Public service är opatiska i partipolitiken ? Eller hur var det nu ?
https://bulletin.nu/hedenmo-nyheter...Mb6cp-wJZsdAu7-0Pv_aem_E89Bp1Gx9Zhp4tSskkkVuw
"Journalisten Anna Hedenmo säger att nyheter som kunde gynna Sverigedemokraterna tonades ned när partiet kom in i riksdagen. Uttalandet gjorde hon i lördagens Medierna i P1, rapporterar
Kvartal.
25 jul 2026 10:36
Ludwig Nordqvist
Hedenmo, tidigare programledare på SVT, säger att hon själv sett hur vissa uppgifter hölls tillbaka.
– Jag vet, det har jag sett och hört med egna ögon och öron, att nyheter som kunde gynna Sverigedemokraterna hölls nere, säger hon och nämner uppgifter om hur många intagna på svenska fängelser som hade utländsk bakgrund, säger Hedenmo till
Kvartal.
Expressens politiske kommentator Viktor Barth-Kron menar att beskrivningen hjälper till att förklara varför många sverigedemokrater misstror etablerade medier.
Han anser att SVT:s nyhetsredaktion i dag gör stora ansträngningar för att vara opartisk, men att bilden blir en annan i ett bredare public service-perspektiv."
Jag tror att du har rätt i att en stor anledning till att många SD:are misstror etablerade medier, är för att de inte skriver allt som SD vill att medierna ska skriva. Framför allt inte
med den vinkel och ton som SD:are önskar.
Och jag tror absolut att det skulle gynnat SD om de hade kunnat styra medierna mer, och jag förstår att man är arg över den försiktighet och ibland ängslighet som har rått sedan SD kom in på arenan.
Men att en artikel inte skrivs med en viss vinkel, eller att man utelämnar viss fakta (som namn, bild och etnicitet som många SD:are brukar önskar i rapportering om brott), så är det inte samma sak som att det gjorts
med syfte att missgynna SD. Ofta handlar det snarare om etiska avvägningar, eller att det inte bedöms vara av allmänintresse.
Eftersom SD är långt mycket mer insnöade på just etnicitet som förklring till allt dåligt, så är det ju inte konstigt att just SD:are tycker att alla andra gör en felaktig bedömning av vad som är relevant att skriva ut. Det följer liksom av deras ideologi, mer än i syftet hos den som är ansvarig utgivare för en mediekanal.
Men måste också komma ihåg att det legat i SD:s politiska atrategi att skapa en polarisering i deras kärnfrågor, och framför allt då gällande invandrare, och har gått fram väldigt hårt med att skapa en distans till övriga partier. De hade kunnat välja en mer nyanserad ton, men det gjorde de inte.
Och när det finns ett parti som har en aggressiv och rasistisk syn på människor från andra länder, och som (tyvärr) under ett par decennier haft en partiledare som varit skicklig på att styra debatten, så har övriga partier fått det svårt att navigera i detta. Och ja, jag tror att det bidragit starkt till att vi är där vi är idag.
Det betyder dock inte att SD haft rätt. Det betyder bara att de haft en partiledning som varit skicklig i att elda på missnöje, odla rädsla mellan olika grupper i samhället och skapa en svartvit lojalitet där de egna uppmuntras till att inte söka information från andra kanaler än de egenstyrda.
Man måste komma ihåg när man hör SD;s kritik mot distansen från etablissemanget och andra partier, att de har delvis eftersökt det läget själva. Just eftersom de hela tiden vetat att de kommer att skörda frukterna av det en dag.