Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag antar att du inte satt i kommunfullmäktige?

För om man gör det så har man tagit ett så stort politiskt ansvar att man lämpligen ser till att uppföra sig som en vuxen och mogen människa.
I annat fall så belastar det partiet.
Vilket det gör.

Skall man släppa fram en odräglig 18-åring till att ta hand om en kommun?

Jag minns särskilt en sak som hon sade:
"Ni unga måste förstå att allt annat än Socialdemokraterna kommer att ödelägga er framtid."

Som att det vore domedagen och jordens undergång om inte Palme vann valet.
Sekt.

Dogmatism är aldrig bra. Så det är bra att Kristersson förespråkar en politik som är fri från överdrifter.

Statsminister Ulf Kristersson (M) varnar för att en rödgrön valseger leder till en "vänsterradikal" kursändring. Han menar att oppositionen vill höja skatter och bidrag, öka asylinvandringen samt gå tillbaka till "löntagarfondernas dagar". Kristersson lyfter fram valet som ett vägval mellan fortsatt ekonomisk åtstramning och rödgrön oreda.

(saxat från M)

SD är icke-dogmatiska när de (vilket vi ser vår egen lokala SD göra) varna för folkblandning, miljontals människor från andra delar av världen kommer välla in vid en vinst för oppositionen. Alla svenskar kommer hamna på gatan eftersom pengarna bara går till 'invandrare.' Med vilket menas alla som inte finns i stamboken i några led. Alla kommer leva på bidrag och föda 12 barn var. Bensinskatt ska bort, klimatförändringar finns inte, eller jo de finns kanske lite men det är ändå ingenting Sverige kan göra för att motverka så då ska det bli mycket billigare att släppa ut mer föroreningar.

Dogmatism är aldrig bra. Så det är bra att Kristersson förespråkar en politik som är fri från överdrifter.

Statsminister Ulf Kristersson (M) varnar för att en rödgrön valseger leder till en "vänsterradikal" kursändring. Han menar att oppositionen vill höja skatter och bidrag, öka asylinvandringen samt gå tillbaka till "löntagarfondernas dagar". Kristersson lyfter fram valet som ett vägval mellan fortsatt ekonomisk åtstramning och rödgrön oreda.

(saxat från M)
Hävdar M att de ägnar sig åt ekonomisk åtstramning? Hurdå? De verkar ju ösa ut pengar?

https://www.riksgalden.se/press-och...fortsatt-budgetunderskott-ger-okad-upplaning/

https://www.tn.se/ekonomi/45647/prognos-sa-mycket-vaxer-svenska-statsskulden/

https://www.svd.se/a/0pLk8G/staten-lanar-mer-for-att-tacka-underskott

Tja, de har stramat åt socialförsäkringssystemet, vård, skola, omsorg, arbetslösa har fått det mycket, mycket sämre. Höginkomsttagare däremot har fått det bättre. Sedan har de ju fläskat på nu inför valet med (notera) tillfälligt sänkt matmoms, sänkt drivmedelsskatt och halverandet av busskort. Fram till årskiftet dvs.

Tja, de har stramat åt socialförsäkringssystemet, vård, skola, omsorg, arbetslösa har fått det mycket, mycket sämre. Höginkomsttagare däremot har fått det bättre. Sedan har de ju fläskat på nu inför valet med (notera) tillfälligt sänkt matmoms, sänkt drivmedelsskatt och halverandet av busskort. Fram till årskiftet dvs.
Jo men alltså tycker att strama åt innebär att man slösar mindre pengar?
Inte att man slösar mer pengar på andra saker?

Att strama åt hade ju möjligen varit att både höginkomsttagare och vård, skola, omsorg och arbetslösa får det sämre.

Strama åt för mig är mindre pengar ut, mer pengar in och minskad stadsskuld.

Förresten SVT har gjort en bra sammanfattning om sänkt straffålder.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/yngre-barn-i-fangelse-minskar-det-brottsligheten

Det lustigaste är att allting som Gunnar Strömmer säger talar för sänkt straffålder är saker han rimligen, lugnt hade kunnat göra i nuvarande. Trygghet, skola, uppföljning i flera år osv, ska det vara helt omöjligt att göra det i nuvarande vårdform?

(btw i reportaget visas tex att Danmark haft sänkt straffålder men att det hade motsatt effekt (ökad återfallsrisk) och de höjde igen.)

Förresten SVT har gjort en bra sammanfattning om sänkt straffålder.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/yngre-barn-i-fangelse-minskar-det-brottsligheten

Det lustigaste är att allting som Gunnar Strömmer säger talar för sänkt straffålder är saker han rimligen, lugnt hade kunnat göra i nuvarande. Trygghet, skola, uppföljning i flera år osv, ska det vara helt omöjligt att göra det i nuvarande vårdform?

(btw i reportaget visas tex att Danmark haft sänkt straffålder men att det hade motsatt effekt (ökad återfallsrisk) och de höjde igen.)

För det krävs det medel och osexigt förebyggande arbete som man ser resultatet av långt efter att mandatperioden är slut. Tidö satsar hellre pengar på att bygga fängelser än att jobba förebyggande.

Sant. Fast kanske ser inte Sd en religiöst motiverad peruk som att kvinnan tvingas dölja sitt hår? Tex måste de ju fatta att det är en peruk. (Jag vet att peruk inte är det enda sättet när det gäller judiska kvinnors hår.)
Haha, nej religiöst motiverade peruker blir väl svåra att klocka. Men skulle tro att det är röster från upprörda judiska organisationer är det största hoppet vad gäller att stoppa förslaget, eftersom att SD vill undvika att stöta sig allt för mycket med dem (just nu iaf...).

SD förstår inte riktigt att många judar, inte bara i Sverige, inte är israelanhängare och att SD stödjer vad som pågår just nu i ME är inte ett plus i kanten för dem. Det är intressant, ibland (enligt israelanhängare) är kritik mot Israel = antisemitism. Samtidigt poängterar många judar konstant att israelkritik inte är antisemitism. En del av de mest framstående israelkritiska i USA är judar. Tyvärr är det ju så att det är inte bara islamafobi utan även antisemitism som ökat lavinartat de senaste åren.

Det är helt oacceptabelt att barn i den judiska skolan i Stockholm ska behöva säkerhetsanordningar i klass med en anstalt. Jag fattar inte varför inte fler politiker markerar starkare än man redan gjort.

Ibland blir det lite absurt när antisemitism står mot Israelanhängare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...kom-kritiserad-demonstration-vid-judisk-skola

Det var alltså anti-sionistiska judar som organiserat protesten. De kallades odjur av Mattias Karlsson (m). Innan han visste att det var judar som demonstrerade. Han vidhöll att de var odjur och anmäldes för hets mot folkgrupp pga sin antisemitism.

Såg att Kristersson varnade för vänstern, och betonade att om man röstar på hans sida av politiken så vet man vad man får.
Ja just det. Tänk lite till.

Det är frapperande att den sittande regeringen ägnar 85% av sin tid till att anklaga oppositionen för vad de kommer att göra, inte går till val på den politik de faktiskt fört de senaste fyra åren. Där de dessutom haft riksdagsmajoritet så de har kunnat klubba all den lagstiftning de ville.

Våga iaf stå för er politik och förklara varför mer av den är bra och att Sverige utvecklats positivt sedan förra valet.

Konstigt nog är det vänsterpolitiker som mördats, men du bekymrar dig om Bohlin.)
Bohlin?

Politiker skall varken mördas, förföljas eller trakasseras.

Skillnaden här är att Bohlin är just nu och något som behöver hanteras framöver.
Det misstag som begicks då går inte att rätta till i efterhand.
Allt man kan göra nu är att se till att det inte blir tokigt igen.

Jag vill inte att någon förföljer eller hotar Nooshi Dadgostar eller Magdalena Andersson heller.

Bohlin?

Politiker skall varken mördas, förföljas eller trakasseras.

Skillnaden här är att Bohlin är just nu och något som behöver hanteras framöver.
Det misstag som begicks då går inte att rätta till i efterhand.
Allt man kan göra nu är att se till att det inte blir tokigt igen.

Jag vill inte att någon förföljer eller hotar Nooshi Dadgostar eller Magdalena Andersson heller.
Jag kan inte se framför mig vare sig Dadgostar eller Andersson bete sig så tölpaktigt, dumt och hotfullt som Bohlin gjorde i situationen. Sen är det ändå inte rätt att förfölja eller hota.

Hur smart är det att köra över de som har i uppgift att granska lagförslag i deras giltighet eller om de kan genomföras :banghead:

Inte alls!
Det är mycket smart att tex köra över lagrådet. Hade man inte gjort det så hade många gängkriminella gått fria och orsakat ännu mer förödelse i samhället. Nu sitter många istället inlåsta och staten tar tillbaka tillgångar som gängkriminella råffat åt sig olagligt

Jag kan inte se framför mig vare sig Dadgostar eller Andersson bete sig så tölpaktigt, dumt och hotfullt som Bohlin gjorde i situationen. Sen är det ändå inte rätt att förfölja eller hota.
Jag tyckte att den situationen var ganska svårbedömd. Men utifrån hur han nu i dagarna gått till attack på en enskild journalist av ingen annan anledning än att hon gjort sitt jobb, så känns det inte alls osannolikt att han gått över gränser och agerat oprofessionellt även i andra sammanhang. Extra häpnadsväckande blir det så klart att han är minister för civilt försvar. Det borde ligga i hans intresse att Sverige har en stark och transparent demokrati, och då är ju inte minst journalisters frihet väldigt, väldigt viktig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39