Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det är ju inte oväntat att du i likhet med Jomshof missar målet.
Vet du ens vad en quisling är?

Så att kalla människor som röstar på SD för nazister är ok, men att kalla en person som kallar andra nazister för quisling är att gå för långt ?

Nä kastar man skit på folk får de som kastar stå ut med att få skit tillbaka...

https://www.expressen.se/nyheter/sv...m_Nzm-Om0dALPNo_gcxIC54A#Echobox=1785858159-1

Svaret från Kristersson​

Statsminister Ulf Kristersson tar avstånd från Jomshofs uttalande. Han kommer nu att ta upp det med Jimmie Åkesson, säger han till Aftonbladet.

– Jag tycker att det är osmakligt och oanständigt. Så säger man bara inte. Man kan ha en tuff politisk debatt och diskussion även om svåra saker. Men man måste kunna skilja på sak och person, det gäller ärligt talat både Jomshof och Aftonbladet, säger han till tidningen och fortsätter:

– Nu har ju Anders Lindberg gjort snarlika saker med olika personer. Men jag tycker att det är att smutsa ner hela det politiska samtalet. Man måste kunna diskutera olika åsikter, utan att gå till våldsamma och rent obehagliga personangrepp.

https://www.expressen.se/nyheter/sv...m_Nzm-Om0dALPNo_gcxIC54A#Echobox=1785858159-1

Svaret från Kristersson​

Statsminister Ulf Kristersson tar avstånd från Jomshofs uttalande. Han kommer nu att ta upp det med Jimmie Åkesson, säger han till Aftonbladet.

– Jag tycker att det är osmakligt och oanständigt. Så säger man bara inte. Man kan ha en tuff politisk debatt och diskussion även om svåra saker. Men man måste kunna skilja på sak och person, det gäller ärligt talat både Jomshof och Aftonbladet, säger han till tidningen och fortsätter:

– Nu har ju Anders Lindberg gjort snarlika saker med olika personer. Men jag tycker att det är att smutsa ner hela det politiska samtalet. Man måste kunna diskutera olika åsikter, utan att gå till våldsamma och rent obehagliga personangrepp.
Ulf vågar ju inte säga till Jimmie att "ta itu med saken" inom SD. Utan SD är ju M ingenting och det vet ju Ulf.

Men nu fick ju Lindberg verkligen smaka på sin egen meducin och det är bra så kanske han lär sig något. Tycket han kan skriva om hur gängkriminella beter sig i vårt land istället.

Ulf vågar ju inte säga till Jimmie att "ta itu med saken" inom SD. Utan SD är ju M ingenting och det vet ju Ulf.

Men nu fick ju Lindberg verkligen smaka på sin egen meducin och det är bra så kanske han lär sig något. Tycket han kan skriva om hur gängkriminella beter sig i vårt land istället.
Ja tänk vad bra om journalister slutade granska politiker, det låter demokratiskt och lyckat!

Journalistik ska vara modig. Det måste den vara för att till exempel belysa missförhållanden i demokratier. Den är till för att människor ska få reda på vad som händer, för att vi ska kunna fatta informerade beslut. När journalistiken är modig kommer den att kritiseras. Det ska den göra i en fungerande demokrati. Och så har det varit i många år. Men vi ser en förskjutning. Från att kritisera fakta i journalistiken till att misstänkliggöra och till och med demonisera journalister. Journalister, vars jobb är att granska missförhållanden och att granska dem med makt i samhället. De gör alltså bara sitt jobb. Men för det misstänkliggörs de. Och inte av vilka som helst, utan av folkvalda politiker. Det har skett under en längre tid, Jimmie Åkesson gick till hårt angrepp mot hela journalistkåren efter TV4s granskning Trollfabriken. Aftonbladets Lisa Röstlund misstänkliggjordes av Sveriges försvarsminister Carl-Oskar Bohlin efter granskningen om Fållökna-stiftelsen. Och nu senast på X jämför riksdagsledamoten Richard Jomshof Aftonbladets ledarskribent Anders Lindberg med Vidkun Quisling – Norges mest ökända kollaboratör med Nazityskland, vars namn har blivit en synonym för landsförrädare.

Det här handlar inte om höger eller vänster. Journalister ska tåla hård kritik. Men när den fria journalistikens legitimitet angrips och enskilda journalister utmålas som fiender eller landsförrädare har vi lämnat den sakliga kritiken.
Den brittiske historikern Timothy Garton Ash pratar om att demokratin inte bara bygger på lagar utan på vanor. Människor vänjer sig vid förskjutningar av normer och språk. I det skyddas inte demokratin bara av lagar, utan av normer. Normerna har varit att politiker accepterar granskning, att oppositionen erkänns som legitim, att motståndare inte beskrivs som landsförrädare.

När de här normerna börjar erodera märks det nästan inte. Man märker det först när man tittar tillbaka och inser att vi nu har ett annat språk och andra normer än vad vi hade för bara några år sedan. Historikern Timothy Snyder har beskrivit hur demokratier ofta urholkas stegvis. Språket förändras innan institutionerna gör det.

Det vill säga: Demokratier försvinner inte över en natt. Det sker gradvis, ett ord blir grövre, en norm förskjuts några centimeter, en gräns passeras utan att något händer.
Därför borde vi alla stanna upp och reagera redan nu. Inte för att skydda journalister från kritik - den ska vi tåla, det här är större än så. Det handlar om vår demokratiska kultur, där människor med makt ska kunna granskas utan att den som granskar görs till en fiende.

Så att inte demokratin försvinner med en axelryckning.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/d4GA9X/alla-borde-stanna-upp-och-reagera-redan-nu

Ett grundläggande och basalt hygienkrav är att inte politiker som aspirerar på makt ”trycker till” journalister med epitet som landsförrädare och annat som direkt underblåser en hot- och hatbild mot journalisten.
Anders Lindkvist är lika mycket journalist som Nick Alinia och Bilan Ossman:grin:. Han är opinionsbildare

Kan vi inte bara spärra in alla sverigedemokrater på livstid? Men, jag antar att det är för sent redan. Någon som vet hur mycket de har satsat på att driva narrativet att valet var riggat?
Finns inte plats ännu. Först ska gängkriminella, grova våldsbrottslingrar, våldtäcktsmän spärras in. Sen kanske det finns plats för de som inte tänker "rätt"

Vad skriver Jomshof mer i det där inlägget Jag har inte X
Så här skriver Jomshof:
Anders Lindberg, ledarskribentm på Aftonbladet har ägnat en stor del av sin gärning åt att slänga en lång rad oförskämdheten och olika påhopp omkring sig genom åren. Ett av de värre var när han (inte en gång utan två gånger) valde att likna Ulf Kristersson vid Von Papen (en tysk konservativ politiker som banade väg för Adolf Hitlers maktövertagande) och därmed ochså indirekt Jimmie Åkesson för Adolf Hitler. Som försvar för detta skriver 2018 att "Franz von Papen är lika mycket historisk person som ett begrepp, som Vidkun Quisling" , varpå Kristersson liknas vid just von Papen. Men om nu begreppet " von Papen" kan användas för att beskriva Kristersson kan begreppet "Quisling" mycket väl användas för att beskriva Lindberg. Jag skriver dock inte att Lindberg är Quisling utan en Quisling. För Er som inte vet detta är den korta versionen att den norska politikern Vidkun Quisling samarbetade med Nazityskland under andra världskriget och hjälpte dem att erövra Norge. Som en följd av detta är idag begreppet "Quisling" synonymt med en landsförädare, en person som förråder sitt land och samarbetar med en fiende. På samma sätt som att de norska landsförädarna samarbetar med nazisterna när det begav sig, kan vi idag se hur svenska landsförädare samarbetar med med islamister.Man företräder och förespråkar en politik där dessa antidemokrater ges möjlighet att inte bara invandra till Sverige utan dessutom etablera sig här, med målet att ta över vårt land och störta vår demokrati. Så nog är de landsförädare alltid, Quislingar om man så vill.

Så här skriver Jomshof:
Anders Lindberg, ledarskribentm på Aftonbladet har ägnat en stor del av sin gärning åt att slänga en lång rad oförskämdheten och olika påhopp omkring sig genom åren. Ett av de värre var när han (inte en gång utan två gånger) valde att likna Ulf Kristersson vid Von Papen (en tysk konservativ politiker som banade väg för Adolf Hitlers maktövertagande) och därmed ochså indirekt Jimmie Åkesson för Adolf Hitler. Som försvar för detta skriver 2018 att "Franz von Papen är lika mycket historisk person som ett begrepp, som Vidkun Quisling" , varpå Kristersson liknas vid just von Papen. Men om nu begreppet " von Papen" kan användas för att beskriva Kristersson kan begreppet "Quisling" mycket väl användas för att beskriva Lindberg. Jag skriver dock inte att Lindberg är Quisling utan en Quisling. För Er som inte vet detta är den korta versionen att den norska politikern Vidkun Quisling samarbetade med Nazityskland under andra världskriget och hjälpte dem att erövra Norge. Som en följd av detta är idag begreppet "Quisling" synonymt med en landsförädare, en person som förråder sitt land och samarbetar med en fiende.

Jag håller med om att kalla någon för landsförrädare inte nödvändigtvis innebär att man tycker att personen bör avrättas.

Men fienden, som för Quisling var en anfallande krigsmakten, skulle i AL och MA:s fall vara att de släpper in invandrare, muslimska sådana.

De tyskar som Quisling samarbetade med var inte människor som flytt eller som sökte sig en bättre framtid i ett annat land, det var ledare inom det land som startat ett krig Europa och som önskade att utrota oliktänkande samt olika etniska grupper.

På samma sätt som att de norska landsförädarna samarbetar med nazisterna när det begav sig, kan vi idag se hur svenska landsförädare samarbetar med med islamister.Man företräder och förespråkar en politik där dessa antidemokrater ges möjlighet att inte bara invandra till Sverige utan dessutom etablera sig här, med målet att ta över vårt land och störta vår demokrati. Så nog är de landsförädare alltid, Quislingar om man så vill.

Det är en helt absurd liknelse att jämföra ett stöd för att Norge invaderades av ett krigsförande land, och att hjälpa människor på flykt som har en annan religion.

Man kan tro och tycka att det finns en massa arbetslösa personer som är infödda svenskar i många generationer, som måste få jobb innan man kan släppa in en enda utlandsfödd i landet. Fine, det är mest världfrånvänt i mina ögon, och skullege problempå längre sikt. Men att likna flyktingar och invandrare med Nazityskland?! Den mannen har blivit alltför besatt av muslimer för sitt eget bästa...

Man företräder och förespråkar en politik där dessa antidemokrater ges möjlighet att inte bara invandra till Sverige utan dessutom etablera sig här, med målet att ta över vårt land och störta vår demokrati. Så nog är de landsförädare alltid, Quislingar om man så vill.
Invandrarna kommer aldrig att kunna ta över vårt land. Genom en mängd olika lagar som nu är på plats och gäller så har regeringen, SD och hela EU satt stopp för detta. EU:s yttre gräns håller vilket bevisades nyligen i Ceuta. Spanien satte in militären för att skydda gränsen och skicka tillbaka dom och EU länder är beredda att hjälpa till på olika sätt för att migranter ska hållas på rätt sida om gränsen runt hela EU

Jag håller med om att kalla någon för landsförrädare inte nödvändigtvis innebär att man tycker att personen bör avrättas.
Jag känner inte Jomshof. Men jag är ganska säker på att han inte vill avrätta Anders Lindber
Det är en helt absurd liknelse att jämföra ett stöd för att Norge invaderades av ett krigsförande land, och att hjälpa människor på flykt som har en annan religion.
Men det är inte alls någon absurd liknelse att likställa meningsmotståndare för Von Papen och Hitler -som begick ett av historiens värsta folkmord?
Man kan tro och tycka att det finns en massa arbetslösa personer som är infödda svenskar i många generationer, som måste få jobb innan man kan släppa in en enda utlandsfödd i landet. Fine, det är mest världfrånvänt i mina ögon, och skullege problempå längre sikt. Men att likna flyktingar och invandrare med Nazityskland?! Den mannen har blivit alltför besatt av muslimer för sitt eget bästa...
Jag läste inte någonstans i Jomshofs text att det handlade om arbetslöshet, totalstopp för invandring eller någon likställan mellan flyktingar / invandrare med Nazityskland.
Den mannen har blivit alltför besatt av muslimer för sitt eget bästa...
Nej inte muslimer, men av islamister. Få muslimer är islamister, men alla islamister är muslimer.

@gulan och @corzette

Jag tänker att man behöver hålla isär vissa saker.

SD har en bakgrund med nazistiska rötter. Hur mycket och hur länge den har bestått är svårt att definiera, och eftersom SD själva inte vill sprida resultatet av den granskning de själva beställt (den s k vitboken) så är de ju delaktiga i att hålla förekomst av rasism och antidemokratiska idéer dolt för insyn.

Med det sagt, så brukar jag själv undvika att kalla partiet för nazistiskt idag. Det ser så annorlunda ut idag, både samhället och politiken förändras över tid, och dels hamnar man lätt i en ickekonstruuktiv diskussion om när nazismen hos SD ska bevisas - men vad är det man jämför med? Är det nazismen som vi lärt oss den på 20-40-takets Tyskland?

Förutom att det helt enkelt är svårt att jämföra ett principprogram framtaget på 2020-talet med ett som är framtaget för 100 år sedan, så är det också en risk att man missar den nutida varianten av skadlig utveckling, om man är upptagen med att leta efter något så som det såg ut för 100 år sedan. Varje samtid har sin politiska variant av ideologier och -ismer och kanske har vi ett etablerat ord för det vi ser nu, först om ett antal decennier när frantida skolelever läser om 20-40-talet med 20 istället för 19 framför.

En annan sak man måste hålla koll på innan man går upp i affekt över att bli kallad nazist, är det här med Franz von Papen. Jag tycker att det är att dra det lite långt att, som Jomshof gör, mena att man blivit kallad nazist när von Papen nämns.

Jag nämner von Papen lite då och då, eftersom det ÄR en del av vår historia. Det är otroligt vanligt att kritik mot SD besvaras med att SD är så stora nu, och de får så många röster i demokratiska val, och att detta därför gör att de måste anses vara "ok" och ett parti som alla andra.

Men det är en logik som haltar kraftigt, om man kan sin historia. I så fall vet man att även rasistiska, nazistiska, icke-demokratiska partier har tidigare fått många röster i demokratiska val, och därefter fått regeringsmakt genom samarbete med andra partier (eftersom de inte fick egen majoritet). Och de politikerna, som von Papen, resonerade naivt och folket agerade för sent för att lyckas vända utvecklingen så att NSDAP minskat istället för att de som det blev, få makten.

Jag känner inte Jomshof. Men jag är ganska säker på att han inte vill avrätta Anders Lindber

Men det är inte alls någon absurd liknelse att likställa meningsmotståndare för Von Papen och Hitler -som begick ett av historiens värsta folkmord?

Jag skrev om detta i ett annat inlägg, 1916.

Jag läste inte någonstans i Jomshofs text att det handlade om arbetslöshet, totalstopp för invandring eller någon likställan mellan flyktingar / invandrare med Nazityskland.

Nej, det var en referens till vad andra sverigedemokrater brukar prata/skriva om. Jag tycker att Richard Jomshof är rätt extrem, även med SD-mått mätt.

Icke desto mindre är han en av deras främste företrädare, så som SD:are behöver man ju försrå att SD kommer att tolkas bl a utifrån vad Jomshof säger och gör.

Nej inte muslimer, men av islamister. Få muslimer är islamister, men alla islamister är muslimer.

Och det är just islamistledare som Magdalena Andersson och Anders Lindberg samarbetar med, på ett liknande sätt som Quisling samarbetade med Nazityskland?

Så här skriver Jomshof:
Anders Lindberg, ledarskribentm på Aftonbladet har ägnat en stor del av sin gärning åt att slänga en lång rad oförskämdheten och olika påhopp omkring sig genom åren. Ett av de värre var när han (inte en gång utan två gånger) valde att likna Ulf Kristersson vid Von Papen (en tysk konservativ politiker som banade väg för Adolf Hitlers maktövertagande) och därmed ochså indirekt Jimmie Åkesson för Adolf Hitler. Som försvar för detta skriver 2018 att "Franz von Papen är lika mycket historisk person som ett begrepp, som Vidkun Quisling" , varpå Kristersson liknas vid just von Papen. Men om nu begreppet " von Papen" kan användas för att beskriva Kristersson kan begreppet "Quisling" mycket väl användas för att beskriva Lindberg. Jag skriver dock inte att Lindberg är Quisling utan en Quisling. För Er som inte vet detta är den korta versionen att den norska politikern Vidkun Quisling samarbetade med Nazityskland under andra världskriget och hjälpte dem att erövra Norge. Som en följd av detta är idag begreppet "Quisling" synonymt med en landsförädare, en person som förråder sitt land och samarbetar med en fiende. På samma sätt som att de norska landsförädarna samarbetar med nazisterna när det begav sig, kan vi idag se hur svenska landsförädare samarbetar med med islamister.Man företräder och förespråkar en politik där dessa antidemokrater ges möjlighet att inte bara invandra till Sverige utan dessutom etablera sig här, med målet att ta över vårt land och störta vår demokrati. Så nog är de landsförädare alltid, Quislingar om man så vill.
Det här är väl inte sant? Du tänker väl ändå inte så här?

Anders Lindkvist är lika mycket journalist som Nick Alinia och Bilan Ossman:grin:. Han är opinionsbildare
Jag vet inget om nån Anders Lindkvist, men den Anders Lindberg som var i ropet igår är utbildad journalist med juristexamen och arbetar som chefredaktör och ledarskribent på en av Sveriges största tidningsredaktioner. Har arbetat för Socialdemokraterna länge tidigare. Journalist och opinionsbildare är inte disjunkta mängder. Bilan Osman är också journalist enligt källor. Nick Alinia inte, enligt källor.

Källor = snabb googling och läsning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn