Svensk politik nr 3

Men vad säger Ebba om det? Ebba vet ju mycket väl att om man vill ha fri i vandring så får man inte många röster. Törs hon ta den chansen
Haha, jag tror nog att KD pratat ihop sig med Alice innan intervjun, och bestämt vad som bör förmedlas. Det är dock fullt möjligt att det var strategiskt dåligt - det är många som känner sig extremt svikna verkar det som. Inte minst Jimmie, jag antar att du såg vad han skrev?

Skärmbild (128).png
 
Haha, jag tror nog att KD pratat ihop sig med Alice innan intervjun, och bestämt vad som bör förmedlas. Det är dock fullt möjligt att det var strategiskt dåligt - det är många som känner sig extremt svikna verkar det som. Inte minst Jimmie, jag antar att du såg vad han skrev?

Visa bifogad fil 141188
Haha ja, det är alltid SD och Jimmie som talar klarspråk ett språk som väljarna känner igen sig i och sedan ska svansen komma efter och sola sig i glansen när sammarbetet går bra. Men jag tror det kommer att straffa sig för KD, MP och C. Hela EU har ju enats om en mycket restrektiv migrationspolitik där migranter ska hållas utanför så mycket som möjligt. Inget EU land vill gå samma öde tillmötes i migrationen som Sverige gjorde och man vill för allt i världen inte att gängkriminella ska få nått fotfästa som dom fått i Sverige. I unionen har man ju byggt 210 mil mur/stängsel längs yttre och innre gränser och 24 mil till kommer stå klart i år. Likaså satsar man på bevakning iform av drönare, kameror, radarsystem som larmar vid överträdelse. Samt att asylcenter ska upprättas vid EU yttre gränser.

Det här skickar ju en skarp signal till att vi och EU inte vill ha fri invandring samt asyl- och migrationspakten, som medlemsländerna och EU-parlamentet nyligen enades om, syftar till att stoppa migranter redan innan de når unionens gränser. Att då gå till val på både nationelt och i EU val är ju totalt döfött. Å då får man ju skylla sig själv om man åker ut.
 
MP ska ju snart välja nytt språkrör och det finns tydligen 3 kandidater. Nu säger en av dom, Janine Alm Ericson, att hon inspireras av SD och att man har något att lära av dom.

Jo ja tackar ja. Är hon redan rökt eller kommer hon att göra succé?
 
Nej, jag menar inte att man ska se mellan fingrarna på begångna brott. Men jag tror inte heller att det bästa för att förbygga att fler återfaller i brott är att döma till just fängelse
De lagskärpningar som ligger i pipen nu gäller ju främst grova våldsbrott med dödlig utgång och systemhotande brott mot vår demokrati. Detta är människor som ska hållas inlåsta för att skydda OSS från dom. Och visst får väl även människor som begått fruktansvärda brott chans till studier och val om att byta vägval i livet? Idag i Sverige?

Jag tycker att det är avhumaniserande och fördomsfullt att samtalet om asylsökande ofta tenderar att landa i ett samtal om kriminalitet.
Möjligtvis kan det bero på att många som söker asyl har inte asylstatus vilket de är medvetna om. Så de söker och försvinner och söker om efter 5 år och försvinner. Risken att hamna i kriminalitet är stor. Ska man inte prata om riskerna med detta förfarande?
Haha, jaså tar kvinnor i hand säger du? Har du liksom många som gillar högermedier fastnat i att Daniel Reizat inte tog en kvinna i handen vid ett specifikt tillfälle och några andra där ingen tog i hand i riksdagen pga. covid och restriktioner? Men missat alla bildbevis på att han brukar ta i hand och vara artig.
Ja jag har missat alla bilder när Daniel Reizat visat sig vara artig och tar i hand. Jag hade ingen som helst koll på vem snubben var innan jag såg klippet då han blev RASANDE för att han blev lite pressad att svara på en enkel jävla fråga. (Anser Daniel Riazat att Hamas är en Terrororganisation? Att det brott som Hamas begick den 7 oktober är ett brott utfört av en terrororganisation?) Jag reagerar på hans misogyna sätt att bemöta denna enkla fråga. Han hytter med fingret uppmanar sin politiska motståndare att "SÅ SÄTT DIG NER"!!! Jag menar..........jag tror verkligen inte du (eller hela vänstern eller här på buke heller för den delen) hade låtit Rickard Jomshof fått gå omärkt förbi efter ett sådant beteende. Eller????



 
De lagskärpningar som ligger i pipen nu gäller ju främst grova våldsbrott med dödlig utgång och systemhotande brott mot vår demokrati. Detta är människor som ska hållas inlåsta för att skydda OSS från dom. Och visst får väl även människor som begått fruktansvärda brott chans till studier och val om att byta vägval i livet? Idag i Sverige?


Möjligtvis kan det bero på att många som söker asyl har inte asylstatus vilket de är medvetna om. Så de söker och försvinner och söker om efter 5 år och försvinner. Risken att hamna i kriminalitet är stor. Ska man inte prata om riskerna med detta förfarande?

Ja jag har missat alla bilder när Daniel Reizat visat sig vara artig och tar i hand. Jag hade ingen som helst koll på vem snubben var innan jag såg klippet då han blev RASANDE för att han blev lite pressad att svara på en enkel jävla fråga. (Anser Daniel Riazat att Hamas är en Terrororganisation? Att det brott som Hamas begick den 7 oktober är ett brott utfört av en terrororganisation?) Jag reagerar på hans misogyna sätt att bemöta denna enkla fråga. Han hytter med fingret uppmanar sin politiska motståndare att "SÅ SÄTT DIG NER"!!! Jag menar..........jag tror verkligen inte du (eller hela vänstern eller här på buke heller för den delen) hade låtit Rickard Jomshof fått gå omärkt förbi efter ett sådant beteende. Eller????
Hur många av de gängkriminella är asylsökande/papperslösa? Svara med källa tack.
 
Hur många av de gängkriminella är asylsökande/papperslösa? Svara med källa tack.
Du har nu lyckats med konststycket att blanda ihop två olika svar och vill att jag ska svara på något jag aldrig har hävdat.
Jag har inte påstått någonstans att asylsökande/papperslös är lika med gängkriminell. EmmaBovary skriver i inlägg 261 att det är: "avhumaniserande och fördomsfullt att samtalet om asylsökande ofta tenderar att landa i ett samtal om kriminalitet." Varpå jag svarar på det: Möjligtvis kan det bero på att många som söker asyl har inte asylstatus vilket de är medvetna om. Så de söker och försvinner och söker om efter 5 år och försvinner. Risken att hamna i kriminalitet är stor. Ska man inte prata om riskerna med detta förfarande? Tyvärr glömde jag tillägga att risken även är stor att råka ut för kriminalitet eller bli brutalt utnyttjad av kriminella.
Varför kräver du av mig......att jag ska leta upp en trovärdig källa att presentera för dig........så att du kan få ett svar på hur många av gängkriminella är asylsökande/papperslösa? Gör jobbet själv om du vill veta!!
 
Du har nu lyckats med konststycket att blanda ihop två olika svar och vill att jag ska svara på något jag aldrig har hävdat.
Jag har inte påstått någonstans att asylsökande/papperslös är lika med gängkriminell. EmmaBovary skriver i inlägg 261 att det är: "avhumaniserande och fördomsfullt att samtalet om asylsökande ofta tenderar att landa i ett samtal om kriminalitet." Varpå jag svarar på det: Möjligtvis kan det bero på att många som söker asyl har inte asylstatus vilket de är medvetna om. Så de söker och försvinner och söker om efter 5 år och försvinner. Risken att hamna i kriminalitet är stor. Ska man inte prata om riskerna med detta förfarande? Tyvärr glömde jag tillägga att risken även är stor att råka ut för kriminalitet eller bli brutalt utnyttjad av kriminella.
Varför kräver du av mig......att jag ska leta upp en trovärdig källa att presentera för dig........så att du kan få ett svar på hur många av gängkriminella är asylsökande/papperslösa? Gör jobbet själv om du vill veta!!
Jag kan vika in med att 2017 gjorde några forskare en undersökning som visade att 1 st gängkriminell orsakade samhället kostnader för 23 milj SEK under 15år. Hissnade belopp redan då.

Så skulle vi ta samma siffra till dagens 62 000 som har koppling till gängkriminella så blir det
23 000 000x62 000=1 426 000 000 000 SEK på 15 år.

Bara det att idag kostar 1 st gängkriminell samhället betydligt mer än 23 milj SEK på 15 år
 
Senast ändrad:
Jag kan vika in med att 2017 gjorde några forskare en undersökning som visade att 1 st gängkriminell orsakade samhället kostnader för 23 milj SEK under 15år. Hissnade belopp redan då.

Så skulle vi ta samma siffra till dagens 62 000 som har koppling till gängkriminella så blir det
23 000 000x62 000=1 426 000 000 000 SEK

Jo, det är det som gör det så sorgligt att den nuvarande marionettregeringen inte alls är beredda att investera i förebyggande arbetet utan istället lägger nästan alla pengar på de repressiva delarna.
 
Jo, det är det som gör det så sorgligt att den nuvarande marionettregeringen inte alls är beredda att investera i förebyggande arbetet utan istället lägger nästan alla pengar på de repressiva delarna.
Ja visst är det synd om dom när myndigheter jagar dom och sen i bästa fall låser in dom.
 
Du har nu lyckats med konststycket att blanda ihop två olika svar och vill att jag ska svara på något jag aldrig har hävdat.
Jag har inte påstått någonstans att asylsökande/papperslös är lika med gängkriminell. EmmaBovary skriver i inlägg 261 att det är: "avhumaniserande och fördomsfullt att samtalet om asylsökande ofta tenderar att landa i ett samtal om kriminalitet." Varpå jag svarar på det: Möjligtvis kan det bero på att många som söker asyl har inte asylstatus vilket de är medvetna om. Så de söker och försvinner och söker om efter 5 år och försvinner. Risken att hamna i kriminalitet är stor. Ska man inte prata om riskerna med detta förfarande? Tyvärr glömde jag tillägga att risken även är stor att råka ut för kriminalitet eller bli brutalt utnyttjad av kriminella.
Varför kräver du av mig......att jag ska leta upp en trovärdig källa att presentera för dig........så att du kan få ett svar på hur många av gängkriminella är asylsökande/papperslösa? Gör jobbet själv om du vill veta!!
Håll inte på.

Det finns många gängkriminella i Sverige. De allra flesta är svenska medborgare.

Därför frågar jag "hur många gängkriminella är asylsökande/papperslösa", eftersom det spelar roll. Att en liten del asylsökande är kriminella, ofta utan förledet "gäng-", spelar också roll i sammanhanget.

Är det rimligt att lägga stora resurser på att jaga efter ett pyttelitet fåtal (=asylsökande/papperslösa gängkriminella), istället för att ta tag i de dåliga strukturer som gör att vissa har en förhöjd risk att bli gängkriminella?
 
Håll inte på.

Det finns många gängkriminella i Sverige. De allra flesta är svenska medborgare.

Därför frågar jag "hur många gängkriminella är asylsökande/papperslösa", eftersom det spelar roll. Att en liten del asylsökande är kriminella, ofta utan förledet "gäng-", spelar också roll i sammanhanget.

Är det rimligt att lägga stora resurser på att jaga efter ett pyttelitet fåtal (=asylsökande/papperslösa gängkriminella), istället för att ta tag i de dåliga strukturer som gör att vissa har en förhöjd risk att bli gängkriminella?
Fast @gulan har inte nämnt ordet gängkriminell i samband med asylsökande/papperslösa? Varför kräver du svar om det?
 
Jo, det är det som gör det så sorgligt att den nuvarande marionettregeringen inte alls är beredda att investera i förebyggande arbetet utan istället lägger nästan alla pengar på de repressiva delarna.
Det investeras i förebyggande och läggs pengar på repressiva åtgärder. Men jag förstår att vänstern är livrädda för att de repressiva åtgärderna ska ge resultat....Då finns risken att nuvarande regering blir omvald...........
 
Ja visst är det synd om dom när myndigheter jagar dom och sen i bästa fall låser in dom.

Hur tänker du?

Säg att straffet höjs från tio till 15 år. Den totala kostnaden är, 3773x365x15 Det ger en sammanlagd kostnad på 20 657 175 kr. 2 månader i häkte knappt 209 228 om personen sitter häktad i två månader. Till det tilläggs rättegångskostnaden. Den offentliga försvararen har en timtaxa på 1 531 kr. Säg att en försvarsadvokat lägger ca 15 timmar. Vet inte genomsnittliga timmar de lägger. @Lillgrådis vet säkert det. En sammanlagd kostnad är då 22 965 kr. Ett målsägandebiträde debiterar ca 10 timmar (igen siffror bara tagna ur luften). Fler timmar antar jag i mordrättegångar med gänganknytning. 16 310 kr. Lön till åklagare, rådman och arvode till nämndeman inte inräknade.

Total kostnad: 20 905 678 kr.

För varje person där samhället kan förebygga kriminalitet tjänar Sveriges skattebetalare nästan 21 miljoner. Per person.

För varje person där samhället kan förebygga kriminalitet och som jobbar och betalar skatt blir den totala skatteinkomsten 2 453 280 om du har en bruttolön på 20,000/månad och arbetar i 40 år. Detta plus arbetsgivaravgiften som med samma arbetstid uppgår till 3 016 320. Arbetsgivaravgiften går som du säker vet delvis till din pension.

Att förebygga brottslighet handlar om miljonvinster. Vilket är bäst för Sverige tycker du?
 
Verkligheten ute i kommunerna är att socialtjänsten har minskade resurser och mer arbete under 2024. Och vad som står innan betalväggen är att det är skolorna som får ökade resurser i Stockholms kommun. Vilket beslutats av den röd-gröna majoriteten i stadshuset. De där vänstervridna som förstör Sverige. Plus att Stockholms kommun är en av de rikaste kommunerna i Sverige. Med störst(?) skatteunderlag. Stockholm är inte representativt för övriga kommuner.

https://socionomen.se/socialtarbete/tema/granskning-socialtjansten-i-gungning-nar-budgeten-krymper/
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 042
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
910
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Vet ej om det finns någon sådan här tråd men tänkte att jag lägger upp den ändå. Meningen med tråden är att vi som har en/flera raser...
2
Svar
27
· Visningar
3 682
Senast: lil-sis
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
2 868
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp