Kallar du kvinnor för män?Jo precis. Men en våldtäkt är väl en våldtäkt oberoende om det är ett barn eller en man som genomför den. Men visst även en kvinna kan ju begå våldtäkt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kallar du kvinnor för män?Jo precis. Men en våldtäkt är väl en våldtäkt oberoende om det är ett barn eller en man som genomför den. Men visst även en kvinna kan ju begå våldtäkt.
Vill du berätta mer hur du tänker? Varför går gränsen där?Nu har jag räknat.
Vid över 1 200 000:- i årsinkomst för en familj.
Då behöver man inget barnbidrag.
Tänk när jag hörde radioinslaget i måndags, om problemen som fanns i Sverige i slutet av 1800-talet tänkte jag direkt på den här tråden. 1899 försökte de tydligen att sänka straffåldern till 14 år då det var så stora problem med "pojkligor" som strök omkring och ställde till med bråk och stal. Då var det alla mödrar som jobbade inom industrin och alla frånvarande fäder som var orsaken till problemen, ungarna strövade vind för våg utan att någon såg efter dem när inflyttningen från byarna till städerna ökade. De såg samma sak som nu, alla som hade pengar och gott ställt och ville ha detsamma genom kriminalitet och snabba cash.
Ellen Key skrev boken om Barnens Århundrade som skulle bli 1900-talet. Hon förespråkade en kärleksfull men handfast uppfostran med tydliga regler och utan barnaga. Alla välartade och fina barn förtjänade en kärleksfull uppväxt. Hon stödde också den omdebatterade rasbiologen Herman Lundborg, eftersom Ellen Key ansåg att ”obotligt och ytterligt missbildade” barn bör avlivas och kriminella hindras att fortplanta sig. Se t ex Vipeholmsanstalteten där barn svalt till döds utan förädrarnas vilja eller vetskap.
De som orkar kan lyssna på radiodokumentären Min farbrors hjärna.
Nu är det problem med invandrarna som förstör samhället och på det svarar "vi" med utvisningar av barn och inlåsningar av 13-åringar. Så långt har vi kommit på drygt 100 år.![]()
Jättebra att olämpliga inte ska jobba inom hemtjänsten, äntligen är vi överens om något.Ännu ett exempel på våldtäkt i hemtjänsten. Åklagaren yrkar på fängelse och utvisning. Men nu ska det rensas ut och sättas stopp säger äldre och socialförsäkringsministern.
"Enligt polisen är våldtäkt det vanligaste våldsbrottet mot kvinnor över 60 år. Minst 79 våldtäkter anmäldes inom äldreomsorgen under 2022-2025, varav 54 fall i hemtjänsten.
Brå har fått uppdrag av regeringen att kartlägga brottsligheten mot äldre, samtidigt som inspektionen för vård och omsorg ska stärka tillsynen av äldreomsorgen.
– Ambitionen är att vi ska rensa ut ordentligt, både bland dem som är direkt olämpliga som jobbar i dag, men också att att sätta stopp för den typen av rekryteringar, sade äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje (M) tidigare i vår när uppdragen presenterades".
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/valdtog-brukare-under-ledig-tid-hemtjanstanstalld-atalas/
Det som var problemet var frånvarande fäder, yrkesarbetande mödrar och ingen barnomsorg.Så på det hela, så förespråkades BÄTTRE FÖRÄLDRAR ? Det som jag tog upp tidigare. Man kan inte "skylla på samhället" när barnen inte lyssnar på sina föräldrar. Då har man som förälder inte gjort sitt jobb, man måste som förälder förekomma "gängkriminella" ... Lika mkt som man pratar om "fula gubbar" måste man ta upp "bli inte inlurad i gängkriminalitet"...
Då ja... Men i dagsläget då ? Varför lyckas inte föräldrarna hålla sina barn "hederliga" ?Det som var problemet var frånvarande fäder, yrkesarbetande mödrar och ingen barnomsorg.
Bra att media äntligen gräver lite djupare och visar på vad åklagarna yrkar. Inte bara att nån xx åring står åtalad för våldtäkt. Bra ochså att tala om att vissa rekryteringar ska stoppas.Jättebra att olämpliga inte ska jobba inom hemtjänsten, äntligen är vi överens om något.
Jag gissar att det fortfarande i många fall handlar om frånvarande fäder och allt för många ensamstående mödrar som har svårt att både få ekonomin och tiden att gå ihop.Då ja... Men i dagsläget då ? Varför lyckas inte föräldrarna hålla sina barn "hederliga" ?
Kräva kan man väl men man kommer ingenstans med det för grundlagen kan man inte komma förbiVisa bifogad fil 184981
Under denna mandatperiod har SD gett Kristersson många anledningar att massera tinningarna. 2024 avslöjades SD:s trollfabrik. Åkesson kallade avslöjandet för ”desinformation”. I september sa SD-toppen Jessica Stegrud att det var ”talande” att en debatt om svensk kulturkanon gjordes av ”en svenskfödd kurd och perser”. Det skapade dålig stämning på en presskonferens där regering egentligen ville skina med sänkt matmoms.
Kvittningssystemet har använts åtminstone sedan början på 1900-talet. SD har varit en del av det sedan 2021. Det tog alltså fem år för SD att rasera ett system som fungerat i över hundra år. Utan systemet krävs det att samtliga ledamöter närvarar. Vildarna måste också rösta som sina tidigare partier. Annars kommer regeringen att förlora. Att SD smutskastar sina vildar och anklagar dem för att vara köpta gör därför inte saken enklare.
Under morgonens möte med talmannen kom man inte fram till något. Linda Lindberg hoppas dock på en lösning nästa vecka. Men den redan bräckliga tilliten till SD är borta. Centerpartiets gruppledare Daniel Bäckström räknar med att resten av mandatperioden kommer att fortlöpa utan ett system.
Vinner Tidöpartierna valet i höst kommer Sverigedemokraterna att släppas in i regeringen. Om Kristersson inte kan tygla partiet och ingjuta konsekvenstänk hos kollegorna kommer Sveriges politik att bli ett öråd på riktigt.
Nu har oppositionen chansen att sätta hårt mot hårt. Kräv att voteringen som SD fuskade i görs om, eller strunta i kvittningssytemet. Då kommer regeringen inse att det är de som förlorar mest på sin egen sörja.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/xrJxEp/sd-s-fusk-med-kvittningssystemet
Nu vet inte jag hur många 13-åringar som är misstänkta för våldtäkt, det jag pratar om är hur gängkriminella rekryterar barn. Jag har varit på en mängd föreläsningar om det i mitt jobb, senast idag var jag faktiskt på en kring hur kriminella siktar in sig på barn med intellektuell funktionsnedsättning och npf-diagnoser. Men det är väldigt lätt att skrika att man ska låsa in 13-åringar om man inte kan något om hur gängen arbetar, eller inte känner några 13-åringar och vet hur små de är.Det är slutdaltat nu.
Tex om barnet begår våldtäkt och åtalas för det är det nog säkert att barnet blir inlåst.
Läser man i tråden om äckliga män så vill ju nån eller några låsa in dom och slänga nyckel. Men det kanske bara gäller vuxna män?
Det är svårt att se hur de ska ”rehabiliteras” genom att sättas i fängelse tillsammans med andra kriminella. Det här är barn som inte har konsekvenstänk, ofta har de diagnoser som leder till just brist på konsekvenstänk utöver att de också är barn. Jag har väldigt svårt att tro att rädsla för att hamna i fängelse kommer stoppa dem från att hamna i kriminalitet när gängen hotar med att döda deras föräldrar.Jo, men de kan ändå inte vara lösa i samhället innan de har rehabiliterats.
Det heter "Kriminalvård" det är meningen att vård skall ingå i konceptet.
Även om onsdagens omröstningar gick regeringens väg är faran inte över för högerpartierna. Flera av Tidöpolitikens tunga beslut återstår att klubba före valet.Kräva kan man väl men man kommer ingenstans med det för grundlagen kan man inte komma förbi![]()
Tänk på att lägga in länk/källa också.Även om onsdagens omröstningar gick regeringens väg är faran inte över för högerpartierna. Flera av Tidöpolitikens tunga beslut återstår att klubba före valet.
Allra mest ironiskt vore det förstås om regeringen inte ograverat får igenom sin vårbudget. ”Den som inte får igenom sin budget har alltså ingen ekonomisk politik”, som Ulf Kristersson brukar säga med adress till Socialdemokraterna.
Oavsett hur det går är skadan redan skedd. Blotta faktum att en oreda skapats och att denna oreda bär sverigedemokratisk signatur har underminerat regeringens politiska budskap.
Värst för regeringen är inte att oppositionen vill stöka till det – det tillhör spelets regler – värst är att källan till oordningen är Kristerssons egen partner Jimmie Åkesson. Jimmie Åkesson skyller i sin tur på de politiska vildarna. Alltså de kandidater hans eget parti en gång – inte utan stolthet – rekryterat till sina valsedlar.
Vildarna biter Åkesson i svansen och Åkesson går vidare genom att bita statsministern, som nu tvingas se sitt regeringsunderlag kopplas till rubriker om ”kaos” i riksdagen.
![]()
https://www.dn.se/sverige/tomas-ramberg-kaosrubriker-ar-det-sista-kristersson-behover-nu/Tänk på att lägga in länk/källa också.
/mod
Dels så är ju själva idén att de inte skall sättas i fängelse tillsammans med andra vuxna kriminella.Det är svårt att se hur de ska ”rehabiliteras” genom att sättas i fängelse tillsammans med andra kriminella. Det här är barn som inte har konsekvenstänk, ofta har de diagnoser som leder till just brist på konsekvenstänk utöver att de också är barn. Jag har väldigt svårt att tro att rädsla för att hamna i fängelse kommer stoppa dem från att hamna i kriminalitet när gängen hotar med att döda deras föräldrar.
Både fängelse och sluten ungdomsvård har en bra fördel: de är perfekta läroanstalter för att de intagna ska lära hur man blir en bättre brottslingDels så är ju själva idén att de inte skall sättas i fängelse tillsammans med andra vuxna kriminella.
Och dels är den delen inte särskilt annorlunda mot hur sluten ungdomsvård fungerat tidigare.
Rädsla för att hamna i fängelse stoppar ingen från att bli kriminell. Det är inte fängelse som skrämmer utan risken för att åka fast.
Däremot så kan man inte låta dessa ungdomar gå lösa eftersom att de utgör ett hot mot andra i samhället samtidigt som de är offer.
Så vad är ditt förslag till lösning?
Ja det har blivit jättedåligt.Vi har skapat en ökande generation av yrkeskriminella med enormt våldskapital.