Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Både fängelse och sluten ungdomsvård har en bra fördel: de är perfekta läroanstalter för att de intagna ska lära hur man blir en bättre brottsling
Visst

Men vad är alternativet?
Hur skall du skydda samhället i övrigt?

Pojken i mitt exempel (som jag känner väl och personligen) skulle nog ha lyckats med att döda en eller annan familjemedlem om han inte hade låsts in.
De var livrädda för honom och han höll sin omgivning i terror.

Vissa människor är farliga på riktigt utan att det finns någon påverkan utifrån.

Då ja... Men i dagsläget då ? Varför lyckas inte föräldrarna hålla sina barn "hederliga" ?
Vissa barn går faktiskt inte att kontrollera.
Och i andra fall så har samhället inte tagit sitt ansvar vad gäller stöd i skolan och vården.
Eller tillräckligt ekonomiskt stöd för att inte skapa förtvivlan.

Det är samhället som har svikit i de flesta fall.
Och i några fall så är det en totalt omöjlig uppgift.

Så på det hela, så förespråkades BÄTTRE FÖRÄLDRAR ? Det som jag tog upp tidigare. Man kan inte "skylla på samhället" när barnen inte lyssnar på sina föräldrar. Då har man som förälder inte gjort sitt jobb, man måste som förälder förekomma "gängkriminella" ... Lika mkt som man pratar om "fula gubbar" måste man ta upp "bli inte inlurad i gängkriminalitet"...
Riktigt så enkelt är det verkligen inte.

Hur många barn har du?

Nä det är ju självklart aldrig föräldrarnas fel att deras "underbara barn" är idioter. De är ju självklart samhällets fel (ironi)
Det finns situationer när helt vanliga, vettiga föräldrar inte har vare sig kompetens eller resurser för att kunna kontrollera sina barn
Då blir barnen samhällets ansvar.

Och det är i det läget faktiskt ingen som definierar just dessa barn som underbara.

Har det nån betydelse ? Om jag har barn eller inte ?
Ja det har det
Som förälder så har man fått en förståelse för att det inte alltid är möjligt att kontrollera barn oavsett hur bra förälder som man är.

Om inte med de egna barnen så med andra barn som finns i skolan och barnomsorgen.

Gör du aldrig några misstag eller hamnar i situationer som du inte reder ut på egen hand?

Det är en sak att resignera inför att det nu tagits beslut om ungdomsfängelser. Kanske till och med gå med på att de eventuellt behövs (jag tycker ju inte det, men jag kan förstå hur @Inte_Ung resonerar, även om jag tycker att man ska ha respekt för de många tunga expertinstanser som sagt nej).

Men den här gläfsiga glädjen åt att barn ska låsas in. Den är vidrig.

En annan intressant grej som jag tänkt på på sistone, om barn: har ni nånsin varit med om att högerpartier och högerorienterade personer tänkt på barnen så himla mycket som de gjort på sistone, i debatten om den vegetariska skolmatens vara eller icke vara?

Plötsligt är barnens åsikter det allra viktigaste som finns. "Vi kan ju inte tvinga barnen att äta äcklig mat!"

Har aldrig nånsin tidigare sett en skolmatsdebatt där tongången inte varit "De ska vara tacksammaaaaaaa!!!!"

Men den här gläfsiga glädjen åt att barn ska låsas in. Den är vidrig.
Ja den är förfärlig.
Det hela visar bara på ett enormt misslyckande.

Det är en sak att resignera inför att det nu tagits beslut om ungdomsfängelser. Kanske till och med gå med på att de eventuellt behövs (jag tycker ju inte det, men jag kan förstå hur @Inte_Ung resonerar, även om jag tycker att man ska ha respekt för de många tunga expertinstanser som sagt nej).
Jag kan för egen del inte se någon annan lösning.
Och det är antagligen så även för andra.

Det är inte bra men det går inte att bara lämna det utan åtgärd heller.
Att tycka att något är fel är ju lätt.
Att erbjuda ett alternativ som fungerar är svårt.

Vad tycker du att man skall göra för att lösa problemet?

Och jag hurrar verkligen inte över lösningen.

Dels så är ju själva idén att de inte skall sättas i fängelse tillsammans med andra vuxna kriminella.
Och dels är den delen inte särskilt annorlunda mot hur sluten ungdomsvård fungerat tidigare.

Rädsla för att hamna i fängelse stoppar ingen från att bli kriminell. Det är inte fängelse som skrämmer utan risken för att åka fast.

Däremot så kan man inte låta dessa ungdomar gå lösa eftersom att de utgör ett hot mot andra i samhället samtidigt som de är offer.

Så vad är ditt förslag till lösning?
Nej, det räcker ju gott med att de sätts tillsammans med andra barn och ungdomar som är kriminella, precis som du säger har ju detta inte fungerat särskilt bra på SIS heller. Det som forskning säger är ju att fängelse snarare riskerar att cementera deras bild av sig själva som kriminella.
Jag har ingen lösning på problemet men jag skulle önska att man kunde titta på forskning istället för att gå emot vad forskning säger. Sen skulle jag önska att mycket mer gjordes för att förebygga rekryteringen, och det skulle gjorts för längesen. För mig som jobbar i socialtjänsten är det tydligt att barnpsykiatrin under många år varit underfinansierad, barn i akut behov av stöd får ingen hjälp alls. Barn som vill bli inlagda akut blir avvisade pga platsbrist. BUP har inte tid att vara med i samverkan med socialtjänst trots att det egentligen är tvingande bestämmelser kring det.

En annan intressant grej som jag tänkt på på sistone, om barn: har ni nånsin varit med om att högerpartier och högerorienterade personer tänkt på barnen så himla mycket som de gjort på sistone, i debatten om den vegetariska skolmatens vara eller icke vara?

Plötsligt är barnens åsikter det allra viktigaste som finns. "Vi kan ju inte tvinga barnen att äta äcklig mat!"

Har aldrig nånsin tidigare sett en skolmatsdebatt där tongången inte varit "De ska vara tacksammaaaaaaa!!!!"
Vad är det för mening, tycker du, att servera strimlad soja om barnen inte äter den?

Ja den är förfärlig.
Det hela visar bara på ett enormt misslyckande.

Jag kan för egen del inte se någon annan lösning.
Och det är antagligen så även för andra.

Det är inte bra men det går inte att bara lämna det utan åtgärd heller.
Att tycka att något är fel är ju lätt.
Att erbjuda ett alternativ som fungerar är svårt.

Vad tycker du att man skall göra för att lösa problemet?

Och jag hurrar verkligen inte över lösningen.
Bara för att vara tydlig: det var inte dig jag syftade på med gläfsig glädje. Det du skrivit här kan jag förstå, även om jag inte håller med.

Jag har ingen "silver bullet", alltså ett enkelt förslag på lösning. Det är expertinstanserna som kan och bör komma med såna. Det jag däremot är rädd för är just att "lås in dem" är ett enkelt förslag som dock kanske inte blir så bra i längden. Det verkar ha blivit jättedåligt i t.ex. USA, där man länge låst in barn.

Nä, det handlar om en organiserad kampanj mot mer vegetarisk mat.
För att de själva är rädda för att bli fråntagna sina köttmåltider.

Tänk om det skulle visa sig att det på riktigt gick bra att äta mat utan kött, hur skulle de då motivera att de vägrar äta vegetariskt själva?

Vi kan ju se på hur bra det brukar bli med t.ex. unga tjejer med självskadebeteende som hamnar på boenden med andra unga tjejer med självskadebeteende. Det finns forskning som visar att de inspirerar varandra - och inte på ett positivt sätt.

Varför skulle det bli annorlunda med unga som lockats in i gängkriminalitet?

Vad är det för mening, tycker du, att servera strimlad soja om barnen inte äter den?
Varför skulle just strimlad soja vara något problem att äta?

Det går att påverka barns matvanor på många sätt.
Ett är att prata om maten som äcklig.
Då äter de definitivt inte maten sedan.

Vi kan ta den amerikanska inställningen till hästkött som exempel.
"Taste like horse meat" (smakar som hästkött) betyder "smakar pyton".
De är på fullt allvar övertygade om att hästkött är jätteäckligt

Vi säger i stället "smakar pyton" och tror väl då antagligen att pytonorm smakar jätteäckligt.
Nu så har jag bara ätit skallerorm, det var jättegott, men gissar att pytonorm inte heller är så tokigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund