Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi hade verkligen inte behövt något barnbidrag.
Och det är den erfarenheten som jag grundar min åsikt på.
Ja jag misstänkte att du grundade din åsikt på din upplevelse. Jag tror du är några år äldre än jag är. Med kanske rent av barn i barnafödande ålder.

Jag grundar ju min åsikt självklart delvis på min upplevelse, där vi nu snart inte längre får barnbidrag iom att studiebidrag är mer aktuellt och vår krets av faktiskt universitetsutbildade personer med hög lön som verkligen verkar behöva det. För de har inte pool och allting och de kör begagnade gamla bilar osv, 2-3 barn är en rejäl kostnad nu.

Fatta hur mycket folk med vanliga jobb och medellön behöver det!

Barn kostar mycket mycket mycket mer nu än de gjorde när du hade barn. Likaså att köpa bostad osv.

Och jag har länkat flertalet artiklar om att det kostar mer nu, medan unga har svårare att få bostad nu...

Så det är helt och totalt orättvist! att basera sin åsikt på sin upplevelse, som var då... och i en viss krets, i en viss inkomst.

Vi har ett stort förmögenhetsgap mellan äldre och yngre i Sverige idag.

De jag känner som absolut inte behövde barnbidraget, men iofs inte hade pool osv. Och som ansåg att barnbidraget var jätteviktigt som symbolvärde. Där är mannen nära 40-talist... och kvinnan mycket yngre men har fått support i karriären av sin framgångsrike 40-talist.
Tror inte det är jättevanligt.

Jag ser SD som åtminstone ytterhöger, ibland extrem-. De har stort inflytande över politiken.

AfS har mycket lite att säga till om.
Så uppfattar jag dem inte, de gick från att vara ett mittenparti till att nu vara ungefär där KD står. AfS är ett tydligare rent högerparti och de skiljer sig väldigt mycket från SD.

Det där är ju rent skräp, rakt ned i papperskorgen. De som producerar sånt borde vara de som reflekterar över sina egna motiv.

Men du har en poäng i att det är vad som beslutas i sak som är det som har betydelse, svårt att säga vad som skulle hända om ytterkanterna på högersidan fick politisk makt, som det är nu har de inget politiskt inflytande alls.
Forskning är skräp? Högersidor är inte skräp?

Speciellt som unga i allt högre grad inte har råd med barn.
För unga människor så verkar den låga föräldrapenning vid studier vara det största problemet.
Det kostar inget extra i administration att höja grundnivån ordentligt.
T.ex. till något mer i närheten av förväntad framtida inkomst.

Det kostar inte mer att öka på bostadsbidraget med en ordentlig summa.
Den administrationen är redan betald och klar.
Man kan mycket väl göra det och samtidigt höja barnbidraget.

Kan inte föreställa mig att någon av de jag nämt och extremt många andra, skulle varken söka eller ha rätt till bostadsbidrag.

Eller menar du att en absolut majoritet av barnfamiljerna i Sverige 90% av dem ska söka bostadsbidrag? (eller inte 90% förresten, några av de som tjänar över 60 000 kr var ju mycket äldre, så säg 97%) Med alla de risker det innebär.

Du menar att du tycker att 97% av barnfamiljerna i Sverige ska söka bostadsbidrag.

En fin gest av staten att visa att man betraktar barnafödande som ett steg rakt in i fattigdomen.

Vill du ha barn födda i landet eller inte?

Är inte detta grunden till din syn på barnbidrag till alla barn? Och där kan jag i så fall hålla med, det är helt klart en poäng.
Ja, absolut.

Men även såklart som ett överförande av pengar från de som har mycket iom att de inte har barn att försörja, till de som har mindre, iom att de är yngre och har barn att försörja.

Fatta hur mycket folk med vanliga jobb och medellön behöver det!
Jag menar inte de med vanliga jobb och medellön.
Utan just de som kan slaska med pengar på onödiga nya kök, pool och ännu en ny BMW.

Så det är helt och totalt orättvist! att basera sin åsikt på sin upplevelse, som var då... och i en viss krets, i en viss inkomst.
Nu så tycker ju jag nog att just inkomst och förmögenhet är det som skall mätas när man skall dela ut bidrag.

En gemensam inkomst på 100 000:- i månaden i en familj är väldigt mycket pengar.

Du menar att du tycker att 97% av barnfamiljerna i Sverige ska söka bostadsbidrag.
Ja just bostäder är en väldigt dyr del i att ha barn.
Så det måste stöttas.

Om 90 % av alla söker så faller dessutom stigmat i att söka.
"Alla" andra gör det ju.

Det blir något som man mer automatiskt söker när man får barn.
Och det ger möjlighet till att stötta de som mest behöver det mera..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • SHL 26/27