Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Jaså det är så enkelt... :angel:

Samtidigt tycker jag hoppning är en sån sak som borde finnas i hästarna lite överallt. Det bygger ju på samma grunder som bra gångarter, men det måste vara enklare att få en häst att hoppa högt (och i viss mån fort) än att utveckla gångarter... Således borde ursprungsland ha liiite mindre betydelse för hopparna än dressyrarna.

Tycker man ser det bland stora hästar iaf.
 
Senast ändrad:
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Det är ju just detta som Irländarena är så fenomenala på.

TÄnk tex Clover Hill - han betäckte en massa ston och fick rätt många ponnavkommor, trots att han var rejält stor själv, men vilka hoppavkomor. Jag tror att Irländarna ffa hade koll på vad STONA (tjatigt ?) gav både i storlek och kapacitet.

De gör/gjorde korsningar helt utan rastiööhörighet, men väldigt lyckade kombinationer. Fast å andra sidan så kanske det finns hur mycket småväxta storhästar och skrutt även där - bara det att vi aldrig ser dem.

Ramonarunds borde känna till mer om detta ämne
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Det är ju inga förvånande siffror, så har det varit i sååå många år .
Vad som är förvånande är att inte svensk hoppavel går framåt mer, trots alla ponnyer som föds här i landet.Med ganska bra hoppgener i faktiskt.
Jag tror att det ligger lite i ditt resonemang ang vårat premieringssystem som fortafarnde gynnar gångartsaveln.
Jag vet. det är precis det jag menar. Det har varit så i mååånga år, och jag är också förvånad över att Svensk hopp-ponnyavel inte går framåt mer.
Jag försöker skapa debatt om varför det är så... Premieringssystemet kan vara en orsak.

Visst här finns några hoppkanoner ibland hopphingstarna som används ganska flitigt, du nämde dom själv i ditt inlägg.
Men fortfarande så används dom inte tillräckligt mkt på tillräckligt bra ston.
Samtidigt så känns det som om det inom alla ponnyraser finns avelsvärderade hingstar som lämnat bra hopp-ponnyer som borde användas betydligt mer. Är det stambokskraven på avkomman som stoppar denna användning? Vad tror ni? Likaså korsningen SvHbl/ponny är ju oftast gångbar i första generation, det är i kommande generationer som överhöjdarna brukar komma, eller hur?

Hlsn Helena
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Jo, jag vet att fördelningen är sådan - men jag vill komma fram till diskussionspunkten varför det är så. Ponnyimporten är stor, och egentligen är det inte frågan om stam/okänd stam jag är ute efter. Frågan är varför vi inte kan föda upp dessa hopp-ponnyer som marknaden efterfrågar här i Sverige?
Korsningsaveln ökar, ja. Men ökar den för att den lyckas få fram ponnyer som köparna efterfrågar?

Hlsn Helena
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Problemet är väl att ponnymåttet inte hålls med tanke på alla överhöjdare på EM:crazy:
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Jag tror inte att det är så, jag tror att ponnyköparna fullständigt struntar i om ponnyn är svenskfödd eller född på Irland, om den har stam eller ej. Ponnyryttaren vill ha en ridbar ponny med kapacitet. I flera år var en av Sveriges bästa C-ponnyeri hoppning en godkänd New forest-hingst, Miclas Activ. Han ligger nu tvåa av 145 rankade ponnyhingstar när det gäller förärvning av poängtagande tävlingsavkommor. Miclas Activ betäcker totalt omkring 15 ston om året, det borde vara betydligt fler! Han har inte ens en godkänd son efter sig, och han är född 1984.:crazy:

Jag tror inte heller att problemet är att svenska uppfödare begär för mycket pengar för sina uppfödningar, men jag tror att svenska uppfödare har svårt att "leverera" vad marknaden vill ha. Utbudet av t ex Irländska ponnyer är betydligt större, och ponnyryttaren har där ett större urval för att kunna hitta en ponny som passar.

Hlsn Helena
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Frågan är varför vi inte kan föda upp dessa hopp-ponnyer som marknaden efterfrågar här i Sverige?

Finns det så många uppfödare som vill föda upp dem? Så fort jag nämnt något om prestationsavel av connemaror på bukefalos får jag höra någonting i stil med att "rör inte connemaran utan satsa på ridponnyer istället" :mad: . Poetic Justice används knappt i connemaraaveln. Precis som Miclas Activ är han alltså inte använd så mycket som han borde. Prestation ställs ofta mot rastyp inbillar jag mig.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Det är just detta jag tror. Men visst borde vi kunna föda upp dessa ponnyer i Sverige i stället för att importera? Om ponnyryttarna vill ha en viss typ av ponnyer, borde vi inte kunna ta fram dem i Sverige?

Hlsn Helena
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Jag tror absolut att vi skulle kunna få fram dem, även utan att använda oss av korsningsavel. Är lite imponerad av New Forest som verkar satsa mest på att få fram bra ungponnyer ;)
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Läste i en Ridsport att det var svårare att få vuxna att visa hopponnyer än dressyrponnyer. Det är ju inte omöjligt att vi har en hel del riktigt fina ponnyer som inte blivit ordentligt utbildade?

Ja, det kanske är just detta som är problemet, vad tror ni? Är det ointresse bland de personer som utbildar hopp-ponnyer - eller finns inte kunskapen?

Hlsn Helena
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Saken är snarare att den Irländska ponnyn ÄR mycket bättre

Du har rätt. Ponnyryttarna köper förstås de ponnyer som motsvarar kraven som ryttarna har. Men frågan kvarstår... Visst skall vi kunna föda upp dessa ponnyer i Sverige? Vad är det som saknas? Avelsmaterial? Intresse? Ponnyutbildare?

Hlsn Helena
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Men att hålla ponnymått är ju lika i hela europa så det ska ju knappast vara svårare för svenska uppfödare.

Det är ju så för dom flesta som håller på med Rp avel.
Man tar ju tex NF & korsar med engelskt fullblod. Hoppas på att man får d-ponny... :angel: Sedan i nästa led är det ju svårare för dom flesta hingstar som finns i RP avel i Sverige har något stort i stammen.
Så det gäller att fundera innan man väljer hingst.
Sedan har vi ju flest stora hingstar här dvs maxade.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

ja men vad gör man när man har en normalstor d ponny (145) med C ponny mamma och lera c ponnysyskon och sen lägger på en hingst (147) med enbart ponnier bakom sej och ändå får en överhöjdare..
*sliter mitt hår* ;)

dom är iaf väldigt trevliga :angel:
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Fler sådana uppfödare som du och din mor behövs. Det är roligt när prestationsston används i aveln! Hoppas avkomman håller ponnymått nu bara.

Hlsn Helena
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Är detta alltså ett problem - att hingstarna är för stora? Behöver alltså (i detta fall) ridponnyaveln bredda sitt avelsutbud och plocka fram mindre hingstar? Eller bör RP-stamboken acceptera korsningsavkommor efter t ex welshhingst?

Hlsn Helena
 
Senast ändrad:
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Är detta alltså ett problem - att hingstarna är för stora? Behöver alltså (i detta fall) ridponnyaveln bredda sitt avelsutbud och plocka fram mindre hingstar?

Hlsn Helena

Ja för mig som vill få fram d-ponny & en ponny som också kan prestera så är det ett problem.
för väljer jag en Rp hingst då jag har 50% fullblod & 50 % NF så blir det på tok för STORT.
Trotts att ingen på moder sidan var högre än 142 cm (om jag inte minns fel) så blir det stort. Och många utav Rp hingstarna ligger runt 145 och uppåt och har fullblods inslag.
Nu har jag valt en presterande Welsh hingst på ca 135 cm och det verkar ok ännu.
Det behövs mindre Rp hingstar.
Och visst behöver dom handplocka tex presterande welsh hingstar.
Den jag använt mig utav är duktig hoppare & liggger och ska kvala i nationell nivå dressyr också. Han ligger några år före sin ålder så dom tar det lungt.
Men en sådan hingst kan ASRP behöva. Sedan att man har möjlighet att få godkänd hingst även efter ej av ASRP godkänd hingst. Men som i egen rasförening är godkänd.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Men att hålla ponnymått är ju lika i hela europa så det ska ju knappast vara svårare för svenska uppfödare.
Nä...
Mina egna ponnyer håller dessutom kat C, så jag själv har inget problem med "överhöjdare". Men är ponnyaveln för fixerad vid "148,0 cm"? Det behövs ju kat B och C också, även hopp-ponnyer i dessa kategorier importeras.

Hlsn Helena
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Samtidigt tycker jag hoppning är en sån sak som borde finnas i hästarna lite överallt. Det bygger ju på samma grunder som bra gångarter, men det måste vara enklare att få en häst att hoppa högt (och i viss mån fort) än att utveckla gångarter... Således borde ursprungsland ha liiite mindre betydelse för hopparna än dressyrarna.

Ja, det tycker jag också. Men vad gör vi för fel i Sverige eftersom vi uppenbarligen inte lyckas få fram dessa hopp-ponnyer som ryttarna vill ha?
(oj vad tjatig jag börjar låta, men ni anar kanske ett visst mått av frustration :crazy: ;) )

Hlsn Helena
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Precis... Vi kanske inte har någon hingst som Clover Hill i Sverige, men vi har Poetic Justice (connemara) och Minotaurus (Sv Hbl, gdk ASRP). Båda dessa har egna fina meriter från hopp-banan, båda har visat sig förärva sig väl när det gäller att lämna tävlingsavkommor (hoppning). Är det höjden som ponnyuppfödarna är orolig över (båda är över ponnymått)? Eller rastypen?
Värt att notera är att dessa hingstar är de enda svenska hingstar som finns tillgängliga hos syndicat Linaro http://www.syndicatlinaro.com/homeEN.html


Hlsn Helena
 
Senast ändrad:
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

På samma hemsida finns Kooihuster Teake(Teake It Easy) som är enda EM ponnyn som tävlat EM både i dressyr och hoppning! Hans pappa Vita Nova's Hanassie finns i Sverige nu 23 år gammal och rankad Hollands bästa ridponnyhingst.
Han är en säker hoppförärvare. Talade med ägaren för ett par månader sedan och han hade endast används sparsamt tyvärr.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har funderat lite över detta fenomen, som jag själv stött på flera gånger. Alltså (korsnings)hästar som uppenbart är svenskfödda, med...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 833
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 299
Senast: fio
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 001
Senast: moonstruck
·
G
Avel Jag står här med en ponny med jätte bra gång och fin färg..fux med vita tecken... När jag åker på tävling då skäms jag för att jag...
Svar
17
· Visningar
2 295
Senast: Linnda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp