så finns inte tanken att de inte SKA gå in, för tänker jag så så speglar ju mitt kroppspråk den osäkerheten. Min nuvarande unghäst åkte till och från klinik hela förra våren, resor som inte var alls trevliga för honom, men han var ändå lätt att lasta. Jag använder lina om det behövs, ger mat i transporten. Växer de fast så backar jag dom. Är absolut ingen lastningsexpert, men har upptäckt att det spelar stor roll vad JAG tänker inför lastningen...

Sen förstår jag ju givetvis att hästar kan vara svårlastad pga någon traumatisk händelse.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

En häst tänker inte så långsiktigt.

Däremot har människor med en rad misslyckade försök där tvång använts befäst ett beteendel. Det har belönat sig för honom att försöka slå sig fri iom att han lyckats. Det börjar redan med en liten rörelse på ett par cm som belönats. De är ju per natur klaustrofobiska. Och de reagerar ofta ngt iaf då man lastar gång ett. Berömmer man då i fel läge alt straffar i fel läge så triggar man igång ett beteende.
Med belning kan menas både röst, kroppsspråk, eftergift, godis etc. Straff kan vara röst, kropp, tryck eller rent stryk.

Ska man lasta hästar med tvång får man vara jäkligt säker på att sakerna håller. Annars har man utsatt dem för skiten helt i onödan.

Så ska man lina in, vinscha in, lyfta in etc med vilket tvång som helst får man vara helsäker på att hästen inte kan slå sig fri.
Jag tycker personligen inte om något av ovanstående sätt. Men när ovanstående sätt bryts genom att hästen sliter sönder prylarna har man ofta satt sig mer i skiten än innan. För de har lärt sig att det kan löna sig att kriga och gå emot. Man vill ju att de ska fatta att det lönar sig att följa ist, söka sig så att tryck försvinner(alt skickas in, men det kommer senare).

Ska ni försöka lina in eller liknande. Ha då grejer som håller. Läder håller inte, och inte heller de flesta metallspännen som är på saker man köper i vanliga affärer. Så både hakar på grimmor, lädergrimmor, hakar på linor/grimskaft går sönder om en häst vräker sig på och man låst fast linan.
Ska man syssla med sånt ska man ha vanliga rep och lägga en pålstek.
Jag vill dock igen poängtera att jag inte tycker det är en just metod. Och att det kan leda till skador på både häst och människa. Det går inte att helt förutsäga vad ett flyktdjur som väger så mkt ska ta sig till. De kan klanta sig och slå sig.
Problemet med tvångsmetoden är ju att risken att det skiuter sig är större. Och gör man fel blir resultatet värre än om man råkar göra fel med en lugn häst som är mer avslappnad i kroppen och i lägre energi.

Bor du i närheten av Stockholm, Uppsala eller Kalmar kan jag rekommendera bra problemlösare som har stor vana av såna här fall. Hittills har inte jag sett det misslyckas. Och jag har sett honom lasta många omöjliga fall, inte bara några handfullar.
Dock blir det inget vinchande, indragade med linor etc. Han pytsar inte bara på hästar. Däremot går de på med hans metoder. Och får en annan trygghet.
 
Sv: Svårlastad häst av speciell typ!

Bor ca 40mil från Stockholm och nästan lika mycket från Kalmar dock bor vi mellan E4an och Rv 30......

Om personen åker mellan Stockholm och Kalmar........
 

Liknande trådar

Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 642
Senast: Ninnurur
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 916
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 464
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 406
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp