Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Finns det så många uppfödare som vill föda upp dem?
Jag vill! :) Nu är ju min ras New forest, men jag är intresserad av all svensk hopp-ponnyavel!

Så fort jag nämnt något om prestationsavel av connemaror på bukefalos får jag höra någonting i stil med att "rör inte connemaran utan satsa på ridponnyer istället".
Men varför? Känns det som om detta även är förankrat i Connemarasällskapet, att prestation inte prioriteras - eller värderas prestation på ett felaktigt sätt?

Prestation ställs ofta mot rastyp inbillar jag mig.
Men rastyp och prestation går att förena - det är jag övertygad om!!

Hlsn Helena
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Jo du det problemet är vi flera som har.
För att inte få små hästar så får jag hålla mig under storleken 135 cm som det verkar som. Ändå blir det maxad d som max hoppas jag.

Min 1,5-åring tycks bli runt 1,45 m i mankhöjd så det tycks ha funkat iaf. Men större hingst än runt 1,40 m vågar jag inte använda.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Det är ju just detta som Irländarena är så fenomenala på.

TÄnk tex Clover Hill - han betäckte en massa ston och fick rätt många ponnavkommor, trots att han var rejält stor själv, men vilka hoppavkomor. Jag tror att Irländarna ffa hade koll på vad STONA (tjatigt ?) gav både i storlek och kapacitet.

De gör/gjorde korsningar helt utan rastiööhörighet, men väldigt lyckade kombinationer. Fast å andra sidan så kanske det finns hur mycket småväxta storhästar och skrutt även där - bara det att vi aldrig ser dem.

Ramonarunds borde känna till mer om detta ämne

Jag tror att det finns en hel del små hästar runt 1,50 m där också. Men eftersom de inte tävlas så ser vi dem inte :angel:

Men de kanske är bättre på det, vad vet jag?!
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Finns det så många uppfödare som vill föda upp dem? Så fort jag nämnt något om prestationsavel av connemaror på bukefalos får jag höra någonting i stil med att "rör inte connemaran utan satsa på ridponnyer istället" :mad: . Poetic Justice används knappt i connemaraaveln. Precis som Miclas Activ är han alltså inte använd så mycket som han borde. Prestation ställs ofta mot rastyp inbillar jag mig.

Problemet med Poetic Justice är också hans storlek. Jag vågar inte betäcka med honom eftersom jag inte vill ha en överhöjdare. Fler av hans klass ac C-ponnymått är ingen dum idé. Miclas Activ är ju C-ponny och kan ju användas till ett större spektrum av stostorlekar.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Min 1,5-åring tycks bli runt 1,45 m i mankhöjd så det tycks ha funkat iaf. Men större hingst än runt 1,40 m vågar jag inte använda.

Mitt sto blev tjuvbetäckt och den avkomman var som 2 1/2 åring 165 cm (pappan var ca 160 cm och inget stort finns bakom honom). :confused:
Welsh hingst funkar bra för mig.. ;)
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Jag tror absolut att vi skulle kunna få fram dem, även utan att använda oss av korsningsavel. Är lite imponerad av New Forest som verkar satsa mest på att få fram bra ungponnyer

Att ta fram bra ungpoonnyer anser jag vara ett steg på väg - men det får inte stanna där! Jag anser att prestationer år efter år ute på "riktiga" tävlingsbanor i konkurrens med andra ponnyer oavsett ålder och ras måste värderas högre än meriter från ett ungponnychampionat, en kvalitetsbedömning, ett treårstest etc.

Hlsn Helena
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Nej det är konstigt, han sägs vara väldigt fertil och han är ordentligt avkommebedömd A prem i Sverige både på avkommornas exteriör o prestation samt Prestatie i Holland sen många år tillbaka på avkommornas prestation samt preferent på avkommornas exteriör. Han har avkommor i samtliga dicipliner Internationellt! Han är endast 143 cm hög! Han har betäckt 8 ston 2006 enligt ägaren.
Mycket märkligt då man vill ha hingstar med stark förärvning och så används dom inte???
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Inte fler än 8 ston på en sådan hingst... Kanske är det en av förklarigarna till min ursprungsfråga, kanske använder vi fel avelsmaterial i Sverige? De ponnyer som bör användas i hopp-ponnyaveln används i alldeles för liten utsträckning?

Vet du vilka RP-hingstar som har betäckt mest under 2006, det vore intressant med en jämförelse. Hur många ston har varje RP-hingst i genomsnitt?

Hlsn Helena
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

*knapplån*

Vill bara klarlägga att jag alltså är ponymamma, inte som uppfödare.

Jag tycker inte riktigt att den svenska ponnyn hänger med riktigt i utvecklingen. Det är ofta ganska grova ponnysar medan de irländska och holländska är smäckrare med fullblodsinslag. Det har hänt en hel del med typen de senaste åren, men svenskarna hänger inte riktigt med. Ser man en långbent, smäcker ponny är det en import, en grov, lång ponny är oftast en svenskfödd. Se t.ex. Miclas Active (som är en fantastisk ponny som jag har mycket av i min svenskfödde). Han är grov och lång och inte speciellt lättriden. Hans avkommer hoppar jättebra, men väldigt många är lika grova som sin pappa och därför inte så lättridna i de högre klasserna. Varför inte använda honom på ett lätt fullblodssto? Tänker man för mycket på ras och stam och för lite på att utveckla en bra tävlingsponny?

Nu generalliserar jag, det vet jag och naturligtvis finns det undantag, men detta är min reflektion.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

*KL*

Jag har suttit lite och kikat lite på hästförteckningen inför årets inomhus-SM ponny(hopp).
Om jag då helt bortser från alla ponnyer med okänd härstamning, så blir det inte så många kvar.:o

Av dessa är endast tre hingstar, varav endast en är godkänd...
Borde vara många fler som vill visa stoägarna vad deras avleshingstar kan(?) prestera.
Vad beror detta på?

ÄR inte våra hingstar bra nog?:eek:
Blir ägarna "bekväma" när hingsten väl är godkänd, och man "inte behöver" meritera den?:eek:
Eller en ren tillfällighet bara...

Av förklarliga skäl, så är många fadershingstar väldigt gamla/bortgångna-men det verkar som det är väldigt få yngre hingster som har lyckats kvala in sina avkommor iår-
Har vi för långsam generationsväxling?
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

*KL*

Jag har suttit lite och kikat lite på hästförteckningen inför årets inomhus-SM ponny(hopp).
Om jag då helt bortser från alla ponnyer med okänd härstamning, så blir det inte så många kvar.:o

Av dessa är endast tre hingstar, varav endast en är godkänd...
Borde vara många fler som vill visa stoägarna vad deras avleshingstar kan(?) prestera.
Vad beror detta på?

ÄR inte våra hingstar bra nog?:eek:
Blir ägarna "bekväma" när hingsten väl är godkänd, och man "inte behöver" meritera den?:eek:
Eller en ren tillfällighet bara...

Av förklarliga skäl, så är många fadershingstar väldigt gamla/bortgångna-men det verkar som det är väldigt få yngre hingster som har lyckats kvala in sina avkommor iår-
Har vi för långsam generationsväxling?

Vi behöver fler som vill avla. Som ni vet kräver detta, tid, mer bra avels material,planering & pengar mm.
Sedan viisst är generationsväxlingen för långsam.
Större variation på storleken (RP hingstarna).
Fler vuxna ryttare som vill utbilda.
Detta var lite jag kom på nu.

Sedan finns det mycket fina importer -Ja visst det kan jag hålla med. MEN sedan så finns det dom som ser ut som sjutton men hoppar hus. Så alla importer är inte perfekta heller.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

*knapplån*

Vill bara klarlägga att jag alltså är ponymamma, inte som uppfödare.

Jag tycker inte riktigt att den svenska ponnyn hänger med riktigt i utvecklingen. Det är ofta ganska grova ponnysar medan de irländska och holländska är smäckrare med fullblodsinslag. Det har hänt en hel del med typen de senaste åren, men svenskarna hänger inte riktigt med. Ser man en långbent, smäcker ponny är det en import, en grov, lång ponny är oftast en svenskfödd. Se t.ex. Miclas Active (som är en fantastisk ponny som jag har mycket av i min svenskfödde). Han är grov och lång och inte speciellt lättriden. Hans avkommer hoppar jättebra, men väldigt många är lika grova som sin pappa och därför inte så lättridna i de högre klasserna. Varför inte använda honom på ett lätt fullblodssto? Tänker man för mycket på ras och stam och för lite på att utveckla en bra tävlingsponny?

Nu generalliserar jag, det vet jag och naturligtvis finns det undantag, men detta är min reflektion.

Jag valde fullblods hingst på mitt NF sto...
Vilken avkomma det blev! Och vilken motor?
Nu ska jag bara försöka hitta någon duktig ryttare som vill sätta igång henne och se vad hon går för.:smirk:
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Problemet med Poetic Justice är också hans storlek. Jag vågar inte betäcka med honom eftersom jag inte vill ha en överhöjdare. Fler av hans klass ac C-ponnymått är ingen dum idé. Miclas Activ är ju C-ponny och kan ju användas till ett större spektrum av stostorlekar.

Båda helsyskonen e Poetic Justice u. Myrens Anitra (140 cm) är ju C-ponnyer. I och för sig tror jag att C-ponny är ett tänjbart begrepp :smirk: . Miclas Activ var t ex 143 vid hingstpremieringen som 3-åring!
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

*KL*

Har vi för långsam generationsväxling?

Det är det här som bl.a är boven, för långa generationsväxlingar som indirekt är att det saknas avelsarbete.
Därtill får man lägga att ALLA lånbenta ponnyavelsföreningar inte har en sportponny som avelsmål.

Vill man avla sportponny, behövs det väl uppbyggda stostammar med konsoliderade sportegenskaper som betäcks med hingstar som har mödrar som i många generationer har konsoliderade sportegenskaper.

I dag har vi inte sådant avelsarbete i våra ponnyraser, ASRP är den avelsförening som ivarjefall försöker att med höga krav på sina hingstar och bedriver avel med endast i RP avel godkänna hingstar som både ser ut som och uppträder med egenskaper som liknar avelsmålet.

Man lägger därtill STIMULANSBIDRAG för att betäcka unga bra avkommor efter dessa hingstar och förhoppningen är att man inom en relativt kort period skall ha avlat fram ston som har såväl far-morfar-mormorsfar osv som alla både ser ut som och uppträder med egenskaper som liknar avelsmålet.

Som vi alla vet ifrågasätts detta försök till avelsarbete ideligen, och man vill ha ändring och in med hingstar som kanske har ridponnyegenskaper men inte utseendet.
Uppfödare har svårt att acceptera att ALLA ston inte lämpar sig för ridponnyavel och att alla ston inte är lämpliga hingstmödrar.

Det är uppenbara svårigheter att skilja mellan korsningar som då är en helt ANNAN typ av avel där man utnyttjar OLIKHETEN på föräldradjuren, med ridponnyavel som är egentligen motsatsen där två LIKVÄRDIGA föräldradjur med konsoliderade ridponnyegenskaper får avkommor.

Ridponnyavel är en långsiktig avel med metodisk uppbyggnad av stolinjer, snabba generationsväxlingar för varje generation närma sig avelsmålet.
Korsningsavel är en SNABB avel som ofta är en slutprodukt.

Om fem tio år kommer det att märkas i tävlingssammanhang att ASRP har FÖRSÖKT, vi ser nu väldigt många unga ponnyer som både ser ut som och uppträder med ridponnyegenskaper.
Det är unga ponnyer med både typ, bra rörelser och som hoppar.


Dessa stoägare som nu lyckat föda upp unga ridponnyer är medvetna om hur europeisk ridponnyavel med snabba generationsväxlingar fungerar, och vill helst ha unga morderna ridponnyhingstar som nått höga poäng vid avelsvärdering.

Något större sug att använda äldre väl avkommebedömda importhingstar som i sina hemaavelsföreningar har sonson och sonsonsonsöner som i dag är aktiva som avelsdjur finns inte längre.

Svenska ridponnyuppfödare vill hellre ha unga morderna hingstar som hämtat egenskaper ifrån sina fäderneslinje men har själva egenskaper vida överträffande sin farfars far osv.

Svensk ridponnyavel är ett FÖRSÖK att avla sportponnyer och framtiden får visa om det fungerar.

peråke
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Men varför? Känns det som om detta även är förankrat i Connemarasällskapet, att prestation inte prioriteras - eller värderas prestation på ett felaktigt sätt?

Men rastyp och prestation går att förena - det är jag övertygad om!!

Svenska connemaror har ju legat betydligt bättre till i hoppning än vad de gör nu. Samtidigt har Irländska domare framfört kritik om att rastypen varit på väg att "avlas bort". Jag tror att det har svängt mot rastyp ganska länge nu och att det finns någon slags motstånd mot att avla på lättare och elegantare connemaror med vad man kallar "främmande blod". Det främmande blodet är till största delen fullblod och vad jag förstår är det därifrån mycket av hoppviljan och ridbarheten kommer. Titta t ex på Poetic Justices stamtavla:

http://www.connemaraponny.org/pedigree.pl?id=12410

Han har iofs inte anmärkninsbart mycket fullblod (morfar Carna Bobby var 25% och finns även som farmorsfar) för att vara connemara.

När man skall förena rastyp och prestation har connemarorna mycket att kämpa emot - de skall vara grova och lågställda - precis det man inte vill ha inom hoppaveln på halvblodsidan.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Vill man avla sportponny, behövs det väl uppbyggda stostammar med konsoliderade sportegenskaper som betäcks med hingstar som har mödrar som i många generationer har konsoliderade sportegenskaper.

Det här får du gärna utveckla mer. Jag har gått omkring i 30 år och undrat vad stofamiljer/stolinjer/hingstlinjer har för vetenskapligt värde, men jag är beredd att ändra mig.

Uppfödare har svårt att acceptera att ALLA ston inte lämpar sig för ridponnyavel och att alla ston inte är lämpliga hingstmödrar.

Där håller jag med! Det finns en del att lära sig från den mycket framgångsrika nötkreaturaveln i Sverige där man har speciellt utseeda "tjurmödrar" ;) .
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Min fråga blir; finns det köpare för svenskavlde hoppponnyer ?
Har i min rpavel som dock är mest dressyrinriktad fått fram två mycket bra hoppponnyer. Båda ligger högt i fullblodsinslag, den ena ädel den andra högädel. 9-9 på treårstest respektive kvaliten, hoppade våren som 5-åringar några ungponnyLB utan pet eller stopp. Utbildade LB dressyr. Ut till försäljning som lovande hoppponnyer inget eller mycket lite intresse, ingen kom och provred. "Alla" viste att RP ponnyer är dressyrponnyer. Båda sålda till bra hem men med klar dressyrinriktning.

Dessa två gav varken svenska ponnyer, Rp ponnyer eller fadershingstar någon reklam som hopponnyer.

Upplever som uppfödare att det är fler dressyrmäniskor som kan tänka sig köpa yngre ponny för att gjöra en del av jobbet själva. Hoppryttarna söker 8-9-åring. Som uppfödare kan jag inte ha kvar mina ponnyer hur många år som helst - varje år kostar både tid och pengar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har funderat lite över detta fenomen, som jag själv stött på flera gånger. Alltså (korsnings)hästar som uppenbart är svenskfödda, med...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 833
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 299
Senast: fio
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 015
Senast: moonstruck
·
G
Avel Jag står här med en ponny med jätte bra gång och fin färg..fux med vita tecken... När jag åker på tävling då skäms jag för att jag...
Svar
17
· Visningar
2 295
Senast: Linnda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp