Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det är den ursprungliga motiveringen till att vi nu har allmänt barnbidrag.

Men helt ärligt så är det massor med rika människor som verkligen inte behöver det.
Det blir både en onödig kostnad och moraliskt fel att hälla skatte-pengar på människor som verkligen klarar sig precis lika bra utan.

Var tycker du gränsen går?

Kanalen läggs ned, jo. Materialet som sänds i svt2 kommer ju göra att andra program som skulle visats där får flytta på sig eller inte visas. Och det är för att det inte satsas tillräckligt med pengar på public service.
Vad jag förstod så skulle materialet i stället finnas tillgängligt på SVT-play och UR-play.
Inte att det skulle försvinna.

Mitt intryck var bara att det skulle försvinna från de sekvensiella kanalerna.
Med motiveringen att tittarna ändå inte tittat på materialet sekvensielt.

Jag tror att den största besparingarna ligger i att slippa sända marksänt via antenn.
Teracom är dyrt och de flesta har tillräckligt med bredband för att titta på TV via internet.

Ett icke behovsprövat barnbidrag gör att även medelsvensson känner att de får något för sin skatt.
Men jisses, är det verkligen så illa.
Räcker det inte att utbildning är skattefinansierad?
Skolan och vården och vägarna?
Är det inte något som de begriper att de får för sina skattepengar?

Men låt medelsvensson få barnbidrag då!
Det är bara att sätta övre gränsen på inkomst högre.

Rika människor behöver inte få något barnbidrag.
Det är ett redigt slöseri.

Tänk när jag hörde radioinslaget i måndags, om problemen som fanns i Sverige i slutet av 1800-talet tänkte jag direkt på den här tråden. 1899 försökte de tydligen att sänka straffåldern till 14 år då det var så stora problem med "pojkligor" som strök omkring och ställde till med bråk och stal. Då var det alla mödrar som jobbade inom industrin och alla frånvarande fäder som var orsaken till problemen, ungarna strövade vind för våg utan att någon såg efter dem när inflyttningen från byarna till städerna ökade. De såg samma sak som nu, alla som hade pengar och gott ställt och ville ha detsamma genom kriminalitet och snabba cash.

Ellen Key skrev boken om Barnens Århundrade som skulle bli 1900-talet. Hon förespråkade en kärleksfull men handfast uppfostran med tydliga regler och utan barnaga. Alla välartade och fina barn förtjänade en kärleksfull uppväxt. Hon stödde också den omdebatterade rasbiologen Herman Lundborg, eftersom Ellen Key ansåg att ”obotligt och ytterligt missbildade” barn bör avlivas och kriminella hindras att fortplanta sig. Se t ex Vipeholmsanstalteten där barn svalt till döds utan förädrarnas vilja eller vetskap.

De som orkar kan lyssna på radiodokumentären Min farbrors hjärna. 😥

Nu är det problem med invandrarna som förstör samhället och på det svarar "vi" med utvisningar av barn och inlåsningar av 13-åringar. Så långt har vi kommit på drygt 100 år. :(

Ja, det är osannolikt dålig tajming att börja rota i systemet av underrättelsetjänster i det här säkerhetspolitiska läget. Vad man gör är att man flyttar arbetsuppgifter som MUST sköter idag till en helt ny organisation som inte ens finns idag. Risken är uppenbar att man i övergången mister effektivitet i ett område som är oerhört viktigt idag.

Jag har egentligen ingen åsikt om det är bra eller dåligt att skapa den här nya myndigheten. Men man tar ifrån Försvarsmakten ansvar och uppgifter som de behöver för att upprätthålla sin lägesbild. Och man gör det i ett läge där vi inte har tid att tappa.
Men nu får ju Försvarsmakten mer tid till övningar och sätta sig in i hur saket o ting fungerar i allt nytt material dom får. Så får UND göra det superhemliga spionaget. Kanske dom delar info med CIA och MI6

Jag tycker det är väldigt problematiskt att det sparas så mycket på public service. Nu måste svt lägga ned kunskapskanalen. Sakta men säkert nedmonteras oberoende media som vi verkligen behöver i en osäker tid där det sprids mycket osanningar.
Public service får skylla sig själv när dom inte ids göra opartiska reportage. Det går jäkligt bra att göra snyftreportage när nån ska utvisas men det går liksom inte att göra ett reportage om nån som ska utvisas för brott. Tex att vara här illegalt är ju ett brott men då går snyftande före och man utelämnar det illegala uppehället. Eller tex andra brott där utvisning har dömts ut.

Public service får skylla sig själv när dom inte ids göra opartiska reportage. Det går jäkligt bra att göra snyftreportage när nån ska utvisas men det går liksom inte att göra ett reportage om nån som ska utvisas för brott. Tex att vara här illegalt är ju ett brott men då går snyftande före och man utelämnar det illegala uppehället. Eller tex andra brott där utvisning har dömts ut.
Förstår att det är jobbigt när makten och samhället granskas.

Vet du överhuvudtaget hur rekryteringen av barn går till? Barnen är brottsoffer.
Det är slutdaltat nu.
Tex om barnet begår våldtäkt och åtalas för det är det nog säkert att barnet blir inlåst.

Läser man i tråden om äckliga män så vill ju nån eller några låsa in dom och slänga nyckel. Men det kanske bara gäller vuxna män?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund