Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi kan ju se på hur bra det brukar bli med t.ex. unga tjejer med självskadebeteende som hamnar på boenden med andra unga tjejer med självskadebeteende. Det finns forskning som visar att de inspirerar varandra - och inte på ett positivt sätt.

Varför skulle det bli annorlunda med unga som lockats in i gängkriminalitet?
Det blir det antagligen inte.

Men åter till problemet med att lösa det på något annat sätt.
Och att man inte kan låta bli att försöka lösa det så länge eftersom att man inte har den perfekta lösningen.

Svårt är svårt och det här är svårt.
Mycket svårt.

Är det strimlad soja som varit huvudförslaget?

Barn är mkt kända för tycka om all skolmat :meh:
Du svarar ju inte på frågan. Vad är meningen med att laga mat som barnen inte äter tex strimlad soja? Blir inte det ett väldigt dyrt sätt att mata grisarna eller att göra biogas?

Är det inte bättre att barnen får den mat som dom äter och minska svinnet?

Du svarar ju inte på frågan. Vad är meningen med att laga mat som barnen inte äter tex strimlad soja? Blir inte det ett väldigt dyrt sätt att mata grisarna eller att göra biogas?

Är det inte bättre att barnen får den mat som dom äter och minska svinnet?
Det var en halmgubbefråga. Jag pratar inte om strimlad soja, jag pratar om riktig vegetarisk mat som jag vet finns på många skolor.

Tror du att barn äter all annan skolmat utan protester? Att den vegetariska är den enda som blir till biogas? I så fall tror du fel.

Det här är ett organiserat drev från höger.

Det blir det antagligen inte.

Men åter till problemet med att lösa det på något annat sätt.
Och att man inte kan låta bli att försöka lösa det så länge eftersom att man inte har den perfekta lösningen.

Svårt är svårt och det här är svårt.
Mycket svårt.
Fast ytterhögern har också i flera år bemött förslag på andra lösningar, som att lägga mycket mer resurser på tidiga insatser, som "saft och bulle".

Det är helt självklart att resurserna måste in tidigt och tydligt, och vara förebyggande.

Det här tycker jag är märkligt, när det senast igår i den här tråden yvades om hur bra ekonomin går. https://www.tv4.se/artikel/3BO8Bslh...xten-krymper-regeringen-backar-fran-prognosen

Länken leder till en artikel på TV4:s sajt om att tillväxttakten blir lägre än regeringen tidigare prognostiserats. "Nu har vi presenterat en ny prognos som visar att tillväxttakten blir något lägre än vad vi presenterade i vårpropositionen, säger finansminister Elisabeth Svantesson (M)."

Jag tolkar det som ett utslag av inställningen att vego är vänster. Jag uppfattar det som ren populism att ivra för mer köttätande.
Här får allmänheten äta på skolorna och sitta med barnen om man vill. Så klart får man då betala för det. Jag har provat och gör aldrig om det. Det var det äckligaste jag har sett och smaken totalt noll. Bara sk röror, bara att svälja, behövs inte tuggas. Ser precis ut som grismat, vällingaktig. Så jag förstår ju att svinnet är enormt och väldigt få barn ses i matsalen.

När jag gick i skolan fick vi riktig mat......som var god :d. Ge ungarna kött och dom som vill äta strimlad soja får gärna göra det.

Gissa vad som ratas mest av soja eller kött?

Här får allmänheten äta på skolorna och sitta med barnen om man vill. Så klart får man då betala för det. Jag har provat och gör aldrig om det. Det var det äckligaste jag har sett och smaken totalt noll. Bara sk röror, bara att svälja, behövs inte tuggas. Ser precis ut som grismat, vällingaktig. Så jag förstår ju att svinnet är enormt och väldigt få barn ses i matsalen.

När jag gick i skolan fick vi riktig mat......som var god :d. Ge ungarna kött och dom som vill äta strimlad soja får gärna göra det.

Gissa vad som ratas mest av soja eller kött?
Återigen halmgubbar du. Jag förespråkar inte ökad soja. Det är lika illa som kött-halvfabrikat.

Riktig lagad vegetarisk mat är god och näringsrik. Hojtandet är ett organiserat drev som är töntigt och snöflingigt.

Fast ytterhögern har också i flera år bemött förslag på andra lösningar, som att lägga mycket mer resurser på tidiga insatser, som "saft och bulle".

Det är helt självklart att resurserna måste in tidigt och tydligt, och vara förebyggande.
Jag tror som du, på båda punkter.

Ytterhögern VILL möta alla former av brottslighet och "felaktiga" beteenden (låt oss kalla det dålig vandel) med hårda repressalier. De VILL kalla pedagogiska och sociala insatser för saft och bulle och daltande. De VILL, kort sagt, att skola och samhälle TVINGAR OSS, inte fostrar oss, till goda medborgare. Det visar faktiskt att de inte vill ha medborgare, de vill ha undersåtar.

Vegetariskt i skolan är köttlobbyism, och kött passar ytterhögern bättre än veg, av skäl som har med bland annat maskulinitet och klimat att göra. Och det är bra för ytterhögern om vi tjafsar om skolmat medan de demonterar demokratin och egalitarismen. Hela grejen att diskutera specifika rätter och ingredienser är ju rent trams, och visar bara på okunnighet om vegetarisk mat.

Återigen halmgubbar du. Jag förespråkar inte ökad soja. Det är lika illa som kött-halvfabrikat.

Riktig lagad vegetarisk mat är god och näringsrik. Hojtandet är ett organiserat drev som är töntigt och snöflingigt.
Ett drev som i princip är till för att tex @Smoothi ska haka på och dreva vidare. Till ingen i världens nytta.

Det var en halmgubbefråga. Jag pratar inte om strimlad soja, jag pratar om riktig vegetarisk mat som jag vet finns på många skolor.

Tror du att barn äter all annan skolmat utan protester? Att den vegetariska är den enda som blir till biogas? I så fall tror du fel.

Det här är ett organiserat drev från höger.
Jag skrev faktiskt att svinnet även går till grismat.

Men låt då ungarna välja kött eller vegetarisk. Det är väl rättvist. För då tvingats dom ju inte på nått.

Vad är det folket gör, jo dom köper och äter kött så pass mycket att köttfärsen tar slut i butikshyllorna. Å fina soliga kvällar som det varit sista tiden, vad gör folk då? Jo köper flintastekar, fläskkotletter, fläskkarré, burgare, nötkött och grillar

Men låt då ungarna välja kött eller vegetarisk. Det är väl rättvist. För då tvingats dom ju inte på nått.

Vad är det folket gör, jo dom köper och äter kött så pass mycket att köttfärsen tar slut i butikshyllorna. Å fina soliga kvällar som det varit sista tiden, vad gör folk då? Jo köper flintastekar, fläskkotletter, fläskkarré, burgare, nötkött och grillar
Bra, då får folket/barnen ju i sig massa kött hemma.

Måste vara så himla jobbigt att vara så rädd och ängslig för allt som man inte är van vid. Det är inte riktigt sunt att aldrig pröva nya saker.

Men vi vill väl att barnen äter svenskt kött i skolan? Inte importerat kött?
På den budget kommunerna har är inte det möjligt att äta varje dag.

Dessutom tycker jag det känns väldigt trist att avfärda all forskning om vad som är nyttigt att äta och råden från livsmedelsverket. Men du kanske inte bryr dig om hälsosam mat och barnens hälsa på sikt?

Först och främst beror köttbristen inte på att folk köper så mycket utan på att allt fler bönder lägger ner och färre djur föds upp. Något som pågått i väldigt många år nu. Köttfärs består inte enbart av nötfärs, det finns vilt-, fläsk, kyckling- och fiskfärs. Fick du inte tillräckligt med mat hemma och i skolan när du har så stora kunskapsluckor att du inte orkade hänga med på lektionerna?

Sen så har det visat sig att matsvinnet ökar de dagar de populära maträtterna serveras för då tar ungarna mer mat på tallriken, som de inte orkar äta upp utan det kastas. Mat som blir över på tallriken slängs, mat som blir kvar på faten kan säljas till personal och privatpersoner som matlådor.

Men vi vill väl att barnen äter svenskt kött i skolan? Inte importerat kött?
På den budget kommunerna har är inte det möjligt att äta varje dag.

Dessutom tycker jag det känns väldigt trist att avfärda all forskning om vad som är nyttigt att äta och råden från livsmedelsverket. Men du kanske inte bryr dig om hälsosam mat och barnens hälsa på sikt?
Man kan ha hur mycket forskning som helst men vad hjälper det om folk vill ha kött. Folk har ätit kött i flera miljoner år och tack vare det har forskningen visat att kött har varit bra för hela mänskligheten.

https://www.vetenskaphalsa.se/kottatande-bakom-manniskans-spridning-over-jorden/

Man kan ha hur mycket forskning som helst men vad hjälper det om folk vill ha kött. Folk har ätit kött i flera miljoner år och tack vare det har forskningen visat att kött har varit bra för hela mänskligheten.

https://www.vetenskaphalsa.se/kottatande-bakom-manniskans-spridning-over-jorden/
Folk äter vad de är vana hemifrån, grupptryck och om det finns olika alternativ.

"Forskningen handlar om hur köttätandet kan ha bidragit till människosläktets spridning över jorden, och säger inget om vad vi bör eller inte bör äta idag för att få i oss en bra kost."

Citatet är från din länk.

Kött i måttlig mängd är okej, i den mängd folk äter idag ger det ökad risk för välfärdssjukdomar och cancer.
Det är helt enkelt inte nyttigt, det är ohälsosamt.

Pratat endel med mamma och pappa om skolmaten den sista tiden. De är uppriktigt förvånade över debatten, de åt inte alls så mycket rött kött i skolan som barnen gör idag. Och åt gjorde de ändå.

Bra, då får folket/barnen ju i sig massa kött hemma.
Det räcker inte att barnen äter hemma. Barnen växer och måste äta i skolorna också för att orka och vara fokuserade på skoluppgifter och inlärning. Återigen ge dom ungar som vill ha kött och ge dom ungar som vill ha vegetarisk. Är inte det rättvist och bäst för alla?

Ska barnen verkligen behöva gå till minilivsen, som forskningen visar, för att köpa chips, godis och redbull för att överleva skoldagen?

Det räcker inte att barnen äter hemma. Barnen växer och måste äta i skolorna också för att orka och vara fokuserade på skoluppgifter och inlärning. Återigen ge dom ungar som vill ha kött och ge dom ungar som vill ha vegetarisk. Är inte det rättvist och bäst för alla?

Ska barnen verkligen behöva gå till minilivsen, som forskningen visar, för att köpa chips, godis och redbull för att överleva skoldagen?
Ska barnen verkligen daltas med så mycket att de får tarmcancer och fetma?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund