Svensk politik 8

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men vänta nu litet.
Liberalerna bytte sida efter förra valet.
Partierna har egna möjligheter att påverka resultatet.

Just nu finns det dessutom egentligen bara en sida och så resten.
Vad resten hittar på är just nu ytterst oklart.
De är verkligen inte någon samlad enhet.
Den enda som bytt sida är väll möjligen centerpartiet eller de har snarare inte velat fortsätta med aliansen efter att aliansen ville ta med SD. De andra är väll samma?

Men det är ju fortfarande två block.

Men vänta nu litet.
Liberalerna bytte sida efter förra valet.
Partierna har egna möjligheter att påverka resultatet.

Just nu finns det dessutom egentligen bara en sida och så resten.
Vad resten hittar på är just nu ytterst oklart.
De är verkligen inte någon samlad enhet.
Ja. Det finns en sida som tydligt valt att liera sig med Sverigedemokraterna för att få behålla makten. Och så finns det andra partier som försöker lösa det på andra sätt.

i planen ingick som ett första steg att de hantverkare m.fl. som år 2020 ägde en dieselbil som inte uppfyllde euro 5, OCH var tvungen att köra i de begränsade områdena som miljözonen först skulle omfatta, skulle behöva byta bil.
Okej.
Då så hade väl Isabella Lövin kunnat kläcks ur sig det.

Typ "Ja, jag vet, vi behöver byta den bilen precis som alla andra hantverkare."
Kort, enkelt och bra.
Men det var samtidigt precis vad alla trodde och var kritiska mot.
Att behöva byta bil.

Det intressanta är att egentligen är L närmare röd-gröna än C eftersom de i grunden ska vara ett socialliberalt parti. Sedan har de ju slängt alla skrupler och sålt sin själ. Både M och SD är nog inte så glada över att de förlorat väljare till L och samtidigt ändå hamnat i opposition.

Okej.

Kort, enkelt och bra.
Att behöva byta bil.
Men du tycker ju inte att ena partnern har ansvar för nåt som den andra partnern gör - så varför skulle hon säga "vi"?

I övrigt håller jag med dig, hon hade kunnat säga: "Ja när det blir miljözon där kan han ju inte köra dieselbilen".

Ja. Det finns en sida som tydligt valt att liera sig med Sverigedemokraterna för att få behålla makten. Och så finns det andra partier som försöker lösa det på andra sätt.
Visst va.
Centerpartiet kan inte acceptera Vänsterpartiet i en Regering samtidigt som Vänsterpartiet har kongressbeslut på att de skall kräva en plats i regeringen.

Det ser verkligen ut att gå att kombinera.
Eller inte.

Den enda som bytt sida är väll möjligen centerpartiet eller de har snarare inte velat fortsätta med aliansen efter att aliansen ville ta med SD. De andra är väll samma?

Men det är ju fortfarande två block.
Jo men blocken är inte konstanta till sitt innehåll.
Så partierna är fortfarande självständiga i sina val.
Det är ju en rörlighet mellan blocken.

Okej.

Kort, enkelt och bra.
Att behöva byta bil.
De allra flesta fattade nog det. Dock infördes ju en miljözon och mannen har fortfarande dieselbil tror jag, så han kanske helt enkelt inte behöver åka där.

Om luftkvaliteten blir så dålig på vissa gator att den är farlig för hälsan att andas, ja då är det ju fullt rimligt att folk måste byta bil om de måste köra just där. Alternativet är ju luft som är rent skadlig att andas.

Okej.

Kort, enkelt och bra.
Att behöva byta bil.
Det är bara människor som...
1. själva lever med uppfattningen att regler inte gäller de med makt (som nuvarande ministrar ex), eller,
2. vill misstro av illvilja

...som kräver att något så självklart måste uttalas.

Okej.

Kort, enkelt och bra.
Att behöva byta bil.

Alltså jag håller med om att hon kunde haft ett annat svar då 2018. Hon blev väl ställd.

Men jag förstår inte hur det här kunde vara en nyhet för dig? Hur kan du inte ha sett planen för hur hantverkarna skulle hanteras om du är så insatt i turerna kring miljözoner i Stockholm i allmänhet och Isabella Lövin i synnerhet?

Jag menar planen, framdriven av Miljöpartiet, genomfördes ju. Miljözon 2 har funnits i Stockholm sedan 2020. Sedan 2022 har kraven skärpts och nu krävs euro 6 inom zonen.

Mig veterligen har varken Hornsgatan eller Stockholms hantverkare gått i konkurs 🤷‍♀️

Problemet med Kristerssons et al, korruption och hyckleri är att det är så, sjaskigt. Det är förtur till lägenheter hit, volontärer och familjekorruption dit. Att hålla privata fester för anhöriga i sin tjänstebostad. Att delta i beslut som gynnar familjemedlemmar ekonomiskt. Och sedan inte komma ihåg det.

Det är att gå ut stenhårt mot brottslighet och samtidigt ha motorcykelgäng på sitt bröllop. Att en högt uppsatt politiker har en sambo som är öppet ryssvänlig samtidigt som Kristersson varnar för ryssen. Det känns så futtigt och korrupmerat på ett sätt vi i Sverige inte ser oss själva som korrupta.

Problemet med Kristerssons et al, korruption och hyckleri är att det är så, sjaskigt. Det är förtur till lägenheter hit, volontärer och familjekorruption dit. Att hålla privata fester för anhöriga i sin tjänstebostad. Att delta i beslut som gynnar familjemedlemmar ekonomiskt. Och sedan inte komma ihåg det.

Det är att gå ut stenhårt mot brottslighet och samtidigt ha motorcykelgäng på sitt bröllop. Att en högt uppsatt politiker har en sambo som är öppet ryssvänlig samtidigt som Kristersson varnar för ryssen. Det känns så futtigt och korrupmerat på ett sätt vi i Sverige inte ser oss själva som korrupta.

Samtidigt så pratar du enskilda personer. Du är på SD sidan uppe i 2 personer (Bröllopet och den ryssvänlige)

SAMTIDIGT så blev V tvungen att ta bort 33 personer från sina listor ??? Expressen sa när de första 25 avhandlades att de kunde namnge 75 till, men V va inte intresserade...

"Men dom då?"

Alltså jag ser ditt kämpande med att ditt parti valt att samarbeta med Sverigedemokraterna - det gör jag, och det är till din heder. Men det är rena fakta, det är Moderaternas val.
Visst sörru.

Men mitt parti blir inte SD för det
Medan V innehåller en massa tveksamma företrädare alldeles själva

"Kandidaterna har bland annat uteslutits från partiet efter att ha hyllat terrororganisationer som Hamas och Hizbollah."
https://omni.se/dadgostar-om-v-politikerna-som-hyllade-hamas-djupt-olampliga/a/16jQbB

Visst sörru.

"Kandidaterna har bland annat uteslutits från partiet efter att ha hyllat terrororganisationer som Hamas och Hizbollah."
https://omni.se/dadgostar-om-v-politikerna-som-hyllade-hamas-djupt-olampliga/a/16jQbB
Det är väl bra att de utesluter folk som inte stämmer in i partiet, SD lever ju på sina rasistiska värderingar och politiker i partiet.

Visst sörru.

Alltså jag vet inte om det är ett styrkebevis att M inte utesluter kandidater?

Det har ju/väl inte varit jätte-vattentäta skott mellan M och SD?

Visst va.
Centerpartiet kan inte acceptera Vänsterpartiet i en Regering samtidigt som Vänsterpartiet har kongressbeslut på att de skall kräva en plats i regeringen.

Det ser verkligen ut att gå att kombinera.
Eller inte.

Jag kan ha fel, men jag tror att kongressbeslutet handlar om att de kräver platser i regeringen för att släppa fram en rödgrönt ledd regering. Det öppnar upp för en MP/C/V-stödd regering om C står fast vid sitt beslut att inte acceptera V i en regering. Så helt låst är det inte.

S kan locka med en överenskommelse om sakpolitik (där V och C är överens om mycket, även om ”huret” till sakpolitiken skiljer sig milsvitt. S kan också locka med politiska tjänstemän i regeringen för tre stödpartier för beredning av sakpolitiken.

Det är hur som helst spännande veckor vi har framför oss!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 7
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Israels och USAs krig mot Iran

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund